Är märket Medion något att ha?

Permalänk

Är märket Medion något att ha?

Jag är på väg att köpa en ny laptop och sprang på denna hyffsat billiga laptop från "Medion". https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-15...
Jag har aldrig hört om märket innan. Jag ska inte ha den till nägot krävande mer än lite office, surafnde samt Youtube. Någon som vet något?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Permalänk
Medlem

Det är ett företag kopplat till lenovo och jag har själv via arbetet skickat in lenovo-datorer mm dit på garantireparation.
Står på deras website https://www.medion.com/us/who-we-are.php "Since 2011 the company has been part of the international Lenovo Group"
Jag siar ingenting om ifall datorerna är bra eller dåliga eller mittemellan, ingen aning då jag inte sett nån med den loggan på, men nu vet du åtminstone lite mer om firman.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Det är ett företag kopplat till lenovo och jag har själv via arbetet skickat in lenovo-datorer mm dit på garantireparation.
Står på deras website https://www.medion.com/us/who-we-are.php "Since 2011 the company has been part of the international Lenovo Group"
Jag siar ingenting om ifall datorerna är bra eller dåliga eller mittemellan, ingen aning då jag inte sett nån med den loggan på, men nu vet du åtminstone lite mer om firman.

Säger ju inte så mycket men tack för infon!

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på dom inne på NetOnNet och känns som en vanlig laptop. Inget att anmärka på.
För priset ser det ut att vara en bra laptop.
Ser ut som att det inte går att uppgradera ram minnet vilket är tråkigt men vanligt idag och speciellt i lägre prisklass.

Du hittar inte många nya i samma prisklass och ska du vara använda den i vardagen så kommer den fungera fint.
Alternativt är begagnat men då känns det som att batteri m.m kan vara på väg att bli dåligt vilket är tråkigt i vardags användning.

Har du långt till NetOnNet? Om inte åk in och prova och få en känsla hur kvaliteten är.

NetOnNet är stora så om det händer något så får man hjälp inom garantitiden.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Medion är ett budgetmärke. Min erfarenhet är dock från innan de blev en del av Lenovo.
Budget, ingen direkt kvalitetskänsla och det utmärkte sig oftast på tveksam batteritid.. men det var som sagt runt 2010

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Medion?
Var det inte det bolaget hette som skulle släppa 1000 kronors laptops i början av 2000talet?

Permalänk
Medlem

Har själv en Medion laptop , Erazer Beast X40 . Mycket bra byggkvalitet och mer än godkänd prestanda .

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem

Jag har en Medion-laptop som extra speldator i sommarstugan. Är helnöjd med den. Eftersom det är en budgetprodukt är den förstås plastig och högljudd, men prestandan per krona är riktigt bra.

Den jag köpte hade bara 8gb minne, men det gick lätt att uppgradera. (Eller lätt och lätt, typ 300 skruvar i backplaten.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Om man läser recensioner på versionen med i5 och större SSD (samma modellnamn) som Netonnet också säljer så verkar Medion skeppa datorer utan giltig produktnyckel till Windows. Kanske löst nu i och med att recensionerna är några månader gamla men något jag hade haft i åtanke. Netonnets servicenivå i ärendet verkar inte heller vara så bra...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-15...

Permalänk
Medlem

Det är ju lite skillnad på kvalitet för laptops till salu för 5.000 kr och 35.000 Jag har inte haft några sådana problem med min Medion .
Som vanligt är det ju så att man får vad man betalar för .

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Hedersmedlem

Medion har funnits skitlänge, vill minnas att vi köpte någon Mediondator på typ Aldi eller något runt år 2000 eller så.

HAr ett starkt minne av en "first supersonic" där supersonic avsåg en klockfrekvens på hela 1 GHz... det var tider det.

Plastig maskin men den fungerade. Så det är inget purfärskt märke

Permalänk
Medlem

För 1 500 kr till får du en rejält mycket bättre HP-dator, kanske är värt?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-15...