Tips på kameror för övervakning med lokal lagring

Permalänk

Tips på kameror för övervakning med lokal lagring

Jag tänkte sätta upp en 3-4 kameror och kikar runt lite. Jag skulle vilja se vad ni har för erfarenheter och tips.

Först tänkte jag satsa på en ny UDM och kameror från Ubiquiti men att dra ethernet till kamerorna är inte aktuellt just nu.

Därför blir kravlistan följande:
- Wifi
- Lagring på local server typ "Frigate" eller alternativt någon ny NVR enhet?
- Integrerbar med Homeassistant
- Two way communication, jag vill kunna prata med eventuell entitet vid kameran
- Mörkerseende (behöver inte vara färg)
- Utomhusbruk, några under tak

Permalänk

Du kan väl köra g4 instant från ubiquitti(stavning)

Permalänk
Skrivet av BlackRazid:

Du kan väl köra g4 instant från ubiquitti(stavning)

Snyggt, den hade jag missat! Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag tänkte sätta upp en 3-4 kameror och kikar runt lite. Jag skulle vilja se vad ni har för erfarenheter och tips.

Först tänkte jag satsa på en ny UDM och kameror från Ubiquiti men att dra ethernet till kamerorna är inte aktuellt just nu.

Därför blir kravlistan följande:
- Wifi
- Lagring på local server typ "Frigate" eller alternativt någon ny NVR enhet?
- Integrerbar med Homeassistant
- Two way communication, jag vill kunna prata med eventuell entitet vid kameran
- Mörkerseende (behöver inte vara färg)
- Utomhusbruk, några under tak

bara ett tips, väljer du kameror som använder ir kommer du få massa småkryp på dom som som triggar sensorerna.
fördelen med 24/7 färgkameror är att du slipper detta problem.

du kan köra imou kameror off-line och även integrera i ha bra, (krona/prestanda är dom väldigt bra) vill man betala mer är dahua (dahua äger imou) min favorit för bevakning nackdelen är att dahuas bättre kameror bara kör kabel, det går ju dock ta sig runt med en ap.
kör man imou kameror off-line behöver du en mjukvara/nvr som sköter ai funktionerna om du vill slippa falsklarm.
för att komma åt alla funktioner i imou kameror använder man dahuas toolbox verktyg.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

bara ett tips, väljer du kameror som använder ir kommer du få massa småkryp på dom som som triggar sensorerna.
fördelen med 24/7 färgkameror är att du slipper detta problem.

Bra tips!

Skrivet av aragon:

du kan köra imou kameror off-line och även integrera i ha bra, (krona/prestanda är dom väldigt bra) vill man betala mer är dahua (dahua äger imou) min favorit för bevakning nackdelen är att dahuas bättre kameror bara kör kabel, det går ju dock ta sig runt med en ap.
kör man imou kameror off-line behöver du en mjukvara/nvr som sköter ai funktionerna om du vill slippa falsklarm.
för att komma åt alla funktioner i imou kameror använder man dahuas toolbox verktyg.

Verkar vara populärt att köra en Google Coral Accelerator för AI funktioner i tex Frigate.

quote locations
Permalänk

Jag gör Google Coral i frigate, för att kunna köra ansiktsigenkänning för att öppna en dörr .

Frigate>double-take>compreface> node-red öppnar min ubuiqtti access dörr

Permalänk
Medlem

Ett tips i all välmening är att inte köra wifi-kameror, särskilt inte om du skall använda Frigate eller liknande.

Permalänk
Medlem

Igår köpte jag en enkel Tapo C310 för att sätta utomhus under tak. Den har både trådat och WiFi men tyvärr inte PoE. Efter konfiguration så blockade jag internet-åtkomst för kameran.

Sen använder jag Home Assistant och Scrypted för att göra kameran HomeKit Secure Video-kompatibel så min Apple TV hanterar all ansiktsigenkänning, person- och djuravkänning etc. Jag kan då alltid komma åt kamerorna från Apple Home när som helst utan att min video skickas till TP-Link.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Min bror har bett mig att kolla kameror till honom för att montera upp utomhus.
Han hade några önskemål:
WIFI
Batteridriven
Prenumerationsfri
Lokal Lagring
Jag rekommenderade Home Assistant.

Jag säger samma sak som jag sa till min bror.
Välj bort WIFI då anslutningen inte alltid är stabil. Det går lätt att störa ut WIFI.
Välj bort Batteridrivet så slipper du ladda batterierna hela tiden. Batterierna behöver laddas oftare på vintern.
Välj istället kameror med POE (Power Over Ethernet) med skärmad kabel för utomhusbruk så har du både kommunikationen och strömförsörjning i samma kabel.
För Home Assistant så har jag rekommenderat en begagnad mini PC (HP elitedesk 800 g3 35w) istället för en Raspberry pi.
Mini PC:n är mycket mer kraftfull än vad en Raspberry PI är. Dom drar inte speciellt mycket ström heller.
I ditt fall så skulle jag valt en 8-port POE switch. Vill du ha mer kontroll så hade jag tagit en managerbar switch och delat in nätverken i VLAN. TP-Link har en del switchar med livstidsgaranti på. Jag tycker dom är väldigt prisvärda.
Lagring för övervakningsmaterialet läggs antingen på en intern disk i Mini PC:n eller extern (USB).
HP EliteBook G3 har en M.2 plats och en 2.5 tum SATA.

Sen så kan man alltid välja till batteribackup. Men där så har jag inga kunskaper alls.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Min bror har bett mig att kolla kameror till honom för att montera upp utomhus.
Han hade några önskemål:
WIFI
Batteridriven
Prenumerationsfri
Lokal Lagring
Jag rekommenderade Home Assistant.

Jag säger samma sak som jag sa till min bror.
Välj bort WIFI då anslutningen inte alltid är stabil. Det går lätt att störa ut WIFI.
Välj bort Batteridrivet så slipper du ladda batterierna hela tiden. Batterierna behöver laddas oftare på vintern.
Välj istället kameror med POE (Power Over Ethernet) med skärmad kabel för utomhusbruk så har du både kommunikationen och strömförsörjning i samma kabel.
För Home Assistant så har jag rekommenderat en begagnad mini PC (HP elitedesk 800 g3 35w) istället för en Raspberry pi.
Mini PC:n är mycket mer kraftfull än vad en Raspberry PI är. Dom drar inte speciellt mycket ström heller.
I ditt fall så skulle jag valt en 8-port POE switch. Vill du ha mer kontroll så hade jag tagit en managerbar switch och delat in nätverken i VLAN. TP-Link har en del switchar med livstidsgaranti på. Jag tycker dom är väldigt prisvärda.
Lagring för övervakningsmaterialet läggs antingen på en intern disk i Mini PC:n eller extern (USB).
HP EliteBook G3 har en M.2 plats och en 2.5 tum SATA.

Sen så kan man alltid välja till batteribackup. Men där så har jag inga kunskaper alls.

Tack för rekommendationen!

I dagsläget kör jag redan en Thinkcentre 710 med homeassistant. Har en Ubiquiti lite 8-portars POE på ingång och ska se om jag inte kan dra lite kablar istället framöver. Kör alla uppkopplade enheter på separat vlan redan.

Dock kommer jag nog köra både frigate med coral och homeassistant tillsammans för lite bättre detection. Kommer sätta en kamera med smartknapp i entrén är tanken vilken öppnar upp för lite roliga automatiseringar