Permalänk
Medlem

Felsökning, eventuell reparation?

Tjenare! Kortfattat så har jag fått craschar och bluescreens mycket oftare nu och bara idag och igår har jag knappt kunnat spela i 1-2 minuter innan systemet craschar, ger mig bluescreen eller slänger ut mig från spelet.

Har väl hänt lite då och då förut men har funkat mycket mer än vad det har kraschat. Nu så kraschar det nästan konstant..

Undrar ifall det finns någon duktig som hade kunnat felsöka remote eller fysiskt på plats och eventuellt kunna fixa ”problemet”?
Lite systeminfo:
3090
Ryzen 9 5900x
16gb ram 3200mhz
Asus mobo
750w guld/plat?
Aio kylare
2 skärmar (1080 & 1440)

Har jag missat något så är det bara att säga till
Vill helst inte ominstallera windows då jag har en massa settings sparade till olika tillbehör(mic, kamera, lurar etc..)
Men kan såklart göras om inga utvägar finns!

§ 9 - MOD
Permalänk
Medlem

flasha senaste biosen till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

flasha senaste biosen till att börja med

Hur gör jag det? Har ett strix b550f moderkort. Uppdaterar man i själva bios?

Permalänk
Medlem

Du laddar ned den här filen https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/ROG-STRIX-B550-F-G...

Använd Asus Ezflash 3.0 för att flasha bios..

Permalänk
Medlem

Kollar i systeminfo just mu och får upp BIOS-version och datum: American Megatrends Inc. 2006, 2021-03-19 🫣 Kan nog vara rätt så gammal..

Permalänk
Medlem

Version 3607
16.4 MB 2024/04/03

Är den senaste

under uppstart så spasmar du på "delete" knappen eller "f2" brukar variera, då kommer man in i själva bios systemet och där inne kan du flasha med filen jag länkade dig, packa upp den till ettt usb minne och bläddra dit med Ez flash

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Version 3607
16.4 MB 2024/04/03

Är den senaste

under uppstart så spasmar du på "delete" knappen eller "f2" brukar variera, då kommer man in i själva bios systemet och där inne kan du flasha med filen jag länkade dig, packa upp den till ettt usb minne och bläddra dit med Ez flash

Hår det bra att bara extracta innehållet till en usb sticka och sedan använda det som flash? Eller gör man på något specifikt sätt?

Permalänk
Medlem

exakt man bara extraktar det till en usb sticka, startar om och går in i bios och startar ez-flash och pekar till usb-stickan med filen

det är två filer bara packa upp till usb\bios\
sedan kör du "biosrenamer" så byter den namn på en fil sen bootar du om och flashar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

exakt man bara extraktar det till en usb sticka, startar om och går in i bios och startar ez-flash och pekar till usb-stickan med filen

det är två filer bara packa upp till usb\bios\
sedan kör du "biosrenamer" så byter den namn på en fil sen bootar du om och flashar

Alright, håller på att uppdatera nu! Kommer testa att spela lite osv och se hur det känns. Något annat i koppling till detta som måste göras efter själva uppdateringen?

Håller dig uppdaterad och skriver tillbaka ifall någon krasch uppstår.

Permalänk
Medlem

jag vet inte om du överklockat någonting med hjälp av BIOS automatiska överklockningssytem isåfall kan det vara värt att göra om det förloppet när man klickar på hur ens cpu kylare ser ut och sen klockar den upp datorn osv

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nope, inget behöver göras efteråt bara för att du uppdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

jag vet inte om du överklockat någonting med hjälp av BIOS automatiska överklockningssytem isåfall kan det vara värt att göra om det förloppet när man klickar på hur ens cpu kylare ser ut och sen klockar den upp datorn osv

Har nog lekt med med överklock någon gång dock så var det enda jag behöll ”boost” som kom som en standard clock på cpun. Klarar mig nog utan den. Isåfall docp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

jag vet inte om du överklockat någonting med hjälp av BIOS automatiska överklockningssytem isåfall kan det vara värt att göra om det förloppet när man klickar på hur ens cpu kylare ser ut och sen klockar den upp datorn osv

Verkar inte boota upp windows längre övergår istället till bios varje gång. Verkar inte hitta min windows boot någonstans i bios heller. Hur går jag tillväga?

Permalänk
Skrivet av RHYMA24:

Tjenare! Kortfattat så har jag fått craschar och bluescreens mycket oftare nu och bara idag och igår har jag knappt kunnat spela i 1-2 minuter innan systemet craschar, ger mig bluescreen eller slänger ut mig från spelet.

Har väl hänt lite då och då förut men har funkat mycket mer än vad det har kraschat. Nu så kraschar det nästan konstant..

Undrar ifall det finns någon duktig som hade kunnat felsöka remote eller fysiskt på plats och eventuellt kunna fixa ”problemet”?
Lite systeminfo:
3090
Ryzen 9 5900x
16gb ram 3200mhz
Asus mobo
750w guld/plat?
Aio kylare
2 skärmar (1080 & 1440)

Har jag missat något så är det bara att säga till
Vill helst inte ominstallera windows då jag har en massa settings sparade till olika tillbehör(mic, kamera, lurar etc..)
Men kan såklart göras om inga utvägar finns!

Uppdaterad bios
Reset to defaults
Kör utan xmp

Kör https://support.microsoft.com/en-us/topic/use-the-system-file...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

load setup defaults i bios, ställ in den bootorder du vill ha, inaktivera eventuella raid chip om du inte använder dig av det, ställ in minnena till det dom är speccade.... gör ett usb-minne med win 11 installera,,, alternativt fortsätt med samma os du hade

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

load setup defaults i bios, ställ in den bootorder du vill ha, inaktivera eventuella raid chip om du inte använder dig av det, ställ in minnena till det dom är speccade.... gör ett usb-minne med win 11 installera,,, alternativt fortsätt med samma os du hade

Har inget usb minne med windows installerat… Menar du att jag måste installera om windows igen efter en bios uppdatering?

Kommer allt försvinna?

Permalänk
Medlem

Nej du måste verkligen inte det, men jag skulle göra det om jag var du och då skulle jag ta bort partionerna helt och låta win 11 göra nya

Man gör win 11 usb här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Skapa installationsmedia för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Nej du måste verkligen inte det, men jag skulle göra det om jag var du och då skulle jag ta bort partionerna helt och låta win 11 göra nya

Man gör win 11 usb här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Skapa installationsmedia för Windows 11

Har windows 10 förresten. Hela grejen med detta var ju att ominstallera windows skulle vara det sista steget. Hade jag vetat att windows boot försvinner efter bios uppdatering så hade jag nog försökt lösa det på ett annat sätt.

Har inte någon windows som jag kan boota upp i min bios inställning längre och ingen annan dator i närheten heller

Permalänk
Medlem

tryck f8 och välj vilken disk som ska bootas ifrån,

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

tryck f8 och välj vilken disk som ska bootas ifrån,

Den hittade ingen disk alls för att boota upp från och började få panik.
Hittade inget online dock så gick jag igenom lite settings själv i bios och testade att sätta igång CSM launch vilket bootade upp min windows igen. Den var avstängd efter uppdateringen

Permalänk
Medlem

ok duktigt, hoppas det inte crashar något mer nu då, kör windows update tills det inte finns något mera att hämta

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Den hittade ingen disk alls för att boota upp från och började få panik.
Hittade inget online dock så gick jag igenom lite settings själv i bios och testade att sätta igång CSM launch vilket bootade upp min windows igen. Den var avstängd efter uppdateringen

Tänkte precis skriva att det förmodligen var felet.

Du bör överväga att installera om windows från grunden med CSM inaktiverat eftersom att CSM är ett kompatibilitetsläge för äldre hårdvara.

Alternativt får du googla på guide för hur man ändrar från MBR till GPT och därefter kan du inaktivera CSM och boota i UEFI läge.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Men det är som Shugge skriver och det är därför jag skrev som jag skrev tidigare vad jag skulle göra om jag var du

Permalänk
Medlem

Och vill tillägga att du bör ladda ned senaste chipset drivers från amd.com för b550 chipset i kombination med BIOS uppdateringen du gjorde.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Men det är som Shugge skriver och det är därför jag skrev som jag skrev tidigare vad jag skulle göra om jag var du

Skrivet av shugge:

Och vill tillägga att du bör ladda ned senaste chipset drivers från amd.com för b550 chipset i kombination med BIOS uppdateringen du gjorde.

Jag uppdaterade mina chipsets tidigare idag så där är det ok!
Mitt spel kraschade igen och fick upp detta felmeddelande : https://files.fm/u/fswj48wntc

Permalänk
Medlem

spara filer som du vill behålla och gör dig redo att installera om win 11 från clean install

Kör memtest86 och kolla så minnena mår bra,
ta ut grafikkoret och kolla hur det sittter sätt in det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Jag uppdaterade mina chipsets tidigare idag så där är det ok!
Mitt spel kraschade igen och fick upp detta felmeddelande : https://files.fm/u/fswj48wntc

""DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED is not something that Unreal (or any application software) even has control over – it’s from the kernel. When this event happens, it’s either a driver bug, a kernel bug, or a hardware problem. I’m mentioning this to suggest where to look for a solution that will actually work, based on my experience.""

Möjlig orsak 1: Spelets senaste uppdatering är trasig.
Möjlig orsak 2: Fel i grafikdrivrutiner eller för gamla.
Möjlig orsak 3: Höga temperaturer.

Tillfällig lösning: Sänk grafikinställningar i spelet.

Lösning 1: Sök i spelets forum om det är vanligt förekommande och kanske finns fix där eller information om nåt hotfix som släpps snart.
Lösning 2: Installera senaste grafikdrivrutiner med *clean install".
Lösning 3: Kontrollera GPU/CPU temperaturer under belastning, sen får du hitta sätt att sänka det med att underklocka/högre fläkt hastighet/byta kylkuddar och kylpasta etc.

I värsta fall nåt hårdvarufel och vidare felsökning kräver att testa delarna i en annan dator, börja med grafikkortet.
https://superuser.com/questions/724705/checking-if-nvidia-gra...

Tillägg 1: 3090 är känd för att ha väldigt höga temperaturer för VRAM/minnen då de finns även på baksidan.
Just 3080/3090 kan vid korta stunder dra väldigt mycket ström (transient spike) som vissa nätagg inte klarar av, men ska inte vara problem med nyare PSU/nätagg.

Tillägg 2: Kommer inte ihåg felmeddelanden men hade nåt liknande som visade sig vara hårdvarufel.
Orsaken? Gravitation, dvs. med tiden böjdes kretskortet av kylaren och dess lödningar till VRAM gick sönder. Detta var innan de här nya grafikkorten med 2kg kylare som måste användas med extra stöd.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

""DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED is not something that Unreal (or any application software) even has control over – it’s from the kernel. When this event happens, it’s either a driver bug, a kernel bug, or a hardware problem. I’m mentioning this to suggest where to look for a solution that will actually work, based on my experience.""

Möjlig orsak 1: Spelets senaste uppdatering är trasig.
Möjlig orsak 2: Fel i grafikdrivrutiner eller för gamla.
Möjlig orsak 3: Höga temperaturer.

Tillfällig lösning: Sänk grafikinställningar i spelet.

Lösning 1: Sök i spelets forum om det är vanligt förekommande och kanske finns fix där eller information om nåt hotfix som släpps snart.
Lösning 2: Installera senaste grafikdrivrutiner med *clean install".
Lösning 3: Kontrollera GPU/CPU temperaturer under belastning, sen får du hitta sätt att sänka det med att underklocka/högre fläkt hastighet/byta kylkuddar och kylpasta etc.

I värsta fall nåt hårdvarufel och vidare felsökning kräver att testa delarna i en annan dator, börja med grafikkortet.
https://superuser.com/questions/724705/checking-if-nvidia-gra...

Extra: Kommer inte ihåg felmeddelanden men hade nåt liknande som visade sig vara hårdvarufel.
Orsaken? Gravitation, dvs. med tiden böjdes kretskortet av kylaren och dess lödningar till VRAM gick sönder. Detta var innan de här nya grafikkorten med 2kg kylare som måste användas med extra stöd.

Lutar också mot ett hårdvarufel, testade genom memtest för ungefär 1-2 månader sen, uteslöt att en av 4 stickor var dåliga så jag kört på enbart 2 av dom (16gb) sedan dess och har funkat bra tills nyligen då det har börjat klabba igen.
Känns som att hela mitt system håller på att kollapsa och funderar vidare på om jag bara ska lämna in det hos inet imorgon och betala för en felsökning.
Känns som att jag har prövat rätt så mycket och inget har hjälpt.

Har uppdaterat allt som går att uppdatera, har tagit ut två stickor som jag trott varit dåliga. Det kan vara psun? Det kan vara gpun eller cpun. Har inget sätt att testa dessa separat då jag inte har någon i min närhet som hade ställt upp för att testa mina delar.

Kan också tillägga att allt ser relativt ”normalt” ut vad gäller temp och performance. Har kollar på temp precis innan krasch och inte visat något annorlunda. Med tanke på att jag sitter på ett 3090 och ett ryzen 9 5900x så borde den klara av apex på högsta settings som den alltid har gjort.

Kylpasta har jag dock inte bytat sen jag byggde datorn ungefär 1.5-2 år sedan? Har heller aldrig dragit ut gpun för att se ifall något har böjts?
Allt har bara krypt in från ingenstans känns det som, har inte gjort något speciellt annorlunda genom åren

Permalänk
Medlem

Skriver igen så att redigeringen inte missas.

Just 3080/3090 kan vid korta stunder dra väldigt mycket ström (transient spike) som vissa nätagg inte klarar av, men ska inte vara problem med nyare PSU/nätagg.

Samtidigt PSU är färskvara och degraderas med tiden och möjligt att det inte orkar med 3090s "transient spike" längre, om det visar sig vara det så har kvalitetsnätagg långa garantier till räddning.

Gör en webbsökning på nätaggets modell och 3090/transient spike.

Webbsökning på dxgi_error och Apex gav galet många resultat så kanske finns någon lösning på nåt Apex-forum.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Om temperaturen på CPU, GPU och VRAM ser bra ut så behöver inte kylpasta bytas.

Angående kretskortets böjning, det brukar inte synas om det inte extrem men samtidigt krävs inte mycket för en 0.4 mm lödning att paja under trycket som skapas av den ojämna vikten när GPU-stöd inte används.

Här är exempel på vad ska undvikas:

Visa signatur

😑