Borde jag chansa på senare del av program KTH?

Permalänk
Medlem

Borde jag chansa på senare del av program KTH?

Hej läser just nu första året industriell ekonomi på Örebro universitet efter att jag tagit studenten nu i somras, och just indek på Örebro har en maskinteknisk-bas. Min fundering är därför (ifall kurserna matchat med maskinteknik på KTH, eller någon annan utbildning på KTH ifall det annars är möjligt) ifall det är värt att chansa på att det delvis finns lediga platser öppet på något program där kurserna stämmer överens på KTH, så jag kan söka till senare del av program och börja på KTH åk 2. Eller ifall det är bättre för mig att ta ett sabbatsår, jobba ett år och sen söka KTH? Tänker dels rent ekonomiskt, att jag kastat typ 90-100k i sjön ifall jag pluggar här ett år och inte kommer in på senare del av program samt går miste om pengarna jag skulle tjänat på att jobba 1 år (ifall det är fler sökanden än platser är antagningen betygs-baserad). Men även att jag då kan flytta hem och umgås med familj, vänner och släkt. Jag vet att man absolut kan skaffa vänner här också men jag insåg rätt snabbt att inte träffa familjen dagligen och kunna träffa släktingar när man vill är någonting som jag värderar otroligt högt. så hade som plan från början att flytta hem efter 1 år, men är det värt att chansa (förutsatt att kurserna matchar så jag kan söka till senare del av program) att jag kommer in till åk 2 eller borde jag istället jobba och sen söka till KTH nästa höst?

Skrev hur långt jag kommit in i utbildningen och att jag nyss tagit studenten
Permalänk
Medlem

Det är sällan du kan byta mellan program hos olika högskolor utan att behöva läsa om en del kurser. Kurserna behöver nästan vara identiska. Om en kurs hos ditt nuvarande lärosäte har färre hp så kommer du behöva läsa om den, om innehållet skiljer sig samma sak. Har du läst fler hp än vad som behövs inom en kurs är chanserna större att det kommer gå.

Prata med studievägledare på KTH, inkludera kursplan.

Permalänk
Medlem

Hör av dig till studievägledare på KTH för att få reda på vilka kurser på nuvarande utbildning du kan tillgodoräkna dig på KTH. Börja med att jämföra kursplanerna så att du har en egen uppfattning.

Hur mycket ”chansning” det är att söka in på KTH beror på dina betyg/högskoleprovresultat kontra intagningskrav på KTH, så den frågan får du nog besvara själv. De senaste antagningspoängen finns förstås tillgängliga.

Ekonomi, vad gäller ett år extra i arbetslivet som ingenjör gentemot ett år som nånting okänt som gymnasist…. Det beror nog delvis på vad du lyckas hitta för kneg och delvis på hur många av kurserna som faktiskt är överförbara. Det går att räkna på om man gillar att lura sig själv med att man kan förutspå framtiden över ett yrkesliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Hör av dig till studievägledare på KTH för att få reda på vilka kurser på nuvarande utbildning du kan tillgodoräkna dig på KTH. Börja med att jämföra kursplanerna så att du har en egen uppfattning.

Hur mycket ”chansning” det är att söka in på KTH beror på dina betyg/högskoleprovresultat kontra intagningskrav på KTH, så den frågan får du nog besvara själv. De senaste antagningspoängen finns förstås tillgängliga.

Ekonomi, vad gäller ett år extra i arbetslivet som ingenjör gentemot ett år som nånting okänt som gymnasist…. Det beror nog delvis på vad du lyckas hitta för kneg och delvis på hur många av kurserna som faktiskt är överförbara. Det går att räkna på om man gillar att lura sig själv med att man kan förutspå framtiden över ett yrkesliv.

När man söker in till senare del av program så spelar endast ens högskole-resultat roll, alltså blir det en "chansning" ifall det ex. är 50 stycken som söker till senare del av program och det endast finns 10 lediga platser (då går de 10 platserna till de med bäst resultat från högskolestudier). Angående ekonomin så är det väll definitivt bättre att plugga ett år och sen bo hemma för KTH i fem år, lön för i år + inte skulder på 500k från csn (dessutom kan man väll investera csn i något sparkonto så tjänar man nog en slant, förutsatt att man bor hemma)

Permalänk
Medlem

Jag studerade tidigare industriell ekonomi nere i Lund. Där var ett krav för att kunna börja på "senare del av program" att man som minimum uppfyllde de antagningskrav vad gäller betyg eller HP som krävs för att börja programmet från början.

Dvs, krävdes det 22,0 i merit eller 1,75 på HP för att bli antagen från början, så behövde man även lika högt resultat om man sökte in längre fram i utbildningen.

Det känns logiskt att KTH tillämpar samma sak. Annars skulle det krylla av folk som inte har tillräckliga betyg/HP som börjat plugga på sämre universitet och som sedan försöker ta sig in längre fram i utbildningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jag studerade tidigare industriell ekonomi nere i Lund. Där var ett krav för att kunna börja på "senare del av program" att man som minimum uppfyllde de antagningskrav vad gäller betyg eller HP som krävs för att börja programmet från början.

Dvs, krävdes det 22,0 i merit eller 1,75 på HP för att bli antagen från början, så behövde man även lika högt resultat om man sökte in längre fram i utbildningen.

Det känns logiskt att KTH tillämpar samma sak. Annars skulle det krylla av folk som inte har tillräckliga betyg/HP som börjat plugga på sämre universitet och som sedan försöker ta sig in längre fram i utbildningen.

Nuförtiden är det inte så det funkar, utan istället går man på tidigare högskolemeriter. Men just indek som är en utav de mer populära utbildningarna så finns inte möjligheten (på de allra flesta skolorna åtminstone) att söka till senare del av program (förmodligen för att inga avhopp sker eller att KTH-studenter kanske har förtur)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hboi05:

Nuförtiden är det inte så det funkar, utan istället går man på tidigare högskolemeriter. Men just indek som är en utav de mer populära utbildningarna så finns inte möjligheten (på de allra flesta skolorna åtminstone) att söka till senare del av program (förmodligen för att inga avhopp sker eller att KTH-studenter kanske har förtur)

Det är möjligt att det inte är något man går ut med officiellt, men jag tror inte det finns en sportkepa att någon med exempelvis 15 i merit och 1,0 på högskoleprovet som läser indek på typ Mittuniversitetet skulle kunna hoppa in på indek i Lund år 2 eller 3, oavsett hur många lediga platser som skulle dyka upp och oavsett hur bra studenten presterat på Mittuniversitetet.

Det finns inte en suck att programledningen skulle gå med på det. Dom är alldeles för rädda om utbildningen för att låta den riskera "urholkas" på det viset. Men det är bara mina fem cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Det är möjligt att det inte är något man går ut med officiellt, men jag tror inte det finns en sportkepa att någon med exempelvis 15 i merit och 1,0 på högskoleprovet som läser indek på typ Mittuniversitetet skulle kunna hoppa in på indek i Lund år 2 eller 3, oavsett hur många lediga platser som skulle dyka upp och oavsett hur bra studenten presterat på Mittuniversitetet.

Det finns inte en suck att programledningen skulle gå med på det. Dom är alldeles för rädda om utbildningen för att låta den riskera "urholkas" på det viset. Men det är bara mina fem cent.

Sure absolut att det kanske stämmer på utbildningar som har lediga platser, men när indek generellt sätt på varenda skola förutom möjligtvis Luleå, Halmstad eller Mittuniversitetet som du själv nämnde inte ens har senare del av program som val att söka på antagning.se så spelar det egentligen ingen roll om hur de gör urvalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Meriter från lärosäten i Sverige ska anses likvärdiga så att man läst på Mittuniversitetet innan istället för något mer ansett universitet ska inte spela någon roll. Här är ett uttalande KTH gjort efter att de fått kritik för att ha prioriterat ner studenter från Luleå Tekniska Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kino:

Meriter från lärosäten i Sverige ska anses likvärdiga så att man läst på Mittuniversitetet innan istället för något mer ansett universitet ska inte spela någon roll.

Såklart de ska Är det så det fungerar? Knappast. Kommer det bli annorlunda i den närliggande framtiden? Givetvis inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Såklart de ska Är det så det fungerar? Knappast. Kommer det bli annorlunda i den närliggande framtiden? Givetvis inte.

Med den inställningen blir det nog ingen förändring, nej.

Jag känner personen från LTU som startade processen efter att han blivit nekad utan grund och som fick KTH att pudla så med lite vilja tror jag allt att det går.