Förvaring av lösa hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Förvaring av lösa hårddiskar?

Sitter på en del gamla hårddiskar just nu, i fungerande skick som numera främst används i arkiveringssyfte. Just nu ligger de bara lösa i på en hylla, i gamla antistatpåsar, men jag känner att detta är inte direkt ett optimalt sätt att förvara dem på.

Så jag undrade om någon hade rekommendationer på hur man kan förvara dem på ett bra sätt, skåp? väskor? fodral? Vad finns?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Sitter på en del gamla hårddiskar just nu, i fungerande skick som numera främst används i arkiveringssyfte. Just nu ligger de bara lösa i på en hylla, i gamla antistatpåsar, men jag känner att detta är inte direkt ett optimalt sätt att förvara dem på.

Så jag undrade om någon hade rekommendationer på hur man kan förvara dem på ett bra sätt, skåp? väskor? fodral? Vad finns?

Beror ju lite på vad man vill skydda emot. Addera lite bubbelplast är väl det billigaste så man minskar riskera skada dem vid flytt eller man tappar någon av dem.

Annars finns ju lite lyxigare varianter:
https://www.amazon.se/3-5-hdd-multi-box/s?k=3.5+hdd+multi+box

Vill man sen skydda sig mot brand så ett stoppar man in allt i ett brandsäkert mediaskåp.

Bryr man sig inte om brand så är en variant att skaffa en dator med ett chassi som tar många diskar, då är det ju också enklare om man vill kolla status på dem/uppdatera innehållet. En risk med det är att går nätagget sönder eller åskan slår ned när/om man har det igång så kan man paja alla.

I vilket fall bör man ha minst två uppsättningar av diskarna om det är data man är rädd om.

Permalänk
Medlem

Jag använder ofta gamla fodral till VHS-band...kan inte säga att det känns eller ser sådär jätteproffsigt ut, menmen. Går att ha antistatpåse på och tunn bubbelplast utanpå. Beror på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag har en väska i denna serien:
https://www.clasohlson.com/se/p/41-1879

Diskarna har jag i antistatpåsar och har gjort ett fack för varje hårddisk.

Permalänk
Medlem

Tack, jag får ta och kika lite på alternativen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

@Alexraptor jag använder äldre enkla plastfodral jag fick med hårddiskar jag köpte en gång i tiden. Passar perfekt och är utformade för 3.5 tums hårddiskar, jag letade efter något liknande som alternativ förut men hittade inget.

Lite förvånande att Kjell inte hade (har) något sådant för det är nog ganska många som skulle ha nytta av något enklare fodral som skyddar en lösa hårddisken. Lite som fodral man har till DVD skivor. Det kanske finns på Internet att köpa någon stans men det hade varit smidigare om det fanns att köpa i Sverige.

Såg nu via länk ovan i tråden att det finns ett alternativ som skulle fungera bra för mig. Undra vart man får tag på detta.

ICY BOX 6-delad uppsättning hårddisklådor för 3,5 tums hårddisk för skydd eller förvaring, stapelbar, märkningsalternativ, hårt fodral, plast, flerfärgad.

Fanns även några andra alternativ, nice.