Stutters endast i 4:3 (CS2)

Permalänk
Medlem

Stutters endast i 4:3 (CS2)

Jag har märkt att ibland så får jag mycket konstant hårda stutters när jag kör 4:3 stretched i CS2. En omstart av datorn brukar lösa det, men så småningom så återvänder det. Det tenderar att bli värre och värre med, till slut kan hela spelet frysa i en sekund.

Ändrar jag till borderless (så det blir native) försvinner det omedelbart.

Som sagt brukar omstart av datorn lösa det, men vad kan ligga bakom detta?

Har testat begränsa max FPS till 200, gjorde ingen skillnad. Testade även att lägga till CS2 i Windows brandväggen.

Permalänk
Medlem

Testat växla mellan GPU och Display scaling?

Permalänk

Rensa Nvidia shader cache.

ligger i %AppData%\Local\NVIDIA\ om du har ett nvidia grafikkort.

ingen koll på var de finns om du använder ett AMD grafikkort.

har varit för diverse skumma fel när av outgrundlig anledning shader cachen i lite olika spel gått kaputt (oftast efter att spel fått uppdatering).

spelet kommer va lite trögare i början tills all shader cache den behöver har genererats så ge det ett par matcher på olika banor först så borde den cacha det mesta du kommer stöta på.

kryssa även ur i steam att du inte vill ladda ner "pre-cached" shaders då detta imellanåt kan orsaka lite kostiga problem i diverse spel.

och sen sist men inte minst. stäng av steam overlay om du inte redan gjort det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Testat växla mellan GPU och Display scaling?

Vissa pratade om detta men jag förstod aldrig var man faktiskt ändrar på detta?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Rensa Nvidia shader cache.

ligger i %AppData%\Local\NVIDIA\ om du har ett nvidia grafikkort.

ingen koll på var de finns om du använder ett AMD grafikkort.

har varit för diverse skumma fel när av outgrundlig anledning shader cachen i lite olika spel gått kaputt (oftast efter att spel fått uppdatering).

spelet kommer va lite trögare i början tills all shader cache den behöver har genererats så ge det ett par matcher på olika banor först så borde den cacha det mesta du kommer stöta på.

kryssa även ur i steam att du inte vill ladda ner "pre-cached" shaders då detta imellanåt kan orsaka lite kostiga problem i diverse spel.

https://i.imgur.com/1y6dOML.png

och sen sist men inte minst. stäng av steam overlay om du inte redan gjort det.

Hjälper det verkligen att ta bort shaders då problemet endast uppstår i 4:3? För det är väl samma shaders den använder, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Vissa pratade om detta men jag förstod aldrig var man faktiskt ändrar på detta?

Hjälper det verkligen att ta bort shaders då problemet endast uppstår i 4:3? För det är väl samma shaders den använder, eller?

Du får välja mellan GPU & Display scaling när du gör din custom resolution i Nvidia/AMD settings.

Jag hade också samma stutters och att rensa cachen som beskrivet hjälpte mig. Kör också 4:3.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Du får välja mellan GPU & Display scaling när du gör din custom resolution i Nvidia/AMD settings.

Jag hade också samma stutters och att rensa cachen som beskrivet hjälpte mig. Kör också 4:3.

Jag gjorde aldrig min custom resolution, det är därför det var så förvirrande. T.ex så var redan 1440x1080p förinställt. Ska jag göra en ny custom (med samma värden) då för att överskrida det? Hur vet jag ifall defaulten är satt via GPU eller display?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag gjorde aldrig min custom resolution, det är därför det var så förvirrande. T.ex så var redan 1440x1080p förinställt. Ska jag göra en ny custom (med samma värden) då för att överskrida det? Hur vet jag ifall defaulten är satt via GPU eller display?

Ja testa kolla vad du har på den nuvarande inställningen, och gör en ny med den andra. Har du GPU ta display. Se om det funkar. Tror du löser det

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Ja testa kolla vad du har på den nuvarande inställningen, och gör en ny med den andra. Har du GPU ta display. Se om det funkar. Tror du löser det

I kontrollpanelen så har jag "DSR - Factors" off men ändå är customize knappen grå, den låter mig inte ändra custom upplösningar?

Permalänk

Rätt säker på att du ändrar det under en tab längre ner.

Och ska inte behövas någon custom upplösning för att ha den fliken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Rätt säker på att du ändrar det under en tab längre ner.

https://i.redd.it/9c6qtmusriaa1.jpg

Tror inte det. Om du menar i samma tab så är det bara massa färg inställningar som inte verkar låsa upp knappen ändå:

Och om du syftar på de andra alternativen i kontrollpanelens sidebar så är det också färginställningar, rotation osv under.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Tror inte det. Om du menar i samma tab så är det bara massa färg inställningar som inte verkar låsa upp knappen ändå:

https://i.imgur.com/bkHCuhp.png

Och om du syftar på de andra alternativen i kontrollpanelens sidebar så är det också färginställningar, rotation osv under.

I adjust size and position menade jag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows