Intel-instabilitet får spelutvecklare att byta till AMD-servrar

Permalänk
Melding Plague

Intel-instabilitet får spelutvecklare att byta till AMD-servrar

Alderon Games-grundaren säger att Intel säljer defekta processorer och att spelstudion nu migrerar alla sina servrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Typskt Intel.

Tacka att AMD finns!

Permalänk
Medlem

Det går bra nu, behöver de nog fixa detta ASAP, Har dock inte haft några problem med min 14900k, så har nog ett av EX som är tillhör det 50% som är bra då

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Master of Overkill

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tror man tryckt på för hårt på dessa för och pressa prestanda . Synd Intel var en gång tryggheten själv . Den måste fungera och kunderna behöver få dessa bytt utan kostnad .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Sötast

Är väl egentligen bara på tiden när man fortsätter trimma samma gamla motor om och om igen och bara öka strömtillförseln konstant

Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

Inte helt sällan man gör det på spelservrar faktiskt!

Jag hade knappast rekommenderat att köra MMO-infrastruktur utan xeon/ecc xD

Men när det gäller t.ex shooter servrar och dyl så är vinsten enormt stor på singlethread prestandan på en K-processor jämfört med xeon.

Edit: Ser nu att det är ett MMO.
Jag vetifan, de kanske har all inventory och kritisk data pekat mot ECC-hostar och sedan gameplay pekat mot K-farmen.

Är ju oftast billigare att slänga hårdvara på lasterna än att faktiskt utveckla sexig kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

Det är vanligt att använda sig utav konsument cpu:er till spelserverar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Allexz:

Är väl egentligen bara på tiden när man fortsätter trimma samma gamla motor om och om igen och bara öka strömtillförseln konstant
Inte helt sällan man gör det på spelservrar faktiskt!

Jag hade knappast rekommenderat att köra MMO-infrastruktur utan xeon/ecc xD men vet inte hur de satt upp det såklart...

Men när det gäller t.ex shooter servrar och dyl så är vinsten enormt stor på singlethread prestandan på en K-processor jämfört med xeon.

Finns ju Xeon med hög Singlecore men kostar därefter.
Jag vet att man gör det tycker bara är sjukt stor risk man tar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

I videon tyckte jag de sa att det är pga single core prestanda och om en server kraschar så drabbar det mindre antal spelare, tyckte det lät rimligt.

Permalänk
Medlem

Tur man hade öppet köp på intel cpun och mobo.

Lider med de som inte har den möjligheten.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LeVvE:

I videon tyckte jag de sa att det är pga single core prestanda och om en server kraschar så drabbar det mindre antal spelare, tyckte det lät rimligt.

Jo men kan ju skapa hur många virtuella som helst och dela på 1-2-3 CPUs eller är det bara för att man inte vill köpa dyra server saker?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Det var inte så många år sedan Xeon körde strax över 2GHz och sedan gick mainstreamcpuer runt 4GHz. Det kändes segt att jobba på dessa xeons. Men man insåg att man måste ha högre säkerhetsmarginal på vissa datorer.
Idag så är min bild att de minskar säkerhetsmarginalerna för att få ut mer prestanda överallt. Inte bara servrar och klientcpuer, utan all prylar är idag mer maxade emot bristningsgränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns ju Xeon med hög Singlecore men kostar därefter.
Jag vet att man gör det tycker bara är sjukt stor risk man tar.

Tror inte att det i normalfallet är någon större risk när de kör workstation mobos och 125W som max tdp vilket verkar fallet för de serverproviders som Level1tech/Wendel talat med förutsatt att grejerna funkar som det är tänkt. Det är ju spelservrar och inte affärs/forskninglösningar så riktigt samma stabilitet efterfrågas inte. Vinsten i pris och prestanda är rätt stor om man jämför med mer rena serverlösningar. Det intressanta verkar ju vara att cpuer som gått i 125W degraderar, svårt att förklara bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

Beror på arbetslast, finns kanske inte Xeons som passar in i deras arbetslast. Är de ute efter högsta möjliga klockfrekvens så är ju Xeon inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag har något skumt symptom med min 14900k ..
Funkar bra o belasta tex , cinebench eller annat cpu benchmark spela spel. Kan få bra klockfrekvenser, undervolta etc, bra temps. . Men så fort jag avslutar något belastande benchmark eller spel. Så fryser hela datorn o det blir till o trycka på off knappen o hålla in som gäller.
Testat de mesta känns de som. Så ehhm tips någon 🙄

Permalänk
Medlem

jag köpte en 14th gen intel och slutade med att jag undervoltade den brutalt för att få vettig prestanda, "out of the box" experience var helt åt helvette

men kör den nu och har gedigen performance, samt minnet går i 8200mhz vilket jag inte sett på amd ännu, så får väll vara glad att jag inte fick ett defekt chip, men det hade nog fan varit defekt nu om jag inte undervoltat den

Permalänk
Medlem

Om något verkar för bra för att vara sant... Och så vidare. Intel har fått benchmark-feber. Det är kul för oss som främst spelar Cinebench och sånt, men känns ändå som att AMD valt bort de där 5-10 sista procenten prestanda för att istället få stabilitet, vilket nu visar sig. 13 och 14-generationernas högre SKU's är pressade bortom vansinnesgränsen och det är det vi ser resultatet av nu.

Meeen som vanligt så kommer folk försvara Intel. De har pengar så de kan köpa sig tystnad och fixa den här krisen. Det är lugnt. De behöver inte era sympatier folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

"Blast Radius".

Går en server ner så är det färre som drabbas. Det är ett medvetet val som är högst vettigt. Du kanske borde kolla videorna innan du bara kastar saker på väggen och ser om det fastnar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intel känns ju som skit numer i gaming. Dom satsade åt fel håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

jag köpte en 14th gen intel och slutade med att jag undervoltade den brutalt för att få vettig prestanda, "out of the box" experience var helt åt helvette

men kör den nu och har gedigen performance, samt minnet går i 8200mhz vilket jag inte sett på amd ännu, så får väll vara glad att jag inte fick ett defekt chip, men det hade nog fan varit defekt nu om jag inte undervoltat den

Jäkla tur-gubbe. :).. men fint att du klarade uppgiften utan brandsläckare.
Det tragiska just nu med Intel stationärt, är att man hamnat i laptop-eländet och måste finjustera den dyrt inköpta cpu'n. Oavsett vad man köper, är det ett lotteri.
Pengarna tillbaks, pronto, om Intel klantantat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Intel känns ju som skit numer i gaming. Dom satsade åt fel håll

Ja. De har försökt Brute-forcea sig förbi X3D modellerna. men alltså. De har ju gjort Broadwell och sådant innan med stor cache så de kan ju. Fast de ingenjörerna kanske har slutat så nu vet väl ingen där hur man gör längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. De har försökt Brute-forcea sig förbi X3D modellerna. men alltså. De har ju gjort Broadwell och sådant innan med stor cache så de kan ju. Fast de ingenjörerna kanske har slutat så nu vet väl ingen där hur man gör längre.

Gissar att ai-hypen snott dom skarpaste hjärnorna.
Kan det nya glas-substratet, bli vår räddning, är väl det nya spörsmålet ?
AMD gör som Intel..

https://www.techpowerup.com/forums/threads/amd-plans-to-use-g...

Sp
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

"Blast Radius".

Går en server ner så är det färre som drabbas. Det är ett medvetet val som är högst vettigt. Du kanske borde kolla videorna innan du bara kastar saker på väggen och ser om det fastnar.

Jag hostar så jag vet hur det funkar.
Har man ej redundans så visst kör hårt

" pratar han bland annat om att processorerna visar upp stabilitetsproblem när de konsekvent utsätts för belastning under längre tidsperioder."

Detta är ju sant dom är ej gjorda för 24/7 bruk men visst kör hårt...
Vill man ej köpa Xeon / AMD med ECC och Workstation mobo / Server så händer det där utan tvekan.

Jag förstår man inte vill betala för 1100-1800 dollar workstation CPU och mobo och RAM etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har temperaturen på processorer ökat? Såg någon video på Gamers Nexus som hävdade att temperatursensors mätte någon ambient temperatur nära cpu coren förut, medans idag sitter det många sensorer i varje core för att mäta hotspots.

Tänker det måste finnas någon nackdel med att dra ordentligt mkt mer ström än AMD, även om kisel smälter vid 1414C lär materialet deformeras av att konstant expandera och krympa. Om det är så kommer Intel inte kunna erbjuda något annat än nedklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Gissar att ai-hypen snott dom skarpaste hjärnorna.
Kan det nya glas-substratet, bli vår räddning, är väl det nya nya spörsmålet ?
AMD gör som Intel..

https://www.techpowerup.com/forums/threads/amd-plans-to-use-g...

Är inte grejen med AI att det ska sköta tänkandet åt oss?

Heja grejen med att vrida upp saker till 11 direkt ur kartong är löjligt. Ser bra ut på reviews men påverkar ju uppenbarligen livslängd och kvalitet.

Känns ungefär som när varenda jävla mobil skulle vara gjord i högblankt glas och vara 2mm tunn. Det ser väldigt fint ut på bilder och videor men när man väk får telefonen själv blir den snabbt full med fingeravtryck och är glashal, så man måste köpa ett skal till den och då är den plötsligt tjock och ful istället.

Finns väl vissa paraleller mellan det och undervolting som nämnts här tidigare i tråden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

Så helt ok att de kraschar då? Även för icke server användning.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av maniak:

Så helt ok att de kraschar då? Även för icke server användning.

Nej självklart inte.
Jag fixat 6x kompisar 14th gen datorer för att mobo tillverkare maxat bios.
Min 9900k med ASUS körde 1.4v core fick throttle från stock samma problem där.
Min MSI bräda volta på min 8700k till 100c från stock.
Min 9800X workstation EVGA bräda körde enligt alla regler på BIOS Intel rec enda som gjort detta.
Kan nog nämna 10 brädor till som har haft skit BIOS och vcore bostat och kör massa egna BOOST tillägg som skapat kracher.

Detta är inte första gången det händer nu är det bara mycket värre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag hostar så jag vet hur det funkar.
Har man ej redundans så visst kör hårt

" pratar han bland annat om att processorerna visar upp stabilitetsproblem när de konsekvent utsätts för belastning under längre tidsperioder."

Detta är ju sant dom är ej gjorda för 24/7 bruk men visst kör hårt...
Vill man ej köpa Xeon / AMD med ECC och Workstation mobo / Server så händer det där utan tvekan.

Jag förstår man inte vill betala för 1100-1800 dollar workstation CPU och mobo och RAM etc.

Var står det att de inte är gjorda för 24/7?
För det andra, vad ska man med ECC när det är processorn som helt enkelt kraschar eller slutar fungera?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Spurs89:

Var står det att de inte är gjorda för 24/7?
För det andra, vad ska man med ECC när det är processorn som helt enkelt kraschar eller slutar fungera?

Inga konsument CPUs är gjorda för konstant belastning över långtid.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Allexz:

Är väl egentligen bara på tiden när man fortsätter trimma samma gamla motor om och om igen och bara öka strömtillförseln konstant
Inte helt sällan man gör det på spelservrar faktiskt!

Jag hade knappast rekommenderat att köra MMO-infrastruktur utan xeon/ecc xD

Men när det gäller t.ex shooter servrar och dyl så är vinsten enormt stor på singlethread prestandan på en K-processor jämfört med xeon.

Edit: Ser nu att det är ett MMO.
Jag vetifan, de kanske har all inventory och kritisk data pekat mot ECC-hostar och sedan gameplay pekat mot K-farmen.

Är ju oftast billigare att slänga hårdvara på lasterna än att faktiskt utveckla sexig kod.

Svarar igen efter Edit.
Har dom hosting i ett MMO spel på konsument CPUs så vet jag inte vad jag ska säga.

Tänk om WoW skulle hosta sina servers på konsument CPUs.
Ha så kul med DCs

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240