Ryzen 7800X3D hög idle temp, medan GPU är jättekall

Permalänk
Medlem

Ryzen 7800X3D hög idle temp, medan GPU är jättekall

Tja,

Jag gissar att Ryzen 7800X3D är tuffare att kyla än min föregående 5600X. Med det sagt så verkar tempen i idle på tok för hög om ni frågar mig. Däremot är den inte konstant, som ni ser i bilden nedanför så kan den ligga på 46 grader, men i skrivande stund hoppar den från 55-70 (hade väl förmodligen legat på ca 70 om inte fläktarna dragit ökat hastighet). Jag kan definitivt höra hur fläktarna går igång typ var 10e sekund.

Och sista spiken i kistan är det faktum att GPUn idlar på 35 grader.

Jag har följande CPU kylare:
Arctic Liquid Freezer II 360

Kan det vara så att jag applicerat för lite kylpasta (eller gjort det dåligt helt enkelt)? Eller kanske det finns andra grejer jag inte tänkt på? Eller är detta normalt för en 7800X3D?

Permalänk
Medlem

Ser normalt ut tror jag =). undervolta den lite bara, så kommer de gå ännu bättre! =). Men kanske nån som kan bättre än mig såklart. Men tror det kommer hjälpa iaf!

Permalänk
Medlem

verkar som din pump snurrar för sakta och när värmen går över en gräns så snurrar den igång, Från fabrik så styrs fläkt och pump av samma PWM kontakt så dom ökar/sänker fart tillsammans.
Du kan ljustera din fläktkurva i bios eller mjukvara som Fan Control i windows.

Jag kopplade ur fläktarna från pumpen och kontrollera dom separat när jag hade en LF2a så jag kunde ha en konstant pumpfart och sen varvade fläktarna upp när en viss temperatur nåddes. Detta krävde dock förlängningssladdar.

Den ska definitivt inte sitta på 70+ grader i idle, antar att under belastning du inte har några problem eftersom du inte nämnt något om det vilket tyder att du inte har någon defekt produkt/dålig montering.

Permalänk
Medlem

Tror min undervoltade 7800x3D ligger kring 50 grader i idle med Peerless Assassin 120 SE spinnandes på minimum, samt chassifläktar helt stilla.

Din prolle verkar ju dock aldrig klocka ner enligt grafen, så kanske har något med det att göra? Ser också väldigt periodiskt ut, jag har noll koll på vattenkylning, men stänger pumpen/fläktarna av sig helt med jämna mellanrum?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Tja,

Jag gissar att Ryzen 7800X3D är tuffare att kyla än min föregående 5600X. Med det sagt så verkar tempen i idle på tok för hög om ni frågar mig. Däremot är den inte konstant, som ni ser i bilden nedanför så kan den ligga på 46 grader, men i skrivande stund hoppar den från 55-70 (hade väl förmodligen legat på ca 70 om inte fläktarna dragit ökat hastighet). Jag kan definitivt höra hur fläktarna går igång typ var 10e sekund.

https://i.imgur.com/EV6DO12.png
https://i.imgur.com/zIkbfqJ.png

Och sista spiken i kistan är det faktum att GPUn idlar på 35 grader.

Jag har följande CPU kylare:
Arctic Liquid Freezer II 360

Kan det vara så att jag applicerat för lite kylpasta (eller gjort det dåligt helt enkelt)? Eller kanske det finns andra grejer jag inte tänkt på? Eller är detta normalt för en 7800X3D?

Så länge den inte throttlar så är detta inte ett problem. Amd är kända för att få peak temperaturer. Om du skaffar fan control och sätter på hysteris så kommer du slippa uppvarvning iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja, 7800X3D är av naturen varmare än intels. De är designade för det.
Har själv precis gått över till den från intels 13700 och fick nästan hjärtsnörp när jag såg att den låg mer än tio grader varmare, runt 43 grader mot 13700 ~32 grader med samma kylare idle och att den gärna hoppar upp i högre temp tillfälligt ofta när det krävs. Men sen har jag läst på lite och förstått att det är så den fungerar. Ju varmare desto bättre typ. Så länge det håller sig under 95 grader ska det inte vara några problem.
Själv har jag satt fläktkurvan i bios till att den inte ska börja varva upp fläktarna på kylaren förrän vid 70 grader så att datorn är tyst och fin mest hela tiden.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Inte glömt ta bort plasten från kylaren när du monterade den?

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Hade satt fläkt & pumpkurvan liite högre men mer platt. Så att pumpen snurrar lite snabbare, samt att inte fläktarna går upp och ner i varv hela tiden. Liquid Freezer 2 har delat PWM-signal för både pump & fläktar. Det går att splittra på dom, men då behöver man köpa till en förlängningskabel som tidigare nämnt i tråden.

Sen hade jag också testat köra Power Saver i Windows. Fick 5-10 grader lägre temps & 400MHz~ högre boost med det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Drog igång datorn med 7800X3D för att se hur det står till med den och den ligger på 42 grader idle, package power 24W och kyls av en Phantom Spirit.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

@Cranzle Eftersom att din kan ligga runt 46 ibland vilket är normal idle-temp så skulle jag inte vara orolig. Det som verkar vara grejen med din är väl mer att den inte får vila av någon anledning. Kolla vad det är som CPU får jobba med.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Eftersom det då är normalt för den att jobba så varmt, kan det vara en bra ide att höja throttle lite i BIOS? Just nu throttlar den på 80 och högre, vilken den redan når efter en stund av spelande. Kanske 85-90 grader kan vara att föredra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Eftersom det då är normalt för den att jobba så varmt, kan det vara en bra ide att höja throttle lite i BIOS? Just nu throttlar den på 80 och högre, vilken den redan når efter en stund av spelande. Kanske 85-90 grader kan vara att föredra då?

Den ska inte throttla på 80. 89 är default.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cranzle:

Jag gissar att Ryzen 7800X3D är tuffare att kyla än min föregående 5600X. Med det sagt så verkar tempen i idle på tok för hög om ni frågar mig. Däremot är den inte konstant, som ni ser i bilden nedanför så kan den ligga på 46 grader, men i skrivande stund hoppar den från 55-70 (hade väl förmodligen legat på ca 70 om inte fläktarna dragit ökat hastighet). Jag kan definitivt höra hur fläktarna går igång typ var 10e sekund.

https://i.imgur.com/EV6DO12.png
https://i.imgur.com/zIkbfqJ.png

Jag har följande CPU kylare:
Arctic Liquid Freezer II 360

40W och konstant 5 GHz är i mina ögon inte IDLE.
Körs kylaren med full pumphastighet och fläktar reglerade av CPU-temp?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

40W och konstant 5 GHz är i mina ögon inte IDLE.
Körs kylaren med full pumphastighet och fläktar reglerade av CPU-temp?

Undrar om det är PBO enhancement som jag satt igång? Det kanske kör den i turbo konstant?

Skrivet av Keffmode:

Den ska inte throttla på 80. 89 är default.

Jag såg nån inställning i BIOS som hade med throttle att göra, som stod på 80. Det förklarar ju också varför den aldrig gått över 81 grader, det är knappast någon slump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Undrar om det är PBO enhancement som jag satt igång? Det kanske kör den i turbo konstant?

Jag såg nån inställning i BIOS som hade med throttle att göra, som stod på 80. Det förklarar ju också varför den aldrig gått över 81 grader, det är knappast någon slump?

Troligtvis är det det. På båda punkterna.

Är säkert PBO enhancement som satt nytt maxtak för temps. Men är inte säker.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Ryzen processorna är varma i sig, min 5950x har alltid varit varm i idle. Nu har jag lyckats fått ner temperaturen med ordentlig kylare och undervoltning och håller en idle på 32 grader och load på 43 grader. (20gr rumstemp)

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Undrar om det är PBO enhancement som jag satt igång? Det kanske kör den i turbo konstant?

Jag såg nån inställning i BIOS som hade med throttle att göra, som stod på 80. Det förklarar ju också varför den aldrig gått över 81 grader, det är knappast någon slump?

Japp, mitt svar ovan var utifrån stock settings. Du har aningen tokig fläktkurva nu i kombination med PBO-inställningen (runt 38W idle). Fläktkurvan skulle säkert funka bra för stock (runt 24W idle). Det är ju jobbigt om fläktarna varvar upp och ner med jämna mellanrum vid idle. Du behöver nog höja lägsta nivåerna för när fläktarna ska kicka in.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cranzle:

Undrar om det är PBO enhancement som jag satt igång? Det kanske kör den i turbo konstant?

Jag såg nån inställning i BIOS som hade med throttle att göra, som stod på 80. Det förklarar ju också varför den aldrig gått över 81 grader, det är knappast någon slump?

Troligen är PBO boven för att det är 40W konstant och 5 GHz i "idle".
Det bidrar ju till högre temperaturer men jag frågar ännu en gång, körs pump i maxhastighet och fläktar reglerade av CPU-temp eller är pumpen också reglerad av CPU-temp?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen är PBO boven för att det är 40W konstant och 5 GHz i "idle".
Det bidrar ju till högre temperaturer men jag frågar ännu en gång, körs pump i maxhastighet och fläktar reglerade av CPU-temp eller är pumpen också reglerad av CPU-temp?

Inte säker gällande hur pumpen regleras. Fläktarna körs definitivt inte i max hastighet (så länge CPUn är under en viss temperatur).

Jag ska se om jag kan hitta andra sätt att styra denna kylarens pump, för hittills har jag bara lyckats använda ASUS Armory Crate och de generiska knappar man använder för att ändra reglering. Andra säger att både fläkt & pump kontrolleras av samma 4-pin kontakt, så det är nog så det funkar.

Men jag kanske ska stänga av PBO eller? Vet inte hur pass mycket nytta man får av den egentligen. Och så undrar jag om det kan vara värt att underklocka som många med denna modell gör?

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med en cmos reset och testat först. Sedan så slår du på eller av en grej i taget tills du hittar boven. 5ghz är absolut inte idle. Det är ju mer en sorts boost med liten last.

Om du tar ned hwinfo64 och läser av vcore max vid vila (efter omstart) och vcore min vid belastning, tex R23 så får du nog ett svar.
Glöm inte bort bakgrundsprocesser i windows. Notoriska grejer till att göra skit av saker när man skall testa sig fram. Du kan köra latencymon för att hitta vad som är boven.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cranzle:

Inte säker gällande hur pumpen regleras. Fläktarna körs definitivt inte i max hastighet (så länge CPUn är under en viss temperatur).

Jag ska se om jag kan hitta andra sätt att styra denna kylarens pump, för hittills har jag bara lyckats använda ASUS Armory Crate och de generiska knappar man använder för att ändra reglering. Andra säger att både fläkt & pump kontrolleras av samma 4-pin kontakt, så det är nog så det funkar.

Men jag kanske ska stänga av PBO eller? Vet inte hur pass mycket nytta man får av den egentligen. Och så undrar jag om det kan vara värt att underklocka som många med denna modell gör?

Börja med att gå till ett känt läge, t ex reset på hela bios så att du inte kör några extra-inställningar. Kolla sedan temp, frekvens och effekt på CPU.

Innan dess är det väl ett gäng olika saker vi gissar mellan istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

120w vs 65w så jag den är svårare att kyla.
Ser att du har en artic freezer med, kör pumpen på 100% om det inte stör det, gör bra skillnad.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Börja med att gå till ett känt läge, t ex reset på hela bios så att du inte kör några extra-inställningar. Kolla sedan temp, frekvens och effekt på CPU.

Innan dess är det väl ett gäng olika saker vi gissar mellan istället.

Jag stängde av PBO och höjde kurvan något på chassi & CPU fläktarna, såhär ser det ut nu strax efter omstart:

Verkar definitivt mycket stabilare utan PBO, återstår att se om det är någon märkbar skillnad i full load.

Kan också konstatera att pumpen är alltid 100% enligt BIOS så ska inte vara några problem där i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Inte säker gällande hur pumpen regleras. Fläktarna körs definitivt inte i max hastighet (så länge CPUn är under en viss temperatur).

Jag ska se om jag kan hitta andra sätt att styra denna kylarens pump, för hittills har jag bara lyckats använda ASUS Armory Crate och de generiska knappar man använder för att ändra reglering. Andra säger att både fläkt & pump kontrolleras av samma 4-pin kontakt, så det är nog så det funkar.

Men jag kanske ska stänga av PBO eller? Vet inte hur pass mycket nytta man får av den egentligen. Och så undrar jag om det kan vara värt att underklocka som många med denna modell gör?

Om du inte ens vet varför du kör PBO så hade jag stängt av det. Hade varit en annan sak om du hade gjort tester före och efter och att du känner att du behöver den extra puffen. Nu blir det mer elda för kråkorna

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om du inte ens vet varför du kör PBO så hade jag stängt av det. Hade varit en annan sak om du hade gjort tester före och efter och att du känner att du behöver den extra puffen. Nu blir det mer elda för kråkorna

Ja jag tror att även om den ger ett par procent är det nog inte värt att ha CPUn konstant i turbo läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ja jag tror att även om den ger ett par procent är det nog inte värt att ha CPUn konstant i turbo läge.

Håller med. Det kan vara kul att leka med PBO men man kanske återgår till stock som "daily driver".

Min ligger som jämförelse på 24W idle och 42 grader. Har inte lekt med undervolt än.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Jag sitter med Arctic Freezer III/3 360 så det går inte att jämföra rakt av (btw bästa kylaren jag haft).
Förvisså inte samma processor heller då jag har 5900X. Vad får du av en ronda cinebench 2024 muli core test.
För referens får jag 67-69c. Pbo på. Pumpen går på 50% (går dock inte att jämföra med freezer II.

Det kanske hjälper som en referens om inte annat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Så här ser min ut atm:

Kör D15 kylare i ett Torrent chassi. Rätt svalt i rummet just nu med AC igång.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ja jag tror att även om den ger ett par procent är det nog inte värt att ha CPUn konstant i turbo läge.

Ja, i TechPowerUps test av 7800X3D så fick de 3-4% högre prestanda i genomsnitt med PBO på men 20% högre strömförbrukning vid full belastning. PBO fyller definitivt en funktion, men det är nog mer för de som gillar att optimera inställningarna med undervoltning och liknande än något man bör köra på auto.

Permalänk
Medlem

Här kommer en dump från CoreTemp på min kyld med en Phantom Spirit.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE