Följ Black Week på SweClockers

Har massor med SATA diskar att testa - finns det något kontrollerkort med många externa portar?

Permalänk
Medlem

Har massor med SATA diskar att testa - finns det något kontrollerkort med många externa portar?

Har en hög gamla SATA diskar som jag tänkte kränga på er, men behöver testa först så att de funkar, blir lätt surt annars.

USB dockor kan ju ha begränsningar om man skall göra ordentliga tester och diskraderingar, därför vore ett PCI-e kontroller kort bäst. Men de kontroller kort jag hittar har som mest bara 2 externa uttag för Sata. Många har givetvis 4-6 interna portar men det känns lite jobbigt att ha en burk stående öppen i massor av timmar när man skannar och raderar.

Känner ni till något kontrollerkort med fler än 2 externa portar? Jag kan inte hitta något...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Har en hög gamla SATA diskar som jag tänkte kränga på er, men behöver testa först så att de funkar, blir lätt surt annars.

USB dockor kan ju ha begränsningar om man skall göra ordentliga tester och diskraderingar, därför vore ett PCI-e kontroller kort bäst. Men de kontroller kort jag hittar har som mest bara 2 externa uttag för Sata. Många har givetvis 4-6 interna portar men det känns lite jobbigt att ha en burk stående öppen i massor av timmar när man skannar och raderar.

Känner ni till något kontrollerkort med fler än 2 externa portar? Jag kan inte hitta något...

Hur mycket är du beredd att investera? Ett SAS-HBA bör kunna ta hand om 8-16 diskar i taget om du bara kan förse dem med ström på något sätt. Bara att hitta kablar och dra ut ur chassit. 🙃

Permalänk
Medlem

Tänkte jag kopplar strömmen via ett extra kragg så det borde inte vara några problem, men SAS HBA... kan kanske tänka mig 500-750 spänn sådär...

Annars finns ju sånt här om man har fet plånbok...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SATA med externa portar (genom plåten bak - E-SATA ) har en annan anslutningskontakt är de för interna portar - så även om de finns så kommer det inte vara någon kabel som du hittar enkelt och billigt i en butik nära dig.

Behöver man många portar och kan acceptera att kablar sticker igenom en ledig bakslott utan plåt i datorlådan så titta efter en typisk HBA för ZFS typ LSI 9211-8i med kablar för några hundralappar och lite väntetid för leverans. dessa fins med och utan medföljande SATA-kablar - se till att 'ZFS' finns med i söksträngen för att få ett kort programmerad för IT-mode - dessa kort tar också SAS-diskar - kräver PCIe-slot med minst 8 lanes i längd eller en med öppen ända om den är mindre

sedan finns också LSI 9300-16i för lite mera pengar med 16 portar, men där får du köpa rätt sorts kablar själv - vilket kan gå på mer pengar bara för kablarna än ovanstående kit med LSI 9211-8i

kablarna skall då vara typ SFF 8087 - SATA och krävs 4 stycken för LSI9300-16i

Vill du promt ha med uttag genom plåten så får du titta efter LSI 9207-8E men då kommer det bli trubblet att hitta rätt kablar för urtagen och med SATA i andra ändan till rimlig peng då dessa ofta är anpassade för att koppla in till SAN-burkar med SAS-diskar med en mellankabel.

jag gissar att man behöver hitta en SFF8088 som splittas ut till SATA och det går tydligen att hitta som https://www.amazon.com/CableCreation-SFF-8088-Female-Controll...

Permalänk
Medlem

Det kan iofs vara relevant med en SAS kontroller med tillhörande uttag/kablage, för mina lagringsdiskar just nu är 50/50 SAS på servern och SATA i NAS'en. Även om det är inte de jag skall kolla, så skall de ju kollas någon gång.

Tror inte jag måste ha uttag genom plåten, funkar med att öppna angränsande PCI lucka.

https://www.amazon.com/SXTAIGOOD-9211-8i-6Gbps-HBA-LSI/dp/B0B...

...verkar ju vara precis rätt, fast okänd tillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var det jag menade med att ta en PCIe-slot på sidan för att få ut kablarna, kablarna är inte jättelånga men behöver det inte se prydligt ut och kan mecka med datorns baksida så är det bara att köra på.

har köpt några sådana kort billigt och de fungerar - själva huvudchippen är ju från LSI oavsett - sedan är kretskortet och kringkomponenterna kanske av annan kines-tillverkare.

det är inga stora pengar heller gentemot att köpa motsvarande hos en svensk butik som för server-komponenter.

Permalänk
Medlem

Lade på nån hundring för ett SuperMicro kort. Känns bäst så. Sedan kanske jag kan återanvända det i nåt hemmabygge.

https://www.supermicro.com/products/accessories/addon/AOC-S30...

Visa signatur