Datorbyggare: Intels processorer går sönder mindre ofta än AMD:s

Permalänk
Melding Plague

Datorbyggare: Intels processorer går sönder mindre ofta än AMD:s

Trots problemen i 13:e och 14:e generationen Core-processorer säger Puget Systems att andelen trasiga Intel-processorer är lägre än för stora konkurrenten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket Intel fått smöra för att Puget ska försvara dem här.

Kan även tilläggas att deras data bakas ihop per generation och differentieras inte per segment. Vad vi sett så verkar ju det vara de mest strömtörstiga modellerna (främst i9 men även vissa i7) som påverkats i den största utsträckningen. Om Pugets försäljning är mestadels, säg, i5 och några enstaka i7:or så är det väl inte konstigt att de märkt av färre problem. Skulle gärna se det uppdelat mellan i5/i7/i9 och inte bara samtliga modeller per generation.

Permalänk
Medlem

Inköpt?... 😉🤫😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Kan även tilläggas att deras data bakas ihop per generation och differentieras inte per segment. Vad vi sett så verkar ju det vara de mest strömtörstiga modellerna (främst i9 men även vissa i7) som påverkats i den största utsträckningen. Om Pugets försäljning är mestadels, säg, i5 och några enstaka i7:or så är det väl inte konstigt att de märkt av färre problem. Skulle gärna se det uppdelat mellan i5/i7/i9 och inte bara samtliga modeller per generation.

Kan också vara så enkelt att det faktiskt är så att överspänning är boven i dramat 😊
Allt behöver inte vara en konspiration.

Permalänk
Medlem

Hatar slumpen….

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Timmy Fox:

Skrivit tidigare: enda jag personligen vill ha redan på i denna soppa är om det finns någon relevant statistik som visar att i5-modellerna är påverkade, hittar inget vettigt och knappast så att Intels information rätar ut frågetecknen heller. Har helt undvikit 13:/14-gen i7/i9 då det enda use-case jag haft för stationär x86 varit som arbetsdatorer, tycker i5-1[3|4]500K var så nära de andra i prestanda samtidigt som den modellen faktiskt drar (för att vara x86) rimlig mängd ström.

Tyvärr får man noll hjälp av Puget då de bara säljer 14700K och 14900K, står på deras hemsida. Samma gällde tidigare för 13:e gen. I fallet AMD säljer de 7700X, 7900X och 7950X (samt Threadripper).

Skrivet av PalmiNio:

Hatar slumpen….

<Uppladdad bildlänk>

Gissar att du läser det som att han sitter med på "Board of Directors", där han skulle ha direkt kontroll över Intel och definitivt vara jävig.

Han sitter i "Board of Advisors", som i praktiken ett en grupp där representanter för Intels kunder har en kanal där de kan framföra önskningar på framtida produkter. Tänk facebook-grupp för Intel-kunder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har det inte trillat in lite för många lågvattenmärken i swecs nyhetsflöde den sista tiden?

Låt andra hålla på med dessa typer av ”nyheter”

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan också vara så enkelt att det faktiskt är så att överspänning är boven i dramat 😊
Allt behöver inte vara en konspiration.

Det lär absolut vara en betydande faktor som passar väl in med de rapporter och utredningar som gjorts hittills. Men med det sagt så känns det ändå lite som att Puget försöker göra damage control, vilket absolut inte behöver vara en konspiration i sig.

Verkar ju f.ö. som att blogginläggets författare, också Pugets grundare, har någon form av intresse i att måla Intel i ett gott ljus då han beskriver sig själv ha en betydande roll där han har direkt kontakt mot Intel som representant för Puget. Behöver fortfarande inte nödvändigtvis betyda att Intel bad dem att göra något, men det tyder ändå på potentiell partiskhet:

Skrivet av PalmiNio:

Hatar slumpen….

<Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Avstängd

Lol skadan har redan skett.. har flera polare med 13/14 som har problem med sin prolle, och de kör standard inställningar.
vinklad artikel som Intel säkert betalat av för deras "damage control".

Jag har tappat all tillit till Intel.
hela detta år har jag bara byggt AMD datorer med nvidia kort IBLAND. bygger säkert 10-15 per år, så det är en märkbar summa för intel som förlorar mig som kund
sen har ju AMD4 plattformen visat sig riktigt kompetent och man behöver inte oroa sig för ddr5 problem.

byggde igår en 5700x3d, b550 msi VDH wifi, 32gb 3600, 1tb nvme och poppa i en 3070.

ska nu börja bygga en budget gaming pc till polaren, blev såklart då en ryzen 5500, 16gb 3200, b550 moderkaka, och rx6600...
Intel har en hel del att fixa på sitt rykte!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timmy Fox:

Det lär absolut vara en betydande faktor som passar väl in med de rapporter och utredningar som gjorts hittills. Men med det sagt så känns det ändå lite som att Puget försöker göra damage control, vilket absolut inte behöver vara en konspiration i sig.

Verkar ju f.ö. som att blogginläggets författare, också Pugets grundare, har någon form av intresse i att måla Intel i ett gott ljus då han beskriver sig själv ha en betydande roll där han har direkt kontakt mot Intel som representant för Puget. Behöver fortfarande inte nödvändigtvis betyda att Intel bad dem att göra något, men det tyder ändå på potentiell partiskhet:

precis, så detta är i princip bara en "mouth piece" åt intel. betalad för "damage control".

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Titeln känns som rage bait för rabiata fanboys så de kan kriga i kommentarerna hehe.
Läste hos puget och såg inte direkt ut som en "försvara intel" post på något sätt.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Well problemet är väll snarare att utan att vi vet något så kan 50% av ALLA 13th och 14th gen vara skadade utan att vi vet om det...

Är väll det stora problemet med detta att en CPU kan vara skadad utan att man vet om det, och problemen dyker upp om 1-3 år...

i hop om att folk ska glömma bort den förlänga garantin, och kontakta butiken där dom köpt cpun istället för intel direkt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hade de 1 års garantitid innan? Funderar på om de får veta problem som inträffar efter garantitidens utgång.
Jag tycker ändå det är intressant med statistik så jag tycker detta var en bra artikel.

Edit: Jag hade en AMD Ryzen 1800 som jag fick problem i Linux med. Visade sig att AMD hade en bugg och de förlängde garantitiden men det tog ett tag innan jag själv förstod denna orsak. Hade kunnat byta ut CPUn då men då hade det gått ett par år och jag orkade inte riktigt byta ut den utan jag levde med problemen ett år till och sedan köpte jag en begagnad Ryzen 3800X istället.

Nu sitter jag på en intel i7 13700K som jag inte upplevt problem med alls. Första jag gjorde när jag hade köpt den var att anpassa energiinställningarna i bios och undervolta. Med lite tur kanske jag klarar mig tills nya mikrokoden kommer och kan ha denna några år innan det är dags för nästa uppgradering. Annars kommer jag se till att utnyttja garantin den här gången. Man vill ju kunna sälja grejerna. Min gamla Ryzen 1800 fick gå till skroten, kunde inte med att sälja något med en känd bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

hela detta år har jag bara byggt AMD datorer med nvidia kort IBLAND. bygger säkert 10-15 per år, så det är en märkbar summa för intel som förlorar mig som kund

Hur då sa du? De kan väl inte märka av något de inte förlorar som de inte haft...?

Permalänk

Intel system kan säkerligen vara riktigt stabilt vid ej "överklock "av vare sig frekvens eller spänning.

Men som jag brukar säga: One Size fits all fungerar alldeles utmärkt när man pratar skor, byxor, t-shirts etc. Men när det gäller datorsystem så är det värre.

Ett stort problem inom desktop är att kostnaden för fel varierar kraftigt, vissa vid fel bara starta om spelet. Andra så kan arbetsfiler kan bli förstörda vid fel.
Frågan är dock vad som borde vara standardklock? På gamla tiden så var det väldigt få som körde t.ex. ddr4 i 2133MHz på slutet, men allt annat var ju överklock.

*edit*
Garantiprat argument som endast gäller hårdvara ser jag lite konsumentprat.. Liksom de flesta som arbetar idag med en dator kostar runt 1000kr/timma. En dags förlorat arbete är då 8000kr förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intel system kan säkerligen vara riktigt stabilt vid ej "överklock "av vare sig frekvens eller spänning.

Men som jag brukar säga: One Size fits all fungerar alldeles utmärkt när man pratar skor, byxor, t-shirts etc. Men när det gäller datorsystem så är det värre.

Ett stort problem inom desktop är att kostnaden för fel varierar kraftigt, vissa vid fel bara starta om spelet. Andra så kan arbetsfiler kan bli förstörda vid fel.
Frågan är dock vad som borde vara standardklock? På gamla tiden så var det väldigt få som körde t.ex. ddr4 i 2133MHz på slutet, men allt annat var ju överklock.

*edit*
Garantiprat argument som endast gäller hårdvara ser jag lite konsumentprat.. Liksom de flesta som arbetar idag med en dator kostar runt 1000kr/timma. En dags förlorat arbete är då 8000kr förlorat.

Med tanke på att de använder rätt så återhållsamma inställningar så skulle jag kunna tänka mig att de håller sig rätt nära vad som officiellt stöds när det gäller minne.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Hatar slumpen….

<Uppladdad bildlänk>

"John also represents the company on the Intel Board of Advisors" står det. "The company" avser alltså Puget. Han representerar sitt bolag och ger input till Intel om vad de som kunder vill se i framtida produkter. Inget här som tyder på jäv eller nåt.

Permalänk
Medlem

Trodde nästan det va 1 april 🥴

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ingen faller för den här artikeln som är betalad utav Intel.
Det är ett riktigt skämt att man lägger upp den på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

bygger säkert 10-15 per år, så det är en märkbar summa för intel som förlorar mig som kund

Om du tror att 15 cpu per år innebär en märkbar summa för intel har du nog dålig koll på vilka summor intel rör sig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Har det inte trillat in lite för många lågvattenmärken i swecs nyhetsflöde den sista tiden?

Jo, kvaliteten sjunker stadigt.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Skrivet av Rebben:

Jo, kvaliteten sjunker stadigt.

Finns det några bra svenska alternativ till Sweclockers? Om inte, vilka bra utländska alternativ finns?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

11:e generationen har ju hängt med ett tag så de har hunnit slitas mer. Blir intressant att se hur 13:e och 14:e generationen håller efter några fler år.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Finns det några bra svenska alternativ till Sweclockers? Om inte, vilka bra utländska alternativ finns?

Sajter har jag inte bra koll på, men kan varmt rekommendera Hardware Unboxed på Youtube. Seriösa, opartiska och professionella.

Permalänk
Medlem

Chansen att man har eller får en CPU som blir dålig och går sönder är säkert låg.
Om ett år har vi glömt bort detta.

Precis som när nya AMD (7800X3D) började "explodera" och brinna.
Eller när 4090's brann upp vid kontakterna.
Eller när 3080's bara dog höger och vänster.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Spelar direkt ingen roll vad systembyggare säger när Intel själva gått ut med att deras CPU:er har ett fel som behöver korrigeras med en microkoduppdatering för att förhindra vidare skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

bygger säkert 10-15 per år, så det är en märkbar summa för intel som förlorar mig som kund

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Spelar direkt ingen roll vad systembyggare säger när Intel själva gått ut med att deras CPU:er har ett fel som behöver korrigeras med en microkoduppdatering för att förhindra vidare skada.

Du missar helt målet här, det handlade inte om huruvida det finns ett problem med Intel CPUer eller inte, det handlar om relativt AMDs CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Hatar slumpen….

<Uppladdad bildlänk>

Vad är oddsen på att han även har ett stort innehav av intel aktier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag hängde inte jättemycket på SweC mellan 2017 och 2023 men har börjat göra det mer och mer igen. Det känns verkligen som att det är mer clickbait av lägre kvalitet än tidigare, vilket är trist. Jag är lite besviken att denna artikel inte leder med att att berätta att Puget justerar alla inställningar i BIOS per Intel's specifikationer och därmed inte är representativt för allmänheten, det nämns bara i sista paragrafen. Kombinera det med titeln och det känns lite väl skvallerblaskigt.