Permalänk
Medlem

ssd till m2?

hej funderar på och köpa en m2 hårddisk till datorn men jag vill helst inte ominstalera windows och förlora all data och inställningar jag har, finns det något sätt och klona min windows ssd till en ny m2 och senare använda ssd's för lagrings bara?
mvh en noob

Permalänk
Medlem

Ja det finns flera program som kan klona diskar. Kan du ha båda i datorn samtidigt? Då är det en bagatell att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ja det finns flera program som kan klona diskar. Kan du ha båda i datorn samtidigt? Då är det en bagatell att göra.

ja jag har plats för 3 st m2 i datorn men bara plats för 2 st ssds, kör justnu bara 2 ssds

Permalänk
Skrivet av zhwack:

ja jag har plats för 3 st m2 i datorn men bara plats för 2 st ssds, kör justnu bara 2 ssds

antar att du menar sata SSD.

SSD är typen av disk inte en speciell anslutningsmetod.

m.2 = anslutningsmetod kan oftast prata Sata (sata) och/eller Pci-Express (NVME).

Sata = Anslutning för kabelanslutna Sata SSDér eller mekaniska HDD enheter

SSD = Solid State Drive, Lagringsteknik baserad på minneskretsar kan komma i flertalet olika anslutningstyper där bland Sata eller Pci-Express är väl generellt vanligaste anslutningstyperna för konsumenter.

HDD = Hard Disk Drive, gammal lagringsmetod baserad på lagring med magnetfält på roterande metallplattor kommer oftast nu mer i Sata 3.5" eller 2.5" standard format men inns även i äldre standard med IDE (Pata) anslutning men det har inte använts på närmre 20 år i större utsträckning på nya produkter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

antar att du menar sata SSD.

SSD är typen av disk inte en speciell anslutningsmetod.

m.2 = anslutningsmetod kan oftast prata Sata (sata) och/eller Pci-Express (NVME).
https://www.groovypost.com/wp-content/uploads/2018/02/locate-m2-slot.jpg

Sata = Anslutning för kabelanslutna Sata SSDér eller mekaniska HDD enheter
https://c8.alamy.com/comp/2AC8P0R/bishkek-kyrgyzstan-june-27-2019-sata-connector-computer-motherboard-with-sata-ports-2AC8P0R.jpg

SSD = Solid State Drive, Lagringsteknik baserad på minneskretsar kan komma i flertalet olika anslutningstyper där bland Sata eller Pci-Express är väl generellt vanligaste anslutningstyperna för konsumenter.
https://assets.enterprisestorageforum.com/uploads/2023/04/m-2-vs-sata-storage-showdown.png

HDD = Hard Disk Drive, gammal lagringsmetod baserad på lagring med magnetfält på roterande metallplattor kommer oftast nu mer i Sata 3.5" eller 2.5" standard format men inns även i äldre standard med IDE (Pata) anslutning men det har inte använts på närmre 20 år i större utsträckning på nya produkter.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Laptop-hard-drive-exposed.jpg/640px-Laptop-hard-drive-exposed.jpg

ja precis jag har gamla sata diskar nu och har fköpt en med m2 anslutnitn direkt i morderkortet
finns de en guide hur jag klonar från en vanlig ssd med kabelanslutning til en m2 som går direkt i moderkoret?

Permalänk
Medlem

Ha i åtanke att det -kan- skita sig med kloning då det är en annan sorts anslutning med annat "namn" för porten så windows/bootloadern försöker starta från annan disktyp.
Beror lite på hur moderkortet hanterar portarna så går inte säga utan att testa.
Har du tur går det ordna upp med en startreparation (automatisk eller manuell)

(Edit. Är det en Nvme disk du skaffat så tror jag inte det kommer gå att klona)

(Men du skriver inte om din M2 disk är större än din 2.5", hastigheterna bör vara likadana så du tjänar inte något speciellt på att byta från en 2.5" ssd till en M.2 SSD)

Nvme
Permalänk
Skrivet av zhwack:

ja precis jag har gamla sata diskar nu och har fköpt en med m2 anslutnitn direkt i morderkortet
finns de en guide hur jag klonar från en vanlig ssd med kabelanslutning til en m2 som går direkt i moderkoret?

inget jag personligen sysslat med på större skala men kan ev fungera

du kan ju testa denna guiden.
https://www.easeus.com/partition-master/clone-windows-from-ss...

hört talas om programmet innan men aldrig använt det personligen.

försökte klona min gamla sata SSD med diverse andra program till en större för ett gäng år sedan men fick det aldrig att fungera som det skulle så jag gav upp och bara körde en ominstallation och var fördig på kortare tid än jag hade suttit och fumlat med att försöka clona disken.

men jag fick dock installera div småprogram igen varefter jag behövde dem tills jag var tillbaka där jag var men med den större SSD´n.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Ha i åtanke att det -kan- skita sig med kloning då det är en annan sorts anslutning med annat "namn" för porten så windows/bootloadern försöker starta från annan disktyp.
Beror lite på hur moderkortet hanterar portarna så går inte säga utan att testa.
Har du tur går det ordna upp med en startreparation (automatisk eller manuell)

(Edit. Är det en Nvme disk du skaffat så tror jag inte det kommer gå att klona)

(Men du skriver inte om din M2 disk är större än din 2.5", hastigheterna bör vara likadana så du tjänar inte något speciellt på att byta från en 2.5" ssd till en M.2 SSD)

Lyckades nyligen dd:a över innehållet från en slutkörd NVMe-SSD till en SATA-dito rätt av. Det tar ingen hänsyn till några filsystem, och givetvis är klonen helt oförändrad vad det gäller drivers och annat innehåll. Var också väldigt osäker på om det skulle funka, men det gjorde det, Windows bootade direkt utan att protestera

Kanske funkar åt andra hållet också.

Skiter det sig har man ju ändå originaldisken kvar och kan göra hur många nya försök på andra sätt man vill nästan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lyckades nyligen dd:a över innehållet från en slutkörd NVMe-SSD till en SATA-dito rätt av. Det tar ingen hänsyn till några filsystem, och givetvis är klonen helt oförändrad vad det gäller drivers och annat innehåll. Var också väldigt osäker på om det skulle funka, men det gjorde det, Windows bootade direkt utan att protestera

Kanske funkar åt andra hållet också.

Skiter det sig har man ju ändå originaldisken kvar och kan göra hur många nya försök på andra sätt man vill nästan.

Det var intressant att höra. Från Sata till NVMe har windows inte velat starta dom (få) gångerna jag testat, oavsett metod. Fast det har ju iofs varit på lite äldre moderkort så kanske de fixat det i Bios nuförtiden.

Permalänk
Medlem

aha okej vilket programm använder jag? detta ör disken jag köpte dock

https://www.inet.se/produkt/4305459/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det var intressant att höra. Från Sata till NVMe har windows inte velat starta dom (få) gångerna jag testat, oavsett metod. Fast det har ju iofs varit på lite äldre moderkort så kanske de fixat det i Bios nuförtiden.

Det är ju inte säkert att det funkar från SATA till NVMe bara för att det funkar från NVMe till SATA. Drivers hit och dit

Att jag ens testade kom sig av att det enda jag hade till hands vid tillfället var en Gparted-bootsticka och en gammal SATA-SSD, samt att det var ont om tid. Felbeskrivningen jag fick i förväg och förberedelserna datorns ägare gjort lämnade en del att önska visade det sig.

Körde dd if=/dev/nvme0 of=/dev/sda bs=4M (edit: TS, kör INTE detta om du vill försöka med dd, kommer göra precis motsatta operationen och skriva över din SATA-disk med ingenting från NVMe-disken)

Hade man haft mer tid kunde man köra 4k-block istället, oerhört mycket långsammare men sannolikt ett säkrare kort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhwack:

aha okej vilket programm använder jag? detta ör disken jag köpte dock

https://www.inet.se/produkt/4305459/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

Brukar inte Kingston skicka med nåt sorts kloningsprogram? det borde ha störst chans att fixa Sata->nvme omvandling

Permalänk
Medlem

när man köper kingstone minne? eller vart laddar jag ned de?

Permalänk
Medlem

Själv använder jag mig av Macrium Reflect Free (gratisversionen är EoL numera, men fungerar utan problem än så länge) och DiskGenius ganska flitigt när jag klonar enheter och skapar backups. Har nog klonat åt alla möjliga håll, SATA HDD till SATA SSD, SATA SSD till NVMe SSD, NVMe SSD till SATA SSD osv utan några konstigheter.

Gäller bara att man trippelkollar (om inte kvadruppelkollar till och med) att man väljer rätt enheter som källa (gamla enheten) och som mål (nya enheten) så att det inte blir tvärtom. Skulle kloning av någon anledning misslyckas så har man trots allt den gamla enheten intakt för att fortsätta försöka med andra metoder/program

Ska tillägga att jag brukar då skapa ett startbart USB-minne med dessa program så att kloningen går ostört, men det kan gå skapligt även om man har startat från den gamla enheten och klonar därifrån om man nu inte har möjligheten att skapa ett sådant. Behövs inget stort USB-minne, jag har själv skapat med 2GB utan problem bland annat.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 825mV · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhwack:

när man köper kingstone minne? eller vart laddar jag ned de?

Vender du på forpakningen til Kingstone, så bør der stå en serie nøkkel til kloning appen.

Her er linken fra support siden:

https://www.kingston.com/en/support/technical/acronis-downloa...

Vær forsiktig og dobbel sjekk at du velger rett largringsenhet, slik du ikke sletter kilden til klonen i stedet for å skape en kopi ettersom kloning appen skriver over uten å sjekke dersom enheten du skriver til inneholder det det du vil skape en klon av.

Du nevner at du har tre M2 porter på ditt moderkort. Sjekk i manualen slik at den tredje porten ikke vil få redusert overføringshastighet (gjelder dersom SATA port og M2 porten deler PCI express linjen).

Pass også på slik at M2 NVME ikke vil bli alt for varm. Jevnført med SSD, så kan temperaturen bli rett høy dersom du ikke har bra kjøling der også vil flytte varmluften rundt M2 enheten.

Permalänk
Medlem

fick min m2 idag men jag ser ingen produkt nyckel frånm kingstone om cloning prgogram?

Permalänk
Medlem

lyckades clona från ssd till m.2 med Diskgenius, tack så mkt mina vänner

Permalänk
Medlem

En fråga bara, jag har ett z590-a gaminf wifi modewrkort, och min m2a ligger runt 60 grader med windows och spel igång på max settings, är de värt och köpa en heatsink eller är den som kommer med moderkortet bra nog`?

Permalänk
Skrivet av zhwack:

En fråga bara, jag har ett z590-a gaminf wifi modewrkort, och min m2a ligger runt 60 grader med windows och spel igång på max settings, är de värt och köpa en heatsink eller är den som kommer med moderkortet bra nog`?

60° är rätt normala temps vid högre belastning på M.2 SSDer

tempen på min m.2 enhet ser ut att ligga runt 30°c/54°c idle beroende på vilken tempsensor man kollar på men mitt max värde är typ 37/62°c under last utan kylare öht mer än vad den tunna aluminiumtejpen som satt på den nu kan transportera bort värmen.

jag fick bättre temps av att skippa kylflänsen helt som kom med moderkortet är mestadels när du skriver eller läser filer med full fart du kommer se vad den faktiskt kommer nå för lasttemperaturer.

kan visserligen inte testa full fart då jag inte har två m.2 pci-e ssder att skicka filer mellan men runt 500MB/s iaf...
och spel har ju igenerellt ingen större last på lagringsenheterna.

så skulle säga att du nog ligger på rätt normala temps och SSD enheter är inte lika värmekänsliga som gamla snurrdiskar heller iom att de knappt inte är negativt påverkade av lite värmeexpansion förrän de är extremt varma och kretsarna sliter sönder sig självt av expansionen eller att ledningsbanorna i chippen brinner av.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

60° är rätt normala temps vid högre belastning på M.2 SSDer

tempen på min m.2 enhet ser ut att ligga runt 30°c/54°c idle beroende på vilken tempsensor man kollar på men mitt max värde är typ 37/62°c under last utan kylare öht mer än vad den tunna aluminiumtejpen som satt på den nu kan transportera bort värmen.

jag fick bättre temps av att skippa kylflänsen helt som kom med moderkortet är mestadels när du skriver eller läser filer med full fart du kommer se vad den faktiskt kommer nå för lasttemperaturer.

kan visserligen inte testa full fart då jag inte har två m.2 pci-e ssder att skicka filer mellan men runt 500MB/s iaf...
och spel har ju igenerellt ingen större last på lagringsenheterna.

så skulle säga att du nog ligger på rätt normala temps och SSD enheter är inte lika värmekänsliga som gamla snurrdiskar heller iom att de knappt inte är negativt påverkade av lite värmeexpansion förrän de är extremt varma och kretsarna sliter sönder sig självt av expansionen eller att ledningsbanorna i chippen brinner av.

aha, tack för svar, jag nöjer väll mig med kylflänsarna som följde med moderkortet ^^