Bra kameraövervakning?

Permalänk
Medlem

Bra kameraövervakning?

Hej,

Vårt hus ligger på ett sätt som gör det intressant att sätta upp ett par övervakningskameror där vi inte har fönster, men även för att hålla koll på vilka obehöriga som rör sig på tomten.

Kamerorna bör gärna klara av mörker, alternativt ska det vara möjligt att koppla till en lampa som tänds baserat på rörelsesensor. Kvaliteten måste såklart vara tillräckligt bra för att urskilja ansikten på bilder.

Om det är möjligt så är det ett plus om det finns inbyggd mjukvara för att känna igen familjemedlemmar.

Kamerorna får gärna ingå i ett väl beprövat "smarta hem"-system som gör det lätt att administrera. Det ska inte krävas någon månadsavgift och materialet ska gå att lagras på en lokal dator.

Har tittat lite på AJAX sen tidigare som ska ha bra brandvarnare.

Vilken erfarenhet har ni? Vad kör ni? Vad skulle ni föreslå?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Vårt hus ligger på ett sätt som gör det intressant att sätta upp ett par övervakningskameror där vi inte har fönster, men även för att hålla koll på vilka obehöriga som rör sig på tomten.

Kamerorna bör gärna klara av mörker, alternativt ska det vara möjligt att koppla till en lampa som tänds baserat på rörelsesensor. Kvaliteten måste såklart vara tillräckligt bra för att urskilja ansikten på bilder.

Om det är möjligt så är det ett plus om det finns inbyggd mjukvara för att känna igen familjemedlemmar.

Kamerorna får gärna ingå i ett väl beprövat "smarta hem"-system som gör det lätt att administrera. Det ska inte krävas någon månadsavgift och materialet ska gå att lagras på en lokal dator.

Har tittat lite på AJAX sen tidigare som ska ha bra brandvarnare.

Vilken erfarenhet har ni? Vad kör ni? Vad skulle ni föreslå?

Krona prestanda med avancerad ai så är Dahua väldigt svårslagna.
du kan köra dom helt lokalt och styra hur du vill spara ner filmer mm.
ska du använda för att känna igen personer/skanna ansikte så tänk på
1: använd kameror som har färg på natten, (ir funkar dock bättre att se på långa avstånd) men dahua brukar ha olika lägen i sina kameror så den skifta automatiskt till optimalt, dvs ofta ir tills något händer då skiftar den till färg och slår på inbyggd strålkastare.
sedan har dom ofta stobeljus och siren inbyggt, + att du kan ha egna meddelanden som den säger när det både kommer obehöriga och andra meddelande för familjemedlemmar osv
2: mät avstånden så du tar rätt lins och mega pixlar
3: ska du ha databas i kamerorna för medlemmar av familjen kommer du få gå på rätt dyra kameror,
Jag har löst det genom att använda en Ai nvr i stället, men även här får man tänka på att dom stödjer bara ett visst antal
kameror som läser av ansikte. oftast kan en nvr bara köra detta på enstaka kameror.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack, ska titta närmare på deras utbud! Det där med att känna igen personer verkar ganska komplicerat och kostsamt så det kan vi egentligen klara oss utan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hikvision, Dahua är bra men lite dyrare enligt min förståelse. De är också fokade mot företag medan Reolink är mer för privatkonsumtion. Ajax är bra och jobbar ständigt med att utvecklas hela tiden i vilket jag gillar. Det som jag inte gillar är deras brandvarnare som tenderar att falsklarma och att det händer med just brandvarnarna. Jag köper nog hellre andra smarta brandvarnare och kopplar de mot Google Home

Har även funderat på att lägga säkerhetskameror från Aliexpress. Så länge de är i ett separat VLAN så spelar det ingen roll tänker jag mig.

Men vill du ha plug and play så köp X antal kameror med NVR från Reolink. Då har du mjukvaran, POE och så petar du in en HDD som är anpassad för övervakning.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack, ska titta närmare på deras utbud! Det där med att känna igen personer verkar ganska komplicerat och kostsamt så det kan vi egentligen klara oss utan.

Nja inte igentligen, man tar foto på dom som ska ha tillgång, bilar,reggskyltar,fäger på fordon mm detta hamnar i en data bas och sedan lägger man in vilka regler som ska gälla. för att det ska fungera riktigt bra tar man bilder från respektive kamera som ska användas för identifiering. då tycker jag det varit svårare med korsningsreglerna och att få linjerna på rätt ställen.
(tex har jag att kameran på baksidan varnar främmande som passerar linjen på ena hållet men inte på andra osv, går dom fram till solinverten börjar det tjuta och blinka samt varnar mig)
kostnadsmässigt så kan man komma undan rätt "billigt" om man köper begagnade eller lite äldre ai nvr.
då kan man till och med använda dahuas budgetmärke imou för identifiering då all ai hantering görs i nvr.

nöjer du dig med enklare ai saker som korsningslinjer, Intrusion/människoavkänning osv så kör typ
Dahua IPC-PFW3849S-A180-AS-PV för att breda ytor
och typ IPC-HFW3849T1-AS-PV-S4 8MP för vanliga ytor eller IPC-HDW3849H-AS-PV-S4 8MP
första kameran ligger runt 2500kr medans dom andra ligger runt 2000kr
dessa funkar även med minneskort och du kan ha olika regler i samma område med olika meddelande,
varningar, sirener mm dessa fungerar utmärkt i Home-assistant och du kan använda kamerans olika sensorer för att trigga scener mm

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

har kört ett gäng tplinkkameror som utekameror. och är väldigt nöjd. Billiga, bra bild även i mörker, helt stabila trots 2,4ghz, helt ok app men kör via ONVIF. har också ett öppet API med färdig integration mot tex home assistant. Funkar bra ihop med frigate, om du vill börja labba med ai igenkänning etc.