Bristande säkerhet i öppna källkod-projekt

Permalänk
Melding Plague

Bristande säkerhet i öppna källkod-projekt

Cybersäkerhetsmyndigheter har publicerat en rapport över användningen av osäker minneshantering i några av de största öppna källkod-programmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur vet man att det är bristande säkerhet? Bara för att ett program är skrivet i ett språk utan garanterad säker minneshantering betyder det inte att det finns brister i koden.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Hur vet man att det är bristande säkerhet? Bara för att ett program är skrivet i ett språk utan garanterad säker minneshantering betyder det inte att det finns brister i koden.

Sant, men samtidigt säger ju all erfarenhet att "ja, det går bra så länge man gör rätt" men samtidigt då att folk rent generellt inte konsekvent gör rätt, dvs det går regelbundet åt pipan.
Men för att en mer konkret riskbedömning ska bli vettig måste man ju titta på mer än enbart vilket språk som använts.

Och sedan är ju rapportens fokus på "open source" då snarast baserat på att det var lättare att skriva rapporten med ett sådant fokus. Inte att rapportens faktiska poäng och slutsatser är varken mer eller mindre viktigt/relevant för open source än annat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En liten detalj i sammanhanget är att saker som OpenSSL och SQLite i 99% av användningen är bibliotek som byggs in i andra produkter.

Medan VSCode och Wordpress inte riktigt hör till den kategorin. Wordpress är ju inte direkt känt för att vara säkert heller.

Om de välanvända C-baserade biblioteken plötsligt skulle ändra implementationsspråk så skulle de program som använder dem direkt få en rejäl mängd problem med sina integrationer till dessa. Det är med andra ord hela ekosystemet som behöver ändra riktning.

OpenSSL och SQLite är licensierade på ett vis så att de enkelt kan byggas in i proprietär mjukvara. Vilket görs i extremt stor utsträckning. Så det hela är inte direkt ett Open Source-problem, utan ett problem för hela mjukvaruindustrin. Det kommer kosta enorma summor och årtionden av tid att vända den skutan.

Men för dem som inte gillar att saker är skrivna i C så är det ju bara att kavla upp ärmarna och börja koda ersättningar i andra språk. Eller kanske se till att det kastas pengar på problemet, i stället för att skriva gnälliga rapporter.

C är för övrigt ett riktigt skitspråk. Det är visserligen, till skillnad från många alternativ, standardiserat. Men standarden lämnar mycket som odefinierat beteende. C++ är väl kvantitativt bättre på den punkten, men lider av samma sak. Standardiseringen och därmed att det finns ett flertal implementationer av kompilatorer (för alla tänkbara arkitekturer) är en stor anledning till att C blivit så stort. Nätverkseffekten av att man kan köra C-kod överallt (inte bara på en x86 ’ed Windows) är enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Medan VSCode och Wordpress inte riktigt hör till den kategorin. Wordpress är ju inte direkt känt för att vara säkert heller.

De verkar ju dock fokusera specifikt på minnessäkerhet, inte på säkerhet i allmänhet.

Men sedan är ju då båda dessa scriptade ovanpå något som i sig också har problem med minnessäkerhet, PHP respektive Electron (Node- och Chromium-derivat).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Säkerhet är komplext vilket även The Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) säger i deras utbildningsmaterial, speciellt när man blandar in driftsäkerhet.

När det gäller öppen vs stängd källkod så kan man argumentera för de olika. Men jag tycker det är helt fel att säga att exakt samma gäller överallt.

Ta linuxkärnan, denna granskas av hur många individer som helst. Forskare på universitet kan på betalt arbetstid få ägna sig att leta säkerhetshål och de får hur mycket beröm som helst när de upptäckter något.

Sedan har vi det där lilla programmet, där det kanske endast finns en enda aktiv utvecklare, några få använder programvaran. Typ ingen alls kommer kolla igenom koden, liksom det är något de får göra på deras egna fritid.
De med onda syften kan dock ägna tid att granska koden...

Ett problem utanför detta men som påverkar valet. Är att vem kör annans ej "väldigt pålitlig företags" programkod idag? Alltså Microsoft, Adobe, Apple litar nog många på. Pelle på internet som har skapat sitt program, ja den vill ingen köra.
Enda chansen för Pelle är att göra koden öppen så folk kan se koden och kompilera sin egen exefil.

Det sista tycker jag är tråkigt att det har blivit så, det förstör en hel del för oss som skulle kunna göra diverse nyttoprogram. Någon säger, ja men skapa en webbtjänst. Jovisst, men då vågar folk inte ladda upp någon data där.
T.ex. en applikation man har skapat för att hitta dubbletter och felaktigheter i xml konfigurationsfiler.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mechersmith:

Hur vet man att det är bristande säkerhet? Bara för att ett program är skrivet i ett språk utan garanterad säker minneshantering betyder det inte att det finns brister i koden.

"Minnessäkra språk" hindrar naturligtvis inte alls logiska fel i koden.

Det som har blivit väldigt tydligt under de senare åren är hur stor andel av säkerhetsrelaterade problem som har sin grundorsak i problem som undviks i de "minnessäkra språken". Undviks i detta fall betyder inte att programmet fungerar korrekt, men man får en tydlig indikation (program-krasch med backtrace) istället för ett tyst fel som potentiellt kan utnyttjas som säkerhetshål.

En av de saker som ofta nämns är från Microsoft data

"~70% of the vulnerabilities Microsoft assigns a CVE each year continue to be memory safety issues"

Den siffran skulle gå att i stort sett få ned till 0 % med "minnessäkra språk".

Sen som @KAD, är ju väldigt vanligt i de flesta "minnessäkra språk" att använda existerande bibliotek skrivna i C eller C++. Som exempel är C#/.NET specifikt designat för att göra det otroligt enkelt och effektivt att använda bibliotek som exponerar ett C API.

Vore därför spännande att se hur t.ex. C# står sig mot ett språk som Go på denna punkt. I Go finns också explicit stöd för att använda C-bibliotek, men p.g.a. en av hur huvudfinesserna i Go är designad och hur de interagerar med OS-anrop så är det inte speciellt effektivt att hoppa mellan "Go-världen" och "C-världen".

Det har haft den positiva effekten att väldigt många bibliotek som i de flesta andra språk bara är tunna wrappers kring existerade C-bibliotek, är typiskt helt Go-native i Go. Uppenbara nackdel är att det har krävts en hel del extrajobb att nå dit...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Är någon förvånad? Myndigheter kommer plötsligt med ett önskemål om att alla bör byta språk och en kort tid därefter har många valt att avvakta…

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KAD:

C är för övrigt ett riktigt skitspråk. Det är visserligen, till skillnad från många alternativ, standardiserat. Men standarden lämnar mycket som odefinierat beteende. C++ är väl kvantitativt bättre på den punkten, men lider av samma sak. Standardiseringen och därmed att det finns ett flertal implementationer av kompilatorer (för alla tänkbara arkitekturer) är en stor anledning till att C blivit så stort. Nätverkseffekten av att man kan köra C-kod överallt (inte bara på en x86 ’ed Windows) är enorm.

Kan hålla med om att C, givet vad vi lärt oss genom åren, inte har en optimal design. Framförallt inte för dagens krav! Men orsaken till varför det i praktiken är programmeringsvärldens lingua franca kommer mycket av hur bra det trots allt är givet sin historik och ålder.

Hoppades väldigt mycket på Rust, men att använt det en del tror jag tyvärr det nog är för komplext för att någonsin bli lika populärt som C.

Finns massor med direkt lysande idéer i Rust, flera som andra börjar "kopiera". Får se hur det går för Zig som verkar vara betydligt enklare än Rust och där målet väldigt mycket är att skapa ett "modernt" C (specifikt designat som OS/embedded språk).

Av de språk som är någorlunda populära, är det något förutom Rust som inte har undefined/implementation-defined delar i sin specifikation (i de fall det ens finns en specifikation)?

Och även i Rust, där man nog ändå gjort det rätta, får man ibland vara pragmatiskt i form av att "release builds" och "debug builds" kan uppföra sig olika (fast det är definierat att vara så, d.v.s fortfarande inte "undefined behavior").

Ett exempel:

fn add(a: u8, b: u8) -> u8 { a + b } fn main() { let a = 100; let b = 200; println!("{} + {} = {}", a, b, add(a, b)); }

Detta uppför sig olika i debug och release (skulle kosta för mycket prestanda att ha debug-beteendet i release). Och för att nämna Zig igen, där har man bestämt sig att inte definiera precis varenda fall just då det blir rätt komplext för att hantera ofta rätt irrelevanta fall. Men kan vara så att Rust har rätt här, time-will-tell

Det skrivet: är naturligtvis biased när det kommer till C, spenderade nästan 20 år med språket inom OS-kernels och embedded-utveckling...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Är någon förvånad? Myndigheter kommer plötsligt med ett önskemål om att alla bör byta språk och en kort tid därefter har många valt att avvakta…

Detta är en bidragande ursäkt till Legacy system. Folk ska uppgradera deras gamla system till något nytt och fräscht, innan de är klara med uppgraderingsarbetet så är det nya systemet föråldrat och kanske mindre supportad än det gamla system som de uppgraderade ifrån. Tillverkare som har dessa gamla system vet sedan om detta och kan ha hutlöst mycket betalt.

Jag påstår att ett av de största problemen med gamla lösningar är att tillverkare utnyttjar sin ställning och tar så mycket betalt för licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Enda chansen för Pelle är att göra koden öppen så folk kan se koden och kompilera sin egen exefil.

Pelle har ingen chans alls, då Microsoft äger GitHub och har redan snott Pelles kod i samma stund som han commitat den. Två veckor senare finns appen på Windows Store utan någon som helst referens till Pelle

Vågar påstå att merparten av apparna på Microsoft Store har tillkommit på sättet ovan, men då främst andra "utvecklare" som snott koden och lagt till reklam och/eller IAP.

Givetvis har dessa "utvecklare" nära nog noll intresse av att underhålla kod, vilken de själva inte har producerat eller ens förstår. Säkerheten blir sedan därefter.

Inte heller ovanligt att "open source"-projekt visat sig ha beroende till okända binärfiler.

Permalänk
Medlem

Detta måste väl vara ett av Swec’s lågvattenmärken till artikel? Peka ut opensource-projekt som osäkra när det i realiteten sannolikt finns magnituder fler kommersiella och closed source-projekt som bättre hade passat titeln.

Om något så bidrar öppen källkod till ökad säkerhet. Jag tycker mig exempelvis läsa betydligt oftare om säkerhetsproblem i Windows än i Linux…

Jag jobbar i branschen och jag fattar gisten av artikeln, men tycker vinklingen är ganska vidrig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om det är någonting så bidrar öppen källkod till ökad säkerhet.

Du tänker på öppen källkod med ökad säkerhet såsom Log4j?

BusyBox är en annan het kandidat!

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Detta måste väl vara ett av Swec’s lågvattenmärken till artikel? Peka ut opensource-projekt som osäkra när det i realiteten sannolikt finns magnituder fler kommersiella och closed source-projekt som bättre hade passat titeln.

Om något så bidrar öppen källkod till ökad säkerhet. Jag tycker mig exempelvis läsa betydligt oftare om säkerhetsproblem i Windows än i Linux…

Jag jobbar i branschen och jag fattar gisten av artikeln, men tycker vinklingen är ganska vidrig.

Flera medier har liknande artikel.
Det är bra att belysa problem med open source som många tror är säkert. Att det är riskabelt att ladda hem program från mindre aktörer är känd och likaså att programvaror som Microsoft Windows inte är buggfria.

Och open source kan bidra till bättre säkerhet, men det blir inte alltid bättre säkerhet.

Säg att du utveckla en driver för kommunikation med en frekvensomvandlare emot ett webbgränssnitt. Du säljer denna driver till några få kunder. Är det då bättre eller sämre säkerhet att du har lagt ut koden öppen? För att det ska bli bättre så krävs liksom att folk ska lägga ner en obetald fritid på att hjälpa dig hitta brister.
Annars har du bara offentliggjort eventuella brister som du kan ha skapat. Det finns hur många exempel på program som helst, där fördelarna med att lägga ut koden kan diskuteras.

*edit*
Min gissning är att många kommersiella iOT produkter för megastora företag är så dåligt kodade så det skulle vara katastrofalt om de la ut källkoden och inte fick hjälp med kodgranskning. Ta den där smarta tvättmaskinen, ja det är knappast något som forskare på universitet kan få så mycket anslag till för att på betalt arbettid leta upp brister i denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du tänker på öppen källkod med ökad säkerhet såsom Log4j?

BusyBox är en annan het kandidat!

Hade de varit mer säkra som closed source menar du?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Flera medier har liknande artikel.
Det är bra att belysa problem med open source som många tror är säkert. Att det är riskabelt att ladda hem program från mindre aktörer är känd och likaså att programvaror som Microsoft Windows inte är buggfria.

Och open source kan bidra till bättre säkerhet, men det blir inte alltid bättre säkerhet.

Säg att du utveckla en driver för kommunikation med en frekvensomvandlare emot ett webbgränssnitt. Du säljer denna driver till några få kunder. Är det då bättre eller sämre säkerhet att du har lagt ut koden öppen? För att det ska bli bättre så krävs liksom att folk ska lägga ner en obetald tid på att hjälpa dig hitta brister.
Annars har du bara offentliggjort eventuella brister som du kan ha skapat.

Saken är den att det inte har med open source att göra, alls. Enda anledningen att det nämns är för att det är den delen som faktiskt är synlig. All closed source är per definition ej synlig, så därför har man ingen data om det och då kan det ju inte finnas några problemen där. Det är högklassig logik och ”journalistik”

”Osäkra språk används fortfarande i hög utsträckning av open source-projekt”. Det hade varit en mer rimlig titel. Nu drar man slutsatser som inte går att dra utifrån den faktan som finns. Behöver det ens förklaras?

Om ingen lägger ner tid och gör något bättre så kommer det inte bli bättre, nej det är ganska självklart. Skillnaden är att i ena fallet så finns möjligheten, i andra fallet finns problemen kvar men det finns inte möjlighet för andra att hjälpa till att hitta och fixa dessa.

Security by obscurity har aldrig funkat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Saken är den att det inte har med open source att göra, alls. Enda anledningen att det nämns är för att det är den delen som faktiskt är synlig. All closed source är per definition ej synlig, så därför har man ingen data om det och då kan det ju inte finnas några problemen där. Det är högklassig logik och ”journalistik”

Om ingen lägger ner tid och gör något bättre så kommer det inte bli bättre, nej det är ganska självklart. Skillnaden är att i ena fallet så finns möjligheten, i andra fallet finns problemen kvar men det finns inte möjlighet för andra att hjälpa till att hitta och fixa dessa.

Security by obscurity har aldrig funkat.

öppen vs stängd källkod är en debatt. Jag påstår att inte exakt samma sak gäller för alla fall.
I mina exempel. Så i ena fallet har man stängd källkod med en massa brister, i det andra fallet har man öppen källkod en massa brister som ondsinta personer lättare kan upptäcka när de ser koden.
I båda fallen i mina exempel får man ingen som helst hjälp utifrån med kodgranskning när det är småprogram.

Det är lite som att lägga ut hela ens inbrottslarmuppsättning med kameror på internet, om fallet är så att folk aktivt kommer hjälpa en och hitta brister, så finns det argument för att det skulle kunna finna positiva saker med detta.
Om inte en kotte i gott syfte hjälper en, så är det bara en dum ide. Visst det skulle kunna skrämma iväg någon, jag har sett folk på facebook just gjort detta av detta syfte. (alla liknelser är ej bra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hade de varit mer säkra som closed source menar du?

Självklart!

Ser väl främst att releasehanteringen kan skilja sig åt (dock inte nödvändigtvis).

Själv litar jag mer på något som är version 1.0.1 än 0.8.1-xxx i all evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

öppen vs stängd källkod är en debatt. Jag påstår att inte exakt samma sak gäller för alla fall.
I mina exempel. Så i ena fallet har man stängd källkod med en massa brister, i det andra fallet har man öppen källkod en massa brister som ondsinta personer lättare kan upptäcka när de ser koden.
I båda fallen i mina exempel får man ingen som helst hjälp utifrån med kodgranskning när det är småprogram.

Det är lite som att lägga ut hela ens inbrottslarmuppsättning med kameror på internet, om fallet är så att folk aktivt kommer hjälpa en och hitta brister, så finns det argument för att det skulle kunna vara bra.
Om inte en kotte i god syfte hjälper en, så är det bara en dum ide. Visst det skulle kunna skrämma iväg någon, jag har sett folk på facebook just gjort detta av detta syfte. (alla liknelser är ej bra)

Debatten som du nämner handlar inte heller om kreti och pleti med användarbas noll. Jag vet inte varför du envisas med att rabbla upp undantagsfall och uppenbara/självklara saker. Självklart blir inte din produkt säkrare bara för att du publicerar källkoden om nu ingen tittar på den Brödrostar funkar generellt dåligt under vatten.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv litar jag mer på något som är version 1.0.1 än 0.8.1-xxx i all evighet.

Aaah! Det kanske är det som är tricket, v1.0.0 är nya 0.0.1, det är rätt briljant faktiskt 😎

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Lustiga är ju att C++ ses som överlägsen C#, av många spelutvecklare, just för att man själv måste hantera minnesanvändningen, istället för att behöva bråka med GC i C#.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Aaah! Det kanske är det som är tricket, v1.0.0 är nya 0.0.1, det är rätt briljant faktiskt 😎

Lite så! Egentligen inget fel på öppen källkod i sig, utan mer hur kontrollen av koden ibland brister mellan de olika leden.

Själv har jag jobbat inom webbutveckling i över 25 år i allt från ensam "fullstack" och källarföretag (läs CDON.com) till organisationer med över 6000 anställda.

Det stora skiftet för mig var man övergav egenutvecklade (tunga) klienter i bland annat C/C++ till förmån för ramverk och färdiga komponentbibliotet som sedan anpassades efter verksamhetens behov.

Där någonstans försvann även vårt tidigare releasetänk och allt blev mer agilt.

Nu har vi tappat kontrollen ännu mer genom att allt ska vara molnbaserat.

Känns bra att vi gör egna samt oberoende penetrationstester, men svårt att jobba bort gammal legacy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Detta måste väl vara ett av Swec’s lågvattenmärken till artikel? Peka ut opensource-projekt som osäkra när det i realiteten sannolikt finns magnituder fler kommersiella och closed source-projekt som bättre hade passat titeln.

Artikeln baseras på det som flera myndigheter faktiskt har tittat på, jag tycker inte SweC behöver få öppen källkod projekt att framstå som bättre bara för att du anser det. Du behöver bevisa det mha källor eller någon trovärdig metodik om du vill använda egen data.
Jag tycker det är lite förenklat från myndigheternas håll att bara titta på minnessäkra och minnesosäkra språk. Det går att skriva minnesosäker kod i minnessäkra språk och det finns många hjälpmedel för att säkra upp minnesosäkra språk.

Citat:

Om något så bidrar öppen källkod till ökad säkerhet. Jag tycker mig exempelvis läsa betydligt oftare om säkerhetsproblem i Windows än i Linux…

Det är inte alls säkert att det är så. Bara för att många fler ögon kan titta på koden betyder inte att det är det som faktiskt händer. Om jag tittar på statistik om CVEs per platform verkar det vara rätt så blandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Artikeln baseras på det som flera myndigheter faktiskt har tittat på, jag tycker inte SweC behöver få öppen källkod projekt att framstå som bättre bara för att du anser det. Du behöver bevisa det mha källor eller någon trovärdig metodik om du vill använda egen data.
Jag tycker det är lite förenklat från myndigheternas håll att bara titta på minnessäkra och minnesosäkra språk. Det går att skriva minnesosäker kod i minnessäkra språk och det finns många hjälpmedel för att säkra upp minnesosäkra språk.
Det är inte alls säkert att det är så. Bara för att många fler ögon kan titta på koden betyder inte att det är det som faktiskt händer. Om jag tittar på statistik om CVEs per platform verkar det vara rätt så blandat.

Det du har där är en lista av kända sårbarheter och topparna är också mjukvara som bygger på öppen källkod. Och varför har man hittat så många sårbarheter? Jo, för källkoden är öppen och många letar fel.

Annars kan jag hålla med tidigare inlägg, titeln på denna artikel är under all kritik. Att man använder språk med manuell minneshantering betyder inte att projektet har "bristande säkerhet". Nu har jag bara läst abstrakt/executive summary, men rapporten påpekar inte heller att FOSS-projekt har bristande säkerhet.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Lustiga är ju att C++ ses som överlägsen C#, av många spelutvecklare, just för att man själv måste hantera minnesanvändningen, istället för att behöva bråka med GC i C#.

”Manuell” betyder inte nödvändigtvis dålig (i vissa lägen kan det vara nödvändigt för att klämma ut den sista prestandan), men det ökar förstås komplexiteten hos koden. Det nya med Rust-generationen av språk är ju också att man troligen inte behöver kompromissa med hastighet, men det är ett stort jobb att skriva om en spelmotor i till exempel Rust (och det är väl inte heller säkert att någon är intresserad av att göra det (särskilt inte betala för det)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Debatten som du nämner handlar inte heller om kreti och pleti med användarbas noll. Jag vet inte varför du envisas med att rabbla upp undantagsfall och uppenbara/självklara saker. Självklart blir inte din produkt säkrare bara för att du publicerar källkoden om nu ingen tittar på den Brödrostar funkar generellt dåligt under vatten.

Jag tycker vi bokar in globen så kan du föreläsa för världens militärindustrier om hur bra det är med öppen källkod så får vi se hur många som dyker upp.

Givetvis så fungera stängd källkod skit om det hanteras fel, på tal om att brödrostar fungerar uselt under vatten.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thor:

Jag tycker vi bokar in globen så kan du föreläsa för världens militärindustrier om hur bra det är med öppen källkod så får vi se hur många som dyker upp.

Problemet här är ju dock att man inte vill avslöja något om vad man gör. Annars använder man gärna öppen källkod (och tittar avundsjukt på hur smidigt utvecklingen går).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Det du har där är en lista av kända sårbarheter och topparna är också mjukvara som bygger på öppen källkod. Och varför har man hittat så många sårbarheter? Jo, för källkoden är öppen och många letar fel.

Det upptäcks sårbarheter i attraktiva måltavlor för att det är lönsamt att leta där, öppen eller stängd är av mindre betydelse tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det upptäcks sårbarheter i attraktiva måltavlor för att det är lönsamt att leta där, öppen eller stängd är av mindre betydelse tror jag.

Nja. Din egna källa visar på att operativsystem som bygger på Öppen källkod har ett mycket större antal kända sårbarheter än Operativsystem med stängd källkod. Tittar du på t.ex. Chrome (ca 66% av användarna) och Firefox (ca 3%) har Chrome bara ca 30% fler kända sårbarheter än Firefox. Men du har 20x antalet Chrome -användare än Firefox.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

”Manuell” betyder inte nödvändigtvis dålig (i vissa lägen kan det vara nödvändigt för att klämma ut den sista prestandan), men det ökar förstås komplexiteten hos koden. Det nya med Rust-generationen av språk är ju också att man troligen inte behöver kompromissa med hastighet, men det är ett stort jobb att skriva om en spelmotor i till exempel Rust (och det är väl inte heller säkert att någon är intresserad av att göra det (särskilt inte betala för det)).

Jag tror du har missuppfattat lite. Jag menade inte alls på att det var dåligt, utan att C++ ger dig mer direkt kontroll över minneshantering, vilket så klart medför bättre möjligheter till optimering.

Myndigheterna tycker att alla bör använda minnessäkra programmersingspråk, men specifikt spelutveckling har ju en lång tradition av en massa fulhacks för att maximera prestanda, som tex gamla goa 0x5F3759DF

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dumsnuten:

Nja. Din egna källa visar på att operativsystem som bygger på Öppen källkod har ett mycket större antal kända sårbarheter än Operativsystem med stängd källkod. Tittar du på t.ex. Chrome (ca 66% av användarna) och Firefox (ca 3%) har Chrome bara ca 30% fler kända sårbarheter än Firefox. Men du har 20x antalet Chrome -användare än Firefox.

Så enkelt är det väl inte att dra några slutsatser heller? Sannolikt beror det på hur enkelt det är att granska koden (öppen källkod är ju extremt tillgänglig), hur intressant det är att hitta en sårbarhet (många användare är troligen intressantare), hur stor ära som står på spel (att hitta något i linuxkärnan smäller nog högt, till exempel) och vilken kvalitet koden faktiskt håller.

Chrome är ju till stora delar också öppen källkod, för övrigt.

Skrivet av Alexraptor:

Jag tror du har missuppfattat lite. Jag menade inte alls på att det var dåligt, utan att C++ ger dig mer direkt kontroll över minneshantering, vilket så klart medför bättre möjligheter till optimering.

Myndigheterna tycker att alla bör använda minnessäkra programmersingspråk, men specifikt spelutveckling har ju en lång tradition av en massa fulhacks för att maximera prestanda, som tex gamla goa 0x5F3759DF

Nej, jag bara fyllde på lite. Jag menar bara att det inte finns någon motsättning; vad som är bäst kan bara variera beroende på vad man är ute efter.