Permalänk

Ny dator, ej spelentusiast

Hej!

Datorn pajade så jag behöver en ny. Jag har inte haft koll på hårdvara på ett antal år, så vet inte riktigt vad som är bra. Alla förslag och tankar uppskattas.

Här är mina förutsättningar:

- Budget: 25 000 är taket, men kan mina behov mötas för mindre blir jag inte ledsen.
- Datorn kommer köra linux.
- Vill att datorn ska "kännas" snabb, inga långa laddtider, inte bli seg om många program är igång, etc.
- Jag kommer nog inte uppgradera igen på 6-7 år, så behöver vara relativt framtidssäker.
- Vill hålla mig inom AMDs ekosystem för både CPU och GPU.
- Spelar något spel någon gång ibland, men är ingen spelfantast. Indiespel, RPGs, strategispel. Inget multiplayer. Vill kunna spela nya spel som kommer under datorns livstid, men lite lägre inställningar i spelen är helt okej. Behöver inte vara maxad FPS heller.
- Har en 1440p-skärm, men det kan bli en uppgradering till 4k någon gång framöver.
- Programmerar en del och vill gärna att det ska gå snabbt när kompilatorn kör.
- Minst 1 tb lagringsutrymme.
- Kan ev. återanvända någon komponent från nuvarande datorn, men vet inte riktigt vad det är för fel på den, bara att det inte kommer någon bild när den startar. Men chassit borde gå åtminstone.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack för den listan, jag tycker det ser mycket bra ut, och kommer nog till större delen ta den rakt av. Fast med ett viktigt undantag. Det där chassit fungerar inte för min situation.

Chassit blir ju varmt när datorn används, och ovanpå blir då såklart den mest attraktiva sovplatsen i lägenheten för katten. Med den placeringen av strömknappen är det då hög risk att hon råkar trampa på den och stänger av datorn för mig. Det har hänt förr.

Så på den fronten får jag leta vidare. Jag behöver en där den inte är på ovansidan. Helst inga uttag eller andra öppningar där heller, hon tappar ju hår som kan komma in den vägen.

Permalänk

Det här chassit är riktigt nice med frontpanel för knappar/usb

https://www.proshop.se/Chassi/Montech-XR-TG-Chassi-Miditower-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasTPC:

Tack för den listan, jag tycker det ser mycket bra ut, och kommer nog till större delen ta den rakt av. Fast med ett viktigt undantag. Det där chassit fungerar inte för min situation.

Chassit blir ju varmt när datorn används, och ovanpå blir då såklart den mest attraktiva sovplatsen i lägenheten för katten. Med den placeringen av strömknappen är det då hög risk att hon råkar trampa på den och stänger av datorn för mig. Det har hänt förr.

Så på den fronten får jag leta vidare. Jag behöver en där den inte är på ovansidan. Helst inga uttag eller andra öppningar där heller, hon tappar ju hår som kan komma in den vägen.

Det här ser rätt prisvärt ut.

https://www.inet.se/produkt/6906744/chieftec-visio-svart

Permalänk

Tack för förslagen, men båda de ser ju ut på bilderna att ha något slags mesh på ovansidan, det lär komma in en massa katthår när hon ligger där, och eventuellt blockera luftflöde om det är tänkt att det ska vara luftintag. Sedan utseendemässigt skulle jag föredra något som skulle passa in i ett vardagsrum, dvs. inte någon glas-sida, etc.

Så var ju alla chassin förr, men verkar inte vara lätt att hitta idag. Känner ni till några?