Krönika: Star Wars Outlaws är lyxunderhållning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Nja, det är nog en smärre överdrift. Men beror nog på definitionerna här.

Vi har åtskilliga gånger visat att en pc för ungefär samma summa har exakt samma prestanda som ps5.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vi har åtskilliga gånger visat att en pc för ungefär samma summa har exakt samma prestanda som ps5.

Att en pc för 6700 kr har samma prestanda som ett PS5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Att en pc för 6700 kr har samma prestanda som ett PS5?

Att en pc i samma pris harang är bättre än ps5.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att en pc i samma pris harang är bättre än ps5.

Jag ifrågasätter inte, jag vill bara vara säker på att jag förstår dig. När du säger bättre, menar du då i spel eller att en pc kan användas till mycket? Jag har bara svårt att se en PC för 7000 kr ge högre kvalitet/fps i spel än ett Ps5 när bara ett vettigt grafikkort kostar iaf 4000-6000 kr sen behöver man allt annat. Men jag är inte särskilt insatt i PS5 hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Jag ifrågasätter inte, jag vill bara vara säker på att jag förstår dig. När du säger bättre, menar du då i spel eller att en pc kan användas till mycket? Jag har bara svårt att se en PC för 7000 kr ge högre kvalitet/fps i spel än ett Ps5 när bara ett vettigt grafikkort kostar iaf 4000-6000 kr sen behöver man allt annat. Men jag är inte särskilt insatt i PS5 hårdvaran.

Både pc och ps5 kommer förlita sig på uppskalning, problemet med ps5 är att det är i fasta steg medan på en pc kan du fintrimma inställningar mer.

Ps5 är som ett 6650xt eller 6700 och de är runt 3k sen är det bara slänga in billigast möjliga på resten och du landar runt 6k med samma cpu prestanda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Så jäkla snyggt är det inte. Fint ja, men inget som får en att säga wow.
Sen är det ganska skit samma om spelet inte är kul osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Som tur är så har ju de här tungdriva spelen inte varit några mästerverk man måste spela. Alan Wake 2, Hellblade 2 och Star Wars Outlaws har ju haft mer fokus på yta än innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så jäkla snyggt är det inte. Fint ja, men inget som får en att säga wow.
Sen är det ganska skit samma om spelet inte är kul osv.

Jag håller med. Det ser okej ut, om man tittar på det som helhet. Går man in på detaljer som hår/kläd fysik, vatten effekter, karaktärers ansiktsanimationer, och sånt. Då faller alltihopa som ett korthus. Listan på saker som ser bättre ut i andra spel är oändlig. SW: Outlaws känns verkligen som ett spel som inte ska synas för mycket i sömmarna för att det ska leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Som tur är så har ju de här tungdriva spelen inte varit några mästerverk man måste spela. Alan Wake 2, Hellblade 2 och Star Wars Outlaws har ju haft mer fokus på yta än innehåll.

smaken är som baken. Jag spelade igenom Hellblade 1 & 2 och tyckte det var bra spel. Alan Wake 2 är en alldeles speciell upplevelse som jag har svårt att hitta någon annanstans, körde nyss igenom dess DLC.

Permalänk
Medlem

Oerhört låg nivå på spelet, oerhört dåligt optimerat

Oerhört tråkigt och se utvecklingen inom spelbranschen då allting fokuseras på så kallad ”tung grafik” med mikrotransaktioner och annat skit.

Spelkänslan (själva hjärtat i spelen) har försvunnit för länge sedan.

Idag styr girigheten och vem som kan släppa ett spel med flest buggar som vinner.

Permalänk
Medlem

Har inte PC-spelande oftast varit lyx?
För att man ska få en märkbart bättre upplevelse än konsolerna har man alltid behövt lägga en hel del.
Det är också en av orsakerna till konsolernas existensberättigande, de ger någorlunda förhållande mellan pris och prestanda. Utöver det är de enklare att hantera än en PC.

När prestandan för allmän datoranvändning blivit så pass bra att det går hyfsat att köra med 10-12 år gammal dator, så har kraven och priset för spelande ökat.
Nästan vilken budget-skräpdator som helst, inkl beg äldre, går någorlunda för allmän användning. Men för att spela hyfsat aktuella spel krävs rätt påkostad maskin.

Men visst har ju kraven ökat; när det tidigare handlade om att spelen inte skulle hacka för mycket, så gäller det idag minst 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Oerhört låg nivå på spelet, oerhört dåligt optimerat

Oerhört tråkigt och se utvecklingen inom spelbranschen då allting fokuseras på så kallad ”tung grafik” med mikrotransaktioner och annat skit.

Spelkänslan (själva hjärtat i spelen) har försvunnit för länge sedan.

Idag styr girigheten och vem som kan släppa ett spel med flest buggar som vinner.

nej. Det är bara om du enbart tittar på vad AAA industrin leverera.
finns många spel som görs av utvecklare som gör spel med kärlek till just spelen.
Det senaste flashiga star wars eller annat mög från ubisoft kommer dock aldrig att vara det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Spelet fungerar utmärkt med GeForce Now Ultimate, 100mbit uppkoppling och ca 15ms latency. Spelar 1440p 120FPS nästan högsta grafik förutom Ray Tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Både pc och ps5 kommer förlita sig på uppskalning, problemet med ps5 är att det är i fasta steg medan på en pc kan du fintrimma inställningar mer.

Ps5 är som ett 6650xt eller 6700 och de är runt 3k sen är det bara slänga in billigast möjliga på resten och du landar runt 6k med samma cpu prestanda

Lite mer än billigast möjliga bör läggas på SSD för att bli likvärdigt då en av poängerna med PS5 var att den hade de snabbaste inladdningarna av spel när den kom (nu finns det ju SSD som är snabbare med ren råstyrka, istället för en speciallösning). Konsolen stack ut klart mer på den sidan än i ren grafikprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Lite mer än billigast möjliga bör läggas på SSD för att bli likvärdigt då en av poängerna med PS5 var att den hade de snabbaste inladdningarna av spel när den kom (nu finns det ju SSD som är snabbare med ren råstyrka, istället för en speciallösning). Konsolen stack ut klart mer på den sidan än i ren grafikprestanda.

Skulle gissa att billigaste NVMe gen 3 gör jobbet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skulle gissa att billigaste NVMe gen 3 gör jobbet

Sony har ett speciellt utvecklat chip som sköter lagringen med inbyggd acceleration av komprimering av data

Permalänk
Medlem

Känns lite löjligt att tycka synd om människor som inte har råd med hårdvara för RT och 4K... De är ingen rättighet som man får statligt bidrag för att kunna spela i 4K och med RT.
och för att klargöra, jag är ingen 4K och RT "user" så att säga, inte fasiken blir jag "kränkt" för att jag inte kan spela på höga upplösning häller och är väl medveten och accepterar att jag behöver spara eller jobba extra eller stå över något om jag vill ha den hårdvaran som krävs.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.