Törs jag lita på nya 20TB diskar som kom från inet med högst varierande packning

Permalänk
Medlem

Törs jag lita på nya 20TB diskar som kom från inet med högst varierande packning

Håller på och ska sätta upp en ny server som ska ersätta en som rullat i 11 år. Har börjat köpa in 20TB diskar till den och har köpt ett antal från Inet. Har köpt dem styckvis för att minimera riskerna för fraktproblem osv.

Blev inte speciellt imponerad av hur de var packade när de kom dock. Den första var i clamshell från tillverkaren, en enkellagers bubbelplastpåse och sedan i en "något så när" rätt storlek på enkelwellpapp. Bubbelplast dikt an mot botten och sedan ett lager air-cell ovanpå för att hindra att det skakar.

Disk två kom i en sån shrink-fit wellpapp med bara bubbelplastpåse och driven i clamshell. Nästa drive var packad som den första.

Kanske är bortskämd och lever i det förflutna, men sist jag köpte enterprise-grade drivear så kom de i sån single tray foam för diskar i en custom låda med minimal möljlighet till rörelse inuti en yttre låda med packningsmaterial runt om.

Valde instabox för att jag misstänkte att de inte har lika stora drops vid sorteringen som Postnord har, men kanske bara är min killgissning.

Känns lite så där nu att populera en ny server med diskar som jag inte riktigt känner att jag litar på från dag 1. Det är ju inte lite data ska som flyttas över. Är det här SoP för inet? Läste i deras reviews att de packade diskar bättre än Webhallen så valde dem mycket på grund av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Håller på och ska sätta upp en ny server som ska ersätta en som rullat i 11 år. Har börjat köpa in 20TB diskar till den och har köpt ett antal från Inet. Har köpt dem styckvis för att minimera riskerna för fraktproblem osv.

Blev inte speciellt imponerad av hur de var packade när de kom dock. Den första var i clamshell från tillverkaren, en enkellagers bubbelplastpåse och sedan i en "något så när" rätt storlek på enkelwellpapp. Bubbelplast dikt an mot botten och sedan ett lager air-cell ovanpå för att hindra att det skakar.

Disk två kom i en sån shrink-fit wellpapp med bara bubbelplastpåse och driven i clamshell. Nästa drive var packad som den första.

Kanske är bortskämd och lever i det förflutna, men sist jag köpte enterprise-grade drivear så kom de i sån single tray foam för diskar i en custom låda med minimal möljlighet till rörelse inuti en yttre låda med packningsmaterial runt om.

Valde instabox för att jag misstänkte att de inte har lika stora drops vid sorteringen som Postnord har, men kanske bara är min killgissning.

Känns lite så där nu att populera en ny server med diskar som jag inte riktigt känner att jag litar på från dag 1. Det är ju inte lite data ska som flyttas över. Är det här SoP för inet? Läste i deras reviews att de packade diskar bättre än Webhallen så valde dem mycket på grund av det.

Man ska komma ihåg att avstängda hårddiskar tål mycket, mycket mer rörelse än diskar som är påslagna. Sedan hur mycket är svårt att säga, men bara en liten påminnelse om att de inte är lika känsliga när de är avstängda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du bor ju i göteborg. Kan du inte bara köpa dom i butik?

Permalänk
Medlem

Kolla SMART-värden, kör https://linux.die.net/man/8/badblocks i Linux(kommer ta ett bra tag), kolla SMART igen. S¨brukar jag göra. Ser man att badblocks ger fel eller SMART blir allt för konstigt efteråt så returnera.

Permalänk
Medlem

som nämnt ovan så ska det rätt mycket till för att en avstängd hdd ska ta skada i och med att dom parkerar sina huvuden när dom stängs av.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Du bor ju i göteborg. Kan du inte bara köpa dom i butik?

Om jag inte minns tokigt så kom de in sent till butikerna till BF, plus ville inte utsätta mig för ruschen ute på stan. Skulle ha ett antal så vare sig Ringön eller Sisjön hade nog kvantitet.

Permalänk
Medlem

Fick diskar från webhallen nyligen med samma typ av packning, verkar standard, och vad jag fattar de klarar en avstängd disk ett par hundra g innan de är nån skada

Saknar de gamla kartongerna med skum i, de kändes mer pålitliga + kanon att tvätta bilen med de där skummet

Permalänk
Medlem

Låter som dom var väl paketerade jämfört med mitt 4x18TB 14000:- plus köp från webhallen runt 1,5-2 år sedan.

Dom kom inrullade/tejpade med ETT lager bubbelplast (INTE ESD bubbelplast) liggandes helt lösa i en kartong som hade fått plats med 10-12 st diskar inrullade i ett lager bubbelplats.
Mer än häften av bubblorna runt ett par diskar hade punkterats, och kartongen var ju inte i det bästa skicket heller då diskar är rätt tunga när dom kan fara runt i en så mycket större låda.
Förvånad att kartongen INTE hade stora hål.

Jag provade dom o dom funkade bra så fyllde upp dom/läste allt raderade, upprepade två gånger och inge fel alls så behöll dom o dom funkar bra med bra smart rapporter idag

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!