Google slutar tillverka Chromecast-enheter

Permalänk
Melding Plague

Google slutar tillverka Chromecast-enheter

Med lanseringen av Google TV Streamer lägger företaget ned tillverkningen av anrika Chromecast.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sakna är kanske fel ord då man har bytt ut dem när det kommit en ny, men gillar helt klart formatet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Man vill helt enkelt inte konkurrera med sina nya dyrare produkter. Finns också gott om andra streaming stickor iofs.

Permalänk
Medlem

Låter som en rätt märkligt strategi, måste ju finnas en rätt stor kundgrupp som kan tänka sig betala en 500-ing för att göra sin tv casting-kompatibel, men 1400 spänn är nog för saftigt för många. Jag har två äldre tv-apparater i sommarstugan som fått varsin äldre Chromecast. Aldrig att jag skulle punga ut 2800 för samma funktion.

Permalänk
Medlem

Synd den saknar usb portar och har så dåligt nätverk, wifi 5 och 1 gb port

Permalänk
Medlem

Undrar om det var för på som klickade på Netflix och Youtube knapparna??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

Jag har svårt att se problemet med 1Gb på en end point, vad ska du strömma till den där det inte räcker?

Skrivet av voro12:

Låter som en rätt märkligt strategi, måste ju finnas en rätt stor kundgrupp som kan tänka sig betala en 500-ing för att göra sin tv casting-kompatibel, men 1400 spänn är nog för saftigt för många. Jag har två äldre tv-apparater i sommarstugan som fått varsin äldre Chromecast. Aldrig att jag skulle punga ut 2800 för samma funktion.

På sätt och vis håller jag med dig, men dels är ju det här det vi kommer se framåt, teknik kommer bara bli dyrare och dyrare.

Dessutom lanserades ju Chromecast på en helt annan marknad, idag vet jag inte en enda produkt som inte har basic Chromecast-funktionalitet inbyggt.

Permalänk
Medlem

ChromeCast är precis lagom. Du har ändå mobilen i närheten och frun och döttrarna (när de är på besök) gillar verkligen CC Audio. Smidigt och bra ljud i alla rum. Sen måste jag säga att den där som visades upp i en annan nyhet var hiskeligt ful. Vit plast oavsett vad det står för märke på den är apfult i mina ögon. Faktum är att det slår blå lysdioder när det gäller att vara fel som designelement.

Fördelen med ChromeCast är att den är dum och all fuktionalitet förutom själva streamingen finns i appar och man är inte utelämnad till att Google skall stödja nån ny obskyr tjänst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Undrar om det var för på som klickade på Netflix och Youtube knapparna??

Jag gör det av misstag lite då och då.

Dock är jag inte med på vad det skulle ha med den här nyheten att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Var har du fått 2800kr ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

https://youtu.be/3P0BIW6Babk?feature=shared

Vad behöver du streama som kräver mer än 1 Gbit/s? Håller med om att den borde ha haft wifi 6 dock. Sen kan man alltid skaffa en kompatibel usb-c-hubb med power delivery.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

till två stycken TVs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

2x 1400?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

till två stycken TVs.

Ah, passa på att köpa gen 4 innan den försvinner;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han har kanske ett jobb

Permalänk
Medlem

Har inte typ Roku eller Fire bra alternativ?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

riktigt synd att sluta tillverka Chromecast då alla jag känner som har så använder dom rätt så ofta som en reseoryl.

ska dom till husvagnen, stugan, hotell m.m och vänner som inte har en Chromecast jag skulle tro väldigt många CC har fått resa runt om i landet och världen efter den nått slutkund.

jag har själv tänkt skaffa en CC med Android TV just för jag är less att behöva logga in på sidors och mecka gör att få igång saker hos andra, vore smidigt att ha allt färdig i en liten dongel.

Av att döma på bilder m. m så ser det ut vara lika stor ish som en Nvidia Shield.
Jag har svårt satt tro folk skull köpa flera stycken och ta med sig boxen vars dom än ska.

andats så tycker kag den är bra med en större och stationärt mer kraftfull box.

Nvidia Shield har dominerat den marinaden allt för länge, vist Apple Boxen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag gör det av misstag lite då och då.

Dock är jag inte med på vad det skulle ha med den här nyheten att göra?

Samma här men som tur är kan ju mappa om knapparna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

riktigt synd att sluta tillverka Chromecast då alla jag känner som har så använder dom rätt så ofta som en reseoryl.

ska dom till husvagnen, stugan, hotell m.m och vänner som inte har en Chromecast jag skulle tro väldigt många CC har fått resa runt om i landet och världen efter den nått slutkund.

jag har själv tänkt skaffa en CC med Android TV just för jag är less att behöva logga in på sidors och mecka gör att få igång saker hos andra, vore smidigt att ha allt färdig i en liten dongel.

Av att döma på bilder m. m så ser det ut vara lika stor ish som en Nvidia Shield.
Jag har svårt satt tro folk skull köpa flera stycken och ta med sig boxen vars dom än ska.

andats så tycker kag den är bra med en större och stationärt mer kraftfull box.

Nvidia Shield har dominerat den marinaden allt för länge, vist Apple Boxen finns.

Har ingen riktig statistik för det men skulle tro att Apple tv och chromecast används mycket, mycket mer än Nvidia Shield, och tror att även de ligger långt efter de tidigare varianterna i USA. Skulle inte bli förvånad om typ Amazon, Xiaomi och andra basic Android-streamers säljs i större utsträckning än Nvidia Shield med.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Eller bara "Google Chromecast byter namn"?! 22% snabbare och över 100% dyrare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Nvidia Shield har en knappt mätbar marknadsandel.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ahaa, visste inte ens att man endast kunde köpa Chromecast med GoogleTV numera. En sådan vill jag ändå inte ha.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ahaa, visste inte ens att man endast kunde köpa Chromecast med GoogleTV numera. En sådan vill jag ändå inte ha.

Typ enda vettiga lösningen om du ska kunna casta prylar till TVn eftersom du inte kan ställa uppdateringsfrekvens på de som finns inbyggda i TV-apparater till att kunna matcha materialets uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka video och audio format den stödjer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Typ enda vettiga lösningen om du ska kunna casta prylar till TVn eftersom du inte kan ställa uppdateringsfrekvens på de som finns inbyggda i TV-apparater till att kunna matcha materialets uppdateringsfrekvens.

Okej, jag har hittills bara använt äldre Chromecast utan GoogleTV nämligen. Inga inloggningar, inga appar eller tjänster, bara själva cast-funktionen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Okej, jag har hittills bara använt äldre Chromecast utan GoogleTV nämligen. Inga inloggningar, inga appar eller tjänster, bara själva cast-funktionen.

Det är ju samma skit fast med ett eget gränssnitt som är valfritt att använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En USB-port hade ju inte skadat. Men stödjer den USB audio via en dongel så blir det ett köp!
Dock efter de droppade stöd för det på chromecasten känns det tveksamt

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Nvidia Shield har en knappt mätbar marknadsandel.

Nej, men den har fortfarande fler (och rätt vetttiga) features än alla konkurrenter på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Chromecast HD för några veckor sen, 400kr ungefär, skulle verkligen inte lägga mer än 3 gånger så mycket. Google tjänar ju på att sälja min information, så de borde definitivt kunna erbjuda billigare saker. Egentligen är det väl bara google-tv igen? Jag ser inte vad som är bättre med den nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köpte en Chromecast HD för några veckor sen, 400kr ungefär, skulle verkligen inte lägga mer än 3 gånger så mycket. Google tjänar ju på att sälja min information, så de borde definitivt kunna erbjuda billigare saker. Egentligen är det väl bara google-tv igen? Jag ser inte vad som är bättre med den nya

Skulle isåfall vara designen, har döpt den till Tvålen. Bara mer minne, säkert en fast HDMI kabel som på Google TV:n. Säkert alldeles för kort osså.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.