Sonychef till uppsagda spelutvecklare: Bo på stranden

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Ja men vadå, om jag är tvungen att ta bokstavligen skitarbeten bara för att man inte ska snylta på skattebetalarna så kan ni andra (och utvecklarna) ta arbeten med avsevärt lägre status och inkomst. Bara för att man har en utbildning är det inte en universal lag att man ska jobba med det, speciellt när ekonomin går ner.

Väldigt många tror dom är berättigad (eng. entitled) till en massa, det går så bra att pissa neråt. Denna Chris är dock en idiot

Inte fel att prata om riktiga jobb, men frilans för appar betalar ofta mycket mindre än ett lågstatusarbete eller för den delen arbetslöshetsförsäkringen.

Frilans (osäker sådana med minimal ersättning) och deltidsarbeten vill inte någon avskedad heltidsarbetare höra att de ska flocka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Bo på stranden? Man måste väl äga en strand för att få bo där. Man kan ju inte bara slå upp tält eller husvagn på annans mark.

Låter nästan som en modern variant av ”Let them eat cake”.

Om du blir av med ditt hus, bo på din yacht.

Sen verkar de tänka att det bara är 20 åringar utan barn. Har man familj kan man inte bara göra av med huset och bo ”någonstans billigt” man kan inte flytta fru och barn till en liten 20kvm lägenhet som går bra om man bor själv.

Rika tror sig veta hur det "bara är att göra" för vanligt folk är bara att ignorera. De lever i en helt annan värld som inte är förankrad med vår.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://shows.acast.com/my-perfect-console/episodes/chris-dee...
01:00:48 om man vill lyssna själv på vad han hade att säga i frågan (typ fem minuters utläggning)

Vet inte om det gör något bättre, men det ger iaf sammanhanget för de lösryckta meningarna som citeras.

Tack för länken. Finns också på Spotify där det var runt 01:04:00 som det började.

Han verkar vara lite världsfrånvänd, men verkar inte egentligen mena att man bokstavligt ska köra über, utan mer att man får försöka hanka sig fram i väntan på att det vänder. Sen att man som spelutvecklare har färdigheter som är efterfrågade och inte behöver oroa sig så mycket.

Men klumpigt uttryckt var det definitivt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner för att gravdansa enda tills dess att det sker en attitydförändring hos både utvecklare och utgivare?
Bara titta på vad som lanseras och hur mottagandet ser ut. Är någon förvånad?! Det är ju totalt öppet mål att göra spel som vanligt folk faktiskt vill ha. Det är bara göra tvärtemot av vad man ägnat sig åt de senaste åren.

Vilka företag är det som gjort nedskärningar men samtidigt gjort vinst btw? Det är nog inte representativt för branchen i stort?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Eh, vänta nu...Rubriken är ju direkt fel. Han sa inte "bo på stranden", han sa "häng på stranden", som i att slappna av. Det är en jäkla skillnad. Korrigera rubriken för det här stämmer inte.

https://www.eurogamer.net/games-industry-layoffs-not-the-resu...

Det anmärkningsvärda är i så fall att han föreslog att dem som inte lyckas få ett jobb kan "köra en Uber i ett år" tills marknaden vänder uppåt. Om ni nu måste ha en click-bait rubrik.

Jag håller med här, det är en hyfsat korrekt översättning i artikeln men sen plockar man fram ett hittepå citat för rubriken. Jag blir oftare irriterad än inspirerad när jag läser nyheterna nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Tyckte ändå det var ganska roligt sagt. Men fel förstås. Carpe diem

Permalänk
Medlem

21:st centurys "Let them eat cake!" 🙂

Permalänk
Medlem

Rimligt!

...särskilt när han förmodligen själv kan välja vilket av alla sina hus han vill bo i denna vecka. Eller kanske blir det en tur med någon av segelbåtarna, svårt val! 🤔

Missade ett ord...
Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Bo på stranden? Man måste väl äga en strand för att få bo där. Man kan ju inte bara slå upp tält eller husvagn på annans mark.

Jo då, i varje fall i Sverige, här får du tälta överallt i 24h så länge det inte är privat mark.
Stränder och bryggor hör inte till privat-ägd mark.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Det som kommer hända är att många av de uppsagda skaffar andra jobb och kanske helt slutar med spelutveckling. Dessa kommer branchen fölora för alltid. Om det vänder uppåt igen blir det hela branschens självförvållade problem att det inte finns tillräckligt med utvecklare. De som forsätter jobba med spelutveckling kommer akta sig för att jobba för de företag som utan eftertanke säger upp personal. Hur som helst kommer de företag som lättvindigt säger upp personal troligtvis få lida för det senare. Man kan i alla fall hoppas.