Tv+soundbar = random inget ljud, jag blir tokig

Permalänk

Tv+soundbar = random inget ljud, jag blir tokig

Vi har en LG OLED 55C2 som vi är nöjda med, samt en Samsung HW-Q610B/XE soundbar och det är där problemen uppstår.
Dessa är sammankopplade via HDMI-arc och det funkar bra, men inte alltid.
Ibland blir det inget ljud. Stänger man av rubbet och försöker senare funkar det oftast bättre.
Jag försöker växla under tvsändningen, till högtalareljudet (funkar) och byter till ARC, nepp inget ljud.
Ett problem som däremot alltid är på plats är när vi ska spela Nintendo Switch på tv'n. Sätter vi på Switchen före tvn+soundbaren är på, ja då får vi inget ljud. Det står att anslutningen är aktiv men inget ljud.
Det talades så varmt om HDMI-ARC att det funkade så problemfritt i min omgivning, innan jag hade den här tv'n men det är långt ifrån smärtfritt. Hade optisk anslutning tidigare (på gammal tv) och där hamnade det i osynk ibland istället.
Har nån, någon ledtråd här vad jag ska felsöka/göra, jag vore evigt tacksam för tips.
Tv'n är uppdaterad till senaste firmware så vitt jag vet, jag har provat byta HDMI kabel som ansluter tvn+soundbaren med.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Bildexpert 📺

ARC när ARC krånglar pga av detta är inte roligt. Och det finns ingen "fix" i egentlig mening heller eftersom det handlar om hur enheterna kommunicerar med varandra vilket då påverkas av i vilken ordning de startas och liknande. Då behöver man lära sig hur det fungerar.

Ifall växling mellan högtalarljud och att köra soundbaren triggar problemen, kör till exempel bara med soundbaren som strategi att minska krånglet.

Till exempel är en förklaring att Switchen inte "ser" att det finns en TV med ljudsystem inkopplat om dessa är avstängda när den startas. Playstation-lösningen på det problemet brukar handla om att buffra handskakningsinformationen. Den förutsätter att det du hade anslutet när du körde video/ljud-setupen är det som fortfarande gäller varje gång du startar. Vilket ökar tillförlitligheten, men då riskerar ge problem när man flyttar sin PS till en ny TV och den fortfarande förutsätter den gamla TV:n/soundbaren.

På en del enheter kan man kringgå den automatiska handskakningen genom att välja läge manuellt. Istället för "Auto" i menyn väljer man ett distinkt alternativ. Om det finns vill säga. Alla prylar är ju olika.

Optiskt är ofta en lösning då det är ett enkelt och enkelriktat system. Så testa det. Man kanske tappar något avancerat ljudformat men beroende på soundbar kanske det kan vara marginella skillnader. Dolby Digital 5.1 är över optiskt rätt så robust och hängt med i 30 år eller så.

Generellt är hemmabioförstärkare lite mer robusta i dessa sammanhang då de tar över rollen som växel för bild och ljud. Men det är dyrt och kräver en annan strategi.

Permalänk

Växling mellan tv och Soundbar triggar inte problemet, det är mest test för att få igång soundbaren. Problemet är som sagt lite slumpmässigt men tokstörande.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Köpte på mig lite kablage idag att testa med, en optisk (enligt tips) sen en värsting HDMI-kabel (ifall att...). Men nu slår inte tv'n på/av soundbaren när man trycker på/av tv'n som den gjort förut. :/

EDIT: Nu började det fungera igen, efter 15 minuter att jag inte pillat på nått. Stabilt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Nej, idag slår inte soundbaren på sig med automatik igen. Testade med ny optisk kabel men via den får jag inte ut nått ljud alls. Hopplöst.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min C3 men jag är inte 100% på hur jag faktiskt gjorde...

Prova att dra ur strömsladden till båda i (kanske överkant, men just in case) typ en kvart och starta sedan först upp tvn och sedan soundbaren.
Edit: Dra för säkerhets skull ut hdmi-kabeln ur tvn också..
Minnet sviker som sagt men jag har för mig att det var viktigt.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Det tar några minuter innan ljudet startar på min Samsung q935c ihopkopplad via eArc med LG C2.

Såhär var det inte i början, utan blev efter en uppdatering av TVn.

Irriterande, hoppas väl fortfarande att en mjukvaruuppdatering ska fixa det igen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det tar några minuter innan ljudet startar på min Samsung q935c ihopkopplad via eArc med LG C2.

Såhär var det inte i början, utan blev efter en uppdatering av TVn.

Irriterande, hoppas väl fortfarande att en mjukvaruuppdatering ska fixa det igen.

Vad jag minns var det samma här och då vill jag minnas att mitt ovanstående inlägg fixade problemet. Kan vara värt att testa?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Har inte samma setup men 4K Apple TV (inkopplad i receivern) Marantz NR 1711 (7.2 hemmabio reciever, inkopplad i TV:s ARC/eARC port 2), 4K Chromecast GTV (har egen HMDI kabel stump å är inkopplad i TV:ns HDMI port 3) å en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E via Ultra High Speed HDMI. Allt detta kan jag startas/stängas av, höja/sänka volymen, navigera/starta appar via TV:ns fjärr. Man måste ha HDMI CEC (Consumers Electronics Control) aktiverat, på allt som är inkopplat, annars funkar det inte. Kan vara era TV:s uppdateringar som ställer till det enligt vad ni skriver. Heter Simplink på LG TV. Enligt TV tillverkarna ska man (naturligtvis) ha samma märke på "Brölimpan" som på TV:n. Tyvärr finns det ingen standard.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Köpte på mig lite kablage idag att testa med, en optisk (enligt tips) sen en värsting HDMI-kabel (ifall att...). Men nu slår inte tv'n på/av soundbaren när man trycker på/av tv'n som den gjort förut. :/

EDIT: Nu började det fungera igen, efter 15 minuter att jag inte pillat på nått. Stabilt.

Både TVn och soundbaren har HDMI-CEC, se till att stänga av det och se om du har samma problem:

https://www.lg.com/us/support/help-library/lg-tv-how-to-enabl...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Jag hade liknande problem med min C3 men jag är inte 100% på hur jag faktiskt gjorde...

Prova att dra ur strömsladden till båda i (kanske överkant, men just in case) typ en kvart och starta sedan först upp tvn och sedan soundbaren.
Edit: Dra för säkerhets skull ut hdmi-kabeln ur tvn också..
Minnet sviker som sagt men jag har för mig att det var viktigt.

Jag stänger av strömmen till rubbet varje kväll så..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag stänger av strömmen till rubbet varje kväll så..

Hmm.. Prova att dra ur alla hdmi-kablar ur TVn, stryp strömmen ett tag och sen när du startat upp TVn igen, sätt bara tillbaka den till soundbaren. (till att börja med)

Felet kan ju vara att du gör just det, stänger av strömmen till allt varje dag och att TVn sen är kinking när du drar på allt på samma gång.

För övrigt ser jag ingen vinst i att stänga av strömmen varje dag till en TV, nuförtiden.
Speciellt LG som kör nån sorts um.. vaheterdetnuigen pixelrensnings-grunka när du stänger av den med fjärren. Du tror TVn är avstängd men det händer grejer som du inte ser. Men hör, om du väntar nån minut eller så, efter du stängt av via fjärren så kan du höra hur TVn klickar till och först då är den avstängd.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Kolla också att du har hdmi-kabeln i rätt uttag i TVn. På LG är det tvåan som gäller, så vitt jag vet, men det står ju vid uttaget.
Låter kanske självklart men ibland kan man ju missa såna saker.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Vad kör du för sync? På TV jag har är allt ljud avstängt och min Blu ray sköter allt ljud och fjärrkontroller. Stänger jag av TV så stängs allt av. Sätter jag på Blu ray spelare så startar TV:n etc.

Allt ljud går sedan till förstärkaren.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Köpte på mig lite kablage idag att testa med, en optisk (enligt tips) sen en värsting HDMI-kabel (ifall att...). Men nu slår inte tv'n på/av soundbaren när man trycker på/av tv'n som den gjort förut. :/

EDIT: Nu började det fungera igen, efter 15 minuter att jag inte pillat på nått. Stabilt.

Vad kostade "värsting HDMI kabeln" ? Den längsta av mina Nördic Ultra High Speed kablar har kostat ca 170 kr för 2 m.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Samma problem med min B7 och en SJ7 Soundbar som också kör HDMI-ARC
Funderar på att gå över till LG Sound Sync för att undvika problemen..
Detta problem kom med någon uppdatering av TVn för ett par månader sedan

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Jag använder HDMI uttag nr 2 på tv'n. HDMI-CEC (hette det så tror jag) är aktiverat förövrigt. Och sakerna funkar ju ibland, men inte alltid.

"värsting HDMI-kabeln" (nån Andersson kabel från NetOnNet så "värsting" kanske var att ta i) betalade jag nog typ 300-400:- för. Den skulle i alla fall klara upp till 8K med diverse features.

Jag hade egentligen velat ha samma märke på soundbaren som på TV:n (LG), och jag köpte först en LG soundbar när tv'n köptes men den var kass på att justera ljudet, mellan varje volymnivå var skillnaden alldeles för stor så den lämnades tillbaka. Nu vet jag inte riktigt vem man ska kontakta om man vill kontakta support..

Frågan är vad för prylar man ska ha för att sånt här bara ska funka, i dagsläget är det alldeles för opålitligt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Nej, idag slår inte soundbaren på sig med automatik igen. Testade med ny optisk kabel men via den får jag inte ut nått ljud alls. Hopplöst.

Skrivet av joeldeluxe:

Både TVn och soundbaren har HDMI-CEC, se till att stänga av det och se om du har samma problem:

https://www.lg.com/us/support/help-library/lg-tv-how-to-enabl...

Slå av allt vad som heter cec mm och kör optisk kabel och ställ in både tv och soundbaren att den ska köra optisk då ska du få ljud....
Okej du får då slå på båda enheterna med deras fjärrkontroller men du slipper hålla på att försöka att typ earc mm ska fungera men du slipper huvudbry..
Mvh Peter
Eller så köper du en nvidia Shield och kör skiten igenom (så gjorde jag när jag inte fick eArc och cec att fungera) det bästa jag gjort 😁

Permalänk
Medlem

Låter som HDCP handshake problem, får samma ibland.

Brukar behöva dra ut HDMI kabeln från soundbar och stänga av TV+Soundbar (dra ur strömkabel) ett tag sen fungerar det igen när jag startar upp det. Sen håller det sig någon månad tills det fuckar ur igen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag använder HDMI uttag nr 2 på tv'n. HDMI-CEC (hette det så tror jag) är aktiverat förövrigt. Och sakerna funkar ju ibland, men inte alltid.

"värsting HDMI-kabeln" (nån Andersson kabel från NetOnNet så "värsting" kanske var att ta i) betalade jag nog typ 300-400:- för. Den skulle i alla fall klara upp till 8K med diverse features.

Jag hade egentligen velat ha samma märke på soundbaren som på TV:n (LG), och jag köpte först en LG soundbar när tv'n köptes men den var kass på att justera ljudet, mellan varje volymnivå var skillnaden alldeles för stor så den lämnades tillbaka. Nu vet jag inte riktigt vem man ska kontakta om man vill kontakta support..

Frågan är vad för prylar man ska ha för att sånt här bara ska funka, i dagsläget är det alldeles för opålitligt.

När jag bytte TV i mars å när jag kopplade in min hemmabio reciever, fick ett meddelande angående om att det kanske inte skulle funka. Finns ingen standard då vart TV märke sitt eget CEC: LG:s heter Simplink, Panasonic:s heter Vieralink. Jag har har tur att det funkar, funkade även på min gammla Panasonic TV. Andersson är ett märke EU borde förbjuda. HDMI kablar över 3 m (enligt andra här på forumet), behöver vara en AOC (Aktiv Optisk Cable).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min LG C1 och en LG soundbar när jag använde ARC. Efter en uppdatering så ville den inte starta soundbaren automatiskt och ibland så fick den ingen ljud heller.
Slutade med att jag gick över till Toslink (optisk ljudkabel) och efter ha bytt ljudkälla inne TVns inställningar så har det fungerat utmärkt för mig. Soundbaren startar och stänger av sig automatisk och fungerar bra, enda bekymret e att jag inte kan justera ljudet via TVn utan måste använda fjärrkontrollen till soundbaren.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag stänger av strömmen till rubbet varje kväll så..

Låt bli att göra det så kommer det säkerligen fungera mycket mycket bättre…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

HDMI kablar över 3 m (enligt andra här på forumet), behöver vara en AOC (Aktiv Optisk Cable).

Låter knepigt. Enligt ex Murideo https://www.murideo.com/ som tillverkar testutrustning av hdmi-kablar ska de helst vara minst 2m, gärna 3m för att fungera bäst. Så kontentan är att man ska enbart köpa 3m hdmi-kablar då 😅
Kortare kablar kan enligt Murideo skapa problem mellan display och apparat.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

En tanke.
Min bror har också lite problem med HDMI CEC (stänger av sätter på och ändra volym) mellan sin LG oled G1 och Marantz sr7015 reciver. Ändra volymen bråkar mest tyvärr, men är typ löst med att de andra enheterna (som används mäst) tursamt nog stödjer också att kunna styra recivern med ljus/lampan som sitter i fjärrkontrollen.

Nåja stund samma.
När vi satt och pillade på de olika ljudformaten som TV:in kunde mata ut, så upptäckte vi att ett av dom (kommer inte ihåg vilket då det var längesedan nu) inte gav ljud när vi kollade på youtube i tvins egna app.
Gissar att du redan tästat, men kolla vilka ljudformat som din tv kan mata ut och byt mellan de och se om något är bättre än något annat.

Min systers Samsung och ljud stödjer till exempel inte DTS speciellt bra alls... så när när man kollar på något med ljudformatet DTS så blir det tyst eller i bästa fall stereo. Det är bara de Dolby digital som funkar för surround ljud för henne, då hon använder toslink (hennes ljud system har inte hdmi).

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

testat att köra en full reset på TVn?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Låter knepigt. Enligt ex Murideo https://www.murideo.com/ som tillverkar testutrustning av hdmi-kablar ska de helst vara minst 2m, gärna 3m för att fungera bäst. Så kontentan är att man ska enbart köpa 3m hdmi-kablar då 😅
Kortare kablar kan enligt Murideo skapa problem mellan display och apparat.

Har som sagt en 2 m mellan TV:n å Receivern, en 1 m mellan Blu ray å Receivern å en 50 cm mellan Apple TV:n å Receivern å funkar utan problem. Alla HDMI kablar är Nördic Ultra High Speed kablar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

Längden på kablar och problem som detta kan skapa brukar normalt handla om signalbortfall vid hög bandbredd. Det vill säga att man kanske inte får igenom sin 4K-bild på långa och passiva kablar.

DDC (metadata), CEC (fjärrstyrning) och ARC (returljud) går på separata trådar och pinnar där DDC är serieportsnivå, CEC är som väldigt långsam serieport och ARC i värsta fall är megabit (snarare än gigabit) som ska forslas. CEC måste till exempel fungera medan enheterna är i standby för att göra sådant som att starta enheter.

Kablarna är sällan orsaken här utan krångel handlar om hur enheter handskakar och hur kretsarna fungerar ihop. Eller snarare hur den ena enheten inte kommunicerar exakt som den andra förväntar sig och viceversa.

@Mayhem SWE är inne på en idé. Att bryta strömmen varje kväll är samma sak som att göra en vaktmästaråterställning varje gång. Behåller man standby kan kretsarna buffra den information de redan kommit fram till om hur de ska kommunicera. Nollar man detta varje dag måste den inledande processen göras om varje dag. Inte säkert det är lösningen på problemet, men det är närmare hur tillverkarna tänkt att allt ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har som sagt en 2 m mellan TV:n å Receivern, en 1 m mellan Blu ray å Receivern å en 50 cm mellan Apple TV:n å Receivern å funkar utan problem. Alla HDMI kablar är Nördic Ultra High Speed kablar.

Det funkar absolut med kortare längder också. Men av alla kablar som visar problem enligt Murideo så är kablarna kortare än 2m överrepresenterade. Utan att ha satt mig in för mycket verkar det som sagt ha med enheterna att göra snarare än kabeln i sig. Men kortare kablar kanske skapar problem mellan enheterna?
Personligen har jag aldrig haft några problem med hdmi vare sig jag haft certifierade eller ocertifierade, men det är väl bra att köpa certifierade naturligtvis. Nördic är prisvärda.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det funkar absolut med kortare längder också. Men av alla kablar som visar problem enligt Murideo så är kablarna kortare än 2m överrepresenterade. Utan att ha satt mig in för mycket verkar det som sagt ha med enheterna att göra snarare än kabeln i sig. Men kortare kablar kanske skapar problem mellan enheterna?
Personligen har jag aldrig haft några problem med hdmi vare sig jag haft certifierade eller ocertifierade, men det är väl bra att köpa certifierade naturligtvis. Nördic är prisvärda.

Nu tänker jag så här: att man köper den kabellängd man behöver, t.ex köper inte en 5 m kabel om bara behöver 2 m. Risk för "ormbo" finns. Sen kan man ju tycka - hur bra är då HDMI utvecklagt igentligen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

Korta kablar med HDMI där de är för korta handlar om elektriska egenskaper. Har inte ämnet i huvudet utan från toppen av minnet är att källan vid höga bandbredder, likt 4K-signal, kan skicka en signal som är för stark där en kort kabel (under två meter) riskerar ge interferens, likt signalekon. Men också att det öka risken för att en kort HDMI-kabeln agerar antenn och stör ut omgivningen, likt wifi och andra HDMI-kablar etc. Därav att certifierade kablar typiskt är två meter och längre eftersom de måste byggas för att minimera interferens.

"Fel längd" på kabel påverkar då i första hand bildsignalen vilket är det som kräver bandbredd och som är känsligast. Som skrivet är problemen med ARC inte relaterat till den signalen utan det är separata förbindelser med låg bandbredd. CEC-kommunikationen är runt 400 bit/s eller så.

Problem med ARC och fjärrstyrning över CEC handlar väldigt sällan om kabeln. Det handlar i första hand om hur de inviduella produkterna är programmerade och hur deras programmerade beteende påverkar varandra. Tyvärr är detta långt ifrån 100 procent funktionellt. Tyvärr är detta något man inte kan fixa själv annat än att lära sig beteenden, byta utrustning och klaga hos tillverkarna.