C++ och dess framtid att programmera minnessäkert - Hur går utvecklingen?

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

int foo(std::vector<int> xs) { auto index = compute_index(...); return xs[index]; // out-of-bounds-access }

Mer viktig går det inte att göra första buggen med mindre än att använda sig av "unsafe" context.

Det där var väl lite att ta i? Saker kan bli fel i alla språk, även i Rust. Den stora skillnaden är att Rust inte låter dig läsa garbage utanför din vector och köra vidare som om inget hade hänt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det där var väl lite att ta i? Saker kan bli fel i alla språk, även i Rust. Den stora skillnaden är att Rust inte låter dig läsa garbage utanför din vector och köra vidare som om inget hade hänt.

Exakt och det är det viktigaste här. För just att skriva med en galen offset är orsak primär orsak till väldigt många problem.

Ingen språk kommer hindra dig att göra logiska fel, men är väldigt stor skillnad på en kontrollerad krasch och "ingen vet vad som kommer hända, men statistiken är inte nådig i hur ofta det som händer inte är något bra".

Samma med att inte ha UB, går fortfarande att göra fel på en rad olika sätt även om det är väldefinierat. Men det blir i alla fall samma fel oavsett underliggande CPU/OS-plattform.

Sen får vi se om Rust blir riktigt populärt. De kanske tagit det lite väl långt, rätt stor tröskel innan man känner att man kan göra det man vill utan att fightas med borrow-checker... Det + att jag personligen värderar superkorta koda-compile-köra cykler gör att jag föredrar Go över Rust, även fast Go inte alls plockar lika många fel compile-time. Det har "tillräckligt" hög lägstanivå för mig (gillade att koda C och Go känns mer som ett modernt C, medan Rust kanske mer är ett modernt C++).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är en väldigt bra sammanfattning av "hur det går"

https://herbsutter.com/wp-content/uploads/2024/03/image-1.png

Detta är från en lista med de 25 vanligaste orsakerna till sårbarheter i programvara. Gulmarkerade är de som i praktiken är unika för C och C++, men är "by default" inte möjliga att utnyttja i princip alla moderna programspråk.

Note "utnyttja". Null-pointer-exception går att få i de flesta språk (även det går att undvika i Rust, i.e. det kommer inte kompilera). Men det leder inte till säkerhetshål utan program kraschar kontrollerat.

Så grundinställningen idag bör vara att C och C++ aldrig ska vara förhandsvalet för något nytt projekt. Men man måste också vara pragmatisk, så om det inte är rimligt att använda något annat ska man naturligtvis ändå välja C++. Man måste då också vara medveten om att man i praktiken hela tiden går i ett minfält med osäkrade vapen och agera därefter.

Fast hur många års "lag" är det i den där listan? Hur många av projekten som det rapporteras in out-of-bound-writes för sitter med kodbaser som är från C++ 11-tiden eller till och med innan? Spans, string_view, ranges, m.m. är ganska nya features.

Sen är det såklart så att det fortfarande går att skriva osäker kod, vilket inte stoppas av själva kompilatorn. Så man får förlita sig på andra typer av tools. I min bransch (automotive) har vi väldigt nitisk statisk kodanalys, så det där kodexemplet hade jag inte kunnat få igenom CI:t på mitt nuvarande projekt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

int foo(std::vector<int> xs) { auto index = compute_index(...); return xs[index]; // out-of-bounds-access }

Om man byter xs[index] mot xs.at(index) så får man ju runtime bounds checking på samma sätt som i Rust. Går ju att argumentera för att operator[] inte borde finnas isåfall, men om man vet att indexet finns och man håller på med något prestandakritiskt så kan det ju vara bra att kunna hämta värdet utan bounds checking.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

int add(int a, int b) { return a + b; // undefined behavior if overflows }

Där är två exempel där det första är i grunden överlägset vanligaste problemet i C och C++ program.

Det andra är inte helt sällan orsaken till att man hamnar i det första, även om det mer handlar om att någon beräkning blev negativa eller slog runt på ett sätt som man inte tänkt sig. Själva UB-delen är i sig ett mindre problem i praktiken då resultatet kommer bli "rätt" vid overflow med alla populära kompilatorer på alla populära CPU-mikroarkitekturer.

Så i Rust så kan man inte addera två int som överstiger högsta nivån av en int?

Jag gillar ändå idén om att man har en kompilator som smäller en på fingrarna innan man har gjort fel.

Citat:

Rust har inget av problemen. Det andra då beteendet är väldefinerat där. Mer viktig går det inte att göra första buggen med mindre än att använda sig av "unsafe" context.

Hur hade man gjort i rust då? Ökat till int64?

Citat:

Den huvudsakliga skillnaden mellan C++ och egentligen alla andra moderna programspråk är att C++ är "unsafe by default" medan alla andra är "safe by default".

Vare sig C eller C++ kan i praktiken ändra just denna default. Gör man det kommer de inte längre vara bakåtkompatibla och då är de poänglösa.

Det måste finnas något sätt att ställa in i kompilatorn att kunna programmera minnessäkert. Det fungerar ju för Rust. Varför skulle det inte fungera i C++? Jag menar att koden som JAG skriver, denna ska min kompilator granska. Om jag använder en beprövad kod från 2003, som är inte minnessäker, men ändå fungerar. Då kan kompilatorn acceptera den ändå. Någonstans måste man börja.

Citat:

Huvudanledningen att använda C och C++ var väldigt länge att de gav stora möjligheter att skriva väldigt snabb kod. Här har det egentligen bara en direkt konkurrent, Rust. Men Rust är verkligen lika snabbt, faktiskt snabbare i vissa lägen p.g.a. vettigare aliasing hantering.

Jag tror att Googles Carbon kommer "sno" alla utvecklare från Rust. Det brukar vara så. Minns när "GO" kom ut. Då var det hett! Nu är det Rust som är hett. Sedan har jag hört att Zig ska vara ännu snabbare än Rust och jag har hört mycket gott om Carbon som väntas lanseras nästa år. Det är liksom ett C++++ språk.

Citat:

Sen är extremprestanda kritiskt där det behövs. Men finns väldigt många fall där det i praktiken inte spelar någon roll i själva applikationen. Att Python av alla språk börjar bli populärt i mikrokontrollers visar detta. De kritiska delarna som hanterar interrupt och liknande är i C eller C++, men väldigt många IoT applikationer går utmärkt att köra med Micropython för de behöver bara göra en rätt enkel sak i oändlighet.

Personligen fördrar jag dock lång mer TinyGo eller Rust över Micropython.

Leksaker!
Skulle aldrig falla mig för Micropyton eller TinyGo. Vad är det för fel på AVR eller PIC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Leksaker!
Skulle aldrig falla mig för Micropyton eller TinyGo. Vad är det för fel på AVR eller PIC?

Om man nu ska utveckla nån enkel IoT pryl är det lika bra att använda nåt lämpligt programmeringsspråk, förlåt jag menar "leksaker", så man kan få jobbet gjort snabb. Tid är pengar osv. Att sitta och knacka AVR/PIC assembler i det fallet (om ingen extremprestanda behövs) låter ju mer bara som show off snarare än seriöst.

Oavsett vad man tycker om att man ska koda mikroprocessorer "på riktigt" eller inte: för några dagar sedan släpptes ett proposal för Safe C++ extensions. Jag har inte läst igenom det i detalj då jag främst jobbar med C och försöker generellt hålla mig borta från C++, dock rätt intressant! Här kommer en länk.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte fastna i en diskussion om att välja det ena eller det andra. Det viktigaste är att välja ett språk där man kan få tag i kompetenta utvecklare och som passar den tänkta miljön.

Det absolut vanligaste problemet är utvecklare som skriver onödigt komplex mjukvara med buggar som följd. Det viktigaste för industrin är att mjukvara skrivs så enkelt och läsbart som möjligt. Buggar kan man skapa i alla programspråk!

Kompilatorer och länkare har utvecklats väldigt mycket de senaste åren för C++. Med rätt flaggor kan man upptäcka många minnesbuggar idag inklusive out-of-bounds access och overflow.

Permalänk
Skrivet av ed25519:

Om man nu ska utveckla nån enkel IoT pryl är det lika bra att använda nåt lämpligt programmeringsspråk, förlåt jag menar "leksaker", så man kan få jobbet gjort snabb. Tid är pengar osv. Att sitta och knacka AVR/PIC assembler i det fallet (om ingen extremprestanda behövs) låter ju mer bara som show off snarare än seriöst.

Oavsett vad man tycker om att man ska koda mikroprocessorer "på riktigt" eller inte: för några dagar sedan släpptes ett proposal för Safe C++ extensions. Jag har inte läst igenom det i detalj då jag främst jobbar med C och försöker generellt hålla mig borta från C++, dock rätt intressant! Här kommer en länk.

Vem har sagt att det tar lång tid att göra jobbet med en AVR och PIC?
Det du kommer med är 90-tal!

Dagens moderna utvecklingsverktyg har automatiskt genererad kod så som Microchip Studio eller STM32CubeIDE där man grafiskt kan konfigurera sin kod utan att behöva blanda sig in i massa register. Dessutom erbjuder STM32CubeIDE inbyggd debugger.

Detta saknar Micropython, Arduino med flera.

Permalänk
Skrivet av icucode:

Man behöver inte fastna i en diskussion om att välja det ena eller det andra. Det viktigaste är att välja ett språk där man kan få tag i kompetenta utvecklare och som passar den tänkta miljön.

Det absolut vanligaste problemet är utvecklare som skriver onödigt komplex mjukvara med buggar som följd. Det viktigaste för industrin är att mjukvara skrivs så enkelt och läsbart som möjligt. Buggar kan man skapa i alla programspråk!

Kompilatorer och länkare har utvecklats väldigt mycket de senaste åren för C++. Med rätt flaggor kan man upptäcka många minnesbuggar idag inklusive out-of-bounds access och overflow.

Ja. Det är väll där jag misstänkte att man kan göra. Kompilatorn granskar koden helt enkelt. Borde väll vara en uppenbarhet att en kompilator ska kunna göra detta. Jag har alltid fått höra nej, på denna fråga.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av icucode:

OK? Så om du tar exemplen jag gav ovan, hur kompilerar jag det så OoB of overflow upptäcks? Genuint nyfiken på i vilka lägen man löst detta!

För overflow-check även i release för Rust skickar man med "-Coverflow-checks=true" till kompilator så blir det panic vid sådana fel (annars är det definierat till 2-kompliments overflow). OoB check går inte att stänga av.

Sen är nog en av de mest värdefulla egenskaperna hos Rust att deras modell gör att race-buggar i multitrådade program inte kompilerar. Denna klass av buggar kan vara extremt svåra att felsöka (helgrind och LLVM ThreadSanitizer kan hitta vissa fall, men långt ifrån alla).

Skrivet av heretic16:

Vem har sagt att det tar lång tid att göra jobbet med en AVR och PIC?
Det du kommer med är 90-tal!

Dagens moderna utvecklingsverktyg har automatiskt genererad kod så som Microchip Studio eller STM32CubeIDE där man grafiskt kan konfigurera sin kod utan att behöva blanda sig in i massa register. Dessutom erbjuder STM32CubeIDE inbyggd debugger.

Detta saknar Micropython, Arduino med flera.

Huruvida det går att single-step-debugga beror en rad faktorer. Det går utmärkt att single-step-debugga Arduino program på många MCU:er. Arm-baserade plattformar har nästan alltid en SWD-port, har specifikt testat detta på RPi Pico + deras SWD-prob ihop med Platform IO. Fungerar också på CH32V20x baserade RISC-V MCUer (där räcker det med USB-kabel, dev-korten har integrerad SWD).

Ännu lättare med TinyGo då den plattformen har stöd för att integrera en gdbstub, vilket gör det möjligt att debugga bara man har någon form av "rimlig" kommunikation (UART, TCP/IP etc).

Micropython har vad jag vet ännu inget debugger-stöd. Men där har man istället möjlighet att köra en REPL på MCU, något som kan vara otroligt användbart för att testa sig fram.

Skrivet av Takyon:

Om man byter xs[index] mot xs.at(index) så får man ju runtime bounds checking på samma sätt som i Rust. Går ju att argumentera för att operator[] inte borde finnas isåfall, men om man vet att indexet finns och man håller på med något prestandakritiskt så kan det ju vara bra att kunna hämta värdet utan bounds checking.

Har inte benchmarkat, men av någon anledning pekar Compiler Explorer på att v.at(i) i C++ är dyrare jämfört med v[i] i Rust (i alla fall något fler instruktioner), vilket kanske har en bra förklaring.

Men ja, det löser problemet i nya program som använder "at", hjälper föga i de 99,9 % av den kod som finns i alla bibliotek man lär använda om man 2024 väljer att köra C++.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inte benchmarkat, men av någon anledning pekar Compiler Explorer på att v.at(i) i C++ är dyrare jämfört med v[i] i Rust (i alla fall något fler instruktioner), vilket kanske har en bra förklaring.

Men ja, det löser problemet i nya program som använder "at", hjälper föga i de 99,9 % av den kod som finns i alla bibliotek man lär använda om man 2024 väljer att köra C++.

Intressant, gissar att det bara beror på att Rust kompilatorn tenderar till att vara smartare än C++ kompilatorer. Möjligt att C++ exceptions har större overhead än Rust panicks också, men förstår inte varför det skulle vara fallet.

Det är sant, och primitiva arrays i C++ saknar ju ::at(). Rust har ju dessutom ::get_unchecked(index), så detta är ju bara ytterligare ett fall där Rust är safe-by-default och C++ är motsattsen.

Permalänk
Skrivet av Takyon:

Intressant, gissar att det bara beror på att Rust kompilatorn tenderar till att vara smartare än C++ kompilatorer. Möjligt att C++ exceptions har större overhead än Rust panicks också, men förstår inte varför det skulle vara fallet.

Det är sant, och primitiva arrays i C++ saknar ju ::at(). Rust har ju dessutom ::get_unchecked(index), så detta är ju bara ytterligare ett fall där Rust är safe-by-default och C++ är motsattsen.

Rust uppdateras väll dagligen, medan C++ har väll sina datum där en ny kompilator släpps. Med denna hastighet så uppdateras Rust snabbare än C++.

Det är min teori. Sedan har jag en teori att när Carbon släpps nästa år (Stöds av Google), så kommer dom attrahera hela Rust-folket.

Permalänk
Medlem

Språk föds ju titt som tätt, gemensamt för dem alla är if/for/while, d.v.s. grunderna för den typ av programmering vi gör idag (enkeltrådat). Är det bara tycke och smak som gör att språken är så olika att det blir svårt att göra rätt? C++ hade ju den stora fördelen att C-kod i stort sett accepterades. Så varför väljer man att låta t.ex. Python enbart förlita sig på indentering när samma skrivsätt i C/C++ sedan länge anses vara en felkälla. Rekommendationen där är ju att alltid använda klammerparenteser.

Nu finns det ju översättsprogram mellan olika språk, men sådan kod måste ju verifieras noggrant då man introducerar en ny felkälla (översättaren). Vore inte tanken att i så stora och möjliga drag ändå försöka få nya språk att så nära som möjligt likna ett tidigare språk. Jag ser att hela branschen skulle tjäna på detta för att minska trösklarna att hoppa mellan olika projekt skrivna i olika språk. Om man ser till relationen mellan C och C++, så varför inte kunna ha ett program som antingen kompileras som Rust eller C++? Vi programmerare beskriver ju bara vad som skall göras, kompilatorn får ta hand om hur det skall göras.

Jag har inte fått med alla tankar här, men i stora drag kanske ni förstår åt vilket håll jag tittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OK? Så om du tar exemplen jag gav ovan, hur kompilerar jag det så OoB of overflow upptäcks? Genuint nyfiken på i vilka lägen man löst detta!

Vad är din fråga här egentligen?

Jag vet inte riktigt vilket (av dina egna) inlägg du hänvisar till, men är det kod som du har behövt använda i en produkt/tjänst, där du har varit tvungen att byta från C++ till Rust för att kunna slutföra projektet?

Eller är det en akademisk fråga utan egentlig relevans i verkligheten?

Om du fick bestämma så skulle ju alla köra Rust på Apple Silicon, och det är en typ av ideologisk inställning som bara en akademiker kan ha, nån som lär istället för att göra.

Och för oss som är lite äldre så har vi ju sett mängder av såna buzz words komma och gå.
Du kan absolut ha rätt, det kan vara så att alla ska och kommer köra Rust på Apple Silicon, men det kan också vara så att det är den här tidens Betamax eller PowerPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Språk föds ju titt som tätt, gemensamt för dem alla är if/for/while, d.v.s. grunderna för den typ av programmering vi gör idag (enkeltrådat). Är det bara tycke och smak som gör att språken är så olika att det blir svårt att göra rätt? C++ hade ju den stora fördelen att C-kod i stort sett accepterades. Så varför väljer man att låta t.ex. Python enbart förlita sig på indentering när samma skrivsätt i C/C++ sedan länge anses vara en felkälla. Rekommendationen där är ju att alltid använda klammerparenteser.

"Man" väljer inte det. Den person som skapade Python tyckte att indentering var ett bra sätt att ange vilket "djup" kodraderna är på.
De som skapade C tyckte inte det, utan där krävs klamrar för att definiera kodblock.
Delvis har det att göra med teknikens framsteg - på den tiden C skapades så var Teletype-terminaler fortfarande vanligt förekommande, men när Python skapades så var ganska avancerade texteditorer vanliga som kan varna om indenteringen ser konstig ut.

Men klammrar vs indentering är egentligen en petitess och en smaksak.
Det är andra saker på lägre nivå som är viktigare när det gäller.

Citat:

Nu finns det ju översättsprogram mellan olika språk, men sådan kod måste ju verifieras noggrant då man introducerar en ny felkälla (översättaren). Vore inte tanken att i så stora och möjliga drag ändå försöka få nya språk att så nära som möjligt likna ett tidigare språk. Jag ser att hela branschen skulle tjäna på detta för att minska trösklarna att hoppa mellan olika projekt skrivna i olika språk. Om man ser till relationen mellan C och C++, så varför inte kunna ha ett program som antingen kompileras som Rust eller C++? Vi programmerare beskriver ju bara vad som skall göras, kompilatorn får ta hand om hur det skall göras.

Det finns inget egenvärde i att ha språk som ligger så nära tidigare språk som möjligt. Visst, det är dumt att ändra saker bara för att ändra, men att lära sig nya språk och byta mellan olika språk är inte särskilt svårt.

Språk som C# och Java är ju syntax-mässigt rätt lika C just för att programmerare är vana vid det, och för att det inte fanns något behov av att ändra på den punkten, även om de språken på andra sätt skiljer sig mycket från C.

Grundstrukturen för hur man skriver program, och hur man tänker när man skriver program, kan skilja sig markant mellan olika språk.
Jämför till exempel program skrivna i ML eller något annat funktionellt språk med ett program skrivet i Pascal eller annat procedur-orienterat språk.
Du kommer knappast att hitta många for-loopar eller while-loopar i ett ML-program, däremot mängder med rekursiva funktionsanrop, för det är det naturliga sättet att implementera iterationer där.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Vad är din fråga här egentligen?

Jag vet inte riktigt vilket (av dina egna) inlägg du hänvisar till, men är det kod som du har behövt använda i en produkt/tjänst, där du har varit tvungen att byta från C++ till Rust för att kunna slutföra projektet?

Eller är det en akademisk fråga utan egentlig relevans i verkligheten?

Om du fick bestämma så skulle ju alla köra Rust på Apple Silicon, och det är en typ av ideologisk inställning som bara en akademiker kan ha, nån som lär istället för att göra.

Och för oss som är lite äldre så har vi ju sett mängder av såna buzz words komma och gå.
Du kan absolut ha rätt, det kan vara så att alla ska och kommer köra Rust på Apple Silicon, men det kan också vara så att det är den här tidens Betamax eller PowerPC.

Du har helt rätt, om jag fick beställa skulle rätt många saker fungera betydligt mer optimalt ur ett rent tekniskt perspektiv. Nu är jag med råge tillräcklig pragmatiker för att inse att det aldrig kommer vara sant mer än i den lilla sfär jag faktiskt kan kontrollera (och lovar dig, den fungera från ett tekniskt perspektiv väldigt bra).

Kör Windows just nu 11 och C# som primärmiljö, det är med 100 % ett pragmatiskt val. Hade jag valt fritt hade det varit MacOS och Go... Positiva är att det ändå går att köra på en ARM64 Mac, trots overhead med Parallels så kompilerar projektet ändå lika snabbt på en M3 Max laptop som på en 14900k

Exemplen i fråga är dessa (de enda exempel jag gett i denna tråd BTW)

int foo(std::vector<int> xs) { auto index = compute_index(...); return xs[index] // out-of-bounds-access }

int add(int a, int b) { return a + b; // undefined behavior if overflows }

Undran jag gjorde är kring det @icucode skrev ovan

Vilka flaggor handlar det om? Nämnde då också specifikt att Rust faktiskt har en flagga som styr exakt hur overflow ska hanteras i det senare fallet (man kan välja mellan definierad 2-kompliment overflow eller panic).

En superpositiv effekt av AI-trenden tror jag kommer bli att det framåt kommer bli långt enklare att välja språk efter behov. Orsaken är att LLMs börjar bli skrämmande bra att ta en kodbas och skriva om den i ett annat språk. Till skillnad från transpiling där man får en oläsling sörja som output får man från LLMs något som är minst lika bra som många programmerare kan producera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Rust uppdateras väll dagligen, medan C++ har väll sina datum där en ny kompilator släpps. Med denna hastighet så uppdateras Rust snabbare än C++.

Det är min teori. Sedan har jag en teori att när Carbon släpps nästa år (Stöds av Google), så kommer dom attrahera hela Rust-folket.

Nya versioner av C++ kompilatorer (GCC, Clang, MSVC, etc.) släpps ju ganska frekvent och inte på något bestämt schema. Däremot så släpps nya C++ standarder (e.g. C++20, C++23, C++26) ganska sällan, och det dröjer ytterliggare innan dessa får stöd i kompilatorer (https://en.cppreference.com/w/cpp/compiler_support). Men dessa standarder tillåter implementationer att optimera hur mycket dom vill i stort sätt, så det lär inte vara någon flaskhals för optimering.

Gissar att det är en kombination av att det är svårare att skriva en bra kompilator för C++ givet dess komplexitet, att Rust har en officiell kompilator (som mer direkt informerar standarden snarare än tvärtom), och att dom som utvecklar denna kanske helt enkelt bryr sig mer. Men ändå konstigt då C++ är så mycket större i industrin, så det borde finnas ett större incitamentet att skriva en bra C++ kompilator.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Takyon:

Nya versioner av C++ kompilatorer (GCC, Clang, MSVC, etc.) släpps ju ganska frekvent och inte på något bestämt schema. Däremot så släpps nya C++ standarder (e.g. C++20, C++23, C++26) ganska sällan, och det dröjer ytterliggare innan dessa får stöd i kompilatorer (https://en.cppreference.com/w/cpp/compiler_support). Men dessa standarder tillåter implementationer att optimera hur mycket dom vill i stort sätt, så det lär inte vara någon flaskhals för optimering.

Gissar att det är en kombination av att det är svårare att skriva en bra kompilator för C++ givet dess komplexitet, att Rust har en officiell kompilator (som mer direkt informerar standarden snarare än tvärtom), och att dom som utvecklar denna kanske helt enkelt bryr sig mer. Men ändå konstigt då C++ är så mycket större i industrin, så det borde finnas ett större incitamentet att skriva en bra C++ kompilator.

När det kommer till uppdateringsfrekvens är likheterna mellan C++ och Rust långt större än olikheterna.

Kompilator: tittar man specifikt på Clang för C++ så verkar en ny punkt-release släppas ungefär en gång i månaden, vilket även gäller för Rust. Väldigt lite att förvånas över här då båda använder samma projekt i botten: LLVM.

Major-versioner: C++ släpper en ny version var 3:e år, senaste är C++24. Rust närmaste motsvarighet är "Editions", dessa har så här långt släppts 2015, 2018, 2021 och är en planerad under 2024. Så vart 3:e år.

Stora skillnaden är att C++ behåller bakåtkompatiblitet i varje ny version. Genidraget med Editions är att man byggde in stödet för det i hela toolchain så är explicit möjligt att kombinera bibliotek skrivna med t.ex. Ed 2015 medan applikationen är Ed 2021. Varje ny "Edition" kan göra förändringar som är bakåtinkompatibla, d.v.s. man har ett tekniskt fungerade sätt att rätta mindre bra beslut utan att paja existerande kod!

Sen får vi se om tekniken kring editions håller i längden, blir ändå ett visst merjobb att säkerställa korrekt funktion av äldre editions. Här har andra moderna språk, som Go, valt en mer traditionell approach: alla nya versioner måste fortsätta stödja alla äldre versioner från 1.0 och framåt. Det man i huvudsak förlorar där är hur snabbt man kan röra sig framåt, det tar ganska lång tid i Go (vilket är gäller för C och C++) från idé till att något hamnar i standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har helt rätt, om jag fick beställa skulle rätt många saker fungera betydligt mer optimalt ur ett rent tekniskt perspektiv.

Jag bara antar att du är ironisk, för du låter som en lågstadie-elev som säger ”om alla bara var som jag så skulle vi ha fred på jorden och allt skulle fungera mycket bättre..” i någon slags självinsikts Dunning Kruger.

Men om vi bara antar att det är korrekt, så om alla skulle vara som du så skulle vi också ha utveckling på din nivå, därav min fråga om produkter/tjänster du har utvecklat.

Jag menar, det är såklart inga problem att få ett hobbyprojekt man utvecklar hemma att fungera perfekt, och ju mindre det är desto lättare är det.

Så att din miljö fungerar perfekt är bara relevant i perspektivet vad som är resultatet av den miljön.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Jag bara antar att du är ironisk, för du låter som en lågstadie-elev som säger ”om alla bara var som jag så skulle vi ha fred på jorden och allt skulle fungera mycket bättre..” i någon slags självinsikts Dunning Kruger.

Men om vi bara antar att det är korrekt, så om alla skulle vara som du så skulle vi också ha utveckling på din nivå, därav min fråga om produkter/tjänster du har utvecklat.

Jag menar, det är såklart inga problem att få ett hobbyprojekt man utvecklar hemma att fungera perfekt, och ju mindre det är desto lättare är det.

Så att din miljö fungerar perfekt är bara relevant i perspektivet vad som är resultatet av den miljön.

Exempel på vad jag implementerat inkluderar: TCP/IP stacken för Perseverance Mars Rover och ASMLs litografimaskiner (det är i C), kontrollsystem som används i safety critical system i flyg/bilar (primärt C, men lite i C++ och Rust), kontrollsystem för BMS, fastighetsautomation och liknande (primärt Go med lite C).

Men ja, var självklart delvis ironisk eftersom man aldrig kontrollerar alla delar.

Tror jag och @heretic16 har liknande hobbyintressen. Där håller jag rätt mycket på med microkontrollers och enklare system för att managera dessa. Skriver nästan idag uteslutande det senare i Go idag medan MCUerna är en blandning av C++ (Arduino), MicroPython och TinyGo.

Fast ser inte riktigt hur det hör hit...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Exempel på vad jag implementerat inkluderar: TCP/IP stacken för Perseverance Mars Rover och ASMLs litografimaskiner (det är i C), kontrollsystem som används i safety critical system i flyg/bilar (primärt C, men lite i C++ och Rust), kontrollsystem för BMS, fastighetsautomation och liknande (primärt Go med lite C).

Men ja, var självklart delvis ironisk eftersom man aldrig kontrollerar alla delar.

Tror jag och @heretic16 har liknande hobbyintressen. Där håller jag rätt mycket på med microkontrollers och enklare system för att managera dessa. Skriver nästan idag uteslutande det senare i Go idag medan MCUerna är en blandning av C++ (Arduino), MicroPython och TinyGo.

Fast ser inte riktigt hur det hör hit...

Jag bygger egna system från grunden. Alltså löder ihop och programmerar dessa. Därför gillar jag inte leksaker.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av heretic16:

Jag bygger egna system från grunden. Alltså löder ihop och programmerar dessa. Därför gillar jag inte leksaker.

Vilket jag också gör. Är amatör i kretsdesign och elektronik, så gör bara den delen för hobbyprojekt.

Vet tillräckligt för att lycka få ihop automation-/övervaknings-systemet jag har i sommarhuset. Är kapabel att använda logikanalysator och oscilloskop för denna nivå... I jobbet gör andra göra kretsdesign, men är med i val av komponenter ibland.

Sen får du nog omvärdera vad som är "leksaker". Sådant som t.ex. RaspberryPi, Raspberry Pi Pico, Arduino och även Micropython används idag i "riktiga" industriprojekt. Gissar att det finns spelare som ser en sinande inkomst då dessa system ersätter ofta rätt dyra proprietära system, och de blir ersatta inte bara p.g.a. pris utan inte helt sällan är även tekniskt bättre lämpade.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mc68000:

Språk föds ju titt som tätt, gemensamt för dem alla är if/for/while, d.v.s. grunderna för den typ av programmering vi gör idag (enkeltrådat).

Nja, språk som Elm och Haskell har inte de konstruktionerna alls. De har beräkningsmässigt likvärdiga konstruktioner, men konceptuellt helt annorlunda.

Citat:

Är det bara tycke och smak som gör att språken är så olika att det blir svårt att göra rätt? C++ hade ju den stora fördelen att C-kod i stort sett accepterades.

Jag vill nog påstå att det inte främst är olikheten mellan språk som gör det svårt att göra rätt, utan snarare egenheterna och svårigheterna inom varje enskilt språk.

Citat:

Så varför väljer man att låta t.ex. Python enbart förlita sig på indentering när samma skrivsätt i C/C++ sedan länge anses vara en felkälla. Rekommendationen där är ju att alltid använda klammerparenteser.

Känns som att du vänder på argumentet här. I C/C++ har ju indentering ingen semantisk betydelse, varför klamrar rekommenderas så att man inte råkar skriva kod som om indentering hade betydelse:

if (true) a++; b++; // Ser ut som en del av if-satsen, men är ej det.

I Python har indentering betydelse, så koden betyder per automatik det den ser ut att betyda.

Citat:

Det är väldigt stor skillnad mellan hur en programmerare kan uttrycka sig i olika språk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vilket jag också gör. Är amatör i kretsdesign och elektronik, så gör bara den delen för hobbyprojekt.

Vet tillräckligt för att lycka få ihop automation-/övervaknings-systemet jag har i sommarhuset. Är kapabel att använda logikanalysator och oscilloskop för denna nivå... I jobbet gör andra göra kretsdesign, men är med i val av komponenter ibland.

Sen får du nog omvärdera vad som är "leksaker". Sådant som t.ex. RaspberryPi, Raspberry Pi Pico, Arduino och även Micropython används idag i "riktiga" industriprojekt. Gissar att det finns spelare som ser en sinande inkomst då dessa system ersätter ofta rätt dyra proprietära system, och de blir ersatta inte bara p.g.a. pris utan inte helt sällan är även tekniskt bättre lämpade.

Gör du? Intressant. Jag har byggt många system, utan någon inblandning utav Python, Java, Go, Rust. Bara rent C eller C++. Om du vill, så kanske vi kan bygga ett AI system på STM32MP157 systemet. Billigt och effektivt.

Övervakningssystem är en standard idag. Jag talar om att konstruera HDMI som fungerar för linux utan problem. Byggde ett system som var klockat till 600 Mhz utan problem. Trots få lager på kretskortet.

Rasbberry, Ardiono, Micropython, TinyGo. Nej nej nej. Leksaker! Dom har totalt fel kultur och strategi. Dom är bara till för utbildning. Företag vill ha mjukvara som dom kan förlita sig på uppdateringar i minst 30 år. Om en mikroprocessortillverkare kan erbjuda 15 år tillverkning, så är det bara att kasta i sopkorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Företag vill ha mjukvara som dom kan förlita sig på uppdateringar i minst 30 år. Om en mikroprocessortillverkare kan erbjuda 15 år tillverkning, så är det bara att kasta i sopkorgen.

Vissa företag insisterar på sådant. De är i en mycket liten minoritet.
Det finns i princip ingen existerande mjukvara som du kan känna dig säker på att den fortfarande får uppdateringar om 30 år, och ingen mjukvaruleverantör som du kan vara säker på att de ens finns kvar om 30 år.

I de flesta fall får man vara glad om leverantörerna kan lova minst 5 års leveranser och support på hårdvarukomponenter och mjukvara.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av heretic16:

Gör du? Intressant. Jag har byggt många system, utan någon inblandning utav Python, Java, Go, Rust. Bara rent C eller C++. Om du vill, så kanske vi kan bygga ett AI system på STM32MP157 systemet. Billigt och effektivt.

Går tyvärr inte, enligt din egen definition nedan är STM32MP157 att betrakta som "leksak". Det är en produkt vars tillgänglighet bara garanteras i 10 år. Mer seriöst: i framtiden kanske, är i startup-fas av ett nytt företag och det tar all tillgänglig tid!!!

Sen har STMs "garantier" kring tillgänglighet visat sig vara vatten värda i fall där produkten i fråga inte blivit en storsäljare. Samma verkar gälla andra drakar som Renesas och Microchip.

Här verkar Intel ha lite mer verklighetsnära garantier, de lovar (och har historiskt hållit detta) 7 års tillgänglighet för produkter i deras "embedded"-vertikal. Sen är det en annan klass än MCUer (man försökte ge sig på MCUer med x86 i form av Quark, vet inte hur man tänkte där med det misslyckades naturligtvis rejält vilket var uppenbart för de som testat plattformen, men ändå lite synd att jag lyckades tappa bort mitt Quark dev-board...).

Det finns helt klart kretsar som varit i produktion betydligt längre än lovat, men det är liten tröst om man var tillräckligt naiv att tro att dessa "garantier" kring tillgänglighet faktiskt går att lita på till 100 %. I slutändan måste produkterna vara vettig business, att hålla produkter med väldigt låga volymer tillgängliga bara för man "lovat" det fallet inte inom detta.

Skrivet av heretic16:

Övervakningssystem är en standard idag. Jag talar om att konstruera HDMI som fungerar för linux utan problem. Byggde ett system som var klockat till 600 Mhz utan problem. Trots få lager på kretskortet.

Nu låter du rätt mycket som frugan. Hon nämnde någon gång att "X har ju motsvarande funktion och X kan inget om datorer, hur kan det vara svårt?". Här var inte huvudpoängen att få till funktionen, det var att göra allt själv från komponenter, givare, motstånd, etc + skriva alla programvara själv.

Skrivet av heretic16:

Rasbberry, Ardiono, Micropython, TinyGo. Nej nej nej. Leksaker! Dom har totalt fel kultur och strategi. Dom är bara till för utbildning. Företag vill ha mjukvara som dom kan förlita sig på uppdateringar i minst 30 år. Om en mikroprocessortillverkare kan erbjuda 15 år tillverkning, så är det bara att kasta i sopkorgen.

Om nu 30 år är kritiskt för dig, vilket tror du sannolikast kommer kunna uppdateras/förändras/lagas om 30 år

* Propretära system från t.ex. STM
* Raspberry Pi Pico / Arduino UNO / Arduino R4 som alla använder öppen källkod och där också kretsdesignen är öppen

STM har 4 nivåer för tillgänglighet, 7, 10, 15 och 20 år. Sista gruppen verkar man övergett, inget nytt har adderats dit sedan 2014. 15 års gruppen innehåller MCUer för bilindustrin (==dyra) och icke MCU-kretsar.

UNO börjar bli lite "stale", men där sitter ändå en krets som funnits på marknaden i >20 år. Pico använder Cortex M0 (egen SoC-design) och R4 använder Cortex M4 (från Renasas), två väldigt vanliga Arm CPUer även i STM-kretsar.

Väljer man någon av de senare har man rätt många val kring programvara. Här finns stöd Arduino (C++, eller mer C-with-classes i praktiken), Micropython och TinyGo. RPi Pico går också att använda med mer avancerade system som FreeRTOS.

Sen har RPi Pico en riktigt "killer feature", framförallt ihop med Micropython (men går även att använda med t.ex. C++) i form av dess programmable I/O co-processor. Det gör det både mycket enkelt och framförallt effektiv att skriva cykel-perfekt I/O-kod, något som är möjligt på t.ex. STM ihop med C, C++ eller Rust men är betydligt mer komplicerat utan att på något sätt vara bättre eller snabbare.

Svagheten hos RPi Pico är främst total avsaknad av analog-input/output, men går ju att fixa med en extra krets.

Kul ändå att se att även STM skådat ljuset. Framåt verkar de allt mer pusha sin VS Code extension över Eclipse baserade STM32CubeIDE. Man säger själv detta

Citat:

Valid question! Let's just re-cap for people who were not there, but who may read this thread tomorrow...

The week before EW2024 we release a new version (v2.0.x) of the VS Code extension set. This extension is a fresh start and a clear compatibility break vs the previous version.

In the previous version (v1.0.0) Microsoft extensions was in charge of translating CubeIDE .cproject files into CMake.
In the new version (v2.0.x), we instead have native support in CubeMX to generate projects targetting CMake.
This solution is less complex and much more maintainable since we now can transfer the full ownership of the solution from Msft to ST.

Sorry for the compatibility break, but it was a necessity. We have the clear intention to create a "project migration tool" helping users to translate CubeIDE projects to CMake. But it will take a while.
If you wish to migrate your project today, we would recommend reading the User Guide, bundled with the new VS Code extension which shows how to do the migration.

Now, let's move to your question...

It is a bit too early to communicate on the general roadmap on our VS Code related investment. But here are some pointers:

Our VS Code ambition is to close the feature-gap vs the existing CubeIDE. But that will take time!
In the VS Code track we will try to provide more "continuous updates", i.e., if a feature is ready, we will publish it for immediate access (opposed to the 3x annual releases of CubeIDE). We are trying to become a bit more agile.
We are looking into opening up a "locked forum section" where we can invite "beta users" with which we can exchange on new ideas, share mock-ups and beta versions for feedback.
Roadmap discussions could be discussed in this section with a slightly more limited audience.

With respect to your question about continued investment on STM32CubeIDE.
No plan to make any disruptive discontinuation of STM32CubeIDE.
CubeIDE is instrumental to sustain our running business. We will continue to maintain it.
That said, we have already moved a lot of resources from STM32CubeIDE to our VS Code investment.
This investment/transition requires learning new programming languages, IDE frameworks and also porting of a lot of code. All this takes time before any value is delivered to customer.

In conclusion: We will continue to maintain CubeIDE while investing more aggressively on feature-growth with VS Code.

Markerade säger i praktiken: vi kommer inte säg från officiellt håll att STM32CubeIDE nått EoL, men dra era egna slutsaser när vi flyttat resurserna till VS Code.

Varför gör man det? Finns flera orsaker, men en är att man ser hur "leksaksalternativen" på flera sätt blivit trevligare att jobba professionellt med jämfört med dyra (sett ur interna resurser) propretära IDEer.

Ser det som positivt. Under åren jag jobbade med VxWorks hade vi internet debatten kring "varför plöjer vi ner resurser i en Eclipse-baserad IDE som 'alla' verkar hata?". Internt fick vi ibland klagomål på: hur kan X/Y/Z strular så mycket i Eclipse, har ingen märkt det. Där var sanningen att internt använde vi Emacs, VIM och senare VS Code etc för att gå jobbet gjort...

Sedan ett par år tillbaka är just VS Code + plugin vägen framåt där. VS Code är en så mycket bättre editor än Eclipse, framförallt för C, C++ och Rust (de språk som officiellt stöd på VxWorks, var drivande att få in Rust). Till Eclipse försvar kan man ändå säga: det är en OK IDE för Java, sämre än IntelliJ men OK.

Visa signatur

Permalänk

@Yoshman

Jag håller med allt vad du säger. Det jag säger är inte att hårdvaran är dålig, utan mjukvaran, själva plattformen är lämpad för utbildning eller hobbyprojekt.

Finns en orsak varför Volvo inte kör Micropython/Raspberry Pi i sina fordon.

Mycket har med att en Paj kan man bara köpa i en viss upplaga. Micropython är skapat för dom som inte förstår minnesallokering eller interrupts.

Jag vet att många säger "Men för små projekt så passar Micropython bra! Allt beror på!". Nä, allt "beror inte på". Det finns moral som säger att man ska vara konservativ i sitt programmeringstänk och köra på det som fungerar, trots att tiden tar lite längre tid att utveckla.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av heretic16:

@Yoshman

Jag håller med allt vad du säger. Det jag säger är inte att hårdvaran är dålig, utan mjukvaran, själva plattformen är lämpad för utbildning eller hobbyprojekt.

Finns en orsak varför Volvo inte kör Micropython/Raspberry Pi i sina fordon.

Mycket har med att en Paj kan man bara köpa i en viss upplaga. Micropython är skapat för dom som inte förstår minnesallokering eller interrupts.

Jag vet att många säger "Men för små projekt så passar Micropython bra! Allt beror på!". Nä, allt "beror inte på". Det finns moral som säger att man ska vara konservativ i sitt programmeringstänk och köra på det som fungerar, trots att tiden tar lite längre tid att utveckla.

Kan du vara specifk? Vad exakt är det som inte är bra?
Tar man Arduino har det bl.a. börjar användas i vissa PLC:er, stora fördelen är att man kan bygga produkter till lägre pris.

Visst kan man fsck-up med Micropython, men "rätt" sätt att hantera minne där är precis som i C eller C++ för en MCU: allokera allt minne vid start och släpp aldrig referensen -> inget problem. Så till skillnad från "vanlig" Python programmering krävs förståelse för minneshantering i väldigt begränsade miiljöer även om man kör Micropython.

Varför Volvo, eller antagligen någon biltillverkare, kör RPi Pico lär ha minst två förklaring:
1. de använder väldigt ofta CAN, finns många MCUer med integrerad CAN men RPi Pico är inte en av dem (finns inte heller i vanliga RPi, dock har Arduino R4 CAN samt även Orange Pi 5, använder med fördel OPi5+Go+CAN i "industriprojekt").
2. allt som hittar in i en bil man kan köpa är rejält gammal, RPi Pico är rimligen allt för ny att finnas i någon existerande bilmodell

Sen tillbaka till tråd-topic: här är lite "modern" C++ (initializer_list kom i C++11 och string_view i C++17) kod-haveri. Buggarna med string_view är tydligen tyvärr inte alls ovanliga i "verkligheten". De kompilerar helt utan varning och tenderar ge rätt svar i debug-byggen och ibland även i release-byggen, men de är fel (valgrind plockar bara string-concat-fallet).

#include <iostream> #include <string_view> #include <vector> using namespace std; void print_sw(string_view sw) { cout << sw << endl; } void all_ok() { print_sw(string_view{"a string literal"}); string x = "This is long enough to bypass short-string optimization"; string y = "Short"; string_view sw = string_view{"a string literal"}; print_sw(sw); vector<string_view> vec; initializer_list<string_view> initlist = { x, y }; vec = initlist; for (string_view sw: vec) print_sw(sw); } void horribly_broken() { // using sting literal suffix creates temporary instance that broken1 outlives string_view broken1 = string_view{"a temporary string"s}; print_sw(broken1); // ...still broken print_sw(string_view{"a temporary string"s}); string x = "Foot "; string y = "gun!"; // string concatenation creates temporary string, which broken2 outlives string_view broken2 = string_view{x + y}; print_sw(broken2); // still broken print_sw(string_view{x + y}); initializer_list<string_view> initlist; // The C++ Standard does not guarantee that std::initializer_list supports assignment in a meaningful or safe way. // This was the *only* case that the compiler warned about, but it does compile!!! initlist = { x, y }; vector<string_view> vec = initlist; for (string_view sw: vec) print_sw(sw); } int main() { all_ok(); horribly_broken(); }

Skulle inte kompilera i Rust och skulle inte vara en bug i något språk med GC då temporära objekt inte går out-of-scope där så länge det finns referenser.

Även C är långt bättre än C++ här. För skulle man göra motsvarande i C skulle man ha betydligt större varningsflaggor att man gör något korkat då C inte har några implicita anrop. Just implicita anrop är en foot-bazooka i C++.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Vi säger att kompilatorn erbjuder en flagga som säger att om denna flagga är aktiverad, då kommer koden som användaren ha skrivit, att bli granskad. Inte koden som andra har skrivit.

Jag tror detta skulle göra så att kompilatorn för C++ gör så att jag som användare, inte kan göra fel, trots att kod som jag har importerat via andra bibliotek, granskas inte.

Det funkar tyvärr inte så. Det finns så mycket som sker under runtime som inte enkelt går att förutse vid compile-time.

IBM utvecklade en tid en mjukvara som hette Purify. Det var som en slags debugger som man attachade till sitt program och som sedan kunde berätta vilka allokeringar som låg kvar och aldrig frigjordes. Men det var oerhört komplicerat, slöade ned ditt program mycket och det var dyrt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

IBM utvecklade en tid en mjukvara som hette Purify. Det var som en slags debugger som man attachade till sitt program och som sedan kunde berätta vilka allokeringar som låg kvar och aldrig frigjordes. Men det var oerhört komplicerat, slöade ned ditt program mycket och det var dyrt.

Valgrind är ett ofta använt alternativ som i alla fall löser tillgänglighet och pris…