Håller Biltemas HDMI 2.1 kabel måttet?

Permalänk
Medlem

Håller Biltemas HDMI 2.1 kabel måttet?

Fick hem en kabel från Amazon med missvisande kvalifikationer och vad som verkar vara en fejkad certifiering och behöver därför en ny kabel på väldigt kort notis.

Vid närmare sökande fann jag att Biltema var bland dem enda med fysiska butiker i närheten som hade en 5 meters variant till ett rimligt pris, så pass billigt att det känns som även den kommer ha problem.

Så därför undrar jag nu om vi har några här som har erfarenhet av deras HDMI 2.1 Kablar, är de bara skrot eller lyckas de hålla måttet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Fick hem en kabel från Amazon med missvisande kvalifikationer och vad som verkar vara en fejkad certifiering och behöver därför en ny kabel på väldigt kort notis.

Vid närmare sökande fann jag att Biltema var bland dem enda med fysiska butiker i närheten som hade en 5 meters variant till ett rimligt pris, så pass billigt att det känns som även den kommer ha problem.

Så därför undrar jag nu om vi har några här som har erfarenhet av deras HDMI 2.1 Kablar, är de bara skrot eller lyckas de hålla måttet?

Håller den inte måttet för det du betalt för så ska du ju kunna returnera den. Hade jag vart du hade jag köpt kabeln och testat ifall du känner att den lever upp till dina förväntningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom den är -o och felmärkt och inte AOC så knappast.
Du lär behöva en AOC kabel (optisk) om du ska ha en så lång som 5m om den verkligen ska vara Ultra high speed och klara full bandbredd.
Nu har jag ingen uppfattning om vilken bandbredd du behöver överföra så kabeln kanske fungerar för dig men den är varken certifierad eller AOC och för en hundring mer kan du hitta AOC kablage online, AOC kablar är dessutom mycket smidigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom den är -o och felmärkt och inte AOC så knappast.
Du lär behöva en AOC kabel (optisk) om du ska ha en så lång som 5m om den verkligen ska vara Ultra high speed och klara full bandbredd.
Nu har jag ingen uppfattning om vilken bandbredd du behöver överföra så kabeln kanske fungerar för dig men den är varken certifierad eller AOC och för en hundring mer kan du hitta AOC kablage online, AOC kablar är dessutom mycket smidigare.

Absolut, problemet är dock att jag behöver kabeln ganska akut, enda kravet är väl egentligen att den ska klara 4k@120/144hz utan strul, tror du AOC är ett måste för detta?

Har du några tips på villa sidor dessa kablar finns att beställa?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Nördic https://noerdic.se/collections/certified/products/hdmi-2-1-ca... om du bara skall ha en vanlig kabel, finns aoc men dem är dyrare.

Obs jag har inget med Nördic att göra, bara en kund som varit nöjd då jag gillar att hämta på deras lager i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Kan rekommendera Nördic https://noerdic.se/collections/certified/products/hdmi-2-1-ca... om du bara skall ha en vanlig kabel, finns aoc men dem är dyrare.

Obs jag har inget med Nördic att göra, bara en kund som varit nöjd då jag gillar att hämta på deras lager i Stockholm.

En sån här har jag mellan datorn och TVn och det funkar klockrent i 4K120 4:4:4 HDR.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Nördic har riktigt bra kablar och priser m köper alltid mina där

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett par HDMI kablar från Biltema, dock aldrig använt till mer än 4k@ 60 Hz, men till det har de fungerat utmärkt. Hade problem och köpte olika kablar ett tag i tron att det var kabeln som ej höll måttet, men visade sig vara mitt grafikkort som strulade, bilden försvinner regelbundet för att sedan komma tillbaka.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av Floskel:

Absolut, problemet är dock att jag behöver kabeln ganska akut, enda kravet är väl egentligen att den ska klara 4k@120/144hz utan strul, tror du AOC är ett måste för detta?

Har du några tips på villa sidor dessa kablar finns att beställa?

Nordic, har 4 st Ultra High Speed kablar, dock inte AOC kablar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Nog en annan kabel så det kanske är ointressant, men jag har flera av denna:
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorka...

Funkar suveränt. Nu har jag DC på min skärm, men 4K240 är inga problem.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Floskel:

Fick hem en kabel från Amazon med missvisande kvalifikationer och vad som verkar vara en fejkad certifiering och behöver därför en ny kabel på väldigt kort notis.

Vid närmare sökande fann jag att Biltema var bland dem enda med fysiska butiker i närheten som hade en 5 meters variant till ett rimligt pris, så pass billigt att det känns som även den kommer ha problem.

Så därför undrar jag nu om vi har några här som har erfarenhet av deras HDMI 2.1 Kablar, är de bara skrot eller lyckas de hålla måttet?

Poängen med en certifiering är inte att icke-certifierad kablar är samma sak som kaputt/ingen bild, utan att du vet att den certifierade kabeln håller måttet. Icke-certifierade kablar kan vara precis lika bra. Du bara vet inte på förhand och måste själv testa om så är fallet.

Så testa först.

Det som icke-certifierade kablar kan sakna och som är svårt att verifiera själv är hur ifall de är tillräcklig avskärmning mot RF-interferens så som Ultra High Speed-certifierade-kablar måste vara. Detta går åt båda håller där en dåligt avskärmad kabel kan störsända på Wifi och Bluetooth-banden men också att kabeln störs ut i en stökig radiomiljö. Typiskt är att ju högre bandbredd som krävs (likt 4K/120) desto känsligare blir blir det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hölmiz:

Jag har köpt ett par HDMI kablar från Biltema, dock aldrig använt till mer än 4k@ 60 Hz, men till det har de fungerat utmärkt. Hade problem och köpte olika kablar ett tag i tron att det var kabeln som ej höll måttet, men visade sig vara mitt grafikkort som strulade, bilden försvinner regelbundet för att sedan komma tillbaka.

Detta kan möjligen förklaras med RF-interferens som gör att signalen inte kommer igenom till 100 procent vilket leder till korta omsynk/avbrott. Ett sätt att verifiera detta är med just en Ultra High Speed-certifierad kabel. Om det är samma problem med en avskärmad UHS-kabel vet du att det inte är kabeln utan källan/grafikkortet. Och det behöver inte vara grafikkortet, det kan vara relaterat till PSU:n eller annat i datorn som skapar interferens.

AOC-kablar kan hjälpa där eftersom själva signalöverföringen är optisk. De passerar fortfarande 5V och DDC-kanalen (i princip serieport) på vanlig elektrisk väg men dessa är inte alls störningskänsliga på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Uppskattar all lärorik respons enormt!

Efter lite bråkande med diverse inställningar fick jag för mig att dra om kabeln då jag förstått att signalen kan bli störd av en mängd olika orsaker som har med dragningen att göra, speciellt på den distansen. Efter att ha rätat ut, dragit om och kopplat in kabeln igen så funkar det nu helt problemfritt.

Misstänker att det möjligtvis fanns någon lite för aggressiv böj någonstans längs kabeln som orsakade signalstörning. Ett litet tips för er med spökande kablar att testa innan ni returnerar eller slänger dem.