Få ut vatten ur telefonen med Youtube-klipp

Permalänk
Melding Plague

Få ut vatten ur telefonen med Youtube-klipp

Tekniken fungerar för vissa, men det är ingen mirakelkur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ingen bra ide att ha telefonen igång med vatten i... lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Aah the Verge och hur man ska hantera teknik
Var det inte dem som gjorde den där videon på hur man sätter ihop en dator?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har haft min Samsung S22+ i duschen ett antal gånger. Aldrig märkt att det skulle finnas vatten i några hål efter det. Har badat oavsiktligt med luren i byxfickan också till synes utan några konsekvenser.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

"Hur får du bort vatten från din telefon?"

Försöker så långt jag kan att inte vatten nå luren min.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Har haft min Samsung S22+ i duschen ett antal gånger. Aldrig märkt att det skulle finnas vatten i några hål efter det. Har badat oavsiktligt med luren i byxfickan också till synes utan några konsekvenser.

Fast Samsung Galaxy S har ju varit IP-klassad i en evighet vid det här laget. Den är ju till för att du ska kunna bada med. Har badat med min gamla S10 och min nuvarande S24 Ultra hur mycket som helst. De är vattentäta till 1,5 m i 30 minuter (IP68) så att dusha eller bada ska verkligen inte vara ett problem. Dock viktigt att inte bada i saltvatten då det kan gå hårt åt kontakter. Viktigt att skölja rent ordentligen om man skulle råka bada i havet med den oavsiktligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Har haft min Samsung S22+ i duschen ett antal gånger. Aldrig märkt att det skulle finnas vatten i några hål efter det. Har badat oavsiktligt med luren i byxfickan också till synes utan några konsekvenser.

Det enda som händer är att min S23:a klagar på att det är fukt i ladduttaget, och då får man inte ladda telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det enda som händer är att min S23:a klagar på att det är fukt i ladduttaget, och då får man inte ladda telefonen.

Brukade tvätta rent min gamla Sony när de sa att de var vattentätta, gick bra i ett halvår. Sen så kom vatten in i kamra linsen och det blev inte bättre efter det. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Brukade tvätta rent min gamla Sony när de sa att de var vattentätta, gick bra i ett halvår. Sen så kom vatten in i kamra linsen och det blev inte bättre efter det. xD

Gjort samma fel, men inte med telefon.

Vattentät klocka som klarar 3 meters djup innebär inte att du kan simma med den på 3 meters djup, utan innebär att den kan klarar att trycket på 3 meters djup i helt stilla vatten. Om du simmar med den så utsätts den för krafter som är betydligt större, även om den bara är några cm under ytan. Tror det knappt går duscha med.

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på vanligt hushållspapper?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Samsungs smarta klockor har den här funktionen inbyggd.

https://www.samsung.com/us/support/troubleshooting/TSG0100313...

Permalänk
Medlem

Sluta hälla vatten i elektonikprylar, problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Sluta hälla vatten i elektonikprylar, problemet löst.

Problemet är kanske inte att folk "Häller vatten" i sina elektronikprylar, utan att de faktiskt använder dem (inklusive vattentätheten) på de produkter de köpt

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Får se hur lång tid det tar tills tråden begåvas med ristricket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Gjort samma fel, men inte med telefon.

Vattentät klocka som klarar 3 meters djup innebär inte att du kan simma med den på 3 meters djup, utan innebär att den kan klarar att trycket på 3 meters djup i helt stilla vatten. Om du simmar med den så utsätts den för krafter som är betydligt större, även om den bara är några cm under ytan. Tror det knappt går duscha med.

Aj, typiskt. ja lätt att bli lurad av deras reklam, speciellt då det får det att låta som en funktion.

Skrivet av +_+:

Problemet är kanske inte att folk "Häller vatten" i sina elektronikprylar, utan att de faktiskt använder dem (inklusive vattentätheten) på de produkter de köpt

Jo problemet är ju deras marketing. De är ju inte en funktion i sig utan en säkerhets åtgärd, ifall olyckan är framme ska den klara det en stund, men är lika säkert som då de skriver vilken höjd mobilen ska kunna tappas från. Inga garantier och kan variera från situation och kommer inte fungera om man sliter på skyddet.

Det är i alla fall vad funktionen i flesta fall är byggd för, men sen skryter det som om du kan ha den liggandes i en kopp med vatten under hela natten medan du laddar, men så är det egentligen inte och det är ingen garanti för ifall skyddet misslyckas heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Aah the Verge och hur man ska hantera teknik
Var det inte dem som gjorde den där videon på hur man sätter ihop en dator?

Jo då. Det är det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Typ exakt samma ljud som Apple Watch spelar för att rensa öppningarna från vatten

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Aj, typiskt. ja lätt att bli lurad av deras reklam, speciellt då det får det att låta som en funktion.

Jo problemet är ju deras marketing. De är ju inte en funktion i sig utan en säkerhets åtgärd, ifall olyckan är framme ska den klara det en stund, men är lika säkert som då de skriver vilken höjd mobilen ska kunna tappas från. Inga garantier och kan variera från situation och kommer inte fungera om man sliter på skyddet.

Det är i alla fall vad funktionen i flesta fall är byggd för, men sen skryter det som om du kan ha den liggandes i en kopp med vatten under hela natten medan du laddar, men så är det egentligen inte och det är ingen garanti för ifall skyddet misslyckas heller.

Har aldrig sett någon riktigt marknadsföra att man ska ha enheten i vatten hela tiden?(men de kanske de gör med smarta klockor)
Det är ju klassningen som är där för att skydda tex telefonen som du säger, och då har man kanske telefonen i våta miljöer? Det är inte heller ett engångsskydd.

Om telefonen blir blöt i tex arbete eller annat spelar inte så stor roll. Det tål dom om och om igen. Jag skulle definitivt inte köpa en telefon som inte har ip68 eller bättre skydd för den skulle inte leva länge då.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Har aldrig sett någon riktigt marknadsföra att man ska ha enheten i vatten hela tiden?(men de kanske de gör med smarta klockor)
Det är ju klassningen som är där för att skydda tex telefonen som du säger, och då har man kanske telefonen i våta miljöer? Det är inte heller ett engångsskydd.

Om telefonen blir blöt i tex arbete eller annat spelar inte så stor roll. Det tål dom om och om igen. Jag skulle definitivt inte köpa en telefon som inte har ip68 eller bättre skydd för den skulle inte leva länge då.

Då kommer du se det nu:
https://www.youtube.com/watch?v=oDEniqeMask
https://www.youtube.com/watch?v=8DR0TWVjDOo
Två exempel på det. Sony xperia var ju bland de första som börja med "waterproof" och sen visade det ju sig inte vara helt sant och de fick massa skit för det. Så efter det tonade de ner det och de flesta andra följde med, men ibland dyker det upp lite marketing som hintar att den här är lugn att ha i vattnet på olika märken.
https://www.youtube.com/watch?v=qz1LJ0ehp6c

Men ja som du sa med är ett skydd som ska hålla, men det kan även slitas av olika saker. Rengör man mobilen med felaktiga medel som att tvätta skärmen med tvål så kan allt sånt skydd försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Då kommer du se det nu:
https://www.youtube.com/watch?v=oDEniqeMask
https://www.youtube.com/watch?v=8DR0TWVjDOo
Två exempel på det. Sony xperia var ju bland de första som börja med "waterproof" och sen visade det ju sig inte vara helt sant och de fick massa skit för det. Så efter det tonade de ner det och de flesta andra följde med, men ibland dyker det upp lite marketing som hintar att den här är lugn att ha i vattnet på olika märken.
https://www.youtube.com/watch?v=qz1LJ0ehp6c

Men ja som du sa med är ett skydd som ska hålla, men det kan även slitas av olika saker. Rengör man mobilen med felaktiga medel som att tvätta skärmen med tvål så kan allt sånt skydd försvinna.

I dessa fall luktar det ju mer eller mindre falskt marknadsföring om telefonerna inte pallar med det. Däremot hoppas jag verkligen att någon kör telefonen i tvättmaskinen, för jag vill se 😂 Men de har nog friskrivit sig någonstans från det!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

I dessa fall luktar det ju mer eller mindre falskt marknadsföring om telefonerna inte pallar med det. Däremot hoppas jag verkligen att någon kör telefonen i tvättmaskinen, för jag vill se 😂 Men de har nog friskrivit sig någonstans från det!

Haha ah Sony var i alla fall anklagad för det, men vet inte om de åkte dit för det. Ja, men är ju nästan så man blir nyfiken att köpa en och kör den i tvätten några gånger bara för att se om den lever veckan ut. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Då kommer du se det nu:
https://www.youtube.com/watch?v=oDEniqeMask
https://www.youtube.com/watch?v=8DR0TWVjDOo
Två exempel på det. Sony xperia var ju bland de första som börja med "waterproof" och sen visade det ju sig inte vara helt sant och de fick massa skit för det. Så efter det tonade de ner det och de flesta andra följde med, men ibland dyker det upp lite marketing som hintar att den här är lugn att ha i vattnet på olika märken.
https://www.youtube.com/watch?v=qz1LJ0ehp6c

Men ja som du sa med är ett skydd som ska hålla, men det kan även slitas av olika saker. Rengör man mobilen med felaktiga medel som att tvätta skärmen med tvål så kan allt sånt skydd försvinna.

Jobbade runt den tiden på Sony Mobile så man hade ju en del prototyper . När de släppte de första vattentäta produkterna och man fick de så kallade FP / Final Product prototyperna så testade jag dem (telefoner och tablet) under vatten i pool, surfade med dem i badkaret, ute i ösregn osv . Hade inga problem med det och tyckte det va rätt skoj att det fungerade så bra.
Men kan förstå att det inte höll i längden eftersom alla luckor tätades med små gummilister och varje gång man skulle ladda eller sätta i headsetet så fick man öppna luckan vilket slet ut gummilisterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Haha ah Sony var i alla fall anklagad för det, men vet inte om de åkte dit för det. Ja, men är ju nästan så man blir nyfiken att köpa en och kör den i tvätten några gånger bara för att se om den lever veckan ut. xD

Bara för skojs skull letade jag upp dessa foton från 2013 på min Xperia tablet

Permalänk
Medlem

De här ljuden fungerar, men de ska spelas upp direkt efter att enheten tagits upp ur vattnet, det rensar vattenansamlingen.
Gör man det när fuktskadan är ett faktum är det försent.
Är telefonen inte vattentät så är den körd oavsett.
Det är endast för att rensa högtalarna på vatten så de kan spela upp vanligt ljud utan att vattenansamlingen blockerar ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jobbade runt den tiden på Sony Mobile så man hade ju en del prototyper . När de släppte de första vattentäta produkterna och man fick de så kallade FP / Final Product prototyperna så testade jag dem (telefoner och tablet) under vatten i pool, surfade med dem i badkaret, ute i ösregn osv . Hade inga problem med det och tyckte det va rätt skoj att det fungerade så bra.
Men kan förstå att det inte höll i längden eftersom alla luckor tätades med små gummilister och varje gång man skulle ladda eller sätta i headsetet så fick man öppna luckan vilket slet ut gummilisterna.

Touchskärm och regn går så bra ihop, det fungerar säkert bra om enheten är ny eller om man regelbundet applicerar typ aquapel.
I övriga fall så går det knappt att använda en touchskärm i ösregn. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Bara för skojs skull letade jag upp dessa foton från 2013 på min Xperia tablet
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Haha 😂 Klarade den många tvättar?

Permalänk
Medlem

När ena dottern lyckades göra telefonen helt vattensjuk i ett oväder så tejpade jag fast telefonen på gallret på min golvfläkt och lät den sitta där i några dagar. Till och med vattnet innanför kamerans skyddslins försvann och nu fungerar den fint igen. Det bästa sättet att tvinga vatten att kondensera är att flytta på luften.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Haha 😂 Klarade den många tvättar?

Det va 11 år sen men tror jag bara sköljde den i vasken och satt den i diskmaskinen för skojs skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det va 11 år sen men tror jag bara sköljde den i vasken och satt den i diskmaskinen för skojs skull

Okej 😅
Men kul att du fick vara med och testa deras vattentäta produkter. Låter som ett bra jobb.