Truenas scale smb låser sig vid full disk.

Permalänk
Medlem

Truenas scale smb låser sig vid full disk.

Hej, Har råkat ut för att truenas scale smb hänger sig när en disk blir full.
När disken blir full så går det ej att nå smb via windows eller andra program, utan enda chansen att rädda det är att gå in i truenas och via shell där gå in och radera filer manuellt, där efter starta om .

Vad kan vara fel? inställning eller skall jag rapportera bugg till truenas?

Permalänk
Medlem

Dumt att låta disken bli full, du vill ju ha minst en 10% ledigt rekommenderar truenas, men gärna 20-30% för optimal prestanda. Jag gissar på att det beror lite på storlek och hur stora filer man lagrar som egentligen är det vitala, men inte orkat läsa mer om det.

Men anyhow, låt inte diskarna bli 100% fulla helt enkelt, du kan nog ställa in det i truenas smb share:n att du bara får använda 90-95% av utrymmet eller något sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Dumt att låta disken bli full, du vill ju ha minst en 10% ledigt rekommenderar truenas, men gärna 20-30% för optimal prestanda. Jag gissar på att det beror lite på storlek och hur stora filer man lagrar som egentligen är det vitala, men inte orkat läsa mer om det.

Men anyhow, låt inte diskarna bli 100% fulla helt enkelt, du kan nog ställa in det i truenas smb share:n att du bara får använda 90-95% av utrymmet eller något sånt?

Så klar är inte min ambition att fylla dem fullt. Men den borde inte krasha bara för den är full, man borde kunna läsa.

Hittar tyvärr ingen inställning angående hur mycket man får fylla disken i smb.