Nu kan du flytta Google Foto-bibliotek till Icloud

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du flytta Google Foto-bibliotek till Icloud

Smidigare överföring när bilder och videor inte behöver laddas ner innan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blev lite orolig när jag inte såg HEIC i listan över stödda format här på Sweclockers, för det har varit på standard i iOS sedan några år tillbaka, men enligt Apples sida stöds de: https://support.apple.com/en-us/HT213483

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av lambdan:

Blev lite orolig när jag inte såg HEIC i listan över stödda format här på Sweclockers, för det har varit på standard i iOS sedan några år tillbaka, men enligt Apples sida stöds de: https://support.apple.com/en-us/HT213483

Se där ja, då lägger vi till HEIC också.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om detta även fungerar till andra tjänster? jag har funderat på att antingen self hosta med nexcloud eller flytta bilderna till min protondrive, dock så har jag inte hittat något sätt för all metadata att finnas kvar, iof så kanske det försvinner med detta verktyget med. 🤔

Permalänk
Medlem

Så det ni säger är att gemene man inte behöver en iCloudPD container för att tanka ner bilderna till sin NAS?
Konstig värld vi lever i

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Är det någon som vet om detta även fungerar till andra tjänster? jag har funderat på att antingen self hosta med nexcloud eller flytta bilderna till min protondrive, dock så har jag inte hittat något sätt för all metadata att finnas kvar, iof så kanske det försvinner med detta verktyget med. 🤔

Nextclouds nya photapp "memories" påstår sig kunna använda google takeout för att migrera metadata. Hur bra det funkar vet jag dock inte, inte provat. https://memories.gallery/occ-commands/#occ-memoriesindex

Nextcloud memories är för övrigt amazing. Nu har jag inte använt några andra verktyg på läänge så jag har lite svårt att jämföra med andra "big tech" lösningar, men det var ett rejält kliv uppåt i prestanda och användarvänlighet för Nextcloud. Se bara till att du är beredd att du skaffar dig en konstant börda att underhålla allt. Inte stor, men ibland behöver man lägga lite tid på uppgraderingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Så det ni säger är att gemene man inte behöver en iCloudPD container för att tanka ner bilderna till sin NAS?
Konstig värld vi lever i

Bra tips. Denna har jag missat helt. Jag använder programmet PhotoSync idag för att automagiskt kopiera mina bilder till min NAS men det kan vara värt att kolla upp iCloudPD som ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Halvt relaterat, hur ser det ut med överföring från iCloud/iPhone till PC? Försökte mig på det för ett tag sen men var inte särskilt smidigt och har inte återupptagit försöket sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Halvt relaterat, hur ser det ut med överföring från iCloud/iPhone till PC? Försökte mig på det för ett tag sen men var inte särskilt smidigt och har inte återupptagit försöket sen dess.

Från iPhone ska det bara vara att koppla in den till datorn och låsa upp iPhone samt kanske acceptera en ruta på skärmen så ska man kunna se den på datorn, iallafall Windows. iCloud däremot låter jag någon annan svara på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Det finns flera olika sätt att föra föra över orginalen från iCloud:
https://support.apple.com/sv-se/111762

Minst smidigast verkar vara att använda webbläsaren. Jag hittar inte hur jag kan markera alla bilder samtidigt där. I Bilder-appen på iPhone och Mac är det dock lätt. Att ställa in iCloud för PC (så man får bilderna) är nog också enkelt, skulle jag tro.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns flera olika sätt att föra föra över orginalen från iCloud:
https://support.apple.com/sv-se/111762

Minst smidigast verkar vara att använda webbläsaren. Jag hittar inte hur jag kan markera alla bilder samtidigt där. I Bilder-appen på iPhone och Mac är det dock lätt. Att ställa in iCloud för PC (så man får bilderna) är nog också enkelt, skulle jag tro.

CTRL-A markerar alla bilder i Photos i webläsaren (åtminstone Firefox 128/Windows 11 Pro 23H2). Shift+Musklick markerar alla bilder mellan första och sista klicket. Du kan även dra-och-hålla med muspekaren för att markera flera bilder.
Men det går bara att ladda ner 1000 bilder åt gången.

Har inte möjlighet att installera "iCloud for Windows" på jobbdatorn så jag kan inte kolla om det går att ladda ner fler bilder där.

Förtydliganden.
Permalänk
Medlem

Är det bara hos mig iCloud inte dyker upp i listan? Vill bort från Google och har väntat på detta…

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Är det bara hos mig iCloud inte dyker upp i listan? Vill bort från Google och har väntat på detta…

Jag håller på att föra över alla mina bilder just nu från google photos till icloud. Verkar fungera fint men kommer ta ett tag.

Permalänk
Medlem

Hum! Märkligt. Får pröva senare och se om alternativet finns då. Så här ser det ut. Har testat både PC, iPad och på mobilen.. gah..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Hum! Märkligt. Får pröva senare och se om alternativet finns då. Så här ser det ut. Har testat både PC, iPad och på mobilen.. gah..

<Uppladdad bildlänk>

Jag har samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreamcode:

Jag har samma problem

Funkar nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var ett mycket bra val att flytta alla bilder från google till apple ! Särkilt om man har iphone och apple tv.