Ryzen 9000 billigare än 7000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bizzro:

Spelprestandan påverkas inte direkt av det begränsade TDP värdet. Varken 14900K, 7950X eller 7800X3D ligger i närheten av sin max TDP om man bara kör spel. Höjd TDP och strömbudget skulle framförallt öka prestandan vid max MT belastning, t.ex skulle det göra i princip noll för ST prestanda i CB medans MT skulle få en rejäl boost.

Skillnaden är inte stor, men klart mätbar åtminstone för Intel.

Performance = 125 W PL1, 253 W PL2, 307 A Iccmax
Extreme = 253 W PL1, 253 W PL2, 400 A Iccmax

Båda är alltså 253 W som mest, men olika länge, så skillnaden skulle ju bli klart större om man körde PL1 = PL2 = 125 W.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=OuJ0IOSnWxM

Som mest skiljde det 6.7% (i Homeworld 3) mellan profilerna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

9000-serien har två GPU-kärnor precis som 7000-serien (se t.ex. AMDs spec).

Skrivet av Kyraal:

9000 har bild.

Edit: ah, såg att någon redan skrivit det 😅

Tänkte jag väl, då jag inte hört/läst om något annat och det vore en konstig vändning.

Kanske tänkte personen på 8000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske är det dags att ta steget in på AM5 nu då medans det finns 7600/7600X/7500F i lager.

Absolut, men då är det nog bara 9900X & 9950X som är intressanta.
Någonting motsvarande Quick sync hade ju varit mysigt.

Jag har svårt att tänka mig mer än 20-25% upplyft.

20% kanske någon räknar som springa 8or runt den mer kärn starka föregångaren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

så skillnaden skulle ju bli klart större om man körde PL1 = PL2 = 125 W.

Det är dock inte samma sak som att 250W TDP behövs. 14900K med 175W+ TDP, skulle i spel prestera identiskt med en 250W TDP 14900K. Ja, enforcar man PL1 och 125W och har time limit för PL2. Då kan man mäta skillnader, men då har du begränsat processorn rejält när det kommer till strömbudget. Som sagt en helt annan sak än att påstå att 14900K har någon nytta av 250W för max spelprestanda vid stock frekvenser.

Du kan helt enkelt inte utnyttja strömbudgeten till något. Då individuella kärnor slutar skala och kan inte använda mer budget. Spel belastar inte tillräckligt många kärnor hårt för att strömbudgeten skall bli ett problem med de flesta processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Verkar ju vara lite olika priser…
Från Wccftech: https://wccftech.com/amd-ryzen-9000-zen-5-cpus-listed-online-...

AMD Ryzen 9000 “Zen 5” CPUs Listed Online At Much Lower Prices Than Ryzen 7000 MSRPs –
9950X €659
9900X €499
9700X €399
9600X €309

Inte ens chans att priserna stämmer. €309 måste vara med moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Eller så ser du det såhär, du fick jätte bra pris på den och kommer garanterat vara nöjd med den bra länge, potentiellt att du kan behålla den tills sista generationen CPU'er släpps på AM5 platformen sen uppgradera då för att förlänga livstiden på din platform riktigt länge. Sen att kalla nuvarande top modellen för gaming "gammal skåpmat" är rätt komiskt i sig, inte som den tappar sin prestanda när nya släpps.

Det är svårt att jämföra vanliga modeller med X3D modeller då resultat varierar rätt stort i spel till spel, tror inte det finns någon chans att bas modellerna kommer slå 7800X3D i spel som utnyttjar cachen någorlunda.

Gammal skåpmat ja.
Jo, jag sitter på en 3900X som jag byggde 2019. Kör en massa tunga saker på den i bland, speciellt när den var ny, så stängde av PBO för att få den tyst, så då maxar den bara till stock 3.8 GHz. Grejen är att jag inte brytt mig om att slå på PBO sen dess så lite svårt att motivera att jag behöver en ny 7000 eller 9000 serie processor även om "villhöver" så klart finns i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det var väldigt bra runt 2010 när dollarn låg på 6kr...

Vilken den inte kommer göra någonsin igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Ja totala priset för platformen även med en sån bra deal är inte direkt jätte billigt. Det är definitivt sant att 7800X3D inte är speciellt bra val för non-gaming användning, sen tror jag det kommer ta ett bra tag innan 7800X3D modellen kommer börja kännas obsolete för gaming iaf.

Att sälja vidare är nog kanske inte så dum idé om du ändå inte tror den kommer användas, man får ju generellt sett mer för pengarna desto längre man väntar och om du har rätt begränsad användning så känns väl något från mer budget segmentet mer passande då investeringen inte känns i plånboken lika hårt men antagligen duger fint att göra det du behöver de till ändå.

Varför är den inte bra för non-gaming? Vilka belägg har du för det? Det är knappt någon skillnad mot vanliga 7800X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför är den inte bra för non-gaming? Vilka belägg har du för det? Det är knappt någon skillnad mot vanliga 7800X.

Ja du sa det ju själv, den är något sämre än 7700X (7800X existerar inte) och man betalar mer för den medans man kan välja andra alternativ som ger en mer för pengarna.

Klart man kan använda den till det utan problem, jag sa bara att den inte var speciellt bra val vilket är relativt till bättre alternativ att välja om det är vad man är ute efter. Sen får alla så klart väga vad man tycker är viktigt för sin egen användning, priset, prestanda för produktivitet, prestanda för gaming osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför är den inte bra för non-gaming? Vilka belägg har du för det? Det är knappt någon skillnad mot vanliga 7800X.

Skrivet av RaidSoft:

Ja du sa det ju själv, den är något sämre än 7700X (7800X existerar inte) och man betalar mer för den medans man kan välja andra alternativ som ger en mer för pengarna.

Klart man kan använda den till det utan problem, jag sa bara att den inte var speciellt bra val vilket är relativt till bättre alternativ att välja om det är vad man är ute efter. Sen får alla så klart väga vad man tycker är viktigt för sin egen användning, priset, prestanda för produktivitet, prestanda för gaming osv.

för mig är non-gaming inte synonymt med att det är billigare och kräver mindre prestanda. non-gaming kan lika gärna vara min Editerings Dator, min workstation, min AMD TR rigg.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Samtliga här (som ska uppgradera) väntar väl in X3D-varianterna, så denna första våg är väl inte intressant för oss...eller?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 191 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Samtliga här (som ska uppgradera) väntar väl in X3D-varianterna, så denna första våg är väl inte intressant för oss...eller?

Personligen skulle jag gärna köpa en 65w 9700x speciellt om den har prestanda en bit mellan 7700x oxh 7800x3d.
Har inte riktigt ett grafikkort som utnyttjar en 7800x3d fullt ut ändå och 9700x lär vara snabbare utanför spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag rekommenderar denna youtube-video för er som undrar varför CPUer är så dyra.

Ja fast trenden är tydlig.

Tyvärr presteras det inte bättre när Herr Svensson ska folkomrösta. Men skyll inte på mig...