Missa inte Månadens Drop!

Reddit kan låsa underforum bakom betalvägg

Permalänk
Melding Plague

Reddit kan låsa underforum bakom betalvägg

När Reddit utforskar alternativa inkomstkällor kan betalvägg för undersidor vara lösningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så typ OnlyFans men i textform? Hmm intressant....

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Haha, reddit gräver graven djupare och djupare. Synd för det var riktigt bra på sina ställen innan användarflykten började.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig vilja betala för något så deppigt som Reddit. Betalväggar på forumdelar är dödsstöten för de flesta hemsidor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jag tycker de kan införa samma på sweclockers. Jag funderar på tokens man får köpa och varje bostav kostar lite, vissa bokstäver ska självklart vara dyrare än andra. Är det t.ex rättvist att få ska häva ut sig en massa M för samma pris som att skriva lika många a?

Skämt åsido. Vi går emot tider då allt mer tjänster kostar pengar.

Permalänk
Medlem

Reddit fortsätter testa gränsen för enshittification och användarna är förmodligen för beroende för att våga protestera på riktigt igen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Internets enshittification fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av welllpapp:

Internets enshittification fortsätter.

Passande med tanke på att Reddit är internets rövhål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Passande med tanke på att Reddit är internets rövhål.

Mer åt navel. 4Chan och 8Chan finns fortfarande trots allt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det vore inte så dumt tycker jag. Plattformen funkar ju bra. Mycket hellre det än typ "Prenumerera" i IG eller Patreon m.fl.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om reddit. Tänker inte ens på Reddit längre. Slutade kolla för ett eller två år sedan. Karman gör många till

*snipp, språkbruk ska vara acceptabelt. /Mod

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bott på Reddit i så många år så när Apollo slutade fungera för ett tag sedan slutade jag med Reddit och fy fan va skönt det var. Som nån sa, för mycket karmatroll.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Musikälskare

Svinigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

How to kill a website 101

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara förenklat vad jag går miste om som icke reddit-användare?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Till skillnad mot tjänster som t:ex Youtube finns det gott om bra forum som kan ersätta reddit (Råkar veta ett bra sådant för teknisk intresserade svenskar).

Om ägarna till reddit bara kunde fatta att formum behöver inte ha exponentiell ekonomisk tillväxt för att vara ledande.

Permalänk
Medlem

Möjligen kan jag tänka mig att betala för att slippa reklam. Å andra sidan går jag bara till Reddit när någon sökning leder mig dit. Omöjlig plattform att diskutera på.

Men, ett lågt engångsbelopp för att slippa reklam kan det ju vara värt. 10kr kanske. Men jag förstår att de vill sälja prenumerationer som kostar minst en gold-pressed latinum per månad.

Lägger de forum bakom betalvägg finns väl risken att sökmotorer ger färre träffar? Vanligare är kanske att låsa bilder om man inte betalar eller åtminstone är inloggad som registrerad användare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Undrar vilka kostnadsbärare som ligger till grund för en sådan strategiförändring, är det så dyrt att lagra text som genereras gratis av användare?

Man kan ju också fundera över hur intressanta dessa betaldelar blir på sikt. Har ju svårt att se motsättare till åsikter som kommer ligga bakom en betalvägg har något särskillt driv att betala för att motsätta sig.

Sen måste man ändå digga ordvalet "låsa upp", när det rör sig om det motsatta.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ska detta fungera i praktiken? Det är ju superenkelt att skapa en ny subreddit istället, och ryktet om den kommer sprida sig snabbt, så hänger alla som vill undvika betalväggen där istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan någon förklara förenklat vad jag går miste om som icke reddit-användare?

En ekokammare för USA politik och onlyfans reklam. Innehållskvaliteten hos de populäraste underforumen har sjunkt stadit i 10 år..

För datornörderi är r/pcmasterrace och r/battlestations fortfarande värt att besöka imo.

länkar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Men, ett lågt engångsbelopp för att slippa reklam kan det ju vara värt. 10kr kanske. Men jag förstår att de vill sälja prenumerationer som kostar minst en gold-pressed latinum per månad.

Latinum är bara metallen, du måste ju ange mängden hoo-man! A strip of gold pressed latinum? A bar? Du måste kunna din valuta väl om du ska kunna köpa dig in i the Divine Treasury...

Skämt åsido, är inte reddit väldigt passé? Är åratals som jag använde det aktivt och idag så dyker det upp då och då i sökresultaten när jag letar efter nåt, men är ändå väldigt rörigt UI och omöjligt att föra en diskussion i. I brist på annat så var reddit bra, men idag så finns det så många andra ställen där man kan hitta informationen...

Men om de vill sänka det som finns kvar och göra det till en kyrkogård så är ju deras metod helt klart rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Undrar vilka kostnadsbärare som ligger till grund för en sådan strategiförändring, är det så dyrt att lagra text som genereras gratis av användare?

Det är väll som alltid mycket vill ha mer. Kolla på spelvärlden på senare tid. Uppenbart att ledarna inte bryr sig om sin produkter så länge de genererar pengar. Likadant här när det blir tillräckligt mycket företag av det hela överallt.

Idag är vinst allt oavsett vad som händer med ens märke eller produkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Undrar vilka kostnadsbärare som ligger till grund för en sådan strategiförändring, är det så dyrt att lagra text som genereras gratis av användare?

Man kan ju också fundera över hur intressanta dessa betaldelar blir på sikt. Har ju svårt att se motsättare till åsikter som kommer ligga bakom en betalvägg har något särskillt driv att betala för att motsätta sig.

Sen måste man ändå digga ordvalet "låsa upp", när det rör sig om det motsatta.

De har väl samma kostnader som alla andra forum, bandbredd, servrar, personal. Och drabbas förmodligen även de av att det är svårare att tjäna pengar på reklam när fler och fler försöker blockera reklamen så då behövs andra vägar att dra in degen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Reddit fortsätter testa gränsen för enshittification och användarna är förmodligen för beroende för att våga protestera på riktigt igen.

Isf gör ju reddit som företag rätt? De kan göra det så kass de vill och mjölka folk till max - folk kommer ju ändå att stanna kvar på plattformen.
gg reddit för att de har skapat så bra virtuellt heroin.

Personligen skulle jag inte vara beredd att betala för reddit. Det är bara underhållning i min värld och inget jag skulle förlita mig på eller anse seriöst.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker de kan införa samma på sweclockers. Jag funderar på tokens man får köpa och varje bostav kostar lite, vissa bokstäver ska självklart vara dyrare än andra. Är det t.ex rättvist att få ska häva ut sig en massa M för samma pris som att skriva lika många a?

Skämt åsido. Vi går emot tider då allt mer tjänster kostar pengar.

Borde man inte få betalt för sina bokstäver? Man skapar ju innehållet åt dem.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det lät shitty från början men att kunna skapa communities för betalande medlemmar liksom patreon är förmodligen framtiden för mindre skapare. Rimligt ändå!

Permalänk
Medlem

Använder reddit nästan som min "hub" till internet men finns inte en chans att jag skulle börja betala för att få läsa en subreddit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag tyckte det lät shitty från början men att kunna skapa communities för betalande medlemmar liksom patreon är förmodligen framtiden för mindre skapare. Rimligt ändå!

Troligtvis helt sant, vill vi inte betala för oss med vår användardata och släppa in kommersen i våra beteenden så måste vi hålla tjänsterna levande på andra vis.

Eller en återgång till mindre communities med färre medlemmar, mer häng för vänner, som folk kan driva på egen server och uppkoppling hemmavid.

Permalänk
Medlem

Ser inte nyttan med att vara på ett sådant hårt censurerat forum. Hoppas det hela går i graven och bättre alternativ tar över

Permalänk
Medlem

Tycker de låter som ett vettigt steg affärsmässigt för Reddit. Det betyder ju inte att alla subreddits kommer börja kosta pengar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X