Kritiserad Windows 11-design på väg till Windows 10

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag Windows 11 startmenyn bättre, så för mig välkommet på de få burkar jag har som är kvar på win10

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vill lyfta ett varningens finger för detta. Windows 7 är EoL sedan flera år. Det är osäkert att köra.

Även om du får spridda säkerhetsuppdateringar för vissa sårbarheter är man på intet sätt skyddad.

Fun fact. Såg ett klipp från UK RAF, en del av deras plan körde klart och tydligt windows vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Högerklicksmenyn? Det är ju bara att ladda ner "Ultimate Windows Tweaker 5.1", gå in "Customization" och klicka i "Restore Windows 10 Style Context Menu"; sedan är din högerklick i Win11 precis som i Win10.

https://www.thewindowsclub.com/ultimate-windows-tweaker-5-for...

Lättare kanske att i powershell (admin) skriva in:

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Efter en utloggning så är högerklicksmenyn återställd. Byt ut "add" till "delete" om man vill gå tillbaka till den usla i Win11. Vem som nu vill det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Högerklicksmenyn? Det är ju bara att ladda ner "Ultimate Windows Tweaker 5.1", gå in "Customization" och klicka i "Restore Windows 10 Style Context Menu"; sedan är din högerklick i Win11 precis som i Win10.

Eller köra ett litet registerhack.

Eller trycka shift högerklick

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahaha, istället för att lyssna på kunderna så lägger de utvecklartimmar på att försämra en nära på eol produkt för att försöka bryta ner sin kundbas...

Äsch, dom börjar inse att det blir ett rejält ramaskri om dom går EOL redan 2025, så dom håller på att göra så alla blir vana vid windows 11 utseendet i windows 10, för att minska ribban för folk att uppgradera...samt för att få windows 10 dit dom vill så dom kan låta den leva lite längre.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vill lyfta ett varningens finger för detta. Windows 7 är EoL sedan flera år. Det är osäkert att köra.

Även om du får spridda säkerhetsuppdateringar för vissa sårbarheter är man på intet sätt skyddad.

Riskerna med att köra gamla operativsystem är, generellt sett, rejält överdrivna. Det finns många världen över som fortfarande kör med Windows 7 och även XP utan några som helst problem.

Det gäller att ha bra grundläggande säkerhet och inte surfa in på skumma länkar, så klarar man sig faktiskt ganska bra.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör Windows 7 Ultimate på en 15 år gammal laptop här. Otroligt vad polerat OS det är!

Windows 7 har för övrigt överlevt första utgåvan av Windows 11 med råge!

https://www.deskmodder.de/blog/2024/08/13/kb5041838-kb5041823...

Troligtvis kommer vi får se uppdateringar av 7:an en bit in i 2026

https://m.youtube.com/watch?v=rzK0NdDf704
Nu stänger man av IPv6 då det verkar mindre bra i Windows. Fokus på säkerhet hos ms är inte där det bör vara nuförtiden.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Låter bra detta.
Gillar win 11 stuket.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vad ogillar ni med Windows 11?

Hårdvarukraven för min del. Jag kan inte köra 11 på min burk.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Ja, det är så mycket reklam i Windows 11. 🤨

https://i.imgur.com/2HgIIKA.png

Enda anledningen vi inte är översvämmade med reklam i Windows 10/11 stavas EU. Önskar EU kunde peta lite i reklamspammandet i annan hårdvara också (TV).

Permalänk
Medlem

Vill man logga ut så fungerar win+x, u, g lite smidigare än att klicka på saker i start menyn. Eller motsvarande om man kör på svenska.

Alternativt ctrl+alt+del följt av Sign out alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Ja, det är så mycket reklam i Windows 11. 🤨

https://i.imgur.com/2HgIIKA.png

Kolla på en Windows11-installation som inte är reglerad av EU så får du se.

Skrivet av CGI:

Och om man inte vill söka efter saker för att göra sin användarupplevelse bra? Finns det inte en knapp för det i UI så existerar det inte.

Skrivet av Novdid:

Lättare kanske att i powershell (admin) skriva in:

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Efter en utloggning så är högerklicksmenyn återställd. Byt ut "add" till "delete" om man vill gå tillbaka till den usla i Win11. Vem som nu vill det..

Rullar dödslätt ut genom fingrarna utan att söka va? Finns det inte en knapp för det i UI så existerar det inte.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Riskerna med att köra gamla operativsystem är, generellt sett, rejält överdrivna. Det finns många världen över som fortfarande kör med Windows 7 och även XP utan några som helst problem.

Det gäller att ha bra grundläggande säkerhet och inte surfa in på skumma länkar, så klarar man sig faktiskt ganska bra.

Du har faktiskt helt fel i detta fall. Att många kör gamla EoL-systrm utan att uppleva problem är inte speciellt relevant. Riskerna med att använda gamla system Internetanslutet har inte att göra med om man klickar på skumma länkar. De infekteras via helt andra kanaler och det finns väl dolumenterat att exempelvis en Windows XP-burk infekteras inom minuter efter att ha anslutits till Internet.

Allt fler säkerhetshål upptäcks med tiden och systemen blir bara osäkrare.

Att förorda "webbläsarhygien" som effektivt skydd mot attacker mot gamla system är direkt farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Personligen gillar jag Windows 11 startmenyn bättre, så för mig välkommet på de få burkar jag har som är kvar på win10

Jag med har genvägar till de viktigaste där, sen högerklicks menyn har man lärt sig leva med vilket ändå funkar okej när man fått kläm på det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det finns många som kör utan säkerhetsbälte utan några som helst problem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vad ogillar ni med Windows 11?

https://www.youtube.com/watch?v=aViuBgbokmI

Tycker den videon visar ganska bra vad det är, det känns mest som det inte finns någon anledning att uppgradera. Jag uppgraderade från 7an till 10 enbart för de slutade med uppdateringar. Finns inget jag gör annorlunda eller har mer nytta av i win 10 mot win 7 som ett bra exempel.
Utöver det finns det ett par störnings moment som jag själv märkt av med 11an och det är att UI't stundtals är segt som sirap, även på rätt bra datorer. Eller att basic spel som ingått i alla windows, kungen och harpan nu ligger i windows store som även om de är gratis fastnar på 1% vad jag än gör.
Små saker som är störande helt enkelt. Var hos svärfadern som fått windows 11 på sin nya dator. Var hemsk att använda, seg, ologisk layout.
Så alla gånger jag bökat mig runt i win 11 som inte är mycket så har det bara varit en pina PGA olika små irritations moment.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Sötast
Skrivet av FX9:

Äsch, dom börjar inse att det blir ett rejält ramaskri om dom går EOL redan 2025, så dom håller på att göra så alla blir vana vid windows 11 utseendet i windows 10, för att minska ribban för folk att uppgradera...samt för att få windows 10 dit dom vill så dom kan låta den leva lite längre.

Well said, brother.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

https://m.youtube.com/watch?v=rzK0NdDf704
Nu stänger man av IPv6 då det verkar mindre bra i Windows. Fokus på säkerhet hos ms är inte där det bör vara nuförtiden.

IPv6 har alltid varit avstängt här. Stänger alltid av samtliga services som inte behövs för just mina ändamål.

Finns som sagt ett skäl till att jag främst använder macOS samt Linux till allt seriöst, medan Windows är till för retro/hobby/spel.

Gillar för övrigt att min gamla Thinkpad har en hårdvaruknapp för att stänga av WiFi/BT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Du har faktiskt helt fel i detta fall. Att många kör gamla EoL-systrm utan att uppleva problem är inte speciellt relevant. Riskerna med att använda gamla system Internetanslutet har inte att göra med om man klickar på skumma länkar. De infekteras via helt andra kanaler och det finns väl dolumenterat att exempelvis en Windows XP-burk infekteras inom minuter efter att ha anslutits till Internet. https://youtube.com/watch?si=Fh_7G1RoKN7DT2fF&v=6uSVVCmOH5w&f...

Allt fler säkerhetshål upptäcks med tiden och systemen blir bara osäkrare.

Att förorda "webbläsarhygien" som effektivt skydd mot attacker mot gamla system är direkt farligt.

Undrade om den gamla godingen skulle dyka upp, och som vanligt så har den tagits ur sin kontext och fullständigt feltolkats.

Parkers experiment handlar om att demonstrera vad som händer när man direktansluter Windows XP till det "öppna nätet", det vill säga utan något som helst skydd i form av vare sig router/NAT, brandvägg eller antivirus. Något som var lika katastrofalt dåligt under 00-talet, som det är idag. Det är heller inte representivt av "normal användning".

Bakom en modern router, särskilt en med inbyggd brandvägg, så är man ganska säker. Dock behöver man använda en uppdaterad webbläsare om man ska ut och surfa, av vilka få finns tillgängliga för Windows XP, därbland Superminium.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag med har genvägar till de viktigaste där, sen högerklicks menyn har man lärt sig leva med vilket ändå funkar okej när man fått kläm på det.

jepp, använder det precis samma.
mer än tillräckligt med pins för det vanligaste, sen bara "skriver man" namnet om det är nåt annat man är ute efter, funkar till 99%.
winkey + start typing. många linux och macos launchers som funkar samma så varför klagar folk, och klickar man in på alla program så är det ju samma lista som win7 typ, annan design bara inte "explorer folders".

det enda som inte funkar med högerklicks menyn för mig är att 7zip vägrar stöda det, var nåt med hur icke-universalt det var som gjorde att utvecklaren inte ville implementera det.

så kan rekommendera nanazip som är en fork som är lite moderniserat och har fullt stöd för win11 högerklicksmenyn. finns i ms store om man vill ha autoupdates på det, men också som "vanligt" program på github och tror det har egen sida också.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Kolla på en Windows11-installation som inte är reglerad av EU så får du se.

För detta forum kryllar ju av utom-EU-användare.

Visa signatur

~ AMD - För att du älskar det goda ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

De samlar fortfarande in enorma mängder data om dig. Jag föredrar ett operativsystem där operativsystemet är produkten och inte jag.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Undrade om den gamla godingen skulle dyka upp, och som vanligt så har den tagits ur sin kontext och fullständigt feltolkats.

Ja, tycker man att ingen router och avstängd brandvägg i ett uråldrigt operativsystem är ett exempel på grundläggande säkerhet så... Snacka om att missa syftet med klippet. Möjligtvis använde han det bara som exempel på "andra kanaler" men i så fall faller resten av hans inlägg platt. Har man för vana att köra executables utan någon källkritik involverad så kommer ingen mängd uppdateringar hjälpa för övrigt.

Permalänk
Skrivet av Boomerino:

Att vi för tillfället råkar slippa en del dumheter tack vare EU är inte direkt en rimlig anledning att försvara eller förminska vad Microsoft och andra liknande mega-företag håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Tycker inte att 13 augusti är så gammalt?

https://catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5041838

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gillar för övrigt att min gamla Thinkpad har en hårdvaruknapp för att stänga av WiFi/BT.

Det har de flesta datorer som lanserade med Windows 7 och äldre. Min HP Elitebook från 2012 har också en hårdvaruknapp för Wi-Fi och Bluetooth

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att du fått en uppdatering är inte samma som att alla de säkerhetshål som upptäcks täpps till. Jag hänvisar till datum för EoL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Att du fått en uppdatering är inte samma som att alla de säkerhetshål som upptäcks täpps till. Jag hänvisar till datum för EoL.

Så att ESU sträcker sig till januari 2026 är inget värt enligt dig?

Permalänk
Medlem

Fö i helvte.... jag uppgraderade ju nyss från Windows 11 till Windows 10. Ska de sabba skiten igen?! Blir det då att uppgradera till Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fun fact. Såg ett klipp från UK RAF, en del av deras plan körde klart och tydligt windows vista.

Det är tämligen vanligt att myndigheter/företag och liknande kör gamla versioner av både OS och program för olika funktioner som inte kräver internetaccess. If it ain't broke, don't fix it. Kostar bara tid=pengar för att riskera att något som är stabilt sedan länge kommer sluta funka som det ska

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz