Precis satt ihop en dator med en ryzen 7800x3d vad nu?

Permalänk
Medlem

Precis satt ihop en dator med en ryzen 7800x3d vad nu?

Hej! Har ett asus rog strix b650e-f wifi moderkort med kingston fury beast 32gb ddr5 6000mhz ram-minnen och en 7800X3D cpu. Nu ska jag ställa in allt "korrekt" i biosen och hittills har jag gjort följande:

• uppdaterat bios
• re sizable bar (på)
• EXPO (på)

Vad mer bör jag göra för att få ut så mycket som möjligt ur processorn? Har sett att vissa aktiverar något som heter secure boot? TPM? Och precision boost overdrive. Har asus performance enhancement på disabled, även core performance boost 🤔 tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Hej! Har ett asus rog strix b650e-f wifi moderkort med kingston fury beast 32gb ddr5 6000mhz ram-minnen och en 7800X3D cpu. Nu ska jag ställa in allt "korrekt" i biosen och hittills har jag gjort följande:

• uppdaterat bios
• re sizable bar (på)
• EXPO (på)

Vad mer bör jag göra för att få ut så mycket som möjligt ur processorn? Har sett att vissa aktiverar något som heter secure boot? TPM? Och precision boost overdrive. Har asus performance enhancement på disabled, även core performance boost 🤔 tacksam för svar!

Jag hade satt samtliga kärnor på -10 (minst) i curve optimizer i BIOS, gratis prestanda Likaså hade jag tittat på Buildzoids video om timings och ställt in dem, fungerar på 99% av alla kombinationer av RAM, mobo och CPU.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade satt samtliga kärnor på -10 (minst) i curve optimizer i BIOS, gratis prestanda Likaså hade jag tittat på Buildzoids video om timings och ställt in dem, fungerar på 99% av alla kombinationer av RAM, mobo och CPU.

https://www.youtube.com/watch?v=dlYxmRcdLVw

Mvh

Okej tackar ska kolla in det 👍

Permalänk

Vilket operativsystem kör du? Om du kör windows 11 (inte modifierad) behöver du aktivera tpm och secure boot.

Edit: du behöver tekniskt sett inte men du borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartmålladstålle:

Vilket operativsystem kör du? Om du kör windows 11 (inte modifierad) behöver du aktivera tpm och secure boot.

Edit: du behöver tekniskt sett inte men du borde.

Kör windows 11 (vanliga) okej får kolla upp det också 🤔 tackar

Permalänk
Medlem

Funkar det att aktivera tpm och secure boot utan att behöva installera om?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Funkar det att aktivera tpm och secure boot utan att behöva installera om?

Det är i bios så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartmålladstålle:

Det är i bios så ja.

Det säger faktiskt inget om det funkar eller ej. Det finns andra inställningar i bios som du behöver installera om för.
Tex olika inställningar för sata. Ändrar du så bootar inte ditt windows.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Det säger faktiskt inget om det funkar eller ej. Det finns andra inställningar i bios som du behöver installera om för.
Tex olika inställningar för sata. Ändrar du så bootar inte ditt windows.

Jo nu när jag tänker på det var det ett dåligt svar haha.

Om jag formulerar om det: Man kan sätta på tpm/secure boot eller stänga av det utan att behöva installera om operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Funkar det att aktivera tpm och secure boot utan att behöva installera om?

Skrivet av svartmålladstålle:

Det är i bios så ja.

Skrivet av SCORPIUS:

Det säger faktiskt inget om det funkar eller ej. Det finns andra inställningar i bios som du behöver installera om för.
Tex olika inställningar för sata. Ändrar du så bootar inte ditt windows.

Skrivet av svartmålladstålle:

Jo nu när jag tänker på det var det ett dåligt svar haha.

Om jag formulerar om det: Man kan sätta på tpm/secure boot eller stänga av det utan att behöva installera om operativsystemet.

TPM och Secure boot ska inte påverka, men att dessa funktioner är inaktiverade är ofta relaterat till att man kör BIOS i CSM/Legacy läge (alltså inte i UEFI).

Om man har installerat Windows med BIOS i CSM/Legacy läge så är partitionstabellerna för diskarna MBR (inte GPT). Ändrar man till UEFI (inaktiverar CSM) så behöver man först konvertera diskarnas partitionstabeller från MBR till GPT, annars går det inte att boota.

Konvertera från MBR till GPT kan man göra utan ominstallation (finns en liten risk att data går förlorad, så ta backup först) och det görs då innan man ändrar från CSM/Legacy till UEFI i BIOS.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

TPM och Secure boot ska inte påverka, men att dessa funktioner är inaktiverade är ofta relaterat till att man kör BIOS i CSM/Legacy läge (alltså inte i UEFI).

Om man har installerat Windows med BIOS i CSM/Legacy läge så är partitionstabellerna för diskarna MBR (inte GPT). Ändrar man till UEFI (inaktiverar CSM) så behöver man först konvertera diskarnas partitionstabeller från MBR till GPT, annars går det inte att boota.

Konvertera från MBR till GPT kan man göra utan ominstallation (finns en liten risk att data går förlorad, så ta backup först) och det görs då innan man ändrar från CSM/Legacy till UEFI i BIOS.

Räcker det inte med att bara konvertera systemdisken till GPT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Räcker det inte med att bara konvertera systemdisken till GPT?

Om man har flera diskar menar du?
Finns väl ingen anledning att köra någon disk som MBR om man inte behöver kunna koppla in dem i ett system som inte har stöd för/inte körs i UEFI läge?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om man har flera diskar menar du?
Finns väl ingen anledning att köra någon disk som MBR om man inte behöver kunna koppla in dem i ett system som inte har stöd för/inte körs i UEFI läge?

Nej det har du klart rätt i Min fundering var mer om det behövdes eller inte.

Permalänk
Medlem

TPM var redan aktiverat för mig, sen valde jag secure boot windows UEFI och rebootade utan problem! Så för mig fungerade det åtminstone

Permalänk
Medlem

Du har tagit rätt slöa minnen nu när det kommit nya bios så amd fått stöd för snabbare minnen så får man extra boost så skulle jag ta snabbare minnen än 6000MHz.

Men kolla moderkortets qvl lista så du tar kompatibla minnen då man inte kan ta vilka minnen som helst.

Jag gick från 6000MHz cl30 till 7200MHz cl34 och det gav en rätt bra boost.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Hej! Har ett asus rog strix b650e-f wifi moderkort med kingston fury beast 32gb ddr5 6000mhz ram-minnen och en 7800X3D cpu. Nu ska jag ställa in allt "korrekt" i biosen och hittills har jag gjort följande:

• uppdaterat bios
• re sizable bar (på)
• EXPO (på)

Vad mer bör jag göra för att få ut så mycket som möjligt ur processorn? Har sett att vissa aktiverar något som heter secure boot? TPM? Och precision boost overdrive. Har asus performance enhancement på disabled, även core performance boost 🤔 tacksam för svar!

inget.. det är bara att köra på som det är. är ju det som är lyxen med en x3d cpu.
har testat med tunade ram(kör 1:1 med tighta timings istället för hög frekvens) å även bclk på mina x3d cpuer å ärligt talat är det inte värt om du inte jagar fps. Det finns prestanda att hämta men spelar du i 1080p low med ett snabbt graffe?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

inget.. det är bara att köra på som det är. är ju det som är lyxen med en x3d cpu.
har testat med tunade ram(kör 1:1 med tighta timings istället för hög frekvens) å även bclk på mina x3d cpuer å ärligt talat är det inte värt om du inte jagar fps. Det finns prestanda att hämta men spelar du i 1080p low med ett snabbt graffe?

Det fina nu är att man kan köra hög frekvens och tighta timings 🫠

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Det fina nu är att man kan köra hög frekvens och tighta timings 🫠

alstrar inte samma bandbredd som på intel, att köra 1:1 med tighta timings är fortfarande bättre, du måste upp långt över 7600 för att motverka att minneskontrollern kör i halva hastigheten. Sen när du kollar på dessa video klipp så är det ju sällan de ändar latens utan kör med samma slappa latens på alla frekvenser.

rätt trevligt test.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

alstrar inte samma bandbredd som på intel, att köra 1:1 med tighta timings är fortfarande bättre, du måste upp långt över 7600 för att motverka att minneskontrollern kör i halva hastigheten. Sen när du kollar på dessa video klipp så är det ju sällan de ändar latens utan kör med samma slappa latens på alla frekvenser.

https://www.youtube.com/watch?v=-Wkr3FV50xI

rätt trevligt test.

@DST

Tänk på att det är ett gammalt test du länkar till och då fanns inte bios uppgraderingarna som finns nu för snabbare minnen.

Det är i de senare bios man har fördel med snabbare minnen till amd nu.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Testet kom strax efter att amd slog på trumman att de nu kunde köra i höga hastigheter, strax efter att buildzoid å andra ocers testat.

1:1 är fortfarande snabbare, är tack vara att ddr5 kan accesses dubbelt så ofta som ddr4 gör att prestandan inte blir för lidande som med ddr4.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

Det fina nu är att man kan köra hög frekvens och tighta timings 🫠

Men du lär knappast kunna köra 1:1 (UCLK = MEMCLK) över 7000 MHz? Och att inte ha 1:1 lär kosta mer än du tjänar tillbaka där?
Vilka BIOS (eller snarare vilken AGESA) är det som du syftar på och har du länkar till mer info? Har inte hört något om detta och är rätt skeptisk till det hela. Den länkade videon gav ju typ ingen info alls så den litar jag inte mycket på...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@DST

Tänk på att det är ett gammalt test du länkar till och då fanns inte bios uppgraderingarna som finns nu för snabbare minnen.

Det är i de senare bios man har fördel med snabbare minnen till amd nu.

Du kör ju osynkat. Man behöver över 8000 osynkat för att det skall ge något.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Du kör ju osynkat. Man behöver över 8000 osynkat för att det skall ge något.

@marcusOCZ
Vad är det som gör att jag får mer fps i benchmark tester och spel med snabbare minnen när jag byter mellan 6000 och 7200?

Inte super mycket men 10-20 fps mer.

Kan du förklara det?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@marcusOCZ
Vad är det som gör att jag får mer fps i benchmark tester och spel med snabbare minnen när jag byter mellan 6000 och 7200?

Inte super mycket men 10-20 fps mer.

Kan du förklara det?

visa, sugen på att se, kanske borde pilla lite med min men har 6000c30 m-die(för lägsta möjliga latens) istället för mina 7200c34 a-die i am5 maskinen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@marcusOCZ
Vad är det som gör att jag får mer fps i benchmark tester och spel med snabbare minnen när jag byter mellan 6000 och 7200?

Inte super mycket men 10-20 fps mer.

Kan du förklara det?

Kör capframe x när du benchar Shadow of the tomb raider, om du har det. Ett typiskt spel där minneprestanda gör skillnad. Capframe x visar alla data man behöver.
Men om du byter mellan osynkat 6000 till osynkat 7200, klart det gör skilnad.
Sätt IF till 2000, och minne till 6000 så är det synk. Har nog aldrig sett en Ryzen klara 2400 på IF som gör synkat 7200 möjligt.
Att bara slå på Expo eller XMP gör inte att det blir synkat.
Inte att AIda64 är ett väldigt bra test i sig, men det kan ge en pekpinne på vart prestandan tar vägen vid förändringar.
Detta är synkat IF på 6000 minne.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Hej! Har ett asus rog strix b650e-f wifi moderkort med kingston fury beast 32gb ddr5 6000mhz ram-minnen och en 7800X3D cpu. Nu ska jag ställa in allt "korrekt" i biosen och hittills har jag gjort följande:

• uppdaterat bios
• re sizable bar (på)
• EXPO (på)

Vad mer bör jag göra för att få ut så mycket som möjligt ur processorn? Har sett att vissa aktiverar något som heter secure boot? TPM? Och precision boost overdrive. Har asus performance enhancement på disabled, även core performance boost 🤔 tacksam för svar!

Stäng av den integrerade grafiken då den annars bråkar med CPU-kärnorna om strömbudget samt genererar extra värme som i vissa fall kan få processorn att gå onödigt varm.

Edit: Samt att den använder minnesresurser som annars hade kunnat användas av CPU:n.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle pilla lite med am5 systemet men tappade lusten direkt.

Testade en stund med min 7800x3d i två spel, warzone och cs2 med mitt 6900xt. orkar nog inte ens pilla med mina hynix a die för 7800x3d mäktar inte ens över 250fps med 6900xt kortet å då hade jag inte ens firefox på i bakgrunden.

I cs2 så var det faktiskt aningen bättre, kom upp i 600fps då å då men höll mig på 390-440 för de mesta. inte ens värt att pilla när prestandan e så sugig i wz å går tillbaka till min 12700k för där kommer jag iaf upp till 280-300fps då å då å ligger ofta på 270fps i wz2. över 250fps med 7800x3d verkar ju vara omöjligt i wz, undra vad som bromsar.

7800x3d med allt ny installerat:
https://www.youtube.com/watch?v=xsNiZO2H_xE
hoppas det blir 1080p snart..

12700k:
https://www.youtube.com/watch?v=rW3Tqh4-IwU

edit: aaahh så nice att sitta med 12700k maskinen, alltså am5 maskinen är så sjukt kinkigt. så fort man ändrar något så börjar den gnälla.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Stäng av den integrerade grafiken då den annars bråkar med CPU-kärnorna om strömbudget samt genererar extra värme som i vissa fall kan få processorn att gå onödigt varm.

Edit: Samt att den använder minnesresurser som annars hade kunnat användas av CPU:n.

Har hört lite olika kring det där 🤔 men det lutar åt att jag ska stänga av den! Kör med 1 skärm bara och har ett rx 7900 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Har hört lite olika kring det där 🤔 men det lutar åt att jag ska stänga av den! Kör med 1 skärm bara och har ett rx 7900 xt

Det kan säkert variera en hel del från ett exemplar till nästa, men för min del gjorde avstängningen av iGPU betydligt mer än vad Curve Optimiser gjorde. Processorn gick betydligt svalare, upp till 10 grader utan att röra något annat, vilket i sin tur gjorde att den boostade betydligt högre när flera kärnor belastas. Men ser ingen direkt anledning att ha den påslagen om den inte ska användas till något.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Det kan säkert variera en hel del från ett exemplar till nästa, men för min del gjorde avstängningen av iGPU betydligt mer än vad Curve Optimiser gjorde. Processorn gick betydligt svalare, upp till 10 grader utan att röra något annat, vilket i sin tur gjorde att den boostade betydligt högre när flera kärnor belastas. Men ser ingen direkt anledning att ha den påslagen om den inte ska användas till något.

Min cpu går knappt över 60 grader 🤔 börjar nästan tro att något är fel haha. Har en arctic liquid freezer lll 240mm

Ja så är det nog!