Borde jag chansa på senare del av program KTH?

Permalänk
Medlem

Borde jag chansa på senare del av program KTH?

Hej läser just nu första året industriell ekonomi på Örebro universitet efter att jag tagit studenten nu i somras, och just indek på Örebro har en maskinteknisk-bas. Min fundering är därför (ifall kurserna matchat med maskinteknik på KTH, eller någon annan utbildning på KTH ifall det annars är möjligt) ifall det är värt att chansa på att det delvis finns lediga platser öppet på något program där kurserna stämmer överens på KTH, så jag kan söka till senare del av program och börja på KTH åk 2. Eller ifall det är bättre för mig att ta ett sabbatsår, jobba ett år och sen söka KTH? Tänker dels rent ekonomiskt, att jag kastat typ 90-100k i sjön ifall jag pluggar här ett år och inte kommer in på senare del av program samt går miste om pengarna jag skulle tjänat på att jobba 1 år (ifall det är fler sökanden än platser är antagningen betygs-baserad). Men även att jag då kan flytta hem och umgås med familj, vänner och släkt. Jag vet att man absolut kan skaffa vänner här också men jag insåg rätt snabbt att inte träffa familjen dagligen och kunna träffa släktingar när man vill är någonting som jag värderar otroligt högt. så hade som plan från början att flytta hem efter 1 år, men är det värt att chansa (förutsatt att kurserna matchar så jag kan söka till senare del av program) att jag kommer in till åk 2 eller borde jag istället jobba och sen söka till KTH nästa höst?

Skrev hur långt jag kommit in i utbildningen och att jag nyss tagit studenten
Permalänk
Medlem

Det är sällan du kan byta mellan program hos olika högskolor utan att behöva läsa om en del kurser. Kurserna behöver nästan vara identiska. Om en kurs hos ditt nuvarande lärosäte har färre hp så kommer du behöva läsa om den, om innehållet skiljer sig samma sak. Har du läst fler hp än vad som behövs inom en kurs är chanserna större att det kommer gå.

Prata med studievägledare på KTH, inkludera kursplan.