Törs jag lita på nya 20TB diskar som kom från inet med högst varierande packning

Permalänk
Medlem

Törs jag lita på nya 20TB diskar som kom från inet med högst varierande packning

Håller på och ska sätta upp en ny server som ska ersätta en som rullat i 11 år. Har börjat köpa in 20TB diskar till den och har köpt ett antal från Inet. Har köpt dem styckvis för att minimera riskerna för fraktproblem osv.

Blev inte speciellt imponerad av hur de var packade när de kom dock. Den första var i clamshell från tillverkaren, en enkellagers bubbelplastpåse och sedan i en "något så när" rätt storlek på enkelwellpapp. Bubbelplast dikt an mot botten och sedan ett lager air-cell ovanpå för att hindra att det skakar.

Disk två kom i en sån shrink-fit wellpapp med bara bubbelplastpåse och driven i clamshell. Nästa drive var packad som den första.

Kanske är bortskämd och lever i det förflutna, men sist jag köpte enterprise-grade drivear så kom de i sån single tray foam för diskar i en custom låda med minimal möljlighet till rörelse inuti en yttre låda med packningsmaterial runt om.

Valde instabox för att jag misstänkte att de inte har lika stora drops vid sorteringen som Postnord har, men kanske bara är min killgissning.

Känns lite så där nu att populera en ny server med diskar som jag inte riktigt känner att jag litar på från dag 1. Det är ju inte lite data ska som flyttas över. Är det här SoP för inet? Läste i deras reviews att de packade diskar bättre än Webhallen så valde dem mycket på grund av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Håller på och ska sätta upp en ny server som ska ersätta en som rullat i 11 år. Har börjat köpa in 20TB diskar till den och har köpt ett antal från Inet. Har köpt dem styckvis för att minimera riskerna för fraktproblem osv.

Blev inte speciellt imponerad av hur de var packade när de kom dock. Den första var i clamshell från tillverkaren, en enkellagers bubbelplastpåse och sedan i en "något så när" rätt storlek på enkelwellpapp. Bubbelplast dikt an mot botten och sedan ett lager air-cell ovanpå för att hindra att det skakar.

Disk två kom i en sån shrink-fit wellpapp med bara bubbelplastpåse och driven i clamshell. Nästa drive var packad som den första.

Kanske är bortskämd och lever i det förflutna, men sist jag köpte enterprise-grade drivear så kom de i sån single tray foam för diskar i en custom låda med minimal möljlighet till rörelse inuti en yttre låda med packningsmaterial runt om.

Valde instabox för att jag misstänkte att de inte har lika stora drops vid sorteringen som Postnord har, men kanske bara är min killgissning.

Känns lite så där nu att populera en ny server med diskar som jag inte riktigt känner att jag litar på från dag 1. Det är ju inte lite data ska som flyttas över. Är det här SoP för inet? Läste i deras reviews att de packade diskar bättre än Webhallen så valde dem mycket på grund av det.

Man ska komma ihåg att avstängda hårddiskar tål mycket, mycket mer rörelse än diskar som är påslagna. Sedan hur mycket är svårt att säga, men bara en liten påminnelse om att de inte är lika känsliga när de är avstängda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du bor ju i göteborg. Kan du inte bara köpa dom i butik?

Permalänk
Medlem

Kolla SMART-värden, kör https://linux.die.net/man/8/badblocks i Linux(kommer ta ett bra tag), kolla SMART igen. S¨brukar jag göra. Ser man att badblocks ger fel eller SMART blir allt för konstigt efteråt så returnera.

Permalänk
Medlem

som nämnt ovan så ska det rätt mycket till för att en avstängd hdd ska ta skada i och med att dom parkerar sina huvuden när dom stängs av.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Du bor ju i göteborg. Kan du inte bara köpa dom i butik?

Om jag inte minns tokigt så kom de in sent till butikerna till BF, plus ville inte utsätta mig för ruschen ute på stan. Skulle ha ett antal så vare sig Ringön eller Sisjön hade nog kvantitet.

Permalänk
Medlem

Fick diskar från webhallen nyligen med samma typ av packning, verkar standard, och vad jag fattar de klarar en avstängd disk ett par hundra g innan de är nån skada

Saknar de gamla kartongerna med skum i, de kändes mer pålitliga + kanon att tvätta bilen med de där skummet

Permalänk
Medlem

Låter som dom var väl paketerade jämfört med mitt 4x18TB 14000:- plus köp från webhallen runt 1,5-2 år sedan.

Dom kom inrullade/tejpade med ETT lager bubbelplast (INTE ESD bubbelplast) liggandes helt lösa i en kartong som hade fått plats med 10-12 st diskar inrullade i ett lager bubbelplats.
Mer än häften av bubblorna runt ett par diskar hade punkterats, och kartongen var ju inte i det bästa skicket heller då diskar är rätt tunga när dom kan fara runt i en så mycket större låda.
Förvånad att kartongen INTE hade stora hål.

Jag provade dom o dom funkade bra så fyllde upp dom/läste allt raderade, upprepade två gånger och inge fel alls så behöll dom o dom funkar bra med bra smart rapporter idag

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag ryser fortfarande åt hur dåligt min var packad.
Det var alltså dom där kuddarna som syns på bild två, uppe på disken, sen låg disken i den vita (trasiga) jiffy-påsen. Ingenting på sidorna.
Men den har hållt i två år nu. Fast den sitter ju inte i någon server.

Här är samma disk i dag. Tyvärr har jag svårt att tolka crystaldiskinfo, speciellt Seagatediskar...

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Nog ingen fara, men kan rekommendera att köpa från olika återförsäljare så du minimerar att få diskar från samma batch ifall det är något tillverkningsfel

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag köper bara hårddiskar direkt i butik. Visst, jag kan inte veta om de hanterats bra på väg till butiken eller på lagret, men jag utgår från att de anländer i "bulk" i nån större förpackning, och läggs hyfsat normalt på hyllor eller liknande på lagret. Jämfört med hur jag vet att postpaket hanteras, så känns det som en gardering jag vill göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köper mina från compumail Danmark kommer i lådor som är dubbelt så stora med antistat och bubbelplast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Köper mina från compumail Danmark kommer i lådor som är dubbelt så stora med antistat och bubbelplast

Bra tips.

Kan ju tycka att Inet kunde ha en tillägsartikel för dessa stora server/nas-diskar där de packas vettigt. Skulle lätt betala 50 spänn extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

OffTopic: Ber om ursäkt, men har nu sett ordet "killgissa" användas felaktigt ganska ofta på senare tid. Att killgissa är att uttala sig tvärsäkert om någon man har liten eller ingen koll på; alltså att dra till med en vild gissning och låta som att man vet. I ditt fall rör det sig alltså om en helt vanlig gissning.

OnTopic: Föreslog för en av de stora (kommer inte ihåg om det var Webhallen, Inet eller Dustin) för några år sedan, när denna fråga var aktuell (den brukar återkomma med ojämna mellanrum) att de kunde ha en tilläggstjänst där man får beställda hårddiskar packade i speciella lådor (såsom dessa eller dessa) mot en extra kostnad. Tydligen var det inte intressant, trots att en hel del verkar vilja ha bättre paketering för hårddiskar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag köper bara hårddiskar direkt i butik. Visst, jag kan inte veta om de hanterats bra på väg till butiken eller på lagret, men jag utgår från att de anländer i "bulk" i nån större förpackning, och läggs hyfsat normalt på hyllor eller liknande på lagret. Jämfört med hur jag vet att postpaket hanteras, så känns det som en gardering jag vill göra.

Jag resonerar likadant. Det känns som man minskar risken för eventuella problem.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Huvudregeln avseende diskar med data man inte vill förlora är

BACKUP

Ja verkligen, och noga med vilken typ av backup också, jag upptäckte min QNAP NAS hade ett korrupt ram som korumperade data genom att ovanlig många versions skapades av backupen... så gäller man har versioner också

Permalänk
Avstängd

Kör ett conveyance självtest(vet inte vad det heter på svenska) om tillverkaren har stöd för det. Då testas dom mekaniska delarna.

Rent krasst med samma resonemang angående Inets paketering så skulle man behöva returnera alla hårddiskar som hanterats utav PostNord tanke på hur försändelserna hanteras på hubbarna(säkert lika illa hos övriga transportbolag). Där kastas(i alla fall på Toftanäs i Malmö) alla lättviktiga försändelser(relativt i förhållande till kurirens förmåga) in i lastbilen när dom åkt av banan och kommit till armlängds avstånd ifrån kuriren.

Det viktiga är att tillverkarens förpackning är det som innesluter hårddisken innerst inne. Någon ESD-påse är inte tillräckligt. Kartongskydd formad efter hårddisken är bra nog.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Tog precis emot en disk från Inet idag. Den var otroligt kasst packad. låg i antistatpåse, sen ett lager tunn bubbelplast och sen i en stor kartong med några stora plastbubblor i. Den hade farit runt en hel del, det syntes på den mosade pingvinstången.

Har kör ett långt self-test på den nu så får vi se vad smart säger sen (tar typ 28 timmar).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att alla leverantörer packar diskar så otroligt kasst. Jag har själv tagit emot diskar från olika leverantörer genom åren som varit katastofalt dåligt packade. Disk liggande lös i kartong har varit vanligt.

Om man däremot får problem med en disk och skall skicka in den på reklamation till valfri tillvekare så är det ju typ fem A4-sidor med packregler som är väldigt strikta. Jag minns inte vilken det var, men dom skrev att om disken inte packats enligt deras strikta order så vägrade dom att hantera reklamationsärendet.

Så, då tycker man att inet/webhallen/komplett/tech data/mm, mm skall leverera diskar rätt packade, då även dom inte vill ta emot reklamerade diskar som packas hur som helst. Dom har också en ganska hög svansföring ang hur paket skall vara packade när det skall skickas till dom.

Permalänk
Medlem

Jag börjar ALLTID med att köra ett test på alla diskar jag köper. Jag har det automatiserat men det skriver 0:or till hela disken, 1:or, olika mönster osv. Klarar disken det utan att klaga på någon sektor är jag nöjd.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Undrar vad @Inet har att säga.

Skrivet av Hurtigbullen:

Tog precis emot en disk från Inet idag. Den var otroligt kasst packad. låg i antistatpåse, sen ett lager tunn bubbelplast och sen i en stor kartong med några stora plastbubblor i. Den hade farit runt en hel del, det syntes på den mosade pingvinstången.

Har kör ett långt self-test på den nu så får vi se vad smart säger sen (tar typ 28 timmar).

Skrivet av Roggo:

Det är konstigt att alla leverantörer packar diskar så otroligt kasst. Jag har själv tagit emot diskar från olika leverantörer genom åren som varit katastofalt dåligt packade. Disk liggande lös i kartong har varit vanligt.

Om man däremot får problem med en disk och skall skicka in den på reklamation till valfri tillvekare så är det ju typ fem A4-sidor med packregler som är väldigt strikta. Jag minns inte vilken det var, men dom skrev att om disken inte packats enligt deras strikta order så vägrade dom att hantera reklamationsärendet.

Så, då tycker man att inet/webhallen/komplett/tech data/mm, mm skall leverera diskar rätt packade, då även dom inte vill ta emot reklamerade diskar som packas hur som helst. Dom har också en ganska hög svansföring ang hur paket skall vara packade när det skall skickas till dom.

Permalänk
Medlem

Det bästa verktyg att kontrollera hårddiskar med är spinrite.

https://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

[...]

Ja, det vore faktiskt intressant att höra om någon har skickat tillbaka disk/ar i samma typ av packning som försändelsen levererades med; lite bubbelplast virat och i en på tok för stor låda.

Senast jag handlade diskar så köptes även en massa annat, och då satt diskarna i alla fall i en slags inner-sleave i lådan och de övriga produkternas ytterförpackningar gjorde att det inte kunde fara runt.

Hör även till skaran som minns när diskar levererades förpackade i utskuret skum samt egen ytterförpackning i en låda.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Som ett minimum ska diskar ligga i en sån här:

Eller i en sån här låda, som jag använde flitigt när man fortfarande hade modem hemma och 10/10 lina på jobbet

Skumbiten som låg överst har jag tydligen slarvat bort..
Men läs på klisterlappen, så här fraktades minnen på den tiden! Härliga tider...

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Inet
Skrivet av fredl:

Skrivet av VinterSolen:

Undrar vad @Inet har att säga.

Tjenare,

Tack för att ni delar er erfarenheter och funderingar kring emballaget. Vi förstår att det kan kännas osäkert när något så kritiskt som lagringsenheter inte känns optimalt förpackade vid första anblick.

Generellt sett är moderna hårddiskar, särskilt när de är avstängda, betydligt mer tåliga än många tror. Vi skickar hårddiskar dagligen och har lång erfarenhet av att säkerställa att våra produkter når fram i gott skick. Emballeringen vi använder är utformad för att skydda diskarna tillräckligt under transport, och vi följer rekommendationer för förpackning och hantering.

Om vår emballering inte höll måttet skulle vi snabbt se en markant ökning av reklamationsärenden och skadade diskar. Det skulle inte bara bli kostsamt för oss, utan även leda till missnöjda kunder – något som varken vi eller ni skulle acceptera i längden. Som ni vet så är vi väldigt måna om att ni ska vara nöjda med oss

Er feedback är värdefull för oss, och vi uppskattar att ni delar med er och vi hoppas vårt svar gör dig trygg med att använda diskarna. Tveka inte att höra av dig om det är något.

God jul på er!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

@Inet
Varför kan ni inte ordna med en extra säker frakt i en låda med utskuren skumgummi för hårddiskar för en extra kostnad?
Skulle lätt ta den varje gång om den kostade 50-150:-.
Och jag gissar att ni skulle tjäna pengar på det då eran kostnad troligen skulle vara mindre än det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare,

Tack för att ni delar er erfarenheter och funderingar kring emballaget. Vi förstår att det kan kännas osäkert när något så kritiskt som lagringsenheter inte känns optimalt förpackade vid första anblick.

Generellt sett är moderna hårddiskar, särskilt när de är avstängda, betydligt mer tåliga än många tror. Vi skickar hårddiskar dagligen och har lång erfarenhet av att säkerställa att våra produkter når fram i gott skick. Emballeringen vi använder är utformad för att skydda diskarna tillräckligt under transport, och vi följer rekommendationer för förpackning och hantering.

Om vår emballering inte höll måttet skulle vi snabbt se en markant ökning av reklamationsärenden och skadade diskar. Det skulle inte bara bli kostsamt för oss, utan även leda till missnöjda kunder – något som varken vi eller ni skulle acceptera i längden. Som ni vet så är vi väldigt måna om att ni ska vara nöjda med oss

Er feedback är värdefull för oss, och vi uppskattar att ni delar med er och vi hoppas vårt svar gör dig trygg med att använda diskarna. Tveka inte att höra av dig om det är något.

God jul på er!

Saxat från Western Digitals instruktioner för hur diskarna ska packas (fetstil av mig):

Skrivet av Western Digital:
  • For single internal hard disk drives, place the drive in an ESD (Electrostatic Discharge) bag or similar material to prevent ESD.

• Wrap the product with 2 inches of bubble wrap or non-movable foam cushioning (Please do not use foam peanuts or shells, packaging pellets, air-bags or newspaper)

• Place the product in a sturdy, good condition corrugated box. Ensure that the product does not shift around.

• For multiple drives, follow the above steps and ensure that the product does not directly touch each other and cannot move inside the box.

Själv funderar jag på att returnera disken.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är mer tåliga än man tror när armarna är parkerade.
Men jag förstår osäkerheten!
Jag fick en kamera skickad till mig från Elgiganten såhär en gång.... GALET stor låda med näst in till inget packmaterial i, jag var inte glad!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

@Inet
Varför kan ni inte ordna med en extra säker frakt i en låda med utskuren skumgummi för hårddiskar för en extra kostnad?
Skulle lätt ta den varje gång om den kostade 50-150:-.
Och jag gissar att ni skulle tjäna pengar på det då eran kostnad troligen skulle vara mindre än det.

Dom säger ju att det inte behövs?