Tävla om valfri Komplett-PC!

Snabbkoll: Kör du Windows, MacOS eller Linux?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Kör du Windows, MacOS eller Linux?

OS är över, men den äkta OS-frågan kvarstår. Vilket operativsystem kör du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Varför inte flervalsalternativ?

Mitt svar är Ja.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
99:e percentilen

Linux och Windows. Känner inte att det finns något svarsalternativ som stämmer in på mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kör alla tre. Windows på jobbet och Linux, MacOs och Windows hemma.

Permalänk
Hedersmedlem

Borde vara flervals som sagt, avstod röst.

Och "annat" är sällsynt men bör ändå vara med, speciellt med tanke på *BSD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Windows desktop, macos laptop, linux server... som det ska vara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Linux och Windows. Känner inte att det finns något svarsalternativ som stämmer in på mig.

Skrivet av Thomas:

Borde vara flervals som sagt, avstod röst.

I såna fall kan man ju klicka i och välja vilket OS man kör på den pryl man faktiskt svarar från. Det visar ju i så fall om inte annat vilket OS man faktiskt använder, inte bara det man påstår sig gilla

Där borde ju dock diverse mobil-OS också vara med, Android är väl tekniskt Linux men det är inte riktigt det som av ses

Permalänk
Medlem

Windows på alla ställen där det går! Saknar Windows Phone som fasen!!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Samma, kör alla tre. Svarade Linux för det är det jag rör mig mot som standard-OS både hemma och på jobbet, men har bärbar Mac och svårt att göra mig av med Windows helt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Windows på alla ställen där det går! Saknar Windows Phone som fasen!!

Windows Phone var bra grejer. Men mest för att Microsoft inte hade möjlighet att enskitifiera OS:et när man var en nischspelare.

Permalänk

Minst MacOs. Varför, jo för att de har valt att endast släppa detta operativsystem direkt på "klientdatorer". När man ska skapa upp en VM på olika ställen, så finns det inte precis ett "Apple license tillåtet" alternativ MacOs att välja.
Så Apple får först licensera ut sitt os mer så man enklare kan använda det.

Permalänk
Medlem

Varför inte "all of the above"
Eller en mer specificerande fråga; vilket jobbar du mest med, vilket spelar du mest vid, vilket använder du helst, etc.

Edit: windows, macOS, och proxmox + vms

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

I såna fall kan man ju klicka i och välja vilket OS man kör på den pryl man faktiskt svarar från. Det visar ju i så fall om inte annat vilket OS man faktiskt använder, inte bara det man påstår sig gilla

Fast jag har ju en dator med Windows (denna) och tre med Linux (plus mobil med Linux i grunden). Borde jag verkligen rösta Windows då?
Det känns inte alls som en självklarhet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kör enbart linux på jobbet. Hemma är det linux på laptopen och har både linux och windows på desktopen. Men ärligt talat körs mest winfows på den pga spel. Har även en steamdeck som kör linux.

Permalänk
Medlem

Inte haft något annat än linux på typ 15 år nu, men det var faktiskt lite lockande att testa en ARM Mac när jag skulle få senaste jobbdatorn.

Permalänk
Medlem

Flerval eller all of the above tack! Valde Linux pga körs på flest enheter här...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Det här borde vara flervalsfråga, avstod röst. Kör MacOS och Linux, inget Windows.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Borde ha "Chrome OS" med också eller räknas det som Linux, då det ligger som kärna i botten. Isåfall så räknas Anroidmobiler som "Linux". Linux har alltid något ovanför kärnan som liksom "gör OS:et". I mitt fall så har jag iofs aktiverat Linux så jag kan jobba med det och installera program (o inte enbart köra allt via Chrome eller Androiddelen)
Kör det på laptoppen men Windows på (dom) stationära, Android på mobil och IOS på en Ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Windows Phone var bra grejer. Men mest för att Microsoft inte hade möjlighet att enskitifiera OS:et när man var en nischspelare.

Grejen med Windows phone va att UI't va mer eller mindre perfekttion, enkelt och stilrent! Hell min då 6 åriga dotter som ALDRIG rört den förut tog det ca 3 sekunder att lista ut hur/vart grejerna fanns i UI't.

Riktigt synd att dom inte lyckades få till appstödet.. Hoppas innerligt på att någon kommer med något liknande nån dag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Fast jag har ju en dator med Windows (denna) och tre med Linux (plus mobil med Linux i grunden). Borde jag verkligen rösta Windows då?
Det känns inte alls som en självklarhet.

Om du läser Sweclockers på Windows så borde du så klart svara Windows

Primära OS:et = Den dator du läser Sweclockers på.

Permalänk
Medlem

Konstigt ställd fråga, typ som att fråga "Vilken maträtt äter du?"
-Spagetti & köttfärssås
-Jordgubbar
-Caesar sallad

Använder alla 3 OS, till olika syften.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk

Window på stationär spelmaskin hemma.
Annars tycker jag överlag att MacOS är mysigast för allt annat (hantera bilder och videor, musik och musikproduktion) och det är det som körs på jobbdatorn.

Inte så mycket Linux just ju, men haft en del att göra med det också.
Håller med om att det vore bäst att kunna välja på mer än ett operativsystem.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Kör Windows på mina enheter

Permalänk
Medlem

Kör flera, men röstade på Windows eftersom det används mest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

MacOS på jobbet och utvecklingsdatorn
Linux (och Windows) på gamingdatorn (nyligen gått över till Linux som primära OS för gaming)
Windows på privata laptopen pga. photoshop

Permalänk
Medlem

Vad man skall svara borde ju vara enkelt att komma fram till.

Vad är _ditt_ _huvud_os....

Vad kör man på datorn man själv använder mest, inte vad man kör på jobbdatorn, på telefonen, eller på servern i garderoben....

(Personligen så vägrar jag svara på enkäter...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du läser Sweclockers på Windows så borde du så klart svara Windows

Primära OS:et = Den dator du läser Sweclockers på.

Om man läser Sweclockers på alla OS då? Mest använt är ju på min mobil och då är det iOS.

Skrivet av filbunke:

Vad kör man på datorn man själv använder mest, inte vad man kör på jobbdatorn, på telefonen, eller på servern i garderoben....

(Personligen så vägrar jag svara på enkäter...)

Jag använder ju min jobbdator mer än jag använder min stationära gamingdator, men jag använder dem ju vid olika tillfällen under dagen. Det händer att jag läser sweclockers på jobbtid (som nu) på jobbdatorn, eller på helger på min privata. Eller på telefonen på bussen.

Permalänk
Medlem

Main: Mac
Gaming: Windows
Server: Linux

Permalänk
Medlem

"Ja" på den

Vet inte vad som skulle vara mest representativt att välja, borde vara flervalsmöjlighet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Valde det som jag kör om jag får välja själv - Linux.

Linux på alla datorer hemma men har ett par virtuella maskiner med Windows och MacOS som körs sporadiskt. På jobbet är jag tvingad att köra Windows. På telefonen är det Android.