Kommande buggfix ingen lösning för redan kraschade Intel-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

https://youtu.be/nrWQLFWbQY8?si=kqp7TI1kD4eHIVI1&t=506

Nja Intels rekommenderade verkar inte så bra...

Förstår inte.
Tillverkares bios implementation av grejer är inte = Intels rek.
Läs det Intel publicerade gällande värde för olika delar

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det var Intel som fick ta smällen, men detta var precis vid lansering och jag tror inte att vanliga kunder hade fått tag i några moderkort än - det vara bara testare. De fick skjuta upp hela lanseringen, vilket säkert inte var billigt, men de gjorde rätt den gången.

Nä hade gått ut till kund inte bara testare. Dock om det gällde/drabbande OEM vet inte.

Var personer 1/2 år efter som inte hade återlämnat sina moderkort fick SATA buggen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vanliga kunder fick visst tag på moderkorten. Jag köpte vid lanseringen och fick efter 2-3veckor byta ut moderkortet med instruktioner från Inet. Va inte allt för roligt bök o byta ut, upplevde aldrig några problem dock. Minns knappt va det gällde, har för mig det va någon styrkrets på moderkortet som kunde göra så någon sataport dog.

Var om jag inte fel tredje parts portarna inte Intels egna stata portar som dragerad fort (vissa som inte bytte ut sitt, gick dessas portar mer eller mindre sönder efter 1 till 2 år efter). Tog för mig några månader innan fick ihop cpu och moderkort. Ivy Bridge vara runt hörnet när väl monterat ihop min, så hade PCIe 3 om jag hade kört Ivy cpu istället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Med andra ord, Intel:
- Vet inte hur många processorer som är skadade (och verkar inte ha något intresse att ta reda på det heller.)
- Kommer inte förlänga garantin för kunder som (ev.) köpt en drabbad processor trots att det är dom själva som orsakat felet.
- Tänker fortsätta sälja samma (förhoppningsvis patchade?) processorer som att inget har hänt.

Riktigt jävla äckligt beteende. Jag har inga vanföreställningar om att AMD är hårdvaruentusiastens bästa vän (gäller alla företag f.ö.), men det blir till 100% en AMD i nästa bygge oavsett om Intel har bättre pris/prestanda eller inte.
Någon gång får man dra en röd linje med vad man tillåter företagen att komma undan med, och nu har Intel korsat den i min bok.

// En 13900k-ägare som inte vet om han är drabbad eller inte men som kommer använda sin CPU tills den fallerar och är där sen garanti kvar, jippi.

Hur fungerar din processor i UE5 spel? Om jag förstått det rätt kan det märkas huruvida en cpu är defekt, eller inte, just i UE5 spel när texturer packas upp och spelet crashar med "out of video memory" felmeddelandet. Kan ju vara något värt att testa och eventuellt ha i åtanke i fortsättningen. Det kommer sannolikt att komma bra rekommendationer för hur man testar cpuer längre fram, testsviter kommer att sättas ihop, kanske inte av intel men nästan garanterat av entusiaster. Hoppas din cpu klarat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vill minnas att GN nämnde att Intel redan börjat sätta sig på tvären. Bland annat skall de börjat skylla på att deras garanti bara gäller från den tid då Intel "upptäckte felet" (vilket kan vara för "två dagar" sedan) och inte alla CPU:er generellt.

Hmmm, var det inte så att det intel kommunicerat skulle gå att tyda så som du säger och Gamers Nexus efterlyste tydligare kommunikation från intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Just nu ja

Men om inte jag minns fel hade de en hel del problem med 3000-serien med för hög volt förstörde cores på liknande sätt som detta. Men de kanske skötte garantiärenden bättre. Vet dock att min vän var lagom missnöjd. Det blir genast svårare efter garantitiden då bevisbördan för konsumenten ökar.

Osäker på vad du menar. Min sambo har haft en AMD 3600 i sin dator väldigt länge utan problem. Har du någon artikel om vad du syftar på? Ifall det var lika stort som detta borde det vara lätt att gräva fram.

Jag har haft Intel länge som sagt, först nu jag bytt över till AMD. Än så länge är jag väldigt nöjd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Tycker detta är ett naivt inlägg. Jag är ganska säker på att Intel eller vilka andra tillverkare som har problem jobbar med det i det dolda. Finns ingen anledning att lyssna på influensers eller andra journalister som är ute efter klick, dom har sin egen agenda.
Givetvis tas reklamationer och andra fel på stort allvar inom bolaget. Men att man kör någon öppen dialog med konsumenter är ju inget något större företag skulle göra.

Helt klart ett rimligt svar och bra damage controll. Känns som folk åter igen gör en höna av en fjäder.

Frågan är hur bytet går till. Har du en intel 13 så finns det väl inga sådana kvar längre? Vad får du då? En motsvarande, tier under, intel 14? Måste du som kund skicka in din CPU och bli utan CPU i flera veckor eller flera månader innan du får tillbaka den eller en ny?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoggan:

Förstår inte.
Tillverkares bios implementation av grejer är inte = Intels rek.
Läs det Intel publicerade gällande värde för olika delar

Intels Fail Safe är just intels rekommenderade.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hur fungerar din processor i UE5 spel? Om jag förstått det rätt kan det märkas huruvida en cpu är defekt, eller inte, just i UE5 spel när texturer packas upp och spelet crashar med "out of video memory" felmeddelandet. Kan ju vara något värt att testa och eventuellt ha i åtanke i fortsättningen. Det kommer sannolikt att komma bra rekommendationer för hur man testar cpuer längre fram, testsviter kommer att sättas ihop, kanske inte av intel men nästan garanterat av entusiaster. Hoppas din cpu klarat sig.

Inte testat, men får väl leta upp något som använder UE5 och testa.
Tack.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en intel i7 13700K. Köptes innan förra sommaren. Jag har inte upplevt några större krasher.
Det har väl bara vart i början när Jedi survivor efter halva spelet som det krashade. Men idag flyter spelet galet bra. Är alla drabbade ?! Ska man invänta augusti och uppdatera bios då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det får du gärna länka till en nyhet om, om du har det. Det enda jag känner till om 3000-serien var att de rapporterade väldigt hög spänning i ”idle” eftersom själva processen som mätte spänningen lyfte processorn från idle. Stängde man av mätprogrammet gick den ner. Nu hade jag dock ingen 3000-serie själv, så jag kan ha missat något, men jag hittar inget om detta med en snabb googling.

Jag hittar inte det heller.

Så antingen är mitt minne felaktigt (det är inte alls omöjligt). Men vill minnas jag läste om det både i Sweclockers Ryzen tråd för tiden och på andra forum.

Och nej, det var givetvis inte denna omfattning. Jag vill minnas att det rörde sig om att moderkortstillverkare default Vcore var för hög och kunde "slita ut" processorn snabbare än tänkt, vilket resulterade i att man antingen var tvungen att stänga av vissa kluster eller kassera processorn.

Men, jag hittar som sagt inte något om det. Kanske är det någon detalj som försvunnit från minnet (kanske det endast gällde överklockningsprofiler) eller så har jag helt fel

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC