Permalänk
Medlem

Vilket märke har det bästa Tv os?

Är sugen på byta ut min 10 år gamla tv, men osäker på vilket märke man skall köpa.
Vilket märke har det bästa TV os? Jag vill ha en tv med snabbt gränssnitt och gärna litet utbud av appar.

Har testat Philips hos mina föräldrar men är inte så imponerad av deras, gränssnittet är lite långsamt.
eller är lika bra att köpa vilken som som uppfyller ens krav på bild och köra en, chromecast eller apple tv?

Permalänk
Medlem

Kanske LG? Samsungs Tizen-baserade os för tv apparater är i alla fall helt bedrövligt i mitt tycke.
Bäst upplevelse får du dock av Google Chromecast, Apple TV, nvidia shield eller liknande då dom har betydligt bredare (och längre) stöd för diverse appar från tredjepartstillverkare.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med tidigare inlägg. Samsung är hyfsat men skulle ändå säga att köp en bra TV och addera Google Chromecast eller en Apple TV beroende på vad för telefoner ni har i familjen.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke borde en tv inte vara "smart", utan det vore mycket bättre om det var just en tv/skärm, som man sedan kopplat in något som @tonii skriver. Det säkrar uppdateringar i högre grad och upphör dem är det enkelt att byta ut den lilla prylen utan att hiva ut hela tv:n fullständigt i onödan. Tyvärr är väl detta inte det mest lönsamma för tillverkarna och folk är slöa med att ha en enda fjärr, så...

Permalänk
Medlem

Generellt sätt har Android TV det bredaste app utbudet.
Problemet med en hel del av de som har Android TV är att de är långsamma och inte uppdaterar Android TV så det blir pannkaka av det hela efter ett tag.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Låter nästan som man kanske skall vänta med köpa tv och köpa nya google tv som släpps om några månader.

Permalänk
Medlem

Kör både Samsung och LG och tycker båda är lika "dåliga" så jag kör med en Shield TV ist för alla mina behov.

Fick jag välja en TV utan att behöva betala för den så hade jag valt en Sony TV men tycker inte det är värt dubbla priset pga av vilket OS det kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Låter nästan som man kanske skall vänta med köpa tv och köpa nya google tv som släpps om några månader.

Om du inte behöver en ny tv så är en en extern liten box en betydligt bättre investering i alla fall

Permalänk
Rekordmedlem

Strunta i os och välj tv efter primärfunktioner, dvs storlek och bildkvalitet som passar för det den ska användas till, så länge den har hdmiingång så kan du koppla på nånting externt som ger bättre prestanda än det som är inbyggt i tvn och tvar brukar dessutom inte få uppdateringar av os lika länge som de fungerar så vill man strömma så lär man ändå behöva nått externt efter ett tag.
Har du en 10 åt gammal tv är det kanske inte nån som klarar 4k, hdr/Dolby vision eller är en oled så där har du troligen en del att vinna i bildkvalitet jämfört med den gamla oavsett os.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker LGs system fungerar helt okej. Har en dum-TV med en android-sticka också och den är bedrövlig.
Ska försöka fixa en LG TV i sovrummet också.

Permalänk
Medlem

My Home Screen, detta är min andra Panasonic TV. Panasonic har vissa billigare modeller med Android osså. Kör inga TVappar utan Netflix/Disney körs på 4K Apple TV (32GB) å 4K Chromecast Google TV. Väntar osså lita spänt på hur det blir "Apple TV" utmanaren.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jope84:

Är sugen på byta ut min 10 år gamla tv, men osäker på vilket märke man skall köpa.
Vilket märke har det bästa TV os? Jag vill ha en tv med snabbt gränssnitt och gärna litet utbud av appar.

Har testat Philips hos mina föräldrar men är inte så imponerad av deras, gränssnittet är lite långsamt.
eller är lika bra att köpa vilken som som uppfyller ens krav på bild och köra en, chromecast eller apple tv?

Om du tänker utanför boxen behöver du inte köpa TV:n efter vilket OS den har och du kan ha minimal interaktion med det inbyggda, ofta sega gränssnitten. Du köper den lösning som svarar bäst mot din krav där de vanligaste är Chromecast (som kör GoogleTV) eller AppleTV som tydligt matchar annan infrastruktur. Andra populära alternativ är Nvidia Shield, Raspberry Pi, Amazon Firestick eller HTPC-lösningar. Sedan köper du den TV som har de bildegenskaper du önskar.

Dessa system kan du använda mot vad som helst som har en HDMI-kontakt. Vid behov även flytta med dig till sommarstugan eller vad man nu har för andra platser man vill vara på.

Andra föredrar att ha det inbyggt i TV:n för enkelhetens skull, även om den enkelheten ofta är missuppfattad. System som Chromecast och AppleTV är så pass stora och viktiga idag att de ofta integreras direkt med en ny TV och dess fjärrkontroll.

Historiskt är erfarenheten också att TV:ns inbygga system bli föråldrat förr eller senare. Appar och tjänster slutar fungera pga av klen hårdvara eller generell brist på underhåll och uppdateringar. Kanske redan från första dagen efter inköp ifall du startar på en klen TV-modell. Hård- och mjukvara i en random lågpris-TV som dessutom är flera år gammal finns inte på någons prioritetslista när det gäller uppdateringar och fortsatt funktionalitet. Med AppleTV och GoogleTV är det tvärtom: överst på listorna.

Förr eller senare (10 år är lång tid för en TV) står man oavsett inför situationen att moderna tjänster och utbud inte alltid fungerar längre eller har blivit oanvändbart segt. Då måste man i vilket fall gå den vägen beskriven ovan. Eller köpa ny TV med nyare systemkrets, detta oavsett om den existerande TV fortfarande är tillräckligt bra eller inte i fråga om bildegenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Tycker LGs system fungerar helt okej. Har en dum-TV med en android-sticka också och den är bedrövlig.
Ska försöka fixa en LG TV i sovrummet också.

Håller med om att LG WebOS är ok. Jag föredrog dock hur menyernas layout var före uppdateringen som släpptes för ett tag sedan.

Körde allt via chromecast tidigare, men nu har jag kopplat ur den och nöjer mig med att köra apparna i tv:n fullt ut.

Men som många redan har sagt här i tråden så bör man fokusera på hur bra bild och andra funtkionerna man får först och främst. Appar och dylikt kan man alltid lösa med separat enhet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Samsung

Operativsystem: Tizen

Samsung använder sitt egenutvecklade Tizen OS, vilket erbjuder en användarvänlig gränssnitt och stöd för många appar. Det har bra prestanda och integrerar väl med Samsungs ekosystem av enheter.

LG

Operativsystem: webOS

LG:s webOS är känt för sitt intuitiva och smidiga gränssnitt med en pekfjärrkontroll som gör navigeringen enkel. Det stödjer ett brett utbud av appar och tjänster.

Sony

Operativsystem: Android TV / Google TV

Sony TV-apparater använder sig av Android TV (nu rebrandat som Google TV på nyare modeller), vilket ger tillgång till Google Play Store och en stor mängd appar. Det har också inbyggd Chromecast och Google Assistant.

Philips

Operativsystem: Android TV

Liksom Sony använder Philips Android TV, vilket ger ett stort utbud av appar via Google Play Store och integration med Google Assistant och Chromecast.

Permalänk
Bildexpert 📺

Philips kör med dels Android/Google TV på några modeller och ett eget operativsystem (tidigare SAPHI, numera TitanOS) på andra modeller. Det varierar från år till år vilka modeller som får vilket system där det typiskt är de enklare modeller som inte får GoogleTV. OLED7-serien är en sådan modell som typiskt växlar system år för år.