Tre gånger fler använder handkontroll på Steam

Permalänk
Melding Plague

Tre gånger fler använder handkontroll på Steam

Generationsväxling och utökat stöd för handkontroller kan ligga bakom den stora ökningen

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jupp, jag är en av dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Det var länge plågsamt att enbart använda pekskärm och handkontroll i Steam.

Hoppas detta gör att fler utvecklare anpassar sina spel för handkontroller och släpper på tvingande tangentbordskombinationer.

Permalänk
Medlem

Bara 15%, men upp från 5%, det tyder på stora möjligheter att bredda spelen på Steam och pc. Många spel är ju klart skönare att spela med handkontroll.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tillhör en av dom som till och från använder handkontroll på PC. Är definitivt inte ny när det gäller PC (dator) gaming. Tycker helt enkelt att vissa spel passar bättre och/eller är skönare att spela med handkontroll. Det enda jag önskar är ett bredare stöd för PS handkontroller (så att man t.ex. kan få PS prompter), men det har blivit lite bättre med nyare spel iallafall.

Permalänk
Medlem

har nog aldrig haft en kontroll kört enbart PC + snes, vad har man kontroll för mer änn racingspel o sånt? iofs hört att det ska vara schysst till outer wilds också.

eller ja, hmm mitt valve index får nog tekniskt räknas som kontroll, 2 till och med (half life alyx good shiet)

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
99:e percentilen

Gamers som kör med kontroll tredubblar på Steam

Känns som en lite väl godtyckligt vinklad rubrik av SweClockers, givet att det uppenbarligen rör sig om en tredubbling över sex år. Kan man inte då lika gärna gräva fram siffror från typ 2010 och basunera ut att "Gamers som kör med kontroll tusendubblar på Steam"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kör 99% mend mus och tangentbord men har även köpt kontroll som jag numera kan dra fram om jag ligger i soffan och lirar. Men varje gång jag gör det slås jag av hur otroligt dåligt det är till 1st person shooters vilket är det jag spelar mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gamers som kör med kontroll tredubblar på Steam

Känns som en lite väl godtyckligt vinklad rubrik av SweClockers, givet att det uppenbarligen rör sig om en tredubbling över sex år. Kan man inte då lika gärna gräva fram siffror från typ 2010 och basunera ut att "Gamers som kör med kontroll tusendubblar på Steam"?

"Valve delar med sig av siffrorna i samband med att en ny uppdatering kommer till Steam Input"

Det är Valve som går ut med det.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så beror det nog främst på att nästan alla spel idag utvecklas med kontroll i åtanke. Man ser överallt i spelens ui och menyer att allt anpassats för konsol/handkontroll.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånad, Då" Autoaim" med handkontroll i FPS spel är enorm. Man ser ju många stora fps streamers, som enbart kör med handkontroll för att det är " enklare "

Men håller med att vissa spel är grymt bättre/ skönare med handkontroll på pc

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jehuty:

"Valve delar med sig av siffrorna i samband med att en ny uppdatering kommer till Steam Input"

Det är Valve som går ut med det.

Ja, men vad är Valves rubrik? Jo:

An update on Steam Input and controller support

Dvs ingenting liknande SweClockers rubrik. Och i vilket fall måste inte SweClockers vinkla sin rubrik på det sätt de gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag kör 99% mend mus och tangentbord men har även köpt kontroll som jag numera kan dra fram om jag ligger i soffan och lirar. Men varje gång jag gör det slås jag av hur otroligt dåligt det är till 1st person shooters vilket är det jag spelar mest.

Beror på hur mycket auto aim spelet har för kontroll.

https://www.reddit.com/r/apexlegends/comments/1dmliud/i_perfo...

"There are only 4 MnK players in the top 1000 for accuracy %."

"The top MnK players accuracy wise are at the bottom of the hours played range. As we can see in the graph, as time goes on there is a very clear regression to the mean for MnK players. The top MnK player who has played at least 100 hours is FutureWyd (he played in the last NA PLQ) with 35.46% accuracy. Future’s alt account “SomebodysAlt” that he plays controller on has 38.84% accuracy."

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kör PC'n som konsoll via Nvidia Shield med mjukvaran Sunshine/Moonlight, fungerar fantastiskt bra och i fåtöljen blir det endast kontroll, än så länge.

Permalänk
Medlem

Kör de flesta spel med handkontroll pga komfort. Spelat på PC sen början/mitten av 90-talet.

Permalänk
Medlem

1996-2015 99% mus+tangentbord
2015 och framåt 99% handkontroll

Gyro har verkligen räddat fps med handkontroll. Synd gyro har sådan seg tillväxt. Vi behöver fler kontroller med bra gyro.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Beror på hur mycket auto aim spelet har för kontroll.

https://www.reddit.com/r/apexlegends/comments/1dmliud/i_perfo...

"There are only 4 MnK players in the top 1000 for accuracy %."

"The top MnK players accuracy wise are at the bottom of the hours played range. As we can see in the graph, as time goes on there is a very clear regression to the mean for MnK players. The top MnK player who has played at least 100 hours is FutureWyd (he played in the last NA PLQ) with 35.46% accuracy. Future’s alt account “SomebodysAlt” that he plays controller on has 38.84% accuracy."

Inte så konstigt när dagens auto aim i FPS är rena aimboten, iaf i cod.
Förstår inte glädjen i spelet när man inte själv behöver mer än kunna styra spelaren, sikta behöver dom iaf inte kunna.

Permalänk
Medlem

Låter helt sjukt att bara 5% och senare 15% använt handkontroll.

Svårt att tro det faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft skrivbord hemma på länge nu

Jobbdator (Mac) är det bara touchpad
Steam Deck för spelande

Musen har åkt fram några gånger när jag kopplat in gamla laptopen till tvn, förutom några gånger när jag testade FPS på Steam Deck (mindre lyckat, mest pga ringrostighet)

Mitt sexåriga barn har nog inte testat ännu, men kanske blir det ändring på det någon gång

Det finns ju inget mer exakt att styra med så jag förstår verkligen, men jag spelar så casual single player nu för tiden att jag inte orkar

Permalänk
Medlem

Jag började använda kontroll till PC när Xbox 360 kom och Windows fick stöd för det. Det var första gången som jag kände att det fungerade bra. Sedan dess har jag kört med Xbox-kontroller för PC. Så 19 år nu. Innan dess hade jag aldrig kontroll till PC. Men många spel stödjer det sedan 360 kom.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog bara Cities Skylines och liknande spel på Steam jag inte kör med handkontroll.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Händer att jag använder handkontroll. Var dock ett bra tag sedan nu.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Antar Steamdeck och ROG Ally spelande räknas som handkontroll? Tror det är en förklaring också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Använder du en handkontroll när du spelar på Steam?

Det beror väldigt på vilket spel. Men ganska ofta ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Antar Steamdeck och ROG Ally spelande räknas som handkontroll? Tror det är en förklaring också.

"Vid spelsessioner med kontroll är det hela 42 procent som spelar med en Xbox-kontroll, följt av Playstation-kontroller med 26 procent och 10 procent som använder Steam Deck."

så det låter ju som att det mesta är annat

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förr använde jag sällan handkontroll, men sen jag skaffade en Switch och blivit mer van så har det blivit mer handkontroll även på datorn.

Skrivet av Squallie:

Låter helt sjukt att bara 5% och senare 15% använt handkontroll.

Svårt att tro det faktiskt.

Det är genomsnittlig daglig användning, inte hur många som någon gång använt handkontroll.

Skrivet av evil penguin:

"Vid spelsessioner med kontroll är det hela 42 procent som spelar med en Xbox-kontroll, följt av Playstation-kontroller med 26 procent och 10 procent som använder Steam Deck."

så det låter ju som att det mesta är annat

Sweclockers har skrivit fel, det är 59% som använder Xbox-kontroller enligt källartikeln (jag har skickat in en rättelse). Men det är väl ganska vanligt att emulera Xbox-kontroller, jag har i alla fall gjort det med mina 8BitDo-kontroller, så den siffran är möjligtvis något överdriven.

Permalänk
Medlem

Tycker kontrollers är extremt obekväma så för mig är det mus och tangentbord som gäller. Har en Series X i sovrummet och det är enda undantaget. Kan stå ut med ett par timmars lirande i sängen men absolut inte när man sitter vid datorn.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Sedan jag lämnade MMO med allt mellan DAOC till WoW och numer kör Game pass spel, så är det endast handkontroll som gäller, bekvämt och enkelt, även om det tog en rundlig tid att lära om till handkontroll.

Permalänk
Medlem

De flesta spel körs nog fortfarande med mus/tangentbord men handkontrollen finns allt där för spel det passar bättre i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Förr använde jag sällan handkontroll, men sen jag skaffade en Switch och blivit mer van så har det blivit mer handkontroll även på datorn.

Det är genomsnittlig daglig användning, inte hur många som någon gång använt handkontroll.
Sweclockers har skrivit fel, det är 59% som använder Xbox-kontroller enligt källartikeln (jag har skickat in en rättelse). Men det är väl ganska vanligt att emulera Xbox-kontroller, jag har i alla fall gjort det med mina 8BitDo-kontroller, så den siffran är möjligtvis något överdriven.

Jag kör ofta xbox till min steam deck när jag kopplar till tvn, så då blir man lite undrande hur det skulle räknas