Permalänk
Medlem

PSU till Unraid

Letar efter ett PSU till mitt unraid-bygge men har svårt att få fram vad jag ska köpa.

Jag vet att jag kommer behöva minst ett 900w om jag inte ska köra staggered i unraid och inte lägre än 700w om jag ska ligga runt 50% i load.

Det jag inte vet däremot är huruvida det "måste" vara single-rail om det är en stark rekommendation eller om jag kan skita i vilket.
har försökt ta reda på om de PSU jag tittat på är single-rail eller ej, men inte hittat ett enda PSU på någon av de största webshoparna som skriver ut om det är single-rail eller multi-rail osv.

Dessutom läste jag något om att man skulle köpa ett PSU som har tillräckligt med kraft på 5V (för att HDD använder det vid spin-up/boot eller vad det var.. kommer inte exakt ihåg anledning, var något med HDD iaf). Även här är det otydligt dels vad personen menade med det, men även hur man får fram denna info om PSU.

Hoppas att det är någon veteran inom unraid som har koll på detta eller någon som har stenkoll på PSU (eller kanske båda) och kan vägleda mig till ett PSU-köp men framförallt kanske besvara frågorna angående single-rail och 5V-grejen.

Permalänk
Medlem

Vanliga 3,5" diskar drar väl mest på 12v linan?
Är dock inte säker.

Så länge det är ett bra nätagg så spelar singel VS multirail inte nån roll.
Det är väl mer om du har riktigt ström slukande prylar dvs gpu/cpu som kan dra många hundra W för sig själv och det då finns risk att man kan koppla så det drar för mycket på en rail.

Sen är det ju en viss skillnad om det är en burk med 3st 2,5" en intel atom med inbyggd grafik som enbart ska stå som en backup server som backar upp 100MB om dan.
Vs.
30st 3,5" hd en maximalt överklockad 14900K och 3st 4090 grafikkort som ska stå och tugga AI arbete 24/7/365.
Dvs kan va bra o veta vad du har/ska ha i burken och vad den ska göra!

MEN gissar på att det är nåt mittemellan du siktar på

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!