Företag som använder Linux som primärt arbetsgränssnitt på arbetarnas klienter

Permalänk

Företag som använder Linux som primärt arbetsgränssnitt på arbetarnas klienter

Att Linux är slagit igenom stort på flera fronter går inte att undvika.
Android telefoner, Chromebooks, Routrar och Servrar.
Men frågan jag nu har är om det här på forumet vet några arbetsplatser som rullat ut Linux på bred front till medarbetarnas klientdatorer?
Och då pratar jag inte enbart till über-programmerare och till IT-avdelningen utan om där företaget bestämt att man nu skall använda Linux som primära OSet och skippat Windows.

Permalänk
Medlem

Vi har nog SAP, SharePoint samt allmän legacy att tacka för all inlåsning till Microsofts produkter.

Eller som det beskrevs på ett annat forum;
"Offentlig sektor hade inte klarat sig en sekund utan Azure, AD och 365."

Själv hade jag gärna kört Linux på jobbet och känner många utvecklare som kör macOS eller Linux.

Permalänk
Medlem

Stor företag har jag inte hört nått om, om man har tur så får man väll köra wsl?

Vissa mindre/mellan stora företag så får man välja vad man vill ha. Om det räknas?

Permalänk
Medlem

Satt tidigare som konsult hos ett företag där alla devmaskiner (150-200 devs) körde ubuntu med full support av deras ITavdelning. Väldigt trevligt!
Businessfolk satt på windows och mac.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi har nog SAP, SharePoint samt allmän legacy att tacka för all inlåsning till Microsofts produkter.

Eller som det beskrevs på ett annat forum;
"Offentlig sektor hade inte klarat sig en sekund utan Azure, AD och 365."

Själv hade jag gärna kört Linux på jobbet och känner många utvecklare som kör macOS eller Linux.

Active Directory och Office-sviten skulle jag säga.
Kan inte minnas att jag arbetat någonstans de senaste 20-åren där det inte varit standard.

Jag jobbar numera inom media/public service och kör Mac, men använder förstås ändå Office och AD.
Även vårt Linuxteam kör Windows eller Mac... det säger väl en del.

När jag började med IT så körde jag faktiskt Linux på min PC, men det var ett litet källarbolag med ett tiotal anställda och utan just AD och Office. Men på den tiden var nog faktiskt Novell före Microsoft på katalogtjänster..

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att utvecklare får Linux medans management, finance och legal kör Windows.

För att besvara frågan, jag har inte hört om något företag som enbart kör Linux.

Permalänk
Medlem

Svenska Cendio har en lång lista på kunder. Cendio ThinLinc är "remote desktop" på Linux för kunder med tusentals användare.
https://www.cendio.com/customers

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på det, för att slippa köpa nya datorer, och kunna återanvända gamla. Men problemet uppstår när man hanterar Windows-burkar i Intune och ett av verksamhetens viktigaste verktyg är Excel-baserat. I övrigt så blir det också problematiskt när halva arbetsstyrkan sitter på distans och kontorshotell där man får wifi i hyran, och det inte finns ett stabilt manageringsverktyg som inte kräver VPN-uppkoppling.

Även kostnaden blev ett problem då det kräver Ubuntu Pro, vilket kostar en förmögenhet för en liten organisation.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Primärt vette tusan, men vi har fritt val mellan Linux och Windows på jobbet oavsett befattning. Behöver man bestämt vissa Windows program och kör Linux så får man tillgång till dem via en variant av remote desktop till virtuell Windows. Alla utvecklare får en virtuell Linux maskin, oavsett vilken desktop man har. Inget stöd för macOS. Jobbar på ett stort globalt företag ~50k anställda.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Datavetare

Det finns väl några få exempel genom åren, vet inte om något blivit en succé...

Som andra har nämnt, har själv jobbat på ett par företag där det var tillåtet att använda Linux, men de flesta körde Windows (samt MacOS om man hade tillräckligt "fin" titel...).

Körde själv primärt Linux (Ubuntu sedan 2005) från 2001-2002 till 2020 på arbetet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer