Permalänk
Medlem

Telia, hur är detta ens möjligt?

Till att börja med tycker jag det borde vara olagligt att låsa hyresgäster till endast en operatör (speciellt en förjävla dålig en) så man aldrig kan "hota" med att säga upp skiten.

Nu sitter jag här, prime time för gaming en lördagskväll och möts av detta:

Jag själv har gått i nätverk och kommunikation men kan GUD FÖRBANNAT inte förstå hur i helvete jag kan få dessa resultat?
Så min nerladdning är throttlad till ca 3,5mbit/s, medans uppladdning är uncappad på mitt vanliga 1000/1000 nät?!
Hur är detta ens möjligt? Ni som kan nätverk får GÄRNA förklara hur fan detta kan ske.

Har gjort allt basic man ska göra, starta om routern, gå förbi den rätt in i vägguttaget, startat om datorn, tagit bort dns/vpn osv osv
Men exakt samma hastighet ner oavsett.

1. Fan ta Telia. Drägg.
2. Varför är det så här??

(och nej, 3,5mbit stabilt är det då inte, för varje hemsida laddar som en slatt med sirap.)

Permalänk
Medlem

Testat mot någon annan server än Stockholm?

Bytt kabel?

Antivirus? Brandvägg lokalt?

Permalänk
Medlem

Felanmäl på Telias hemsida. Även om du inte får någon feedback nu mitt i helgen så sitter det folk dygnet runt och övervakar nätet. Får de bara fokus åt ditt håll så tar de tag i det. Sitter själv och nattsurfar på Telia; den gång per år det krånglar så tar det inte lång stund förrän det är tillbaka på normala hastigheter efter en felanmälan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tyrken:

Testat mot någon annan server än Stockholm?

Bytt kabel?

Antivirus? Brandvägg lokalt?

Tror inte att det är kabeln det är fel på när han har 1Gbps utåt men omöjligt är det väl inte. Eventuellt servern han testar mot alt fel hos telia.

Har du andra enheter att testa med?

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Till att börja med tycker jag det borde vara olagligt att låsa hyresgäster till endast en operatör (speciellt en förjävla dålig en) så man aldrig kan "hota" med att säga upp skiten.

Nu sitter jag här, prime time för gaming en lördagskväll och möts av detta:
<Uppladdad bildlänk>

Jag själv har gått i nätverk och kommunikation men kan GUD FÖRBANNAT inte förstå hur i helvete jag kan få dessa resultat?
Så min nerladdning är throttlad till ca 3,5mbit/s, medans uppladdning är uncappad på mitt vanliga 1000/1000 nät?!
Hur är detta ens möjligt? Ni som kan nätverk får GÄRNA förklara hur fan detta kan ske.

Har gjort allt basic man ska göra, starta om routern, gå förbi den rätt in i vägguttaget, startat om datorn, tagit bort dns/vpn osv osv
Men exakt samma hastighet ner oavsett.

1. Fan ta Telia. Drägg.
2. Varför är det så här??

(och nej, 3,5mbit stabilt är det då inte, för varje hemsida laddar som en slatt med sirap.)

https://www.speedtest.net/

https://myip.speedtestcustom.com/

https://fast.com/sv/

https://www.dslreports.com/speedtest

https://openspeedtest.com/

Pröva dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Till att börja med tycker jag det borde vara olagligt att låsa hyresgäster till endast en operatör (speciellt en förjävla dålig en) så man aldrig kan "hota" med att säga upp skiten.

Nu sitter jag här, prime time för gaming en lördagskväll och möts av detta:
<Uppladdad bildlänk>

Jag själv har gått i nätverk och kommunikation men kan GUD FÖRBANNAT inte förstå hur i helvete jag kan få dessa resultat?
Så min nerladdning är throttlad till ca 3,5mbit/s, medans uppladdning är uncappad på mitt vanliga 1000/1000 nät?!
Hur är detta ens möjligt? Ni som kan nätverk får GÄRNA förklara hur fan detta kan ske.

Har gjort allt basic man ska göra, starta om routern, gå förbi den rätt in i vägguttaget, startat om datorn, tagit bort dns/vpn osv osv
Men exakt samma hastighet ner oavsett.

1. Fan ta Telia. Drägg.
2. Varför är det så här??

(och nej, 3,5mbit stabilt är det då inte, för varje hemsida laddar som en slatt med sirap.)

Vilket stadsnät har du och från vilken sajt/app kommer skärmdumpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Vilket stadsnät har du och från vilken sajt/app kommer skärmdumpen?

Grejen med "Telia Fiber" är väl just att det inte är del av ett stadsnät?

( och likt en bättre kriminell därmed kan fråga "Vad ska du göra åt det då, tönt?" när kunder söker land och rike efter något alternativ till 649kr / månaden för 150/150)

Och ja, fan ta Telia och jag kommer viga resten av mitt liv att aldrig någonsin behöva ge det pissföretaget ett ynka öre igen //Nöjd konsument av Telia Fiber genom Bostadsrättsförening och tidigare hyresgästförening med samma kassa avtal

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Testat mot någon annan server än Stockholm?

Bytt kabel?

Antivirus? Brandvägg lokalt?

Eh... Nej för bredbandskollen har bara en simpel knapp för att starta testet
Nej har inte bytt kabel kommer inte göra det heller eftersom även WiFi på mobilen är lika segt (glömde nämna)
Antivirus och brandvägg är... väldigt rookiegrej att ens peka på, det förekommer inte om man inte själv har fiddlat runt och ställt till det med sånt

Skrivet av mc68000:

Felanmäl på Telias hemsida. Även om du inte får någon feedback nu mitt i helgen så sitter det folk dygnet runt och övervakar nätet. Får de bara fokus åt ditt håll så tar de tag i det. Sitter själv och nattsurfar på Telia; den gång per år det krånglar så tar det inte lång stund förrän det är tillbaka på normala hastigheter efter en felanmälan.

Försöker googla mig fram till hur man felanmäler? Kommer bara till driftinformation och en kass "fixa själv" guide som är väldigt basic. Har du länk tar jag gärna.

Skrivet av tcntad:

Tror inte att det är kabeln det är fel på när han har 1Gbps utåt men omöjligt är det väl inte. Eventuellt servern han testar mot alt fel hos telia.

Har du andra enheter att testa med?

Yes, testat med mobilen som går på Wifi, samma problem

Förstår inte vad det skulle göra för skillnad? Samtliga sidor ger snarlika resultat och är internet segt ut till google.se så lär inte någon statistiksida i världen ändra på det :/

Skrivet av Brandx:

Vilket stadsnät har du och från vilken sajt/app kommer skärmdumpen?

Telia? Bredbandskollen

Permalänk
Medlem

Hejvild chansning: 100+ grannar som sitter och tittar på tv via nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Eh... Nej för bredbandskollen har bara en simpel knapp för att starta testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Eh... Nej för bredbandskollen har bara en simpel knapp för att starta testet
Nej har inte bytt kabel kommer inte göra det heller eftersom även WiFi på mobilen är lika segt (glömde nämna)
Antivirus och brandvägg är... väldigt rookiegrej att ens peka på, det förekommer inte om man inte själv har fiddlat runt och ställt till det med sånt

Försöker googla mig fram till hur man felanmäler? Kommer bara till driftinformation och en kass "fixa själv" guide som är väldigt basic. Har du länk tar jag gärna.

Yes, testat med mobilen som går på Wifi, samma problem

Förstår inte vad det skulle göra för skillnad? Samtliga sidor ger snarlika resultat och är internet segt ut till google.se så lär inte någon statistiksida i världen ändra på det :/

Telia? Bredbandskollen

Du har en lite halvt aggressiv ton i dom svar du ger till folk som försöker hjälpa dig. anledningen till att folk ens frågar olika saker är för att säkerställa att det inte är något annat än fel hos just din ISP. Jag förstår att det finns en irritation hos dig men ta inte ut den på dom som försöker hjälpa dig.

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Försöker googla mig fram till hur man felanmäler? Kommer bara till driftinformation och en kass "fixa själv" guide som är väldigt basic. Har du länk tar jag gärna.

bör vara denna sida

https://www.telia.se/support/fixa/bredband

fyll i ditt personnummer eller kundnummer så borde du få olika alternativ till att kontakta dem efter du kört deras automagiska felsökning.

har inte haft telia på flera år så de har ändrat lite men de borde ge dig kontaktinfo till telefon/chat/email support nånstans i den.

annars tror jag deras support telefonnummer är 90200 men ingen aning om det fortfarande är aktuellt eller om de bytt nummer.

men ser ju ut som att det är en driftstörning i göteborg om man ska tro deras störningskarta på deras hemsida.
https://www.telia.se/support/driftinformation-fast

gissar att du bor i eller i närheten av götborg iaf vilket stämmer med västra götaland.

och oplanerade störningar förekommer alltid inget telia kan göra något åt mer än att laga felet så fort som möjligt. kan ju bero på något telia själva inte direkt kan rå för.

kan va nån grävare somgrävt av fiberledning vid något grävjobb, strömavbrott, u name it.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

https://www.telia.se/support
https://www.telia.se/support/bredband
Felsök fast bredband borde det väl bli..
https://www.telia.se/support/fixa/bredband
Ange ditt personnummer här, då vet de vilken del av nätet de handlar om.

Telefon 90 200 Vardagar: 08.00–19.00 Lördag: 09.00–17.00 Söndag: Stängt

Permalänk
Medlem

Här vart någon sur.

Följande kan du ju testa, en annan enhet rakt in i uttaget.

Skippa router och kör med kabel från media omvandlaren. Först och främst vill jag bara be dig starta om denna om det finns hos dig.

Grejen med fiber är att de är parade så om där är skada så kan du bara felanmäla och hoppas på det bästa. Nej du kommer inte ligga som PÅ VIP prio. Och för guds skull håll en god ton. Det kommer inte hjälpa dig att vara aggressiv i tonen.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Sötast
Skrivet av totte1015:

Till att börja med tycker jag det borde vara olagligt att låsa hyresgäster till endast en operatör (speciellt en förjävla dålig en) så man aldrig kan "hota" med att säga upp skiten.

Nu sitter jag här, prime time för gaming en lördagskväll och möts av detta:
<Uppladdad bildlänk>

Jag själv har gått i nätverk och kommunikation men kan GUD FÖRBANNAT inte förstå hur i helvete jag kan få dessa resultat?
Så min nerladdning är throttlad till ca 3,5mbit/s, medans uppladdning är uncappad på mitt vanliga 1000/1000 nät?!
Hur är detta ens möjligt? Ni som kan nätverk får GÄRNA förklara hur fan detta kan ske.

Har gjort allt basic man ska göra, starta om routern, gå förbi den rätt in i vägguttaget, startat om datorn, tagit bort dns/vpn osv osv
Men exakt samma hastighet ner oavsett.

1. Fan ta Telia. Drägg.
2. Varför är det så här??

(och nej, 3,5mbit stabilt är det då inte, för varje hemsida laddar som en slatt med sirap.)

Har stadsnät och under mina 12 månader med telia så hade jag detta problemet 3 gånger. Nästan då med 4 månaders mellanrum också... varje gång så berättade de att de ALDRIG hade sett något liknande innan men att de skulle felanmäla till tekniker som skulle köra ut.

Jag antog att denna lägenhet/detta hus/detta när skulle vara ett problem för all framtid men när jag bytte till telenor i förra black friday så försvann problemet.... Endast Telia it seems like.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har stadsnät och under mina 12 månader med telia så hade jag detta problemet 3 gånger. Nästan då med 4 månaders mellanrum också... varje gång så berättade de att de ALDRIG hade sett något liknande innan men att de skulle felanmäla till tekniker som skulle köra ut.

Jag antog att denna lägenhet/detta hus/detta när skulle vara ett problem för all framtid men när jag bytte till telenor i förra black friday så försvann problemet.... Endast Telia it seems like.

Jag har haft telia via fiber i flera olika perioder och för mig har telia fungerat mycket bra faktiskt men det är klart att det varierar från plats till plats.

Permalänk
Medlem

Advokater och Felia

Skrivet av Allexz:

Har stadsnät och under mina 12 månader med telia så hade jag detta problemet 3 gånger. Nästan då med 4 månaders mellanrum också... varje gång så berättade de att de ALDRIG hade sett något liknande innan men att de skulle felanmäla till tekniker som skulle köra ut.

Jag antog att denna lägenhet/detta hus/detta när skulle vara ett problem för all framtid men när jag bytte till telenor i förra black friday så försvann problemet.... Endast Telia it seems like.

Som när jag frågade en advokat om han kunde se till och vinna ett mål 🥅 till min fördel, varav denne svarar:
-"Javisst, jag har aldrig förlorat ett civilmål".

Sedan för att ge dig ett svar på vad det är som krånglar. Det ser ut som en överbelastad server men visst Det är inte det gängse meddelandet (Can't Connect to server, time out etc.)...

Jag hade testat med en router som inte är Felias. (Såg inget förslag på detta i tråden).

Leve väl.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Vid den här typen av fel, där felet antagligen ligger utanför bostaden (jag är dock inte helt övertygad), så är en av få saker man kan göra att köra mtr, pingplotter eller liknande verktyg för att försöka peka ut vid vilket hopp problemet ligger. Det kan om man har tur påverka handläggningen av felrapporten positivt.

Man behöver ha ett hum om hur verktygen fungerar på protokolllnivå för att dra slutsatser av resultatet, dvs RTFM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

...
Nej har inte bytt kabel kommer inte göra det heller eftersom även WiFi på mobilen är lika segt (glömde nämna)
...
Yes, testat med mobilen som går på Wifi, samma problem

Förstår inte vad det skulle göra för skillnad? Samtliga sidor ger snarlika resultat och är internet segt ut till google.se så lär inte någon statistiksida i världen ändra på det :/
...

Kabeln mellan din router och tjänstefördelaren är ju gemensam för både fast ethernet och WiFi, så den skulle jag titta närmare på. Byt den mot vad som helst du har hemma och testa med mobilen igen. Att bara vända på kabeln ger ingenting om du inte har en korsad kabel liggandes (extremt ovanligt). Titta också in i kontaktbrunnarna (honorna) och säkerställ att alla åtta stiften ligger rätt.

När du nämner "google.se" så tänker du på CDN (Content Delivery Network, Cloudflare, Akamai, Fastly, et.al.) som replikerar innehållet närmare användarna, Google i sig har ingen särställning i Ethernets uppbyggnad. Förmodligen är det en router som gått ned, eller ett fiberbrott som skett, som i sin tur leder till att trafiken leds om via alternativa vägar. Denna nya väg (route) verkar vara rejält belastad och kan ta omvägar över stora geografiska avstånd om det är en väg som egentligen är tänkt för helt annan trafik. (Vår firma gjorde en felkonfigurering en gång, all trafik gick ner till Avignon innan den vände hem igen! Det fungerade, men sirap var det!)

Kör en "traceroute" (Windows: "tracert") och spara resultatet (både nu när det krånglar och sedan när du har normal trafik), då kan du jämföra nästa gång du får problem och kanske se var trafiken leds om. Det är bra att ha dessa loggar liggandes (och uppdaterade/kollade ett par gånger per år.) just för felsökning. Tänk på att det kan förekomma lastdelning i näten, så då du kan se alternativa vägar mellan två körningar. Jag har inte gått så långt som att kolla om det förekommer alternativa vägar vissa tider på dygnet.

Permalänk

Litet lån av tråd, hoppas OK.

Varför skickar Telia inte ut ny (som in den nyare) routern till gamla kunder? Den lär väl vara bättre!
Detsamma med deras TV-puck.. Som inte ens kan gå in i standbyläge efter x antal timmar (dessutom med gräsligt GUI).
Borde man inte kunna få nytt, ungefär som man vore ny kund? Ska jag själv gå in och tjöta... (och är det ens lönt?)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Litet lån av tråd, hoppas OK.

Varför skickar Telia inte ut ny (som in den nyare) routern till gamla kunder? Den lär väl vara bättre!
Detsamma med deras TV-puck.. Som inte ens kan gå in i standbyläge efter x antal timmar (dessutom med gräsligt GUI).
Borde man inte kunna få nytt, ungefär som man vore ny kund? Ska jag själv gå in och tjöta... (och är det ens lönt?)

Alltså, om det fungerar för kunder med den gamla, varför ska ett företag lägga massvis med pengar på att spontant uppgradera alla?
Finns ingen anledning, ur företagets synvinkel.

Sen om nån har problem kanske dom testar byta ut. Det är säkert billigare än att anlita tekniker

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Alltså, om det fungerar för kunder med den gamla, varför ska ett företag lägga massvis med pengar på att spontant uppgradera alla?
Finns ingen anledning, ur företagets synvinkel.

Sen om nån har problem kanske dom testar byta ut. Det är säkert billigare än att anlita tekniker

Du har säkert rätt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Kör du en egen router? Se till att aktivera IPv6 och ställa in DNS till Cloudflare så borde du märka skillnad

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Älskar hur OT bemödar sig att skriva här för att sen bara dumförklara alla svar.. Nej du får nog försöka själv eller ändra din attityd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Älskar hur OT bemödar sig att skriva här för att sen bara dumförklara alla svar.. Nej du får nog försöka själv eller ändra din attityd.

Ja grinigare trådskapare får man ju leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Litet lån av tråd, hoppas OK.

Varför skickar Telia inte ut ny (som in den nyare) routern till gamla kunder? Den lär väl vara bättre!
Detsamma med deras TV-puck.. Som inte ens kan gå in i standbyläge efter x antal timmar (dessutom med gräsligt GUI).
Borde man inte kunna få nytt, ungefär som man vore ny kund? Ska jag själv gå in och tjöta... (och är det ens lönt?)

Det gör Telia: I samband med att vi förnyade våra avtal så byttes router, TV-puck och switchar i källaren. Vi fick dessutom 100/100 (tidigare 100/10) till en lägre kostnad än tidigare. Kan absolut inte klaga på Telia så länge man slipper ringa dem. (Annat än att deras TV-puck försöker få en att titta på köpfilmer och att egna val är placerade längst ned i vänstermenyn!)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Radovic:

Som när jag frågade en advokat om han kunde se till och vinna ett mål 🥅 till min fördel, varav denne svarar:
-"Javisst, jag har aldrig förlorat ett civilmål".

Sedan för att ge dig ett svar på vad det är som krånglar. Det ser ut som en överbelastad server men visst Det är inte det gängse meddelandet (Can't Connect to server, time out etc.)...

Jag hade testat med en router som inte är Felias. (Såg inget förslag på detta i tråden).

Leve väl.

Droger borde helt klart förbjudas 😂👌

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Felanmäl på Telias hemsida. Även om du inte får någon feedback nu mitt i helgen så sitter det folk dygnet runt och övervakar nätet. Får de bara fokus åt ditt håll så tar de tag i det. Sitter själv och nattsurfar på Telia; den gång per år det krånglar så tar det inte lång stund förrän det är tillbaka på normala hastigheter efter en felanmälan.

hur felanmäler man? behöver man logga in först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

hur felanmäler man? behöver man logga in först?

Se inlägget 22:42. Man anger sitt personnummer (eller Telia-kundnummer) och trycker "Fortsätt".