Ny portabel CD-spelare kan ersätta din Sony Discman

Permalänk
Melding Plague

Ny portabel CD-spelare kan ersätta din Sony Discman

För folk som fortfarande köper CD-skivor kan Fiios nya DM13 vara en trevlig kumpan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

DM13 har moderna anslutningar som Bluetooth-anslutning med stöd för AptX, AptX HD, AptX Low Latency och SBC-codecs, som gör att du kan koppla enheten till trådlösa hörlurar.

Just SBC är väl visserligen väldigt kompatibelt, men det låter ju kass. Så det gäller nog att det man ansluter har AptX-stöd om man ska använda blåtand.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just SBC är väl visserligen väldigt kompatibelt, men det låter ju kass. Så det gäller nog att det man ansluter har AptX-stöd om man ska använda blåtand.

Varför skulle man använda sig av bluetooth om man nu bemödar sig med att dra med sig både skivor och spelare? 🤔

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sysop:

Varför skulle man använda sig av bluetooth om man nu bemödar sig med att dra med sig både skivor och spelare? 🤔

För att kundgruppen är retrorebeller, ungefär som att det finns BT på skivspelare så att de kan överföra ljudet digitalt för bästa analogkänsla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att kundgruppen är retrorebeller, ungefär som att det finns BT på skivspelare så att de kan överföra ljudet digitalt för bästa analogkänsla.

Låter jävligt bakvänt, men det är ju jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag vet i ärlighets namn inte varför man vill ha just en sån här grej i första läget, oavsett hur mycket man bryr sig om ljudkvalitet. Men eftersom nu blåtand är en funktion som nämns så antar jag att det potentiellt kommer användas.

Och det finns ju grader i helvetet, ändå... Och just SBC är rätt illa i jämförelse med andra codecs som brukar förekomma.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

BT på skivspelare? Typ från ginza då eller? XD

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur detta skulle vara en bättre idé än att rippa CD till mp3 (eller annan codec) på datorn och sen ha musikbiblioteket med sig i mindre format.

Jag kommer ändå att titta på Techmoan på Youtube om han recenserar den här eller relaterad enhet under annat varumärke.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av evil penguin:

Jag vet i ärlighets namn inte varför man vill ha just en sån här grej i första läget, oavsett hur mycket man bryr sig om ljudkvalitet. Men eftersom nu blåtand är en funktion som nämns så antar jag att det potentiellt kommer användas.

Och det finns ju grader i helvetet, ändå... Och just SBC är rätt illa i jämförelse med andra codecs som brukar förekomma.

Tänkte börja skriva att det finns ju musik som aldrig släpptes digitalt, men sen insåg jag att man kan rippa. 🤷‍♂️ Ärligt, lite oklart varför det finns, men det lär ju finnas någon som köper.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett en hybridenhet som rippar CD till internminne och struntar i att snurra skivan vid användning, känns som de hade kunnat tagit det lite längre än ’portabel CD med BT’

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enviro:

Tänkte börja skriva att det finns ju musik som aldrig släpptes digitalt, men sen insåg jag att man kan rippa. 🤷‍♂️ Ärligt, lite oklart varför det finns, men det lär ju finnas någon som köper.

Dude, CD är väldigt digitalt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade hellre sett en hybridenhet som rippar CD till internminne och struntar i att snurra skivan vid användning, känns som de hade kunnat tagit det lite längre än ’portabel CD med BT’

Känns ju lite tveksamt att bära runt en så pass stor enhet bara för att kunna rippa CD-skivor "på språng". Kanske någon dockningslösning om man skulle gå den vägen...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känns ju lite tveksamt att bära runt en så pass stor enhet bara för att kunna rippa CD-skivor "på språng". Kanske någon dockningslösning om man skulle gå den vägen...?

Typ en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Typ en dator?

Ptja, om man nu tänker sig att man inte har en dator, eller inte har en dator med CD/DVD/...-läsare, så kanske det finns en poäng.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Aphex:

Dude, CD är väldigt digitalt.

Jo, jag vet. Men digitalt som på internet.

Permalänk
Medlem

Har funderat ett tag på att skaffa mig en CD-spelare för att komma bort ifrån datorn/telefonen lite mer, o det här är nästan exakt en spelare jag önskat mig. Liten, med stöd för andra format än bara ren audio-CD och en optisk utgång. Hade dock gärna skippat hela den bärbara delen med batteri och hörlursutgång och istället fått in en liite större skärm med för att få plats med CD-text, en fjärris samt stöd för OGG och Opus.
För övrigt lite trist att dom missade den perfekta chansen med en transparent top så man får se skivan spinna!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wh1spY:

BT på skivspelare? Typ från ginza då eller? XD

Jag vet inte alla som säljer men tex så görs BT-spelare av Sony, Pro-ject och Audiotechnica för att nämna några som väl får räknas som märken hifibutikerna oftast saluför och inte rent lågpriskinesium från obskyra handlare.
Och som en bonus är det ju dessutom lätt att strömma till en dålig BT högtalare med monoljud.
Finns till och med en egen kategori på Prisjakt för att underlätta för de som söker det perfekta digitaliserade analogljudet (helst i mono)
https://www.prisjakt.nu/s/bluetooth-vinylspelare/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte alla som säljer men tex så görs BT-spelare av Sony, Pro-ject och Audiotechnica för att nämna några som väl får räknas som märken hifibutikerna oftast saluför och inte rent lågpriskinesium från obskyra handlare.
Och som en bonus är det ju dessutom lätt att strömma till en dålig BT högtalare med monoljud.
Finns till och med en egen kategori på Prisjakt för att underlätta för de som söker det perfekta digitaliserade analogljudet (helst i mono)
https://www.prisjakt.nu/s/bluetooth-vinylspelare/

Fantastiskt ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Ja den där verkar intressant då jag har kvar mina CD-skivor och även en del brända mp3/Wma skivor jag hade i min gamla bilstereo.

Har en bärbar Soundmaster köpt på Ginza och den är rätt värdelös med dåligt och klent ljud samt displayen är väldigt liten och svårläst.

Den här ser riktigt lovande ut och att kunna koppla den både via sladd och bluetooth ser jag som ett plus, Fiios bärbara hörlursförstärkare/DAC har varit rätt ok så denna lär kunna fungera betydligt bättre än Soundmastern som känns som kinesium skräp.

Min urgamla bärbara Philips åker åttor runt Soundmastern ljudmässigt men tyvärr spelar Philipsen inte Mp3/Wma och den fullständigt äter batterier. (4st AA-batterier räcker bara några timmar på den.)

Att Fiio-spelaren har bluetooth gör ju att man enkelt kan lyssna i både högtalare och hörlurar utan sladd och mina Marshall lurar går både att använda sladd och Bluetooth på. Tillsammans med högtalare blir det en mini Boombox.

Nej lutar definitivt mot ett köp av denna om den håller vad den lovar. Men visst jag är väl i princip målgruppen för denna då jag gillar retro och min cd-samling.

Visst jag lyssnar massor på Spotify och har rippat skivor så man kan få med sig dem i telefonen men är ändå intresserad av en bra bärbar cd-spelare då jag är hjärtligt trött på den usla Soundmastern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Absolut, men tror knappast logik ska sälja den här maskinen heller. Det är väl till för att hipsters vill snurra skivor öppet, då kan man ju ha ett ’retro’ läge som spelar ’live’ i så fall kanske?

Jag menar bara att det som finns i produkten inte riktigt är något speciellt. Man kan ju köpa en BLE-adapter till vilken gammal walkman som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, men tror knappast logik ska sälja den här maskinen heller. Det är väl till för att hipsters vill snurra skivor öppet, då kan man ju ha ett ’retro’ läge som spelar ’live’ i så fall kanske?

Jag menar bara att det som finns i produkten inte riktigt är något speciellt. Man kan ju köpa en BLE-adapter till vilken gammal walkman som helst

Är ju just det att jag vill kunna köpa en ny bärbar modern cd-spelare med hygglig kvalitet som åtminstone matchar de äldre spelarnas ljudkvalitet, för jag har köpt några begagnade äldre bärbara spelare men problemet är att de är så pass gamla o slitna så de har inte hållit så bra även om de ofta låter ok när de fungerade.

Den nischen som Fiios DM-13 ligger i är ju i stort obefintlig på portabelsidan, stationära spelare till hifi-anläggningen finns men just inga bärbara som antingen inte är skräp som min usla Soundmaster eller svindyra audiofil spelare utom räckhåll om det nu ens finns bärbara audiofil cd-spelare.

Tror nog den kommer att sälja till sådana som mig som vill kunna spela mina cd-skivor och slippa köpa begagnade spelare i tveksamt skick bara för att nytt helt enkelt inte finns i vettig kvalite.

Att det sedan just nu är en rätt smal målgrupp är en annan sak, men det är något visst med att äga sin skiva som dessutom inte bara försvinner från Spotify som en del av mina favorit album har gjort.

Däremot brukar jag bränna en kopia av mina köpta original skivor att ta med ut/i bil för då är det bara att bränna en ny kopia om kopieskivan blir förstörd av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Reklam förklätt som en artikel? -.-
Jag menar det måste ju finnas hundratals kinesiska portabla cd spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag förstår inte hur detta skulle vara en bättre idé än att rippa CD till mp3 (eller annan codec) på datorn och sen ha musikbiblioteket med sig i mindre format.

Det finns folk som inte har dator eller kunskap om hur man rippar men kanske ändå har en avsevärd samling CD de vill lyssna till på språng. Jag tycker det är bra att det finns en produkt för dem, även om du eller jag inte är målgruppen. För övrigt är FLAC ett bättre format (öppet och lossless) om man vill ha en hårddiskkopia av sin CD-samling.

Permalänk
Medlem

Lyssnade på CD för bara någon månad sedan faktiskt. Men det var bra för att det satt en i skivspelaren i bilen jag köpte

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Den är jäkligt snygg faktiskt, har flera gånger tänkt uppgradera min stationära cd-spelare hemma, men den är för smidig för att ge upp, en Pioneer med cd-växlare på 6st cd, köpte nyss en fjärrkontroll till den! 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2000 kr är rena fyndet. Snygg som attan!
Lyssnade via CD senast i dag, det enda jag har mot CD formatet är "crystal cases" Vekt elände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Reklam förklätt som en artikel? -.-
Jag menar det måste ju finnas hundratals kinesiska portabla cd spelare.

"Reklam förklätt som en artikel" gäller väl precis alla produkter som Sweclockers skriver om.
Själv har jag letat just efter en sån här pryl på div ställen för att ha hemma och jag har inte hittat nåt passande förrens nu.
Dock kan jag ändå undra vad den här nyheten har på Sweclockers att göra ändå iom att den inte har nånting med datorer att göra alls, men André kommer ju från Feber så han gillar väl att skriva om sånt här.

Permalänk
Medlem

Jag köper CD skivor men rippar de på datorn och lägger in de som mp3 på mobilen...
Gå runt med massa CD skivor orkar man inte göra...

Permalänk
Medlem

När lyssnade du på en CD-skiva senast?

Jag lyssnar några ggr i månaden, har alla Kiss och Iron Maiden på CD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Är väl för folk som gladeligen låter sig luras genom att köpa HDMI och ljudkablar för flera tusen kronor metern för att få det där "äkta" soundet. Lyckligtvis är det oftast folk med för mycket pengar så det gör inte så mycket, men ändå man tar sig för pannan än idag.