Alla fyndtips från mellandagsrean

Krönika: Bygga dator billigt är lätt om du är smart

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Bygga dator billigt är lätt om du är smart

Edins jakt efter datordelar har fått honom att inse att det inte var så dyrt som han var rädd för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Faktiskt det enda som egentligen spelar någon roll med ett datorbygge är att man själv personligen blir nöjd med det.

Och det går att bli nöjd på flera olika sätt.T.ex:

• Lyckas få ihop en speldator för t.ex. under 10k i budget.

• Nåt enkelt att börja med bara och sen uppgradera efter hand.

• Ha en häftig dator att visa upp för kompisarna med RGB, fönster osv.

• Bygga den snabbaste speldatorn på marknaden (åtminstone till 95% eller så).

• En "osynlig" minidator som är tyst och inte märks.

• Eller nåt annat...

Välj själv vad du blir nöjd med, och ha kul.

Permalänk
Medlem

När man var lite parvel och fortfarande gick i skolan och sparade ihop pengar till tex ett grafikkort för 2500 kr, då var det dyrt i förhållande till vad man hade i inkomst kontra med idag 20 år senare när man har bättre kapital så känns dessa 2500 kr inte så värst dyrt.
Och för att inte tala om känsla och få hem och installera det dra igång sitt favorit spel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när jag köpte min första dator för egna ihopsparade pengar!
En riktig monsterdator!
Det var en Atari 520 STFM, 16-bitars grafik! Grafiskt användar gränssnitt! Wow!
Hade en C64a innan som jag fått i present av mor och far några år innan.
Men det kommer jag ihåg var ett stort kliv framåt.
Köpte den begagnad för 1800kr, inkl joysticks, låda med diverse program och spel och skrivare.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

När jag var liten så var dator lite av en klassfråga. Idag går det i princip få en dator som fungerar till spel och enklare programmering, kolla på Netflex m.m gratis om man frågar runt. -Ja, man får "gammalt skräp" som folk skulle slänga.
Men sedan kan man öka budgeten lite. Min poäng är att det går göra från väldigt billigt och uppåt. Och ändå få en dator inte så dyrt som klarar av att spela de senaste spelen på lägsta grafikinställningarna.

När jag var liten så var spel ospelbara om de ej statade på datorn, man kom inte ens till menyn, detta för att tex ramminnet ej räckte. Inte som idag att fps ligger under 144/200fps eller vad nu folk vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag var liten så var dator lite av en klassfråga. Idag går det i princip få en dator som fungerar till spel och enklare programmering, kolla på Netflex m.m gratis om man frågar runt. -Ja, man får "gammalt skräp" som folk skulle slänga.
Men sedan kan man öka budgeten lite. Min poäng är att det går göra från väldigt billigt och uppåt. Och ändå få en dator inte så dyrt som klarar av att spela de senaste spelen på lägsta grafikinställningarna.

När jag var liten så var spel ospelbara om de ej statade på datorn, man kom inte ens till menyn, detta för att tex ramminnet ej räckte. Inte som idag att fps ligger under 144/200fps eller vad nu folk vill ha.

Det är fortfarande lite av en klassfråga att köpa ny dator som förr. 4060 och 7600 ger fuck all i jämförelse med vad ett tex ett 560 ti gav back in the day i pris prestanda.

Idag måste en köpa previous gen om en ska få en ny dator till rimligt pris. Inget fel med det men tycker det skiljer sig nu från 10+ år bakåt i tiden.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Det är fortfarande lite av en klassfråga att köpa ny dator som förr. 4060 och 7600 ger fuck all i jämförelse med vad ett tex ett 560 ti gav back in the day i pris prestanda.

Idag måste en köpa previous gen om en ska få en ny dator till rimligt pris. Inget fel med det men tycker det skiljer sig nu från 10+ år bakåt i tiden.

Den stora skillnaden från förr är väl att previous gen är rätt bra jämfört med det nyaste nuförtiden. T.ex en 5800x3d är fortfarande en fantastisk spelprocessor mer än två år senare trots att den var ganska rimligt prissatt till att börja med (inte en Threadripper eller Xeon eller så). När jag började med PC i slutet på 90-talet var en mer än två år gammal konsumentprocessor verkligen inte med och tävlade i toppskiktet i spelprestanda med nästa generation.

Permalänk
Medlem

enklare programmering,

Vad menar du med enklare programmering? Allt som krävs är en texteditor för att programmera.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Vad menar du med enklare programmering? Allt som krävs är en texteditor för att programmera.

Allt som krävs för att spela är ett kollegieblock. Är kollegieblock rutat så är det för många spel som 5 i rad bara starta direkt.

Sedan finns det mer avancerade spel, precis som det det finns mer avancerade utvecklingsmiljöer och dessa kräver betydligt dyrare utrustning. Man kan förenklat säga att det i praktiken finns hur dyrt som helst för båda.

Det som dock har hänt idag är att nya spel går att köra på ganska billiga datorer och mycket av den populära programmering som folk gör i skolan likaså. Obs går att spela är inte det samma som 144fps i 4k med högsta grafik, snarare i1080p i 30 fps med lite smådippar kanske ner till 15fps.

Permalänk
Medlem

Ja, på det glada 90 talet startade en två år gammal dator i princip inte ens de senaste spelen

Permalänk
Medlem

Allt som krävs för att spela är ett kollegieblock. Är kollegieblock rutat så är det för många spel som 5 i rad bara starta direkt.

Sedan finns det mer avancerade spel, precis som det det finns mer avancerade utvecklingsmiljöer och dessa kräver betydligt dyrare utrustning. Man kan förenklat säga att det i praktiken finns hur dyrt som helst för båda.

Det som dock har hänt idag är att nya spel går att köra på ganska billiga datorer och mycket av den populära programmering som folk gör i skolan likaså. Obs går att spela är inte det samma som 144fps i 4k med högsta grafik, snarare i1080p i 30 fps med lite smådippar kanske ner till 15fps.

Men vad exakt när det gäller programmering är det du syftar på? Vilka språk? IDE:er?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Men vad exakt när det gäller programmering är det du syftar på? Vilka språk? IDE:er?

Alla programmeringsspråk består inte enbart av textbaserade filer och det finns en separat kompilator. Även om det hade funnits, så är det inte så man vill jobba.
När jag programmerade java på 90talet så var det en texteditor + javac i cmd som nog de flesta gjorde. Skaran som på professional nivå utvecklar appar till ios/android på detta sätt är nog försumbar.
Men ta denna enkla och säg att man ska koppla upp sig emot en Microsoft SQL databas som man har lokalt så behöver man lite datakraft till SQL servern.

Annars om man ska programmera olika hårdvaror etc så finns det ofta endast ett alternativ från tillverkaren, det är att installera deras Ide. Det kan jämföras med att man får ett videoprojekt i Adobe premiere och vill redigera denna i Notepad.
Säkerligen går det göra det ena och andra i notepad, jag gissar att Adobe har lagt in någon slags "crc-kontroller" i deras filer som man måste knäcka, för annars säger programmet att filen är korrupt om checksumman ej är korrekt.

Permalänk
Hedersmedlem

Allt handlar om prioriteringar och vad man vill lägga pengar på.

Men jag är lite glad att vi har haft otroligt långsam utveckling senaste åren. Min fem år gamla dator är fortfarande bra mycket snabbare än vad jag har behov av till vardags.

På det lite annorlunda 90-talet så hann vi se tre generationer grafikkort på ett år och prestandan fördubblades på mindre än ett år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du jämför mot. För några år sen kunde du få en hyfsad speldator för 10-15 000 kr. Idag 20-30 000 kr. Jag har hoppat av tåget och lägger mina pengar på andra mer prisvärda hobbies i stället. Pc-spel kommer åter bli en hobby för fåtalet, precis som i början. Tillväxten backar stort.

Permalänk
Medlem

Vad som är dyrt och inte, har mycket med var personen ifråga har för inkomst och utgifter, dock är utgifter mer självförvållat.

Vi kan inte låtsas som att tex 20.000 innebär samma påverkan/uppoffring för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

När man var lite parvel och fortfarande gick i skolan och sparade ihop pengar till tex ett grafikkort för 2500 kr, då var det dyrt i förhållande till vad man hade i inkomst kontra med idag 20 år senare när man har bättre kapital så känns dessa 2500 kr inte så värst dyrt.
Och för att inte tala om känsla och få hem och installera det dra igång sitt favorit spel.

Jag mins själv när jag efter skolan gick in till ActionData och köpte mitt första riktiga spelkort. Ett 3DFX Orchid Righteous Voodoo 3D. Det var top of the line det fetaste som fanns i vanlig butik.

Tror det kostade 2700kr, det var hiskeligt dyrt. Men om jag ska köpa top of the line nu så vet jag faktiskt inte vad jag får betala. Men det är lätt över 30.000 kr.

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Skrivet av burn:

Jag mins själv när jag efter skolan gick in till ActionData och köpte mitt första riktiga spelkort. Ett 3DFX Orchid Righteous Voodoo 3D. Det var top of the line det fetaste som fanns i vanlig butik.

Tror det kostade 2700kr, det var hiskeligt dyrt. Men om jag ska köpa top of the line nu så vet jag faktiskt inte vad jag får betala. Men det är lätt över 30.000 kr.

Jag köpte också ett Orchid Righteous Voodoo 2, minns den häftiga 3DFX loggan som poppade upp innan man kom igång spela. Minns Quake 2 det var riktigt ögon godis.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har varit med sedan C64 tiden som många andra här.

När jag spelade vilket var fram till 2016-17 gick det utan ens fundera på om pengarna räckte att få en bra speldator för 12-15.000kr. Då fick man fetaste CPUn och fetaste grafikkortsserien.
Min senaste dator som jag fortfarande sitter på gick nog på 16-17k. Den beställdes samma vecka som i7 7700K släpptes.
Sen ska jag kanske säga att den hade kostat detta om jag inte köpt SSDn för vansinniga pengar bara för att det var den nyaste och snabbaste som fanns.

Efter att ha snart vuxna barn och all andra tänkbara utgifter så är 20-30.000 inte tänkbart längre. PC världen får återkomma till mig den dagen man kan köpa en dator med en i7K-i9K/X3D, 32-64GB RAM och ett XX80 serie kort under 16.000kr. Detta kommer aldrig att hända igen då ett 80serie inte ens ryms i den budgeten. Jag har sedan väldigt många år slutat spela på PC och spelar de gånger jag spelar på konsol framför TVn i soffan.

Dagens komponentpriser har fått mig att totalt tappa allt intresse för HW. Jag läser/skummar igenom HW testerna här när AMD/Intel/Nvidia släpper en ny generation och konstaterar att köpa top eller steget under top of the line är helt uteslutet och om det inte vore för Microsoft blockar Win11 på gammal HW skulle min gamla häck få gå tills den brakar. Det enda den används till är att surfa lite och ha en Plex server rullandes på den. Å ja jag vet att det går att installera Win11 på gammal HW. Det skulle även vara ett alternativ att installera Linux på den då den bara används för surf/Plex.

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Skrivet av burn:

När jag spelade vilket var fram till 2016-17 gick det utan ens fundera på om pengarna räckte att få en bra speldator för 12-15.000kr. Då fick man fetaste CPUn och fetaste grafikkortsserien.
Min senaste dator som jag fortfarande sitter på gick nog på 16-17k. Den beställdes samma vecka som i7 7700K släpptes.
Sen ska jag kanske säga att den hade kostat detta om jag inte köpt SSDn för vansinniga pengar bara för att det var den nyaste och snabbaste som fanns.

Efter att ha snart vuxna barn och all andra tänkbara utgifter så är 20-30.000 inte tänkbart längre. PC världen får återkomma till mig den dagen man kan köpa en dator med en i7K-i9K/X3D, 32-64GB RAM och ett XX80 serie kort under 16.000kr. Detta kommer aldrig att hända igen då ett 80serie inte ens ryms i den budgeten. Jag har sedan väldigt många år slutat spela på PC och spelar de gånger jag spelar på konsol framför TVn i soffan.

Dagens komponentpriser har fått mig att totalt tappa allt intresse för HW. Jag läser/skummar igenom HW testerna här när AMD/Intel/Nvidia släpper en ny generation och konstaterar att köpa top eller steget under top of the line är helt uteslutet och om det inte vore för Microsoft blockar Win11 på gammal HW skulle min gamla häck få gå tills den brakar. Det enda den används till är att surfa lite och ha en Plex server rullandes på den. Å ja jag vet att det går att installera Win11 på gammal HW. Det skulle även vara ett alternativ att installera Linux på den då den bara används för surf/Plex.

Sitter i exakt samma sits som du, skulle inte lägga de pengarna längre på en dator. Men testade Geforce Now och med min jobbdator och en trevlig skärm, som jag ändå programmerar på, så blev det en fantastisk upplevelse. Spelar nu Alan Wake 2 i 4k med allt på max och har inte märkt ett enda problem hittills. Då jag hållit på med speldatorer och byggen i snart trettio år vet jag vad som är bra och dåligt. Men med ett bra internet, tp-kabel och en schysst skärm har jag helt plötsligt möjligheten att spela på en riktigt bra dator för runt 250:- i månaden. Jag vet om alla begränsningar, inga mods, alla spel finns inte, det är Nvidia etc. etc. Men för någon som bara vill spela ett spel då och då och har ett bra internet kan jag inte nog rekommendera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Ja, på det glada 90 talet startade en två år gammal dator i princip inte ens de senaste spelen

Jodå, min första PC var en 486 på 50 MHZ med 4 MB RAM, den var klen då och 1995 kom Pentium och var överjävligt mycket snabbare (75 MHz!!!!)

Uppgraderade till 16 MB RAM ganska omgående ska tilläggas.

Med lite trixande i DOS kunde man lura spel och faktiskt spela Diablo på den, det gick lite hackigt i mellansekvenserna (!!!) men spelet flöt på hyfsat i övrigt, trots att det krävde minst en 50 MHz Pentium.

Ska tilläggas att Pentium var ett sjukt hopp från 486, MHz och nu GHz betyder mycket i perioder och sen når man en bump där annat spelar större roll.

Uppgraderade till en 266 MHz AMD K6 med 96 RAM 1999 och Voodo2 3D-kort på det med 12 MB RAM, fuck yeah, Quake i OpenGL! Man tuppade ju av av grafiken 800*600 eller 1024*768, det var ju orimligt bra grafik på en 19" CRT-skärm.

Oj nu blev det mycket men det var en sjukt härlig tid, med LAN med tokenring nät och onlinespel via telefonledning där man ville mörda morsan för att hon råkat lyfta luren mitt i en episk Death Match på liv och död.

* Edit: Ja just det jag ska också köpa ny dator och har också en budget på 30 lax,
lite fundersam på vad jag kan dra ner på hade gärna hamnat på 20 istället.

Topic
Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av burn:

Samma här. Jag kan tänka mig att lägga runt 15k, vilket är mycket nog.

Jag har tyvärr lagt ner spelandet som hobby. För dyrt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tror "sweetspot" för pris var tidigt 2000 tal. Kollade vad mitt 9700 pro jag köpte för 3999kr (2002)kort efter relese skulle kostat idag och det var det bästa kort som fanns, ensam på toppen.
I dagens peningvärde motsvarar det ungefär 6300kr.

Vad kostar det absolut bästa och värsta kort du kan köpa idag? Räcker ens 40k?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Min första spel PC, en 286 nån gång på 80-talet, kostade runt 20.000 Kr.
Så gjorde även min andra,en 386.
I stort sett så har alltid en hygglig spel PC kostat 20.000 kr.
Enda undantaget är den senaste som köptes under pandemin med dess uppskruvade priser, den gick på 25.000 kr.

Det är ju dock lite skillnad på prestanda.
Med tanke på inflation så har en spel PC blivit bättre och billigare genom åren.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Så farligt dyrt är det inte med datorprylar, speciellt inte om det bara är en maskin som ska underhållas.
Vänta tills ni ger er in i enterprise-segmentet för när man väl börjat så är det slut med konsumentdynga hemma.
För att inte tala om hobbys som på riktigt kostar stålar

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Datorer är ett relativt billigt intresse jämfört med motorcyklar, hästar eller segling osv. Om man till exempel spelar spel två timmar om dagen, vilket blir 2920 timmar på fyra år, och köper man en dator för 25000 kronor, blir timkostnaden endast 8 kronor. En timme padel kan kosta mellan 200 och 800 kronor, och en runda golf kan variera mellan 150 och 5000 kronor beroende på banan och platsen. Med tanke på att det är så billigt att köpa dator är det bara dumsnålt att inte låta den kosta ett par tusenlappar extra om man får ut mer nöje av det.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Hajade till och inser att jag nog inte har ett klädesplagg som kostar över 1000kr, efter en stunds fundering kommer jag fram till att jag har två kostymer som jag köpte för typ 20 år sedan som antaligen kostade mer, men sen kom jag inte på mer.

Datorer är billigt, testa ngn motorsport eller havremoppe, då rullar pengarna. Eller som frun som brukade färga håret fyra gånger per år. Helt seriöst känner jag att jag borde lagt ner mer pengar på datorer, om jag bara jämfölr mot hennes hårnota kunde jag köpt datorpryttlar för 12k per år.