Permalänk
Medlem

Vad är min dator värd

Ska sälja dotterns dator, kan någon hjälpa mig värdera den utifrån specifikationer.

Processor - Intel(R) Core(TM) i5-3550 CPU @ 3.30 GHz
Ram - 8 GB
Hårddisk - 456 Gb
Systemtyp - 64-bitars operativsystem
Windows 10 PRO v 22H2
Os-version 19045.3324
Windows feature experience pack
Grafikkort Radeon RX 580 Series
Acpi x64 baserad dator
Ljudkort - Amd high definition audio device
Nätverkskort - broadcom 802.11ac network adapter
WAN miniport

Permalänk
Hedersmedlem

Ingenting.

Tänker du dig att sälja den så har jag svårt att tänka mig att du kan hitta en köpare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ingenting.

Tänker du dig att sälja den så har jag svårt att tänka mig att du kan hitta en köpare.

Ingenting är en lite väl hård dom kan jag tycka ^_^

En tusenlapp borde TS ändå lyckas sälja den för tror jag.

Permalänk
Medlem

Här är mina estimat:
30 kr - Processor - Intel(R) Core(TM) i5-3550 CPU @ 3.30 GHz
30 kr - Ram - 8 GB
50 kr - Hårddisk - 456 Gb
0 kr - Windows 10 PRO v 22H2
400 kr - Grafikkort Radeon RX 580 Series
50 kr - Nätverkskort - broadcom 802.11ac network adapter

Grafikkortet är värt ca 300-400 kr.
Det står inte vad det är för kabinett och strömförsörjning. Beroende på skulle man kanske kunna använda dem i nyare bygg, men eftersom de är från ca 2012 (estimerat utifrån att det var året då processorn släpptes) skulle jag inte riskera det utan hellre leta efter nyare.
Jag skulle föreslå att hela paketet kan gå för ca 400-600 kr.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Det tog ungefär 5 minuter att få den såld för 1500kr men tack för er tid !

Permalänk
Medlem

Okej, det var ju bra för dig. Generellt gäller väl att man kan få mer betalt om man säljer utanför Sweclockers, eftersom folk här har mer koll på komponenterna. Det finns ju folk på t.ex. Blocket, Tradera och Facebook som säljer 10 år gamla datorer för 20 000 kr med beskrivningar som får folk att tro att de är nya fantastiska spelmaskiner. Vissa köpare ser t.ex. bara att det står "i5" och tänker automatiskt att det är bra.
Jag påstår givetvis inte att du har gjort något dumt eller sålt för ockerpriser. 1500 kr är inte en stor summa pengar, och datorn funkar fortfarande till många uppgifter som folk köper nya (om än snabbare) datorer för, för betydligt mer pengar.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Det landade på 5.400kr tillslut. Vad det handlade om vet jag inte men de var de jag är nöjd

Permalänk
Medlem

Du sålde en budgetdator från 2012 för 5400 kronor?

Permalänk
Medlem

Bra moral.
Kan någon banna honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomready:

Det tog ungefär 5 minuter att få den såld för 1500kr men tack för er tid !

Skrivet av Tomready:

Det landade på 5.400kr tillslut. Vad det handlade om vet jag inte men de var de jag är nöjd

Vilket är det? 1500kr eller 5400kr? Antingen hade du tur och sälja för 1500kr eller så blåste du någon medvetet när du sålde för 5400kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Oj beklagar förvirring. Sålde två lika stationära, de var budgivning på dem och jag vet inte mer än de specifikationerna visade. Så 2700 landande dem på styck