Permalänk
Medlem

Fiber eller mobildata

Precis begärt uppsägning av fiber lagom till Black Friday. Mitt problem är att jag inte vet om jag ska satsa på fiber igen (även om bindningstid vilket är ett krav ironiskt nog) eller gå tillbaka till mobildata. Ska nämligen ha en Pixel 9 Pro vilket blir prisvärt om man behöver obegränsad data. Dock behöver jag ett datakort till det. Vad brukar ett datakort kosta numera? För antar det inte är gratis längre.

Hur gör ni? Kör ni alla fiber eller kör nån här med datakort på obegränsat mobilabonnemang eller mobilt bredband?

Har hittills alltid kört 10/10 så jag har inte behov av så höga hastigheter men uppskattar stabilitet (men tackar inte nej till 100/100). Haft mobildata förr utan problem dock. Har numera en NAS som jag inte hade förr men ser inga större problem med det. Den gör inga större upp-/nedladdningar. Dessutom blir det en "stationär router" som den är kopplad till hela tiden även om det är mobildata.

Brukar Bahnhof ha Black Friday erbjudanden? Är väl enda företaget jag känner lite extra för vad det gäller fiber. Speciellt efter min osmakliga upplevelse av Bredband2. Fick höjning varje år med Bahnhof också men de gav mig åtminstone bindningstid på 12 månader så jag slapp tjata oftare än så. Helt sjukt att man ska få prishöjningar flera gånger per år, speciellt när man lockas in med "rabatter" som sen inte ens varar 1 dag... Ja, jag är skitsur. Ber om ursäkt på förhand.

Permalänk
Medlem

Du har inte obegränsad data hos många ISP. T.ex. Telia cappar dig vid 1,5 tb med hänvisning till fair use.

Tar du fiber så kan du patcha alla lir, streama obegränsat etc. I ett enmanshushåll är det kanske egalt såvida du inte är massiv konsument. Är du fler/familj så är det relevant.

Permalänk
Medlem

Även man maxar med 10 Mbit/s 8 timmar om dygnet blir det bara 1.08 TB på en månad så med tanke på att 10/10 Mbit har funkat borde inte det vara något problem

Visa signatur

GTX 1060 6GB | Ryzen 5 1600 | 24 GB DDR4
emrik.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Du har inte obegränsad data hos många ISP. T.ex. Telia cappar dig vid 1,5 tb med hänvisning till fair use.

Tar du fiber så kan du patcha alla lir, streama obegränsat etc. I ett enmanshushåll är det kanske egalt såvida du inte är massiv konsument. Är du fler/familj så är det relevant.

Singelhushåll. Tror aldrig jag har kommit upp i 1,5 TB i data. Kanske rör sig om 100-300 GB. Gissningsvis. Har inte koll nu då det var ett bra tag sedan jag hade mobildata. Fick aldrig strypt Internet med obegränsad mobilabonnemang/mobilt bredband. Tankar inte hem saker men strömmar periodvis film och dagligen kortare videor samt musik. Nån gång kan det väl hända att jag tankar ner program, OS eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Singelhushåll. Tror aldrig jag har kommit upp i 1,5 TB i data. Kanske rör sig om 100-300 GB. Gissningsvis. Har inte koll nu då det var ett bra tag sedan jag hade mobildata. Fick aldrig strypt Internet med obegränsad mobilabonnemang/mobilt bredband. Tankar inte hem saker men strömmar periodvis film och dagligen kortare videor samt musik. Nån gång kan det väl hända att jag tankar ner program, OS eller dylikt.

Då känns det inte relevant för dig, såvida du inte skall lira nya Flight Simulator som kommer, börja spela BlackOps6 eller börja streama 4k video markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Då känns det inte relevant för dig, såvida du inte skall lira nya Flight Simulator som kommer, börja spela BlackOps6 eller börja streama 4k video markant.

Nä, spelar inget även om Flight Simulator lät spännande. En del av mig vill fortfarande ha fiber för det känns tryggt och stabilt, men jag får se. Blir det ett prisvärt erbjudande på 100/100 så kanske jag nappar (om det är Bahnhof) men annars överväger jag nog mobilt. Det bör inte bli problem med datamängden i varje fall.

En gång i tiden hade jag mobilt bredband på 100GB men det spräcker jag idag. En månad med en strömningstjänst ökar dataförbrukningen markant.

Permalänk
Medlem

Fiber är att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Fiber är att rekommendera.

Instämmer även om jag är rejält sur på alla prishöjningar från Bredband2. Aldrig igen. Förstår att de inte är ensamma om beteendet också. Så blir det fiber ska det vara bindningstid, annars pallar jag inte med skiten längre. Inte rimligt

Annan fråga. Måste man bo i samma hushåll/på samma adress för att utnyttja familjeabonnemang? Alltså lägga till en användare till sitt obegränsade mobilabonnemang?

Permalänk
Medlem

@sweuser om du inte kan få en fast uppkoppling till ett vettigt pris så är en mobil uppkoppling bättre förutsatt du har ganska bra mottagning eller att det blir bra mottagning med extern antenn osv. Det här gäller i stort sett alla som bara använder Internet för enklare saker, precis som du beskriv ovan. Har man en förbrukning på maximalt runt 100Gb plus minus en del data lönar det sig absolut med mobilt bredband. Har du familjeabonnemang har jag tolkat det som att det kvittar om vilka mobilmaster som används, det är inte kopplat till en fysisk adress.

Det är dock svårt att slå 100/100 för cirka 300kr i månaden. Det är en OK hastighet och det är ganska lätt idag att förbruka ganska stora mängder data beroende på vad man använder Internet till.

Grejen är att många stadsnät och andra nät har höjt rejält, bara de senaste åren. Jag hade den hastigheten och priset ovan under ganska många år med små justeringar men nu har det blivit riktigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@sweuser om du inte kan få en fast uppkoppling till ett vettigt pris så är en mobil uppkoppling bättre förutsatt du har ganska bra mottagning eller att det blir bra mottagning med extern antenn osv. Det här gäller i stort sett alla som bara använder Internet för enklare saker, precis som du beskriv ovan. Har man en förbrukning på maximalt runt 100Gb plus minus en del data lönar det sig absolut med mobilt bredband. Har du familjeabonnemang har jag tolkat det som att det kvittar om vilka mobilmaster som används, det är inte kopplat till en fysisk adress.

Det är dock svårt att slå 100/100 för cirka 300kr i månaden. Det är en OK hastighet och det är ganska lätt idag att förbruka ganska stora mängder data beroende på vad man använder Internet till.

Grejen är att många stadsnät och andra nät har höjt rejält, bara de senaste åren. Jag hade den hastigheten och priset ovan under ganska många år med små justeringar men nu har det blivit riktigt dyrt.

Börjar känna så också, får jag inget vettigt pris på fiber får jag börja överväga mobilt. Max 100GB blir för lite, mer är så förbrukar jag numera. Däremot tror jag knappast att jag förbrukar i närheten av 1 TB som nån skrev. Gissar på 100-300 GB men det kan skilja mycket från månad till månad. Är ute mycket på sommaren och använder då betydligt mindre än på t.ex. vintern.

Förstår inte riktigt vad du menar med att mobilmaster kvittar för familjeabonnemang? Mobilabonnemang är väl mobilabonnemang oavsett uppdelning/betalning? Så familjeabonnemang är inte kopplat till fysisk adress/hushåll utan man kan gå ihop två stycken inom familjen även om man bor på olika adresser?

Ja, jag har hört nått om att nätägarna har höjt sina priser men känner inte av samma prishöjningar för mobildata. Framför allt stör jag mig på att jag ska sitta och prisbevaka hela tiden. Så får jag ingen bindningstid är jag inte intresserad oavsett vad. Har verkligen viktigare saker att göra än att sitta och prisbevaka året runt. Nån måtta får det ändå vara.

Stavfel.
Permalänk
Medlem

@sweuser det kanske var otydligt. Som jag förstår det är man inte kopplad till någon fysisk adress utan det går att inkludera fler i familjeabonnemang. Flera kanske kan gå ihop och så kan man spara lite pengar på det.

Men exakt hur det funkar vet jag inte, dom kanske kan se vart man använder sina mobiler etc ?