Kommer det fler Ryzen 9 AI datorer?

Permalänk

Kommer det fler Ryzen 9 AI datorer?

Letar efter en Ryzen 9 AI 370hx dator med 64 GB ram. Vill inte ha för stor dator därav går Asus ProArt 16" bort. Tyvärr(!) går det inte att få 13" varianten med något annat än 32 GB, vilket är för lite för min del. I princip verkar Asus ha monopol på Ryzen 9 AI cpuer? Någon som vet om det är på väg att släppas fler datorer med andra konfigurationer?

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem

Finns väl redan andra tillverkare, t ex https://www.inet.se/produkt/1976067/lenovo-yoga-pro-7-ryzen-a... dock Ryzen AI 9 365 (50 TOPS NPU mot 55). Och det lär väl även komma fler, dock kommer du få problem med 64GB kravet under 15", visst en del modeller har "upp till" det på pappret med väldigt få ÅF som tar in denna konfiguration.

Kan du tänka dig en Intel CPU med NPU så ska det gå att få Thinkpad T14 och X1 med upp till 64GB ram (om man nu lyckas hitta den konfigurationen).

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Finns väl redan andra tillverkare, t ex https://www.inet.se/produkt/1976067/lenovo-yoga-pro-7-ryzen-a... dock Ryzen AI 9 365 (50 TOPS NPU mot 55). Och det lär väl även komma fler, dock kommer du få problem med 64GB kravet under 15", visst en del modeller har "upp till" det på pappret med väldigt få ÅF som tar in denna konfiguration.

Kan du tänka dig en Intel CPU med NPU så ska det gå att få Thinkpad T14 och X1 med upp till 64GB ram (om man nu lyckas hitta den konfigurationen).

Batteritid (och faktisk sustained prestanda) är för dålig hos Intel. Nya Lunar Lake kommer enbart med 8 cores vilket är väldigt synd.

32 GB har ju länge funnits på bärbara <15" (jag har kört i 10 år, känns väldigt mainstream sedan åtminstone 5 år tillbaks i tiden). Känns helt klart som att det vore nice med ett steg upp. (Är ju svårt att byta på laptops nuförtiden...)

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffesump:

Letar efter en Ryzen 9 AI 370hx dator med 64 GB ram. Vill inte ha för stor dator därav går Asus ProArt 16" bort. Tyvärr(!) går det inte att få 13" varianten med något annat än 32 GB, vilket är för lite för min del. I princip verkar Asus ha monopol på Ryzen 9 AI cpuer? Någon som vet om det är på väg att släppas fler datorer med andra konfigurationer?

AMD är duktiga med att sluta avtal med diverse tillverkare på laptop sidan. Kolla bara på 5XXX cpuerna där Lenovo va ensamma på marknaden med dessa i flera månader.

Så det kommer självklart att komma men i dagsläget om nu 64gb ram är ett krav så är det bara ProArt P16 som gäller, när resterande tillverkare kommer kan vara om veckor eller om månader, med 5xxx cpuerna så hade Lenovo exlusivitet i typ 2-3 månader om jag mins rätt.

Visa signatur

here we go!