Steam börjar dölja trams-recensioner

Permalänk
Melding Plague

Steam börjar dölja trams-recensioner

"Man ska vara seriös", säger Valve, som börjat prioritera informativa recensioner framför skämt-recensioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är på tiden. Så mycket trams att scrolla förbi när man försöker hitta vettiga recensioner.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

¯\_(ツ)_/¯ Kanske även något för Swec's forum??

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣀⣠⣤⣤⣴⣦⣤⣤⣄⣀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣤⣾⣿⣿⣿⣿⠿⠿⠿⠿⣿⣿⣿⣿⣶⣤⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⣠⣾⣿⣿⡿⠛⠉⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠉⠛⢿⣿⣿⣶⡀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⣴⣿⣿⠟⠁⠀⠀⠀⣶⣶⣶⣶⡆⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠻⣿⣿⣦⠀⠀⠀
⠀⠀⣼⣿⣿⠋⠀⠀⠀⠀⠀⠛⠛⢻⣿⣿⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠙⣿⣿⣧⠀⠀
⠀⢸⣿⣿⠃⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣿⣿⣷⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠸⣿⣿⡇⠀
⠀⣿⣿⡿⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣾⣿⣿⣿⣇⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣿⣿⣿⠀
⠀⣿⣿⡇⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢠⣿⣿⡟⢹⣿⣿⡆⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣹⣿⣿⠀
⠀⣿⣿⣷⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣰⣿⣿⠏⠀⠀⢻⣿⣿⡄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣿⣿⡿⠀
⠀⢸⣿⣿⡆⠀⠀⠀⠀⣴⣿⡿⠃⠀⠀⠀⠈⢿⣿⣷⣤⣤⡆⠀⠀⣰⣿⣿⠇⠀
⠀⠀⢻⣿⣿⣄⠀⠀⠾⠿⠿⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠘⣿⣿⡿⠿⠛⠀⣰⣿⣿⡟⠀⠀
⠀⠀⠀⠻⣿⣿⣧⣄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣠⣾⣿⣿⠏⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠈⠻⣿⣿⣷⣤⣄⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣠⣴⣾⣿⣿⠟⠁⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠛⠿⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣶⣿⣿⣿⣿⣿⠿⠋⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠉⠉⠛⠛⠛⠛⠛⠛⠉⠉⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra, hoppas det inte öppnar för annan manipulation av recensioner (t.ex. att positiva anses mer hjälpsamma).

Permalänk
Medlem

Var väl på tiden
se kan jag tycka att EA spel recensioner ska inte vara samma som på ett "färdigt" spel
på EA spel borde man bara kunna skriva utan betyg så att säga.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Undantag "FU EPIC" när det kommer till spel som från första början släpptes till Steam men EPIC tog över och förde över det till sig.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det låter ju bra, hoppas det inte öppnar för annan manipulation av recensioner (t.ex. att positiva anses mer hjälpsamma).

Ordentligt med manipulation redan bland steamrecensioner.

Permalänk
Medlem

Så från och med nu kommer alla spel att ha bra recensioner, för dåliga plockas bort. Jag kan spelet, om man säger så.

Permalänk
Medlem

Hoppas de börjar moderera efter off-topic också. Caves of Qud har ett långt tag lidit av att folk lämnar negativa reviews i stil med "Amazing game but the communist devs kicked me off discord after I started fighting about politics they want to silence us Gamers" och det blir lite tröttsamt.

Ganska ofta generellt som man ser folk säga att ett spel är svinbra men de fick inte uppmärksamhet nog från dev-daddy så de tänker hata spelet och allt som har att göra med det för evigt i protest.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

1/10 kommer aldrig recensera igen

Permalänk
Medlem

"Det här spelet är så dåligt så att min hund spydde."

Kanske inte läst exakt detta, men ser ju allt för ofta ut så. Så det är på sin tid de gör något åt det.
Annars tycker jag folk kan få bli av med privilegiet att kunna skriva recensioner om de skriver rena skräprecensioner. Förutsatt att det ändå är ganska löst modererat så att det inte blir för strängt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag läser aldrig folks recensioner, så länge jag ser om det är negativt eller positivt overall så räcker det för mig.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Så från och med nu kommer alla spel att ha bra recensioner, för dåliga plockas bort. Jag kan spelet, om man säger så.

Nej. Det är inte vad som avses här. Även en positiv recension kan vara tramsig och ej informativ.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Testpilot
Skrivet av katerina:

Skrivet av Joppis:

Nej. Det är inte vad som avses här. Även en positiv recension kan vara tramsig och ej informativ.

Yatagarasu rekommenderar detta spel

If this review gets 10 rewards I will eat two spoons of molten lava

x 223 🤡🌠🦕

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Ganska likt som här på Sweclockers, skriver man ett svar med lite humor istället för bara informativ och konstruktiv kortfattad text plockar dom bort ditt inlägg och man får en varning om att vara seriös på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Ganska likt som här på Sweclockers, skriver man ett svar med lite humor istället för bara informativ och konstruktiv kortfattad text plockar dom bort ditt inlägg och man får en varning om att vara seriös på forumet.

Tror nog mer på att din humor i såfall är lite ur synk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Det är inte min upplevelse...har nog bara fått 1 inlägg borttaget, och där fick jag nog skylla mig själv

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Nej, så är det verkligen inte.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man borde kunna få lämna en tumme upp utan att behöva skriva något.

Jag läser själv väldigt sällan några recensioner på steam utan kollar nästan enbart på % rekommendationer

Permalänk
Medlem

Lika bra, mestadels ooriginella spaminlägg i stil med ”nobody is going to see this so I can say I’m gay” eller ”if this gets 100 upvotes I’ll eat a jar of mayo” eller ”found a rock and died 10/10”

Permalänk
Musikälskare

Man ska vara seriös

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Lol, jag har lite liknande känslor som "Steam & Tramsande". Fast i mitt fall, så handlar det mer om "Quiz & Sifferpresentation".

Vet inte hur många gånger jag har tryckt på kommentar fältet till någon "Quiz" med förhoppningen att läsa roliga kommentarer, skämt & humor, kritik både positiv och negativ angående frågorna, synpukter på urvalet av frågor etc. etc. etc.

Istället möts jag (mest) bara av sida upp & sida ner av 100% ointressant "siffer-rabblande"...4/10, 8/10, 2/10, 6/10, 5/10, 4/10 osv. osv. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pestai:

Jag tycker att man borde kunna få lämna en tumme upp utan att behöva skriva något.

Jag läser själv väldigt sällan några recensioner på steam utan kollar nästan enbart på % rekommendationer

Man behöver inte lämna en lång recension om man inte vill, många recensioner är bara "good game" och liknande. Men ja, det är sällan jag läser några Steam-recensioner, och då mest negativa för att se om det är något särskilt som många klagar på.

Men oavsett så känns det som en bra ändring, en del recensioner kan vara rätt roliga men i slutändan bör det främsta syftet vara att de ska vara hjälpsamma. Vill man se roliga recensioner så går det fortfarande att välja dem i filtret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Yatagarasu rekommenderar detta spel

If this review gets 10 rewards I will eat two spoons of molten lava

x 223 🤡🌠🦕

Nyord 2024 - Mikrotramsaktion

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Inaktiv

Nej tack!

Företagens enda mål är att maximera vinsterna ...tro inget annat, så det kan aldrig bli bra att manipulera forum, recencioner etc etc då man lätt kan genomskåda syftet i innehållet, räcker att titta på den dyngan som redan fnns på nätet, ett redigerat strikt forum är ingen bra idé, jag har lämnat 95% av dom alla pga den oerhört strikta modereringen, idag får man knappt säga bu eller bä, och fakta är heller ingen fakta längre, enorm skillnad mot för 30 år sedan, då var det roligt att "snacka med folk" i diverse forum, idag avskyr jag det som pesten när allt är låst och 100% modererat, tex som ansiktsboken där allt är vridet åt ett håll.
Usch!

Permalänk
Medlem

Så länge Steam inte helt döljer eller tar bort recensioner som kanske är i kortaste laget men fortfarande ger ett intryck om hur spelet är så är det ok. Det ska inte krävas litterära kunskaper i Nobelprisvinnarklass för att skriva recensioner.

Tycker det fungerar bra att se korta recensioner i de fall då utvecklaren eller utgivaren bakom spelet visat sig vara skräp eller bete sig dåligt mot sin kundkrets. Proteströster måste också få höras.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta kan få bort ordbajsande väggar av text.
En recension kan ju vara 10% hjälpsam och 90% ordbajseri.
Jag tror fortfarande att ett klipp med någon som faktiskt spelar spelet, är ett mycket bättre sätt att få en uppfattning om hur det rullar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

1⭐ bästa spelet, rekommenderar det...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon100942:

ett redigerat strikt forum är ingen bra idé, jag har lämnat 95% av dom alla pga den oerhört strikta modereringen, idag får man knappt säga bu eller bä

SweClockers är väl ändå ett av de hårdast modererade forumen vi har på så vis?
Jag ser det så åtminstone, men har inget direkt klagomål på det i detta fallet. Diskussioner som bryter mot de reglerna (t ex §1.6 och §1.7) brukar spåra ur och bli rätt otrevliga.

Men att sortera ner (inte ta bort) tramsiga recensioner, och ge möjligheten att enkelt visa dem, är väl inte mycket till censur direkt? Förhoppningsvis gäller det även recensioner som ger motsatt betyg mot vad de menar också, så vi slipper dem... Kvalitetsrecensioner som "1/10 game sucks" med någon som spelat 3000 timmar, t ex.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS