Officiell tråd: SweClockers Shortcut: Programmering 8-12 juli

Permalänk
Geeks
Grundare

Officiell tråd: SweClockers Shortcut: Programmering 8-12 juli

Detta är en placeholder.
Mer info kommer

SweClockers introducerar är en intensiv vecka med informativa och kostnadsfria webinarer 8-12 juli. Under veckan kommer vår mentor och handledare Oscar att vägleda utvalda medlemmar kring en rad ämnen inom temat programmering. För dig som vill bli inspirerad, öka din kunskap eller få en nytändning inom ett visst ämne.

✅ Webbinarier i programmering
✅ 8–12 juli 2024
✅ Kvällstid 19:00
✅ Kostnadsfritt
✅ Deltag i en eller flera
✅ 30 min + 1h frågestund
✅ Var med och påverka

Konceptet är en grund i något vi önskar bygga vidare med SweClockers-communityt, därför välkomnas alla former av feedback!

Schema vecka 28

Måndag 8/7: Programmering

  • Introduktion till programmering

  • Översikt av programmeringsspråk (Python, Java, C#)

  • Skillnader mellan språken och deras användningsområden

  • Skapa och köra tre enkla C#-program (Hello World, Fruktsallad, Gissa talet)

  • Grundläggande syntax och koncept (variabler, loopar, if-satser)

  • Hur man kommer igång med VS Code och C#

  • Debuggning av program

  • Tips på nästa steg och förslag på projekt på olika nivåer

  • Frågor och feedback

Tisdag 9/7: Databaser

  • Introduktion till databaser

  • Typer av databaser (SQL Server, Postgres, MySQL)

  • Skillnader mellan relationsdatabaser och NoSQL-databaser

  • Komma igång med Postgres

  • Installation och skapande av en databas

  • Grundläggande SQL-kommandon (CREATE, SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE)

Onsdag 10/7: Frontend Development

  • Introduktion till frontendutveckling

  • Betydelsen av frontendutveckling

  • Översikt av moderna ramverk (React, Angular, Vue)

  • Komma igång med React

  • Installera Node.js och npm

  • Skapa en ny React-app med Create React App

  • Grundläggande komponenter och JSX

Torsdag 11/7: Web Development

  • Introduktion till webbutveckling

  • Komponenter av webbutveckling (frontend, backend, fullstack)

  • Översikt av alternativ (.NET, Django, Laravel, Node.js, Next.js, Spring Boot, Phoenix)

  • Komma igång med .NET Web Development

  • Installera .NET och skapa ett ASP.NET-projekt

  • Grundläggande MVC-struktur (Model, View, Controller)

  • Bygga en enkel webbapplikation

Fredag 12/7: Containers

  • Introduktion till containers

  • Fördelar med containers jämfört med virtuella maskiner

  • Komma igång med Docker

  • Installera Docker

  • Skapa en Dockerfile och bygga en container

  • Köra och hantera containrar

OBS! Mer info kommer under kommande vecka. Anmälan är smygöppnad!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Geeks
Grundare

Tjo alla medlemmar! Här kommer en smyglansering bara för er som hänger här inne: https://shortcut.sweclockers.com.

Vi testar fortfarande tjänsten men bokningarna ska nu vara skarpa. OBS om du testar boka, se till att också avboka om du inte avser att vara med eftersom det är begränsat till 30 personer per session.

Ge mig gärna feedback kring sajten och informationen. Saknar ni något? Är något otydligt?

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Magiskt initiativ! Jag har anmält mig till samtliga tillfällen (vet t.ex. inte hur databaser och containers fungerar).

Sidan ser för övrigt bra ut. Saknar alternativet att boka flera tillfällen samtidigt, om möjligt. En bagatell i sammanhanget är att när man ska välja den "tillgängliga tiden" för tillfället så står det "19:00 28/30".

Att välja betalalternativen fungerade också felfritt (med swish).

Edit: överstruket ska helst glömmas bort

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av wilsontaylor:

Magiskt initiativ! Jag har anmält mig till samtliga tillfällen (vet t.ex. inte hur databaser och containers fungerar).

Sidan ser för övrigt bra ut. Saknar alternativet att boka flera tillfällen samtidigt, om möjligt. En bagatell i sammanhanget är att när man ska välja den "tillgängliga tiden" för tillfället så står det "19:00 28/30".

Att välja betalalternativen fungerade också felfritt (med swish).

Bra feedback och kul att du är "på"!

Angående 28/30 - menar du som på bilden nedan? Kan du förtydliga din fundering där? Tanken är att det visar antal tillgängliga platser som är kvar av totalt 30 st.

Systemet är byggt så att vi måste välja mellan funktionen att kunna boka fler sessioner i samma bokning, ELLER, visa antalet lediga platser i varje bokning. De krockar tydligen med varandra. Kanske viktigare att kunna boka fler bokningar än att veta antalet lediga platser va?

Ps. Har ni implementerat en kölista när det blir fullbokat så att de i kön ges chans till att boka om någon avbokar.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Bra feedback och kul att du är "på"!

Angående 28/30 - menar du som på bilden nedan? Kan du förtydliga din fundering där? Tanken är att det visar antal tillgängliga platser som är kvar av totalt 30 st.
<Uppladdad bildlänk>

Suck... det är jag som snackat i nattmössan. Jag läste det som "datum 28, månad 30" och tänkte att någon annan varit alldeles för trött. Tack för förklaringen

Skrivet av Edin:

Systemet är byggt så att vi måste välja mellan funktionen att kunna boka fler sessioner i samma bokning, ELLER, visa antalet lediga platser i varje bokning. De krockar tydligen med varandra. Kanske viktigare att kunna boka fler bokningar än att veta antalet lediga platser va?

Ps. Har ni implementerat en kölista när det blir fullbokat så att de i kön ges chans till att boka om någon avbokar.

Mja, kanske det. Å andra sidan kanske man vill veta hur många som deltar i respektive webinar, så jag fattar om ni inte ändrar det.

Permalänk
Medlem

Kul och spännande!

Jag hoppas att det kommer finnas någon form av möjlighet att gå igenom detta i efterhand, arbete, semester och annat ställer ju till det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kul initiativ. Anmälde mig till samtliga kurser

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Edin:

Tjo alla medlemmar! Här kommer en smyglansering bara för er som hänger här inne: https://shortcut.sweclockers.com.

Vi testar fortfarande tjänsten men bokningarna ska nu vara skarpa. OBS om du testar boka, se till att också avboka om du inte avser att vara med eftersom det är begränsat till 30 personer per session.

Ge mig gärna feedback kring sajten och informationen. Saknar ni något? Är något otydligt?

Kommer webinarerna vara tillgängliga i efterhand? Mvh bokad den veckan men vore skoj o se dom 🙌

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av backspace:

Kul och spännande!

Jag hoppas att det kommer finnas någon form av möjlighet att gå igenom detta i efterhand, arbete, semester och annat ställer ju till det.

Skrivet av andra94:

Kommer webinarerna vara tillgängliga i efterhand? Mvh bokad den veckan men vore skoj o se dom 🙌

Lägger till det som ett önskemål! Vi får prata med deltagarna som är med, tanken är att gruppen ska kunna ha diskussioner, man ska våga ställa "dumma frågor" etc så kanske inte så kul att ha publik då. Men så kanske vi kan ta fram sessioner enbart framtagna att titta på tidslöst.

Kom med fler förslag! Vill bygga upp detta med communityt och detta är någon slags start på det.

Skrivet av Dew87:

Kul initiativ. Anmälde mig till samtliga kurser

Härligt att höra! Bra gjort.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Bokat rubbet och lagt till för lite fika och kattkäk...

(ett par dubbelbokningar, hoppas jag lyckades bli av med dem)
Bokat på annan mailadress än forumets...

få se, måste boka frissa och detox nån dag innan med...

Har inte bokat nån timme extra, för det vet man ju inte på förhand

Visa signatur
Permalänk
Geeks
Grundare

Det fullständigt ramlar in bokningar, 2-3 st per minut! Fasen vad kul hörrni, över alla förväntningar.

Smygit sig in en liten teknisk dumhet där alla ni som bokat fått en invite med ett unikt Google Meet-rum. Kommer att boka in alla på rätt mötesrum och ni kommer även få rätt i den påminnelse som kommer en halvtimme innan start respektive dag. Ifall ni undrar varför det blir en ändring i kalendern.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

verkar inte krocka med UEFA heller...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går inte annat än att lovorda en sån här satsning så tummen upp helt enkelt! 👍🏻

Permalänk
Medlem

Anmält mig till samtliga Följer själv Odin Project för att lära mig mer om programmering och detta blir ett perfekt tillskott tänker jag!

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt! Hoppas det blir en succé så det kanske kan bli en årlig tillställning.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna kolla på webinaren i efterhand även om man inte har anmält sig? Tror inte att dagar och tider passar mig men är ändå intresserad av att kolla igenom någon gång senare under året när jag ahr lite mer tid å kanske i mitt egna tempo.. Och känns ju dumt att anmäla sig och inte dyka upp..

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av skewgen:

Kommer man kunna kolla på webinaren i efterhand även om man inte har anmält sig? Tror inte att dagar och tider passar mig men är ändå intresserad av att kolla igenom någon gång senare under året när jag ahr lite mer tid å kanske i mitt egna tempo.. Och känns ju dumt att anmäla sig och inte dyka upp..

Hej! Se mitt tidigare svar: #20510021

TDLR; har skrivit upp det som förslag men det är inte aktuellt att spela in dessa eftersom det inte är villkoret till de som bokat. Vill hålla hög integritet och roligast vore om varje grupp spann vidare i ett sub-community. MEN, förinspelat kan bli aktuellt längre fram om det är många som efterfrågar.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Wow vilket initiativ! Grymt jobbat och jag önskar alla deltagare lycka till och ha så kul

Permalänk

Vad behöver jag ha för utrustning för att hänga med?

Permalänk
Geeks
Grundare

Nu när allt är fullbokat - håll koll på eventuella avbokningar. Det går att ställa sig i väntelista men knappen ”Registrera dig” under meddelandet om att sessionen är full, är inte helt tydlig. Kommer en fix där.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Kul initiativ!
En tråkig detalj är väl att det är ännu en kurs som riktar in sig på att lära ut react, som har markant sämre DX och syftes-berättigande än t.ex. Vue eller Svelte. Har känt en del deltagare i 3 månaders react bootcamps som blivit utbrända på direkten för att dom får fel infallsvinkel som nybörjare och fått kämpa med reacts knepiga metaprogrammering/ekosystem (på den tiden var det hooks) istället för att få chansen på att bli bra på imperativ programmering / problemlösning först.

Men det är iaf bra grej att ha på CVt eftersom det finns så många jobbtillfällen för reactutvecklare.

Permalänk
Medlem

Jag har inte tiden till att kunna vara med eftersom jag jobbar skift, men skulle vara riktigt intresserad av att kunna kolla på kursen i efterhand. Frågestunden var inte lika viktig.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 11600k - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av persson78:

Vad behöver jag ha för utrustning för att hänga med?

Du behöver egentligen bara en webbläsare 😉 Jag kör lite slides och ger sedan tips om var ni kan lära er mer. Så ingen speciell utrustning.

Permalänk
Skrivet av Poiz:

Kul initiativ!
En tråkig detalj är väl att det är ännu en kurs som riktar in sig på att lära ut react, som har markant sämre DX och syftes-berättigande än t.ex. Vue eller Svelte. Har känt en del deltagare i 3 månaders react bootcamps som blivit utbrända på direkten för att dom får fel infallsvinkel som nybörjare och fått kämpa med reacts knepiga metaprogrammering/ekosystem (på den tiden var det hooks) istället för att få chansen på att bli bra på imperativ programmering / problemlösning först.

Men det är iaf bra grej att ha på CVt eftersom det finns så många jobbtillfällen för reactutvecklare.

På frontend-dagen går jag genom ett flertal alternativ som Vue och Svelte. Sedan går jag lite djupare på React, men det är inget krav att man jobbar med React.

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ
Behövs alltid fler som kan knacka kod!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tycks vara fullbokad, ser inga ledig tider, det var ju synd.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Skrivet av Edin:

Lägger till det som ett önskemål! Vi får prata med deltagarna som är med, tanken är att gruppen ska kunna ha diskussioner, man ska våga ställa "dumma frågor" etc så kanske inte så kul att ha publik då. Men så kanske vi kan ta fram sessioner enbart framtagna att titta på tidslöst.

Kom med fler förslag! Vill bygga upp detta med communityt och detta är någon slags start på det.

Härligt att höra! Bra gjort.

Kan inte själva lektionen spelas in och läggas ut i efterhand? Och så bryts det vid frågestunden ifall inte alla vill vara med. Intresset är nog väldigt stort för detta men 30 platser är väldigt begränsat. Mycket fint initiativ!

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av siggelump:

Kan inte själva lektionen spelas in och läggas ut i efterhand? Och så bryts det vid frågestunden ifall inte alla vill vara med. Intresset är nog väldigt stort för detta men 30 platser är väldigt begränsat. Mycket fint initiativ!

Förstår! Nu är det första gången vi gör något liknande så det var lite oklart om 1 eller 150 bokningar skulle gå åt. Hade faktiskt en plan för att marknadsföra detta veckan ut!

Protip 1: Ställ er på väntelistan för de sessioner ni är intresserade av. Det kommer alltid avbokningar och då får de 3 först i kön ett utskick om ny ledig plats (först till kvarn).

Ska prata med @happybits imorrn så ska jag se om vi kan göra något ytterligare redan nu. Åter igen, en stor del av detta är community-delen och att medlemmar hjälps åt - annars finns mycket liknande kunskap på youtube etc (fast inte SweClockers ed. såklart :).

Protip 2: gief swec 1 billion dollar så löser vi en plats direkt.

Skämt å sido - återkommer!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Edin:

MEN, förinspelat kan bli aktuellt längre fram om det är många som efterfrågar.

Väldigt trevligt initiativ, hade mer än gärna varit med och deltagit. Men är uppe i fjällen då, så deltagandet skulle bli lite svajigt

Men att kunna kolla på lektionerna i efterhand och ha som "självkurs" utan diskution osv skulle vara mycket uppskattat, av säkert många fler än mig
Sedan finns ju det fantastiska forumet som jag tror hade kunnat vara som ett väldigt bra verktyg man kan bygga upp runt varje videokurs. En helt ny sektion i forumet med "undergrupper" för varje lektion att kunna diskutera, ställa frågor och hjälpa varandra.

Kanske till och med skulle få fler att ta sig ann att göra eget material och skapa fler "lektioner".

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Edvin-89:

Väldigt trevligt initiativ, hade mer än gärna varit med och deltagit. Men är uppe i fjällen då, så deltagandet skulle bli lite svajigt

Men att kunna kolla på lektionerna i efterhand och ha som "självkurs" utan diskution os skulle vara mycket uppskattat, av många fler än mig
Sedan finns ju det fantastiska forumet som jag tror hade kunnat vara som ett väldigt bra verktyg man kan bygga upp runt varje videokurs. En helt ny sektion i forumet med "undergrupper" för varje lektion att kunna diskutera, ställa frågor och hjälpa varandra.

Kanske till och med skulle få fler att ta sig ann att göra eget material och skapa fler "lektioner".

Riktigt bra idé!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com