Samsung skyller flagande färg på tredjepartsladdare

Permalänk
Melding Plague

Samsung skyller flagande färg på tredjepartsladdare

Kruxet är bara det att företaget inte skickar med någon egen laddare med Galaxy Z Fold 6.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så att det är som vanligt, alltså: "Ni håller den inte rätt".

Permalänk
Medlem

Samsung bör i så fall göra en lista på rekommenderade märken för laddare. Typ: Samsung, Samsung och Samsung. Anker, Apple, Sony, etc är tredje parts tillverkare och bör behandlas som om dom kommer från Wish, Temu Alibaba och Amazon

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

"Samsung skriver att om laddaren inte är jordad på rätt sätt och användaren håller telefonen medan den laddar, så kan ström läcka genom aluminiumhöljet och påverka anodiseringen som håller färgen på plats."

Rätta mig om jag har fel, finns inga telefonladdare som är jordade. Dom är dubbelisolerade.

Permalänk
Medlem

Kanske skicka med en laddare då med tanke på hur dyra telefonerna är ? Det är såklart samsungs fel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Kanske skicka med en laddare då med tanke på hur dyra telefonerna är ? Det är såklart samsungs fel här.

En gång i tiden gjorde de narr av Apple för att de plockade bort 3,5mm jacket och laddaren men det tog inte lång tid innan de gjorde samma sak. Enda som skickar med laddare nu är budgetmärken. Vilket är ironiskt att mobil för 20k inte kommer med laddare men en mobil för 2k gör det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

En gång i tiden gjorde de narr av Apple för att de plockade bort 3,5mm jacket och laddaren men det tog inte lång tid innan de gjorde samma sak. Enda som skickar med laddare nu är budgetmärken. Vilket är ironiskt att mobil för 20k inte kommer med laddare men en mobil för 2k gör det.

Dom går med förlust att ha en laddare av deras egna märke. När du kan köpa en laddare för 200-500 kronor av deras egna märke.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av PRKL:

"Samsung skriver att om laddaren inte är jordad på rätt sätt och användaren håller telefonen medan den laddar, så kan ström läcka genom aluminiumhöljet och påverka anodiseringen som håller färgen på plats."

Rätta mig om jag har fel, finns inga telefonladdare som är jordade. Dom är dubbelisolerade.

Ingen mobilladdare jag haft senaste decenniet har varit jordad, håller med!

Skrivet av Mörksuggan:

Dom går med förlust att ha en laddare av deras egna märke. När du kan köpa en laddare för 200-500 kronor av deras egna märke.

Undrar vad förlusten blir i anseende och bolagsvärde. Jag tänker att många nog tycker det är fel. Tror det är ännu ett steg i kortsiktiga vs långsiktiga investeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PRKL:

Jag var med om en telefon för längesedan, var nog en Motorola Razr den tunna, som fick lätt strömförande hölje när den laddades. Då med originalladdare. Touchen spårade ur totalt så telefonen kunde inte användas under laddning.

Så det är nog möjligt att telefonen är (fel)designad på så sätt att fel laddare ger en liten ström i höljet. När man håller i den jordas då telefonen. Det var nog fallet med min gamla Razr.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ang. jordade laddare, så använder jag emellanåt mina jordade datorladdare från Dell och Lenovo för att ladda mobilerna.

Med tanke på hur långsamt tidigare modeller av Galaxy Fold Z laddar normalt, så kan den nog behöva minst 45W som min Dell-laddare levererar. Eller än bättre 135W från Lenovon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PRKL:

Helt sjukt att Samsung gör ett sådant uttalande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Helt sjukt att Samsung gör ett sådant uttalande.

Förstår inte riktigt hur laddaren skulle kunna vara orsak till att det läcker ström via telefonens USB-C-kontakt -> höljet. Då måste det ju vara i telefonen som isoleringen är bristande?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Har inte EU bestämt att det inte får följa med laddare med nya telefoner? Har för mig jag läst det i alla fall. Anledning var att minska elskrotet för att laddarna ska återanvändas.

Permalänk
Medlem

Trevlig ton...

-Det är ditt fel, inte vårt.

Permalänk
Medlem

Så sänk priset eller skicka med en jävla laddare då, jävligt enkelt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Förstår inte riktigt hur laddaren skulle kunna vara orsak till att det läcker ström via telefonens USB-C-kontakt -> höljet. Då måste det ju vara i telefonen som isoleringen är bristande?

Antar att kontakten skulle vara strömförande (känns safe!) och att den kommer i kontakt med höljet - enda långsökta alternativet jag kan komma på som gör att samsungs påstående stämmer.

Kan det vara något liknande apples datorer? Man känner på laptopens yta om den laddar ibland. Precis som det går lite lite ström genom chassit så det känns "ojämt" när man drar fingrarna över det (svårt att förklara uppenbarligen )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. jordade laddare, så använder jag emellanåt mina jordade datorladdare från Dell och Lenovo för att ladda mobilerna.

Med tanke på hur långsamt tidigare modeller av Galaxy Fold Z laddar normalt, så kan den nog behöva minst 45W som min Dell-laddare levererar. Eller än bättre 135W från Lenovon.

Telefonen kan inte ladda snabbare än sin högsta laddhastighet vilken laddare du än använder dock.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av PRKL:

Skrivet av medbor:

Ingen mobilladdare jag haft senaste decenniet har varit jordad, håller med!

Är nog klumpigt uttryckt av en PR person som inte förstod ingenjörernas förklaring ordentligt. De syftar nog på att isoleringen mellan primär och sekundär i laddaren inte är så bra som den borde, så att det blir lite läckströmmar.

Och så är säkert höljet på telefonen kopplade till metallhöljet på USB-C kontakten, som i sin tur är kopplat till GND i laddaren. Så då kan läckströmmarna gå den vägen.

Nu är jag inte nån kemist, men anodisering av aluminium är väl en elektrokemisk process, så att krypströmmar kan påverka det låter väl inte helt orimligt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Har inte EU bestämt att det inte får följa med laddare med nya telefoner? Har för mig jag läst det i alla fall. Anledning var att minska elskrotet för att laddarna ska återanvändas.

Nej, det stämmer inte.

Det handlar om att öka marginalen och inget annat (absolut inte miljörelaterat)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Patetiskt att man inte får med en laddare till en telefon för 25lök..
Många kinesmärken skickar fortfarande med laddare för de laddar 2-3ggr snabbare och är en del av marknadsföringen.
Samsung är ren jävla stenålder tar veckor att ladda.

Permalänk
Medlem

Var såklart Apple som började med denna galenskap allt för att tjäna mer pengar. Bättre marginaler när man inte behöver skicka med laddare. Sedan hoppar övriga bolag på trenden tyvärr. Sjukt att man numera behöver köpa billig kinamobil för att kunna få laddare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Var såklart Apple som började med denna galenskap allt för att tjäna mer pengar. Bättre marginaler när man inte behöver skicka med laddare. Sedan hoppar övriga bolag på trenden tyvärr. Sjukt att man numera behöver köpa billig kinamobil för att kunna få laddare med.

Ja, en variant av "krympflation" bara... Skicka med mindre vara utan att sänka priset så tjänar man mer pengar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett otyg att inte laddare skickas med. Risken är ju stor att folk köper dåliga eller farliga laddare.

Min frus Galaxy S22 laddar vi med en gammal Samsung Galaxy S7-laddare (har quick-charge men inte PD) , jag kör med en gammal Acer-surfplatta-laddare till min S21, barnens Pixeltelefoner laddas ned gamla Galaxy A40-laddare osv. Andra äldre märkesladdare får göra tjänst till diverse strömklumpar för allehanda prylar man köpt och som kommer med tveksamma strömklumpar.

Ska vi snabbladda något får vi ta en powerbank som har PD...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Bror Duktigt företaget skamsung ska spara in på några riskorn, därför medföljer ingen laddare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Helt klart en feldesign av Samsung. Om det inte syns på någon annan aluminiumtelefon i hela världen så har de ju gjort ett misstag som de måste ta på sig.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Och "budgetmärkernas" laddare är GaN med 65W+ i laddning, medans ingen Samsung stödjer över 25W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att kontakten skulle vara strömförande (känns safe!) och att den kommer i kontakt med höljet - enda långsökta alternativet jag kan komma på som gör att samsungs påstående stämmer.

Kan det vara något liknande apples datorer? Man känner på laptopens yta om den laddar ibland. Precis som det går lite lite ström genom chassit så det känns "ojämt" när man drar fingrarna över det (svårt att förklara uppenbarligen )

Ja! jag har märkt det på min Huawei matebook också, speciellt runt speaker-holes på sidorna av tangentbordet så känner man när den laddar. Sträv känsla i fingertopparna.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Ja! jag har märkt det på min Huawei matebook också, speciellt runt speaker-holes på sidorna av tangentbordet så känner man när den laddar. Sträv känsla i fingertopparna.

Jag googlade lite och hittade följande från apple själva:

Citat:

A portable Mac's case is not grounded (earthed), but is rather capacitively coupled to ground. This is a common practice among electronic equipment manufacturers and provides a substantial degree of electromagnetic interference prevention—a regulatory requirement. When you touch the case while some other part of you is in contact with "ground" you become part of that circuit. That explains the sensation you perceive.

tingling sensation in MacBook Pro when connected to power outlet for charging

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hedersmedlem

Det här handlar inte om fel laddare. Typ alla mobiler klarar av att använda olika laddare.
Det är samsung som valt material och konstruktion på telefonen som nu ger problem för just den här luren.

Att det blir fel händer. Der är med ursäkten de gräver den riktiga gropen här 😬.

Lycka till att få rätsida på det här nu Samsung...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Och "budgetmärkernas" laddare är GaN med 65W+ i laddning, medans ingen Samsung stödjer över 25W.

Jag har 45w (Samsung)laddare till Galaxy Note10+, och den är gammal vid det här laget.
Tar inte lång tid att ladda 0-100%.

"Super Fast Charging 2.0 is only available on Galaxy Note10+ with 45W Travel Adapter (PD3.0 standard) and 5A cable, which are sold separately."