Permalänk
Medlem

Ljud ut via hdmi

Tjo.

Att få surroundljud från dator verkar inte helt självklart.
Kör hdmi från datorn, dvs grafikkortet, ett 4060 till tvn och vidare arc till receivern. Problemet är att jag inte kan välja annat än 2kanals stereo som output på datorn.
Jag trodde att hdmi, oavsett (typ) källa hade stöd för minst 5.1 men så verkar det inte vara.
Läste nånstans att nvidia inte har licens för dolby och att det skulle vara orsaken, känns dock väldigt osannolikt..

Windows 11, fullt uppdaterat och uppdaterade drivisar för alla komponenter.

Kort sagt är jag öppen för förslag. Känns ju helt orimligt att ett modernt system inte skulle ha stöd för surround.
Workaround, fulhack eller vad som helst är välkommet.

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag kör nvidia grafikkort från datorn till Tv för bild och expanderar skärmen för ett till Hdmi sladd till förstärkaren.
Sök på nätet det kan vara något kompatibilitet problem mellan tv förstärkare eller grafikkortet då du inte skrivit vilken tv eller receiver det gäller.

Permalänk
Medlem

Du kommer bara få surround i spel som specifikt kör DTS eller Dolby Digital. ARC har inte stöd för flerkanalig PCM.

Alla spel skickar PCM förutom just undantagen som har inbyggt stöd för DTS eller Dolby Digital.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kommer bara få surround i spel som specifikt kör DTS eller Dolby Digital. ARC har inte stöd för flerkanalig PCM.

Alla spel skickar PCM förutom just undantagen som har inbyggt stöd för DTS eller Dolby Digital.

HDMI stödjer väl upp till 7.1?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ATRmayo:

HDMI stödjer väl upp till 7.1?

Beror på hur man tolkar det, det går att använda Atmoskodning.

Men TS har inte skrivit ut om det handlar om film eller om det är spel för det är stor skillnad på det. Och att blanda in en tv och arc gör det också svårare men generell är det nog bara dumt att ta omvägen via tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

HDMI stödjer väl upp till 7.1?

ARC har stöd för 2.0 PCM. Spel skickar ljud i PCM. Därför blir det bara stereo.

Fler kanaler får man när spelet har inbyggt stöd för DTS eller Dolby Digital, vilket är väldigt få spel. Microsoft spel brukar ha stöd.

Det krävs eARC för flerkanalig PCM.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

HDMI stödjer väl upp till 7.1?

ARC har stöd för 2.0 PCM. Spel skickar ljud i PCM. Därför blir det bara stereo.

Fler kanaler får man när spelet har inbyggt stöd för DTS eller Dolby Digital, vilket är väldigt få spel. Microsoft spel brukar ha stöd.

Det krävs eARC för flerkanalig PCM.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Svarar säkert på fel ställe nu men skit samma.
Jag får 2 kanaler från datorn via hdmi. Punkt slut.
Det spelar ingen roll om det är ett spel eller vlc eller youtube.
2 kanals stereo finns att välja som alternativ. Inget annat. I Windows. Jag skriver det igen: det finns bara stereo att välja som output i windows.
Alltså: det finns inga andra alternativ än 2kanals stereo att välja i windows ljudinställningar eller någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medion78:

Svarar säkert på fel ställe nu men skit samma.
Jag får 2 kanaler från datorn via hdmi. Punkt slut.
Det spelar ingen roll om det är ett spel eller vlc eller youtube.
2 kanals stereo finns att välja som alternativ. Inget annat. I Windows. Jag skriver det igen: det finns bara stereo att välja som output i windows.
Alltså: det finns inga andra alternativ än 2kanals stereo att välja i windows ljudinställningar eller någon annanstans.

Ja vilket flera påtalat är det som garanterat stöds av HDMI och ARC. Vill du ha bättre info får du dela med dig av mer.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ge mer info än jag redan gjort.
Streaming funkar kanon med fullt surround, netflix, viaplay osv. Men inget från datorn funkar förutom 2 kanaler.
Sporify connect blir också av nån anledning 2 kanaler, alternativt 5 ch surround vilket är en simulerad effekt från yamaha.
Plex funkar också om nån undrar.
Men hdmi från dator till tv levererar bara 2 kanaler och det finns inget annat att välja i inställningarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medion78:

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ge mer info än jag redan gjort.
Streaming funkar kanon med fullt surround, netflix, viaplay osv. Men inget från datorn funkar förutom 2 kanaler.
Sporify connect blir också av nån anledning 2 kanaler, alternativt 5 ch surround vilket är en simulerad effekt från yamaha.
Plex funkar också om nån undrar.
Men hdmi från dator till tv levererar bara 2 kanaler och det finns inget annat att välja i inställningarna.

Det du spelar upp i datorn måste först och främst ha surroundljud, har programmet/filen möjlighet till det och är det i så fall valt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du spelar upp i datorn måste först och främst ha surroundljud, har programmet/filen möjlighet till det och är det i så fall valt ?

I senaste försöket valde jag "True HD 7.1 Atmos" i VLC. (Senaste Matrix, som för övrigt var en besvikelse). Det går fortfarande bara välja stereo i ljudinställningarna i windows. Grafikkortet levererar bara stereoljud till receivern. Jag vet att det har funnits andra val när jag har haft andra datorer.
I Yamahas app står det att den tar emot 48khz pcm stereo när jag kör från datorn men byter direkt till dolby digital när jag byter till tex netflix.
Alltså är det antingen windows eller grafikkortet som sätter begränsningen.

Fortfarande tacksam för hjälp...

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt hur har du kopplat? Du nämner ARC, vilket indikerar att du kopplar datorn till TV'n och receiver via ARC?
Det är inte alltid logiskt vad man får för ljud i de situationerna. Prova att koppla Dator -> Receiver -> TV och se om det blir något annat resultat då. Är du även då begränsad till 2 kanaler via datorn så är det datorn som är problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Filmer och Netflix och streamingtjänster har ett Dolby Digital-spår och därför får du surround.

Spel använder, som sagt, PCM och då begränsas du av ARC som bara stödjer stereo.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av medion78:

Svarar säkert på fel ställe nu men skit samma.
Jag får 2 kanaler från datorn via hdmi. Punkt slut.
Det spelar ingen roll om det är ett spel eller vlc eller youtube.
2 kanals stereo finns att välja som alternativ. Inget annat. I Windows. Jag skriver det igen: det finns bara stereo att välja som output i windows.
Alltså: det finns inga andra alternativ än 2kanals stereo att välja i windows ljudinställningar eller någon annanstans.

Youtube har bara stereo ljud, har själv en hemmabio reciever (Marantz NR 1711, Atmos 5.2.2, TV:ns ARC/eARC HDMI port 2). Youtube appen körs på en 4K Chromecast Google TV (inkopplad i TV:ns HDMI port 3, TV å Recievern kör eARC). Netflix (4K) har en bug, som jag kallar "Atmos buggen", t.ex filmerna Elona Holmes, som har Atmos ljud, kan nästa gång det visa att det är 5.1 ljud bara (alltså bara ljud info texten som visas fel). Har råkat ut för detta för ett tag sen men man får ju rätt "ljudinfo" på recieverns display, har kommit några uppdates på appen men tvivlar att Netflix har löst det. Alla filmer/serier har inte Atmos ljud. TV:n är inställd på Bitstream å Dolby Atmos. Finns även en 4K Apple TV (Netflix å Disney plus 4K) inkopplad direkt i recievern, ingen dator är inkopplad. Har även en 4K Blu ray spelare (Reavon X110) direkt inkopplad i recievern å nån Blu ray med Dolby True HD å en del med Atmos/DTS:X ljud. Nördics Ultra High Speed HDMI kablar används.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medion78:

I senaste försöket valde jag "True HD 7.1 Atmos" i VLC. (Senaste Matrix, som för övrigt var en besvikelse). Det går fortfarande bara välja stereo i ljudinställningarna i windows. Grafikkortet levererar bara stereoljud till receivern. Jag vet att det har funnits andra val när jag har haft andra datorer.
I Yamahas app står det att den tar emot 48khz pcm stereo när jag kör från datorn men byter direkt till dolby digital när jag byter till tex netflix.
Alltså är det antingen windows eller grafikkortet som sätter begränsningen.

Fortfarande tacksam för hjälp...

Dolby true hd kan inte överföras via arc så handlar det om det formatet så behöver du koppla normalt alltså signalkällan direkt till dekodern eller använda prylar som stödjer earc.
Men som tidigare påpekats koppla åt rätt håll så du inte kör ljudet via tvn för det introducerar mer saker som kan krångla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av medion78:

I senaste försöket valde jag "True HD 7.1 Atmos" i VLC. (Senaste Matrix, som för övrigt var en besvikelse). Det går fortfarande bara välja stereo i ljudinställningarna i windows. Grafikkortet levererar bara stereoljud till receivern. Jag vet att det har funnits andra val när jag har haft andra datorer.
I Yamahas app står det att den tar emot 48khz pcm stereo när jag kör från datorn men byter direkt till dolby digital när jag byter till tex netflix.
Alltså är det antingen windows eller grafikkortet som sätter begränsningen.

Fortfarande tacksam för hjälp...

Hade hjälpt vilka TV/reciever modeller du har, jag har osså haft en Yama Hembio reciever.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medion78:

I senaste försöket valde jag "True HD 7.1 Atmos" i VLC. (Senaste Matrix, som för övrigt var en besvikelse). Det går fortfarande bara välja stereo i ljudinställningarna i windows. Grafikkortet levererar bara stereoljud till receivern. Jag vet att det har funnits andra val när jag har haft andra datorer.
I Yamahas app står det att den tar emot 48khz pcm stereo när jag kör från datorn men byter direkt till dolby digital när jag byter till tex netflix.
Alltså är det antingen windows eller grafikkortet som sätter begränsningen.

Fortfarande tacksam för hjälp...

Det är din TV som sätter stopp, ARC behöver ha en komprimerad ström för 5.1 till.ex. dts eller dolby digital.

Du kan själv kolla vad din TV säger att den klarar genom kontrollpanelen, så här ser det ut för mig.

Eftersom min tv inte har stöd för eARC och min reciever klarar som max 1080p har jag använt mig av 2 HDMI kablar, en till min reciever som är för ljud och en till TVn för bild.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk

Jag kör Britbox by BBC appen (stereo) på Chromecasten å ljudet är inställt på Automatiskt: Aktivera endast format som stöds på ljuduppspelningenheten å har dessa format aktiverade: Dolby Digital, Dolby Digital Plus å Dolby Atmos med Dolby Digital Plus. SVT Play appen körde bl.a serien "Lewis" i 5.1 men serien finns även på Britbox men körs bara i stereo ljud.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.