RX6650XT green screen

Permalänk
Medlem

RX6650XT green screen

Hej
Har fått akuta problem med vad jag gissar är grafikkortet.
Spelat bekymmerslöst sen i höstas när jag byggde ihop burken. Har mestadels spelat Stellaris senaste tiden och för nån vecka sedan reagerade jag på att det började lagga ganska mycket under spel. Datorn har även hängt sig ett par ggr där det ända som funkat är hård omstart. Tänkte att min burk kanske inte orkade med när så mycket hände samtidigt på skärmen men nu kan jag knappt starta nått spel alls utan att få Green Screen och datorn startar om.

Uppdaterat till senaste drivrutin som rekommenderades av AMD med deras installationsprogram till 32.0.11021.1011 (Enligt enhetshanteraren) men gjorde ingen skillnad.

Vad ska jag börja felsöka eller är det nån som haft liknande problem?

Datorn i övrigt:
Asus AM4 TUF Gaming B550M
AMD AM4 Ryzen 5 5600X
MSI Radeon RX6650XT MECH 2X OC
Kingston Fury beast ddr4 3200mhz 32gb

Permalänk

Känns som grafikkortet.

Kan va att kortet går varmt på någon komponent.

Kolla temp på videoram osv på kortet och har du kört längre tag med överhettande delar kan kortet tagit permanent skada.

Kolla så fläktarna fungerar som de ska och att ingen del är över säg 80-90°c nånting vid tung last.

Kan ju även testa kortet i någon annan dator ger det samma fel där så är det troligen så att kortet har ett problem och bör va en ett giltigt reklamationsärende om kortet inte är mer ån ett halvår gammalt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Känns som grafikkortet.

Kan va att kortet går varmt på någon komponent.

Kolla temp på videoram osv på kortet och har du kört längre tag med överhettande delar kan kortet tagit permanent skada.

Kolla så fläktarna fungerar som de ska och att ingen del är över säg 80-90°c nånting vid tung last.

Kan ju även testa kortet i någon annan dator ger det samma fel där så är det troligen så att kortet har ett problem och bör va en ett giltigt reklamationsärende om kortet inte är mer ån ett halvår gammalt.

Problemet kommer ju även direkt vid start med ”kall” dator. Inte kollat temp förut då det inte varit problem. Men fläktarna fungerar och tempen ligger stadigt under 40grader enligt AMD Adrenalin

Hittade precis att gamla trotjänaren simcity 4 funkar alldeles utmärkt att köra, men den är ju rätt gammal:)

Permalänk
Medlem

Måste uppdatera med att efter skärmbyte och sen tillbaka till andra skärmen med med displayport istället för HDMI så får jag inte green screen längre utan nu blir det svart en sekund sen startar den om. Han spela ca 30s nu senast vilket är längst sen igår.

Funderar på att testa att backa drivrutinsversion men eftersom det uppstod nu nyligen så känns det oklart hur det skulle hjälpa

Permalänk
Skrivet av Skiren:

Problemet kommer ju även direkt vid start med ”kall” dator. Inte kollat temp förut då det inte varit problem. Men fläktarna fungerar och tempen ligger stadigt under 40grader enligt AMD Adrenalin

Hittade precis att gamla trotjänaren simcity 4 funkar alldeles utmärkt att köra, men den är ju rätt gammal:)

40°c på gpu kärnan gissar jag vet inte riktigt vilka temps som visas i adrenalin men generellt brukar under 60-70°c både på gpu och minnen vid last va rätt sällsynt så kan fortfarande va minnena som körts överhettande länge och orsakat permanent skada på dem.

Sen är ju temp utan last relativt oviktigt då du knappt alstrar värme alls då medans tempen lär garanterat skena upp rätt mycket vid högre last.

Vet att hwinfo brukar kunna visa lite mer detaljerade temperaturer på div komponenter på kortet iaf på nvidia.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

40°c på gpu kärnan gissar jag vet inte riktigt vilka temps som visas i adrenalin men generellt brukar under 60-70°c både på gpu och minnen vid last va rätt sällsynt så kan fortfarande va minnena som körts överhettande länge och orsakat permanent skada på dem.

Sen är ju temp utan last relativt oviktigt då du knappt alstrar värme alls då medans tempen lär garanterat skena upp rätt mycket vid högre last.

Vet att hwinfo brukar kunna visa lite mer detaljerade temperaturer på div komponenter på kortet iaf på nvidia.

Avinstallerade drivrutinerna och återgick till ursprunget från i höstas när jag byggde ihop och nu funkar allt som det ska!
Så detta var drivrutinsrelaterat, frågan är ju när man vågar uppdatera till nyare ver. Framöver