Varför har alla operatörer inom stadsnäten höjt sina priser så mycket?

Permalänk
Medlem

Varför har alla operatörer inom stadsnäten höjt sina priser så mycket?

I mitt stadsnät har alla operatörer höjt sina priser för de två lägsta hastigheterna dvs 100 och 250mbit med minst 30 procent bara sedan förra året.

Hur kan de höja så mycket och vad är anledningen? Är det driftoperatören som driver stadsnätet som höjt för dem eller något annat?

Är det likadant för andra stadsnät? Att alla höjt kraftigt till privatkunderna?

Är det inte dags att staten tillsätter någon myndighet som reglerar priserna och bredbandsmarknaden speciellt för stadsnäten?

Permalänk
Medlem

Japp, är säkerligen driftoperatören som höjt

Permalänk
Medlem

lite intressant är ju vad höjningen innebär i kronor. Kanske bara är så att din stad har kommit i linje med resten av omvärlden

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Har Telia 100/10 inbakat i avgiften till vår brf och betalar 199 kr extra för 250/250. Nu förhandlade föreningen om avtalet så från september får alla en höjning med 24 kr på avgiften och 1000/1000. Jag klagar inte.

Permalänk
Medlem

Stadsnätet sitter på helt oreglerat monopol så räkna med att ständigt höjda priser.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har Telia 100/10 inbakat i avgiften till vår brf och betalar 199 kr extra för 250/250. Nu förhandlade föreningen om avtalet så från september får alla en höjning med 24 kr på avgiften och 1000/1000. Jag klagar inte.

Under hundralappen per medlem och månad för 1000/1000 är tillsynes standard för gruppavtal för BRF:er i Stockholm baserat på offerter jag sett till olika BRF:er.

Man undrar ju vad det är för stora kostnader som stadsnäten har som ISP:erna inte själva har när de skippar stadsnäten.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Under hundralappen per medlem och månad för 1000/1000 är tillsynes standard för gruppavtal för BRF:er i Stockholm baserat på offerter jag sett till olika BRF:er.

Man undrar ju vad det är för stora kostnader som stadsnäten har som ISP:erna inte själva har när de skippar stadsnäten.

Det verkar kunna skilja sig rätt så mycket beroende på stad, Norrköping här. 189kr/m för TV-basutbud och 500/500 som alla betalar för. Sedan 199kr/m extra om man vill ha 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Handlar om fakturering, planering etc. När man sluter avtal med en hel fastighet så kan man ofta "runda" stadsnätet och "patcha" hela fastigheterns fiber rakt in i sitt eget nät om jag inte har fattat det fel.
Mao så slipper man hela avgiften till kommunikationsoperatören.

Nästa sak gällande fakturering (vet detta då vi kör på det i vårt sommarstugeområde) så funkar det så att föreningen betalar 1 (!) faktura på hela avgiften för hela året. (Avtalet löper årsvis)
Så istället för att man ska ställa ut 12 fakturor gånger 100 kunder på ett år, så får man in alla stålar på ett bräde med en faktura.

Man tar ju alltså bort allting som handlar om att kunder ska komma och gå, skicka ut utrustning, problem med kunder som inte betalar fakturan i tid etc etc.

Utöver det så behöver man alltså bara 1 länk uppsatt, en fiber, som servar alla föreningens kunder. Jag bara killgissar nu, men i ett "stadsnät" så kanske man får vara glad om man har 10%, 20% eller 30% av kunderna i varje "hus". Mao så blir det ju 100% av kunderna som delar på samma "länk" vilket givetvis driver ner kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Handlar om fakturering, planering etc. När man sluter avtal med en hel fastighet så kan man ofta "runda" stadsnätet och "patcha" hela fastigheterns fiber rakt in i sitt eget nät om jag inte har fattat det fel.
Mao så slipper man hela avgiften till kommunikationsoperatören.

Nästa sak gällande fakturering (vet detta då vi kör på det i vårt sommarstugeområde) så funkar det så att föreningen betalar 1 (!) faktura på hela avgiften för hela året. (Avtalet löper årsvis)
Så istället för att man ska ställa ut 12 fakturor gånger 100 kunder på ett år, så får man in alla stålar på ett bräde med en faktura.

Man tar ju alltså bort allting som handlar om att kunder ska komma och gå, skicka ut utrustning, problem med kunder som inte betalar fakturan i tid etc etc.

Utöver det så behöver man alltså bara 1 länk uppsatt, en fiber, som servar alla föreningens kunder. Jag bara killgissar nu, men i ett "stadsnät" så kanske man får vara glad om man har 10%, 20% eller 30% av kunderna i varje "hus". Mao så blir det ju 100% av kunderna som delar på samma "länk" vilket givetvis driver ner kostnaderna.

Ja, man rundar ju diverse mellanhänder. Det sparar naturligtvis en stor del av avgifterna. Min poäng var dock att dessa mellanhänder inte verkar särskilt kostnadseffektiva. Det är också intressant hur stadsnäten "behövt" höja sina priser kraftigt medan ISP:erna själva inte höjt priserna i nyförhandlade gruppavtal på alls samma sätt.

Ja, visst sparar man in en del på administration och får det även enklare att planera sina utgifter eftersom man med ganska bra precision vet vilka intäkter man kommer att ha.

Även när man sparar lite här och lite där så känns det lite saftigt att det ska bli 4-6 gånger dyrare när ett stadsnät ska vara inblandat. Då känns det som att vissa delar behöver rationaliseras bort.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det verkar kunna skilja sig rätt så mycket beroende på stad, Norrköping här. 189kr/m för TV-basutbud och 500/500 som alla betalar för. Sedan 199kr/m extra om man vill ha 1000/1000.

Hur nyligen är det avtalet omförhandlat?

Du inkluderar också TV, vilket inte jag gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, man rundar ju diverse mellanhänder. Det sparar naturligtvis en stor del av avgifterna. Min poäng var dock att dessa mellanhänder inte verkar särskilt kostnadseffektiva. Det är också intressant hur stadsnäten "behövt" höja sina priser kraftigt medan ISP:erna själva inte höjt priserna i nyförhandlade gruppavtal på alls samma sätt.

Ja, visst sparar man in en del på administration och får det även enklare att planera sina utgifter eftersom man med ganska bra precision vet vilka intäkter man kommer att ha.

Även när man sparar lite här och lite där så känns det lite saftigt att det ska bli 4-6 gånger dyrare när ett stadsnät ska vara inblandat. Då känns det som att vissa delar behöver rationaliseras bort.

Jag håller med! Stadsnätet skulle fungera bra i teorin men i praktikten fungerar det inte alls. Kommunikationsoperatören alltså de som ofta drivers statsnätet har höjt väldigt och vill ha alldeles för mycket betalt. Varför ser inte fastighetsbolagen det?

Permalänk
Skrivet av blunden:

beror lite på var man bor.

där jag bodde innan för sådär 7 år sedan så fick man ge typ 500:-/mån för 100/100 i stadsnätet och endast telia som leverantör iom att det var teliaägtstadsnät och de hade typ monopol i hela stan fanns inga alternativ förutom 4g eller adsl vilket bägge gick på minst liknande summa med bråkdel av hastigheterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Skrivet av Rouge of Darkness:

beror lite på var man bor.

där jag bodde innan för sådär 7 år sedan så fick man ge typ 500:-/mån för 100/100 i stadsnätet och endast telia som leverantör iom att det var teliaägtstadsnät och de hade typ monopol i hela stan fanns inga alternativ förutom 4g eller adsl vilket bägge gick på minst liknande summa med bråkdel av hastigheterna.

Fast poängen var väl just OM man tecknar gruppavtal istället så är förutsättningarna annorlunda.
Det är ju då visserligen är en annan sak än tråden egentligen handlar om, men får nog anses relevant sett till att det är bra att iaf vara medveten om alternativen.

Stadsnätsupplägget fungerar ju uppenbart inte för att driva på något slags faktisk konkurrens, en sluten grupp leverantörer som inte känner att de behöver anstränga sig särskilt för att locka kunder, de behöver bara vara i linje med övriga erbjudanden så ordnar det sig, eller vad exakt de nu har för strategi.

Grejen om man tecknar ett gruppavtal istället är väl just att om man faktiskt har något att locka leverantören med (en massa kunder på ett bräde) så är de villiga att förhandla om priset.
Visst, de kapar väl lite kostnader med att slippa stadsnätsoperatören som mellanhand, men jag tror också just att man får ett stort avtal istället för en massa individer som springer åt olika håll har ett rätt stort värde.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Fast poängen var väl just OM man tecknar gruppavtal istället så är förutsättningarna annorlunda.
Det är ju då visserligen är en annan sak än tråden egentligen handlar om, men får nog anses relevant sett till att det är bra att iaf vara medveten om alternativen.

Stadsnätsupplägget fungerar ju uppenbart inte för att driva på något slags faktisk konkurrens, en sluten grupp leverantörer som inte känner att de behöver anstränga sig särskilt för att locka kunder, de behöver bara vara i linje med övriga erbjudanden så ordnar det sig, eller vad exakt de nu har för strategi.

Grejen om man tecknar ett gruppavtal istället är väl just att om man faktiskt har något att locka leverantören med (en massa kunder på ett bräde) så är de villiga att förhandla om priset.
Visst, de kapar väl lite kostnader med att slippa stadsnätsoperatören som mellanhand, men jag tror också just att man får ett stort avtal istället för en massa individer som springer åt olika håll har ett rätt stort värde.

det var gruppavtalet... och fakturerades på hyran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som allt blivit minst 30% dyrare så varför inte bredbandet också.

Och vi hade elpriskris för inte så länge sedan. Bredband går inte på luft och kärlek precis. Sen passar väl de flesta på att öka så mycket de kan innan kundkretsen börjar knorra om priserna.

Det är bara bita ihop och betala och se glad ut. Själv sitter man med Tele2 "fiber"-koax och har inget val alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det var gruppavtalet... och fakturerades på hyran.

Okej, men du pratade om stadsnät och att det bara fanns en operatör att välja på. Det låter som någon "bästa av båda världar"-kombination från helvetet.

Poängen när man tecknar gruppavtal är ju annars just att man som grupp har något att locka med och att det i någon mån går att spela ut operatörerna mot varandra eftersom gruppen då plötsligt blir en attraktiv kund till skillnad från individerna var för sig, Det försvinner ju om man redan från början låst in sig så att bara finns ett val; då finns det ju ingen grund för förhandlingsvilja ändå.

Och att det ingår en smula arbete med att någon får koppla in sig och någon utrustning, istället för att stadsnätet ska tillhandahålla mer eller mindre sömlös övergång mellan alla tänkbara val (som inte verkar vara några val typ i ditt exempel?), är väl en minimal kostnad slagen på några år. Som då rimligen mycket snabbt betalar sig genom att man kunnat förhandla fram ett bra pris.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

I den kommun jag bor i Stockholms län så är vårt kommunalägda stadsnät inget att hänga i granen. Så vitt jag sett och förstått så står dom för ca 70-80% av månadsavgiften på bredbandet och då har jag det billigaste som går att få just nu dvs 100/20 á 299kr via Ownit. Bahnhof hade likadant pris. Då har det gått upp år för år....

Det är inte det mest stabila stadsnätet heller - Krånglar ofta. Väldigt eftersatt. Varit mycket artiklar om det i lokaltidningen.

Vi slänger ut dom under nästa år och går över till Telia för den nätta summan av 160kr/mån per hushåll för 1000/1000, 18 kanaler, hemtelefon över mobilnätet och hårdvara som ingår hos Telia. Övriga aktörer vi talade med innan vi valde Telia var 10-100kr dyrare med liknande paket/utbud.

Hade vi bara valt Bredband 1000/1000 så hade vi hamnat på en summa mellan 80-120kr/månaden i ett gruppavtal per hushåll.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Okej, men du pratade om stadsnät och att det bara fanns en operatör att välja på. Det låter som någon "bästa av båda världar"-kombination från helvetet.

Poängen när man tecknar gruppavtal är ju annars just att man som grupp har något att locka med och att det i någon mån går att spela ut operatörerna mot varandra eftersom gruppen då plötsligt blir en attraktiv kund till skillnad från individerna var för sig, Det försvinner ju om man redan från början låst in sig så att bara finns ett val; då finns det ju ingen grund för förhandlingsvilja ändå.

Och att det ingår en smula arbete med att någon får koppla in sig och någon utrustning, istället för att stadsnätet ska tillhandahålla mer eller mindre sömlös övergång mellan alla tänkbara val (som inte verkar vara några val typ i ditt exempel?), är väl en minimal kostnad slagen på några år. Som då rimligen mycket snabbt betalar sig genom att man kunnat förhandla fram ett bra pris.

största problemet var ju att det fanns inget öppet nät bara stadsnätet så hela stan var anslutet till telias stadsnät som komunen låtit installera så försöka förhandla ner priser i BRF var i princip obefintlig iom att företaget inte hade någotn konkurens alls om kunderna i staden så de var typ acceptera läget eller så fick varje person skaffa ADSL istället för typ samma pengar kanske nån hundralapp billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

I den kommun jag bor i Stockholms län så är vårt kommunalägda stadsnät inget att hänga i granen. Så vitt jag sett och förstått så står dom för ca 70-80% av månadsavgiften på bredbandet och då har jag det billigaste som går att få just nu dvs 100/20 á 299kr via Ownit. Bahnhof hade likadant pris. Då har det gått upp år för år....

Det är inte det mest stabila stadsnätet heller - Krånglar ofta. Väldigt eftersatt. Varit mycket artiklar om det i lokaltidningen.

Vi slänger ut dom under nästa år och går över till Telia för den nätta summan av 160kr/mån per hushåll för 1000/1000, 18 kanaler, hemtelefon över mobilnätet och hårdvara som ingår hos Telia. Övriga aktörer vi talade med innan vi valde Telia var 10-100kr dyrare med liknande paket/utbud.

Hade vi bara valt Bredband 1000/1000 så hade vi hamnat på en summa mellan 80-120kr/månaden i ett gruppavtal per hushåll.

Hur länge tror du Telia kommer hålla de låga priserna då? Hur ser erat avtal ut? Inom stadsnäten tar Telia 549 kr/mån för 100/100mbit.

Börjar bli alltmer uppenbart att stadsnätskonceptet inte fungerar då kommunikationsoperatörna som sköter stadsnäten blir allt mer giriga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur länge tror du Telia kommer hålla de låga priserna då? Hur ser erat avtal ut? Inom stadsnäten tar Telia 549 kr/mån för 100/100mbit.

Börjar bli alltmer uppenbart att stadsnätskonceptet inte fungerar då kommunikationsoperatörna som sköter stadsnäten blir allt mer giriga!

Vi har tecknat ett avtal på 8 år. Inga indexklausuler i avtalet heller. Det var ett krav från vårt håll. Något som både Telenor & Tele2 gick med på faktiskt. Bahnhof var de enda som inte ville ta bort indexklausul.

Avtalet förlängs per automatik med en viss period om det då inte sägs upp av någon part i god tid innan dessa 8 år går ut. Vill man förhandla om bättre hastigheter efter 8 år är det möjlighet med Telia eller annan aktör då anslutningsnoden i vår fastighet numera är levererad av Skanova likt övriga operatörer också hade nyttjat - Anslutningsnoden är operatörsoberoende.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gruppavtalen ligger ofta på ungefär den nivån, eller lägre utan TV. Har fortsatt gå nedåt när privatabonnemangen gått uppåt. Finns än så länge inget som indikerar att de rör sig uppåt baserat på vad jag har sett hittills. Får hoppas att det fortsätter så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Vi betalar 40kr efter höjningen för 1000/1000 i vår förening " Telia "

Permalänk
Medlem

Om man ska jämföra priser så måste man också beakta att det är skillnad mellan storstad och landsbygd och om det är gruppavtal eller ej. Finns stadsnät kvar som har helt okej priser.

Skrivet av Dinkefing:

Jag håller med! Stadsnätet skulle fungera bra i teorin men i praktikten fungerar det inte alls. Kommunikationsoperatören alltså de som ofta drivers statsnätet har höjt väldigt och vill ha alldeles för mycket betalt. Varför ser inte fastighetsbolagen det?

Det är kommunerna som sålt ut nätet till högstbjudande till kommunikationsoperatörerna. Att det är till nackdel för hyresgästerna bryr sig inte pamparna på kommunen om.

Permalänk

Fluktar på 5g utbudet då och då, för det vore riktigt skönt om de erbjöd litet konkurrens framöver. Är nog enda sättet att undvika utsugarprissättningen för oss som bara har stadsnätsalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

@Fetskaft och Mangee75 det vore intressant att veta hur många lägenheter era fastigheter har, samt hur mycket föreningen betalar i klumpsumma per år till Telia. (Är lite oklart om de 40:- är hela avgiften, eller en tillkommande del utöver vad styrelsen betalar in?) Vi har precis omförhandlat vår anslutning om 150+150 lägenheter (två föreningar, en anslutning) Nya priset kröp under 100-lappen för 100/100 (får väl se nya siffrorna i maj-25.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

@Fetskaft och Mangee75 det vore intressant att veta hur många lägenheter era fastigheter har, samt hur mycket föreningen betalar i klumpsumma per år till Telia. (Är lite oklart om de 40:- är hela avgiften, eller en tillkommande del utöver vad styrelsen betalar in?) Vi har precis omförhandlat vår anslutning om 150+150 lägenheter (två föreningar, en anslutning) Nya priset kröp under 100-lappen för 100/100 (får väl se nya siffrorna i maj-25.)

Det var billigt!
Är det med tv-paket? Vi betalar enligt årsredovisningen runt 180 per lägenhet för 100/10 (tele2) med tv-paket. Liten förening 20 lägenheter f.d comhem hus. Sen kan varje lägenhet betala extra via tele2 för högre hastighet, fler tv kanaler.

Permalänk
Medlem

Vad ens individuella bredbandskostnad landar kan skilja något oerhört beroende på omständigheterna.

BRF med gruppavtal nästan alltid billigast. Om fastighetsnätet är lagom stort, betalt och klart, och operatören har egen fiber enda in i kåken (t.ex Telia, möjligen Tele2, eller prisvärd kommunal svartfiber) så är vi nere på <100kr per hushåll i princip.

Med ett vinstdrivande KO/accessnät, ibland utan egen fiber, med fria val av operatörer, individuella anslutningar, och korta bindningstider. Och inga bra samlingsplatser i stan. Ja då springer det iväg i hundralappar i månaden då alla ska ha sin del av kakan.

En del kommunala stadsnät set dessvärre det som en kassako man kan använda för finansiera andra områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Det var billigt!
Är det med tv-paket? Vi betalar enligt årsredovisningen runt 180 per lägenhet för 100/10 (tele2) med tv-paket. Liten förening 20 lägenheter f.d comhem hus. Sen kan varje lägenhet betala extra via tele2 för högre hastighet, fler tv kanaler.

Ja, TV mellan (24 kanaler). Vi hade tidigare 100/10(tio) som nu blev normala 100/100. Förmodligen har vi haft en ganska gammal installation för de bytte både TV-box och router i lägenheterna, utöver nya switchar i källaren. (Lät som en totalrenovering av allt när jag pratade med styrelsen. Tänker lära mig mera om hur vår installation ser ut.)

Internetpriserna är en djungel i landet, totalt kaos för samma leverans. Lund och sydsverige verkar ha förmånligare priser än andra delar av landet, och det skiljer rejält mellan olika BRFer. Allt verkar basera sig på storlek och förhandlingsvilja. En tidigare förening jag bott i har gjort en värdelös upphandling, främst beroende på att en i styrelsen bara var intresserad av 1G för sig själv, utan tanke på storskalefördelarna. Alla fick ordna sitt eget. (Även delvis drivet av två äldre tanter som inte ville ha något internet ö.h.t. !!)

Funderar lite på om inte villaägare borde gå ihop på "sin gata"/"sitt område" och gräva ner egen fiber för att sedan dela på ett (företags)abonnemang? Detta efter att ha kollat upp mitt närområde där angränsande gator hade helt olika förutsättningar och priser. Blev en väckarklocka för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Menar du att ni betalar 40kr/mån per hushåll för 1000/1000?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Det var billigt!

Detta är endast för bredbandet.