MSI 3080 Ventus OC crashar.

Permalänk

MSI 3080 Ventus OC crashar.

har ett MSI 3080 Ventus OC 10g, inte LHR kortet utan det innan dess, köptes på release date av kortet.

Det har senaste tiden Crashat, Datorn plötsligt stänger av sig, fläktarna går på max och jag får trycka på reset för att den ska komma igång igen.

detta händer oftast i lite mer krävande spel, så känns att det gör när grafikkortet inte orkar eller något.

jag har länge kört med undervolt på mitt kort, 875 på 1835mhz (via MSI afterburner) funkat bra, kör det fortfarande.

Känns som om det överhettar, körde furmark en liten period förut, den klarade det i 10 minuter, med GPU temp på 71, men med en hotspot temp som låg mellan 94-95, vilket jag tycker är högt.

Windows 11 slänger Kernel power 41 på mig.

Alla drivrutiner är uppdaterade, jag har installerat om Windows 11 och felet kvarstår.
dubbel kontrollerat att jag har två separata kablar från nätagg till grafikkort.

några tips på vad man kan göra?

Hårdvara i datorn:
Gigabyte x570 Aurous Elite (v1.0)
AMD Ryzen 5900X (kyld av Arctic cooling 280 AIO)
Corsair Vengance 3200MT 64gb (två 32gb stickor)
Samsung 970 SSD 1tb x2
MSI RTX 3080 Ventus 3X OC 10g
Corsair HX850i 850W

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Vet nu inte hur länge kortet har använts, men om det hände mig med en 3-5 år gammal GPU skulle jag kolla om grafikkortet var fullt av damm och fundera på om kylpastan i den torkat ut.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

har ett MSI 3080 Ventus OC 10g, inte LHR kortet utan det innan dess, köptes på release date av kortet.

Det har senaste tiden Crashat, Datorn plötsligt stänger av sig, fläktarna går på max och jag får trycka på reset för att den ska komma igång igen.

detta händer oftast i lite mer krävande spel, så känns att det gör när grafikkortet inte orkar eller något.

jag har länge kört med undervolt på mitt kort, 875 på 1835mhz (via MSI afterburner) funkat bra, kör det fortfarande.

Känns som om det överhettar, körde furmark en liten period förut, den klarade det i 10 minuter, med GPU temp på 71, men med en hotspot temp som låg mellan 94-95, vilket jag tycker är högt.

Windows 11 slänger Kernel power 41 på mig.

Alla drivrutiner är uppdaterade, jag har installerat om Windows 11 och felet kvarstår.
dubbel kontrollerat att jag har två separata kablar från nätagg till grafikkort.

några tips på vad man kan göra?

Hårdvara i datorn:
Gigabyte x570 Aurous Elite (v1.0)
AMD Ryzen 5900X (kyld av Arctic cooling 280 AIO)
Corsair Vengance 3200MT 64gb (två 32gb stickor)
Samsung 970 SSD 1tb x2
MSI RTX 3080 Ventus 3X OC 10g
Corsair HX850i 850W

Hur nytt är nätagget? HX850i är väll inte direkt jätte nya? Det låter ju lite som att det kanske är dax att damma ur kortet om det är damm, men jag skulle nog kolla nätagget oxå om det är så att det kanske kan krångla?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Troligtvis slår den ifrån p.g.a. temperaturer, men 3000-serien var ju också kända för att ha strömspikar som gör att vissa nätagg slår ifrån.

Gissar på något av dom 2.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Jag hade gjort rent det tidigare, tog ut det och kollade, så gott som dammfritt.

Men, kollade så att allt satt som det skulle, på backplaten satt alla skruvar lätt lösa, en riktigt lös, de håller i kylflänsarna på "ovansidan" drog åt dem, satte tillbaka kortet och nu funkar det som det ska, har samma hotspot temp som tidigare, runt 95, men kortet crashar inte längre, vet inte om det var reseat som hjälpte eller att de skruvarna drogs åt lite mer, men verkar funka nu som det ska.

Jag har kollat med nätagget, det köptes 2020 samtidigt som kortet.
men en smartplug med strömmätning kopplad till grenuutaget på datorn (vill kunna sätta igång den från distans) och den kommer aldrig över 500w när jag spelar, och det är för dator, skärm och ljudsystemet, så den är inte i närheten av att nätagget skulle krångla.

men verkar ha löst sig med en reseat och dra åt några skruvar.
Planerar att byta thermal paste på den, men innebär att jag måste kolla på thermal pads också samtidigt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Jag hade gjort rent det tidigare, tog ut det och kollade, så gott som dammfritt.

Men, kollade så att allt satt som det skulle, på backplaten satt alla skruvar lätt lösa, en riktigt lös, de håller i kylflänsarna på "ovansidan" drog åt dem, satte tillbaka kortet och nu funkar det som det ska, har samma hotspot temp som tidigare, runt 95, men kortet crashar inte längre, vet inte om det var reseat som hjälpte eller att de skruvarna drogs åt lite mer, men verkar funka nu som det ska.

Jag har kollat med nätagget, det köptes 2020 samtidigt som kortet.
men en smartplug med strömmätning kopplad till grenuutaget på datorn (vill kunna sätta igång den från distans) och den kommer aldrig över 500w när jag spelar, och det är för dator, skärm och ljudsystemet, så den är inte i närheten av att nätagget skulle krångla.

men verkar ha löst sig med en reseat och dra åt några skruvar.
Planerar att byta thermal paste på den, men innebär att jag måste kolla på thermal pads också samtidigt.

Bra att det verkar löst sig!

Grejjen med krascherna från 3000-serien var inte att nätaggen var underspeccade på det sättet, utan att 3000-serien (tänk 3080 & 3090) ibland drar en oerhörd summa ström under någon millisekund som i sin tur gör att nätagget slår ifrån = det kraschar. Vanligt att folk köpte 850W eller 1000W för 3080/3090 för att lyckas "komma över" gränsen att det slår ifrån.

850W ska vara lugnt för 3080 men jag såg rapporter att folk kraschade med det med. 650W & 750W var mycket vanligare.

Nya standarden för nätagg "ATX 3.0" är gjort för just dessa typer av spikar.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440