Elinstallation - får jag sätta in ett uttag

Permalänk

Elinstallation - får jag sätta in ett uttag

Halloj!

Min nyinförskaffade lägenhet har bara ett lamputtag och det är lite mörkt. Däremot är det framdraget för el varpå jag undrar om jag kan sätta in ett uttag själv eller om en elektriker behöver göra det? Se bild. Tanken är en lampa över matbordet och tre över soffbordet. Om jag sätter in ett uttag med två uttag i sig, är det möjligt att splitta den ena till tre?

Hoppas någon här inne har koll på elinstallation, tack på förhand!

/Emil

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som en kopplingsdosa, du kan inte sätta ett uttag där. Och nej, du får inte sätta in nya uttag själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det där ser ut som en kopplingsdosa, du kan inte sätta ett uttag där. Och nej, du får inte sätta in nya uttag själv.

Du får sätta egna uttag om du vet vad du gör, och på egen risk. Våtrum däremot är det bara "fackmän" som får göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

What he said! Fastinstallation skall göras av behörig. Du KAN men du BÖR inte (speciellt om det orsakar skada, då kan det bli dyrt)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dust0r:

Du får sätta egna uttag om du vet vad du gör, och på egen risk. Våtrum däremot är det bara "fackmän" som får göra.

"Du får byta ut ett vägguttag själv under förutsättningen att det är ett befintligt vägguttag för som högst 16 A placerat i egen dosa/kapsling"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dust0r:

Ej korrekt. Man får byta befintliga uttag till motsvarande nya, men det är ju inte fallet här. Uttaget finns ju inte.

Permalänk

Som föregående skrev, det är kopplingsdosa där skyddslocket ramlat bort. Ska man installera uttag krävs behörig elektriker för det. En del enklare eljobb för man utföra själv om man besitter nödvändiga kunskaper - byta kontakt på lampsladd etc.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Okej, tack! Så det är omöjligt att få ett uttag där alltså? Det behöver dras nytt helt enkelt?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Nu har du redan fått svar, men elsäkerhetsverket har en bra sida där de listar vad man får och inte får göra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Okej, tack! Så det är omöjligt att få ett uttag där alltså? Det behöver dras nytt helt enkelt?

Precis, det alternativ du har är att be en elektriker kan sätta in ett nytt utanpåliggande uttag där du vill ha det, såvida du inte vill renovera väggen och taket samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Huruvida du får sätta dit ett uttag själv och om en elektriker efter bedömning om det är lämpligt kan göra det är två separata frågor. Om du inte har väldigt hög belastning på tåtarna där så är det sannolikt inga problem för en elektriker att "hänga på" ett lamputtag e dyl där.

Tillägg: Kan bli utanpåliggande och inte infällt uttag, men det är ju en annan fråga än omman behöver dra nya tåtar fårn centralen eller annan punkt.