Permalänk

IP-telefoni slutat fungera - hur fixa?

För några år sedan ville Telia lägga ner kopparnätet där jag bor (Järfälla) genom at prisa bort det.
Så jag flyttade mitt nummer till IP-telefon hos Bahnhof som är min ISP för fiberanslutningen.
Jag hade redan en IP-telefon hos Bahnhof som gick med en egen adapter till fiberboxen.
Bahnhof kunde göra så att de ändrade numret på befintlig IP-teleabb men de sa också att adaptern var för gammal och måste bytas. Deras enda alternativ var den fiber-router de sålde då, en Tilgin HG2711 med eget uttag för telefon.

Så detta genomfördes och jag fick en extra router bara för telefonen....
Men jag konfade den att vara gästnät på WiFi i alla fall. Det funkade OK med telefonen.

Ända tills i sommar.....

Vi använde telefonen senast i början av juni innan vi flyttade till sommarstället.
Nu när vi har flyttat hem igen så funkar inte längre telefonen!
Man får inte ton när man lyfter luren och det hjälper inte att starta om Tilgin-routern heller.

Status för telefonen i routern är OK, men när man kollar loggen i routern för telefonen så ser man en hel drös med missade samtal...

Så nu undrar jag vad man kan göra?
Kan routern ha gått sönder elektriskt eftersom det inte finns några felmeddelanden angående själva funktionen i den?

Det verkar ju som om routerns tele-anslutning har klappat ihop.

Jag har försökt kontakta Bahnhof support på telefon idag men gav upp efter att jag kommit från plats 11 till 10 efter en halvtimme...

Permalänk

Mina föräldrar har exakt samma setup med bahnhof, router och telefon och det fungerar i skrivande stund. Det blir nog till att ringa support. Testa att göra en reset på router så den hämtar alla uppgifter från bahnhof igen annars lutar det åt supporten.

Edit: Det jag kom att tänka på är att mina föräldrar får TVÅ IPnummer av bahnhof. Det verkar som du fått något liknande? Eftersom du säger du kör den enbart som gäst wifi. Kan dom av misstag råkat dra in ett IP för dig? Det hände mina föräldrar för några år sedan, Fast bahnhof löste det.

Permalänk

Jag har redan startat om routern. Dessutom kopplat bort sladden till vårt telefonnät och bara anslutit en enda telefon till routern. Ingen skillnad....

När det gäller IP-adresserna på WAN-sidan (på fiberboxen) så är det så att Bahnhof kopplar upp två enheter. Och det är vår huvudrouter för vår IT-miljö plus den här routern som agerar telefon-gateway.
Och båda fungerer för när man kopplar in sig till gästnätet liksom till vårt huvud-WiFi så har man full Internet. Gästnätet för WiFi är det som Bahnhof-routern kör.
Så egentligen är det bara själva matningen till telefonen som inte verkar fungera längre.

Är det nån som vet ifall det skall finnas spänning på några trådar i telefonkontakten ut från routern?
Då kunde jag ju kolla det.

Permalänk

Starta om routern är inte samma sak som att reseta routern. Det går att göra om du loggar in på routern och kollar på inställningar eller liknande. Det går säkert göra fysiskt via någon knapp också.

Permalänk
Medlem

Det låter ju onekligen som att SIP-klienten i routern inte kopplar upp, möjligtvis att Bahnhof har råkat gjort något med SIP-kontot i deras ände, eller om det har blivit någon form av sessions-låsning på kontot. Hur som helst så skulle jag börja med att felsöka detta direkt med Bahnhof då det troligtvis inte finns mycket du kan göra åt det ändå i din ände eftersom SIP-klienten konfigureras och hanteras av Bahnhof via Tilgin-routern.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Det låter ju onekligen som att SIP-klienten i routern inte kopplar upp, möjligtvis att Bahnhof har råkat gjort något med SIP-kontot i deras ände, eller om det har blivit någon form av sessions-låsning på kontot.
Hur som helst så skulle jag börja med att felsöka detta direkt med Bahnhof då det troligtvis inte finns mycket du kan göra åt det ändå i din ände eftersom SIP-klienten konfigureras och hanteras av Bahnhof via Tilgin-routern.

Jag har skickat email till deras support, ringt och väntat i kön tills jag gav upp och dessutom loggat in och startat ett supportärende med dem via deras formulär.
Men jag har inte ens fått ett automatsvar om att ärendet är skapat eller någon annan feedback...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har skickat email till deras support, ringt och väntat i kön tills jag gav upp och dessutom loggat in och startat ett supportärende med dem via deras formulär.
Men jag har inte ens fått ett automatsvar om att ärendet är skapat eller någon annan feedback...

Inte alltför otippat, du är inte den första som har travat runt i Bahnhof IP-telefoni-träsket utan att få hjälp. Jag skulle råda dig att följa samma råd som jag gav till hasse64 i denna tråden.

#20549073

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Inte alltför otippat, du är inte den första som har travat runt i Bahnhof IP-telefoni-träsket utan att få hjälp. Jag skulle råda dig att följa samma råd som jag gav till hasse64 i denna tråden.

#20549073

Intressant! Tack för tipset!

Jag kollade Quicknets hemsida och hittade en del bra information, men vet du därutöver något om detta:

1 - Inkoppling på internt LAN?
Kopplas telefonboxen in på det lokala nätverket via en nätverkskabel, dvs funkar varsomhelst man har en nätverkskontakt till lokalt LAN? Alltså ingen egen anslutning till fiberboxen?
När jag läser på deras sida så verkar det så, men det står inte explicit att den kopplas in precis som vilken annan LAN-pryl till nätet EFTER routern.
Om det funkar så kan man ju flytta med hemmatelefonen till sommarstugan (där vi också har fiber)...
Vi har flera olika telefoner inklusive en trådlös...

2 - Kan man använda tonvals-signalering i uppkopplade samtal?
Detta är en sak som inte går med Bahnhofs telefonlösning (när den i övrigt fungerar) och var ett stort problem efter att jag bytt från Telias kopparledning till IP. Jag har en bankkontakt som ibland skall verifiera via telefon och där man skall knappa in en kod på telefonen, men när det skulle göras med Bahnhofs IP-telefon så funkade det inte alls.
Det blev en riktigt dålig överraskning....

Får undersöka vidare hur detta kan lösas, men ditt tips verkar vara "den rätta vägen"!

UPPDATERING:
Jag ringde till QuickNet och pratade med en person där.
Hon bekräftade:
- Inkoppling som en dator på hemmanätverket via nätverkskabel till interna nätet.
- Alla 12 knapparna i knappsatsen skall fungera som vanligt
- Lite osäkert hur R-knappen hanteras, men den använder vi aldrig
- Man kan portera sitt nuvarande nummer hos Bahnhof till QuickNet-tjänsten om det inte har avregistrerats redan, så man får kolla in tiden lite.
- Man kan ta med sig boxen till vilket lokalt nät som helst som har nätverkskabel-anslutning och den funkar där.

Så jag får planera hur jag skall göra gentemot Bahnhof med tanke på resor mm.
Men det verkar som om QuickNet är vad jag behöver.

Erhållit ny information
Permalänk
Medlem

@Bosse_470 jag körde min router och tilgin box direkt in i fiberdosan tidigare eftersom jag fick flera publika IP nummer från Internet. Det funkade bra under flera år men sedan läste jag om CGNAT och upptäckte att jag själv drabbats, IP-telefoni funkade fortfarande bra men då bestämde jag mig för att trots allt flytta tilgindosan och placera den bakom min vanliga router.

Jag hade fortfarande CGNAT och allt fungerade bra men jag frågade Bredband2 om man kunde få publik IPv4 utan att betala för det, det var inte pga IP-telefoni utan andra tjänster (program) som inte fungerade för mig som jag använder mig av på min dator.. Inga problem sa Bredband2 och vips fick jag tillbaka en publik vanlig IPv4 adress. Du måste kolla med Banhof om du kan använda din IP-telefonidosa utanför deras Internet. Det kan vara spärrat eller låst och bara fungera via deras datanät eller system. Det fungerar olika med IP-telefoni beroende på hur en ISP valt att implementera systemet. Numera är de flesta IP-telefonilösningarna istället bredbandstelefoni och fungerar oavsett ISP bara du har en uppkoppling mot Internet.

De flesta IP-telefoni leverantörer har också valt att använda sig av en router för IP-telefoni och lämnar inte ut inloggningsuppgifter, då kan man inte använda sig av andra egna lösningar för att använda IP-telefoni utan blir låst till deras router. Men du kan ta med dig den och koppla in till ett annat bredband så länge som ISPn tillåter det. Här gör man bäst i att fråga supporten eller om det finns information från din ISP på Internet som kan informera dig om hur det fungerar och vad som gäller.

Jag hade en den strul med tilgin och mina siemens DECT-telefoner tidigare, efter lång tid visade det sig att det faktiskt var siemens systemet som blev knas efter en viss tid. I genomsnitt två månader och sedan blev systemet knas. Jag löste det genom att skaffa en 230v vecko timer, den startar om båda tilgin och siemens lådan varje söndag natt. Sedan dess har allt funkat perfekt. Det kan också vara en kombination av att ibland var det siemens lådan som strulade, ibland var det tilgin lådan som tappade kontakten med IP-telefoni servern. Oklart hur det strulade men min lösning på problemet löste allt, nu kan jag lita på att min telefoni fungerar och jag är alltid nåbar.

En del tycker IP-telefoni är onödigt men jag orkar inte springa i trappen varje gång det ringer, jag glömmer bort om min mobil är på tyst läge eller inte, jag glömmer bort vart mobilen är och hittar den inte alltid om det ringer. IP-telefoni löste alla dessa problem för mig.

Tonval vet jag inget om, det kanske funkar kanske inte. Men detta borde tas bort eftersom det är en kvarleva från den analoga tiden. Knappsatsen ska fungera vad jag vet, det funkar på en mobiltelefon om ett system vill ha en kod för någon typ av identifiering men jag tycker att bankerna borde kräva att man använder en bank-dosa för att generera en slutgiltig kod för att godkänna att transaktioner ska genomföras även om siffrorna måste läsas upp muntligt över telefonsamtalet. Tonval eller liknande för att identifiera sig är inte så säkert och funkar inte med alla de tekniska lösningarna vi har idag för att kommunicera.

Lång text men hoppas det bidrog med något nyttigt.