Ang. Sladd som hoppat ur en 10 pin connector (moddare, se hit)

Permalänk
Medlem

Ang. Sladd som hoppat ur en 10 pin connector (moddare, se hit)

Hej!

Detta är lite av en longshot då det inte i sig rör sig om en vanlig PC. Men kontakten liknar en sån där som sitter i moderkortet så jag tänkte att jag frågar i den här forumdelen

Jag har en robotgräsklippare vars laddstation slutade fungera. Jag öppnade upp den och det fanns massa jord där. Men när jag inspekterade den så såg jag att en sladd hade korroderat och fallit av. Den ledde in i en kontakt som ser ut såhär:
https://cdn1.smartmedia.is/computer/skrar/vorur/11312-1/11312...

Det är antingen en sån eller samma typ men med 5 där uppe och 5 där nere

Hur som helst så är den kapad rakt av. Antagligen på grund av att där kommit in fukt i kombination med något djur som verkar ha levt loppan därinne

Min fråga är om någon av er som moddar mycket vet hur jag kan sätta in sladden igen? Ni måste ju ha tagit ut såna ibland när ni pillat i era datorer osv. Det verkar vara nån metallgrej längst in. Petar man ut den på något enkelt sett?

Bara jag får ut den så borde jag väl kunna lödda tillbaka den(?) tänker jag. Andra tips mottages gärna också. Känns surt att köpa en helt ny laddstation om problemet är en liten kabel som bråkar..

Säg till om det är mer ni behöver veta. Tack på förhand!

Tråde flyttad till lite bättre del av forumet - MOD
Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Ser ut som vanlig molex, Leta efter molex pins och instruktioner för hur man jobbar med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ser ut som vanlig molex, Leta efter molex pins och instruktioner för hur man jobbar med dem.

Hej!

Jag tog en bild. Ska jag bara trycka till höger och vänster på sidan där det är utrymme? Där är inget "lås" typ?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Kontakthylsan ser mest troligt ut som följande:
https://www.elfa.se/sv/faerdigterminerad-ledning-mini-fit-jr-...

Så, ja, tunt metallföremål på höger och vänster sida sammtidigt som trycker tillbaka det "fjädrande låset" och sedan bör du kunna trycka ut kontakthylsan ur kontaktdonet.

Det finns även speciella verktyg och är man oförsiktig kan man råka förstöra kontakthylsan.

Edit:
Kollade en gång till på bilden, det ser snarare ut som att kabel gått av där den kläms fast av kontakthylsan än att den skulle ha "hoppat ur", men det är svårt att avgöra från bilden om kabeln är skalad eller av.
Med lite hantverkaranda går det säkert att återavända samma hylsa även om det kanske inte är rekommenderat.
Skulle det vara samma storlek på kontakthylsan som används i PC-datorer så kan du alltid sno en från en oanvänd kabel + en bit kabel och skarva kablaget och peta in kontakthylsan i kontaktdonet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Kontakthylsan ser mest troligt ut som följande:
https://www.elfa.se/sv/faerdigterminerad-ledning-mini-fit-jr-...

Så, ja, tunt metallföremål på höger och vänster sida sammtidigt som trycker tillbaka det "fjädrande låset" och sedan bör du kunna trycka ut kontakthylsan ur kontaktdonet.

Det finns även speciella verktyg och är man oförsiktig kan man råka förstöra kontakthylsan.

Edit:
Kollade en gång till på bilden, det ser snarare ut som att kabel gått av där den kläms fast av kontakthylsan än att den skulle ha "hoppat ur", men det är svårt att avgöra från bilden om kabeln är skalad eller av.
Med lite hantverkaranda går det säkert att återavända samma hylsa även om det kanske inte är rekommenderat.
Skulle det vara samma storlek på kontakthylsan som används i PC-datorer så kan du alltid sno en från en oanvänd kabel + en bit kabel och skarva kablaget och peta in kontakthylsan i kontaktdonet.

Det var mycket riktigt så pass lätt. Jag fick till slut ut den efter en del lirkande. Har ingen sån sladd hemma så jag la den i bakpulver och vatten för att få bort lite oxid och sen borstade jag den fint etc. Sen gav jag mig på att lödda fast den i sladden igen. Aldrig gjort det tidigare. Blev nog lite för tjockt för jag fick inte i den. Men sen nu ikväll så testade jag att ta bort lite löddning och sen lirkade jag in den igen och sen fick jag äntligen liv i den igen! Nytt kablage hade gått på 450 spänn. Och så lärde jag mig någonting på kuppen också. Får se hur länge det håller bara

Tack du och alla andra för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Det var mycket riktigt så pass lätt. Jag fick till slut ut den efter en del lirkande. Har ingen sån sladd hemma så jag la den i bakpulver och vatten för att få bort lite oxid och sen borstade jag den fint etc. Sen gav jag mig på att lödda fast den i sladden igen. Aldrig gjort det tidigare. Blev nog lite för tjockt för jag fick inte i den. Men sen nu ikväll så testade jag att ta bort lite löddning och sen lirkade jag in den igen och sen fick jag äntligen liv i den igen! Nytt kablage hade gått på 450 spänn. Och så lärde jag mig någonting på kuppen också. Får se hur länge det håller bara

Tack du och alla andra för hjälpen!

Värt att tänka på om det sker igen.

Detta är standard kontakter, du kan förmodligen köpa helt ny kontakt och stift för några tior. Jobbar med dessa och liknande när vi bygger drivsystem för tåg

Edit
https://www.mouser.se/ProductDetail/Molex/43025-1000?qs=N%252...
https://www.mouser.se/ProductDetail/Molex/43030-0038?qs=iR2ab...

Viktigt bara att dubbelkolla så det är samma nyckel på dom (pinnarna har olika form på kontakten)

Visa signatur

here we go!